Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?

Gestart door Firstborneagle donderdag 09 december 2021, 20:01:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein" er uit? Dit vraag ik mij af omdat ik een complete stam Duitse rijtuigen op mijn spoorbaan verzameld heb, maar nu was ik vanochtend even in Apeldoorn en zag deze trein langzaam passeren of vertrekken. Een 1700? Loc met 9 rijtuigen  wit met rode baan . Kon de de ic Amsterdam Berlijn zijn? Groet Arend in
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Ik zag het niet duidelijk ( vanuit een bus) maar de achterste twee rijtuigen leken beide 1e klas. Klopt het dat de samenstelling veranderd is? Of heb ik een compleet andere trein gezien
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Dat zou m dan moeten zijn Arend,
1e klas achteraan is richting Berlijn,
Gr. Jan

Bron, Pinterest
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Bron ===> klik
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Hij rijdt ook regelmatig 7 delig:
1e klasse
Bistro
5x 2e klasse

En als lok kan er een 1700 voor of een vectron.
In het begin een groen/zwarte vectron van ELL en later een vectron in NS-outfit.

Mocht je bij Marklinrijtuigen willen blijven dan kun je het beste kiezen voor de laatste rijtuigen uit de start-up serie. Die zijn in tp6 uitvoering met digitale koersborden.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Zijn de Vectrons nog actief? Die rijden nu toch de Nightjet naar Wenen?
In 2024 of 2025 komt er nieuw materieel dus zitten we wel in de laatste jaren van deze samenstelling.
Standaardloc in Duitsland richting Berlijn vanaf Bad Bentheim is sinds jaar en dag de BR101, daarvoor beleefde "colablik" de rode BR103 nog hun nadagen met deze trein.
Heeeel soms waren er uitzonderingen, zeer sporadisch zelfs een BR120.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Klopt, die rijden nu inderdaad de nightjet. Of ze daardoor ook gestopt zijn met de ic Berlin dat weet ik niet..
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
 @citaat zover ik heb begrepen heeft men een paar keer de icb met een vectron gereden voor instructie/opleidingsritten van machinisten op de vectron. Zowel de icb als nightjet worden namelijk gereden door NS international en die reden voor de nightjet nog niet met vectrons.
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat NSI de 1700'en van de icb op termijn ook gaat vervangen voor vectrons.

De huidige icb stammen rijden bij mijn weten in de volgende samenstelling:
Bad Bentheim - Amsterdam: Loc + 1e klas, + bordbistro + 6x 2e klas + 2e klas fiets/bagage rijtuig.
voor Amsterdam - Bad Bentheim geld hetzelfde maar dan hangt de loc natuurlijk aan de andere kant.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Dus de standaard ICB rijdt met 9 rijtuigen maar nu en dan met 7? In H0 is zelfs 7 toch een flinke lengte.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
In eerste instantie reed de ICB altijd met 7 rijtuigen, later is dat verhoogd naar 9.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Citaat van: Baanloos op dinsdag 14 december 2021, 17:38:05
Dus de standaard ICB rijdt met 9 rijtuigen maar nu en dan met 7? In H0 is zelfs 7 toch een flinke lengte.

Zeven rijtuigen komt niet zo nu en dan voor maar gewoon heel weinig tot niet.

Op beneluxspoor is veel geschreven over de IC Berlijn. Daar kunnen ze voorzien van exacte rijtuigtypes.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Mmm, Was/is er niet iets met de 1e of laatste trein die zonder Bistro en fietsrijtuig rijdt? (of heeft gereden?)
Nu zie ik de trein niet dagelijks maar mss nog meer kenners op het forum die wat kunnen melden.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Samenstellingen van de rijtuigen in de IC Berlijn staan ook op Somda. Tegenwoordig rijden de treinen namelijk in stammen.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Nu we dan toch bezig zijn met een beetje inhoud te geven aan dit draadje, dit is een voorbeeld van stam 7701:
rijtuig 4   Bpmmdz285.9   61 80 84-91 903-3
rijtuig 5   Bpmmz284.5   61 80 20-91 510-3
rijtuig 6   Bpmmz284.5   61 80 20-91 529-3
rijtuig 7   Bpmmz284.5   61 80 20-91 533-5
rijtuig 8   Bpmmz285.5   61 80 20-91 556-6
rijtuig 9   Bpmmbz285.3   61 80 29-91 307-5
rijtuig 10   Bvmmsz187.5   61 80 21-90 907-1
rijtuig 11   ARkimmbz288.5   61 80 85-91 511-3
rijtuig 12   Avmmz106.5   61 80 19-91 704-5

Er zijn in totaal 12 stammen.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Citaat van: marc-lin op dinsdag 14 december 2021, 20:21:54
In eerste instantie reed de ICB altijd meer 7 rijtuigen, later is dat verhoogd naar 9.
Is ook een tijd geweest van 6 stuks toch, daarna weer naar 9?

De Vectron werd / word soms ingezet als de nightjet niet reed of als er een 1700 kapot ging onderweg. Altijd 1 van mijn favoriete treinen als ik in Holten op vakantie ging :).
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Vectron werd toch vooral ingezet voor dat de Nightjet ging rijden: Nightjet ging door corona later van start dan gepland.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Vectron werd ingezet in de ICB voor opleiding van machinisten.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Toevallig zojuist gezien: NS en DB hebben vandaag als proef doorgaand met een Vectron de IC140/240 tussen Amsterdam en Berlijn gereden:
https://twitter.com/achsentrafo/status/1493532797880913923
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Heute mal ein seltenes #MurmelRail Bild.
Der Amsterdam IC wird heute bis Berlin von einer niederländischen Vectron gezogen.

Text en foto twitter.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Beter laat dan nooit! :D
Had 10-15 jaar eerder gemoeten maar goed....
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Dus als ik dit goed begrijp kan er nu met deze loc in twee landen gereden worden?
Ik moet zeggen dat ik dat ding foei lelijk vind maar nu ik hem zo zie met rijtuigen van een totaal andere kleur ( Dus niet geel) vind ik het wel meevallen
Groet Arend
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Wel meer dan 2. Daarvoor zijn ze gekomen, de enige twee functionele grenswisselstations zijn Venlo en Bentheim. Deze Loks rijden de nightjet tot Keulen en Frankfurt (Keulen West voor de Wenen/Innsbruck, Frankfurt Hbf voor de Zürich). De NS vectrons A10 pakket, daarmee zijn ze geschikt voor Oost-West verbindingen en zouden ze ook in bijvoorbeeld Polen of Hongarije moeten kunnen rijden. Die van DB in Nederland komen, de meeste althans, tot in Italië.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
De rijtuigen op de eerste foto (van Jan, 44er) zijn dat de Märklin 40500 (1e klas), 40501 (2e klas) en 40503 (bistro) in model?
https://www.marklin.nl/producten/details/article/40500?cHash=585118acc71b071fffd951a5596c9dfb
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Grofweg genomen kan je daar vanuit gaan.
Ik heb alle uitvoeringen van de 1:100 versies en de 1:90 versies.
Als je wat beter oplet en vergelijkt dan zijn er nog wat verschillen of hiaten.
Maar als het puur om het rijden gaat, kom je er wel mee weg.
Maar de lijst van firstbornaeagle is zoals deze 1:1 rijdt.
En daar moet je de compromis bij zoeken. Let ook op de uitvoering van de daken.

Ik heb ooit eens de omlopen uitgevogeld en kwam ook op 12 stammen.
Sommige starten smorgens halverwege een traject om de 2-uurs dienstregeling in stand te houden.
Als je er meer van wilt weten kunnen we er een keer over van gedachten wisselen.

Mvg
Marcel
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Vanmiddag heb ik nog gewoon een 1700 voor de Berlijntrein gezien... :D

Nou ja, gewoon, het is intussen heel bijzonder.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
 @citaat
Valt best mee toch? In juni deze twee stammen nog vastgelegd:

Met de 1752


Met de 1761
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Citaat van: Firstborneagle op vrijdag 25 februari 2022, 20:44:25
Dus als ik dit goed begrijp kan er nu met deze loc in twee landen gereden worden?
Ik moet zeggen dat ik dat ding foei lelijk vind maar nu ik hem zo zie met rijtuigen van een totaal andere kleur ( Dus niet geel) vind ik het wel meevallen
Groet Arend

Inderdaad in twee en veel meer landen (zoals al eerder opgemerkt) maar door dat de spoorwegen 'de facto' door overheden worden gerund gebeurt dat niet. Alleen maar politiek en geen enkele zakelijkheid.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
De 1600 is nog steeds de regel en geen uitzondering. Als het goed is nog maar een paar jaar.
De 4 Vectrons geleased door NS worden nu ingezet voor de nachttreinen.
Lees ook een stukje terug in het topic Wim.

En ja Marc-lin, deze processen gaan allemaal wel heel langzaam en stroperig.
Nederland/NS Internationaal beschouwt de Intercity Berlijn feitelijk als een hele andere trein dan DB-Fernverkehr waardoor de trein ook
stopt in plaatsen zoals Minden en Bad Oeynhausen.
Waar zo'n beetje elke goederenvervoerder uit heel Europa met een loc vanuit Polen of Zwitserland nu al vele jaren de grenzen passeren is het bij het reizigersverkeer nog steeds behelpen.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Dat wisselt natuurlijk ook nog een klein beetje in welke verbinding je zoekt. Het is vooral dat de IC Berlijn bij NS een hele andere status heeft dan bij DB, zoals je zelf ook al aangeeft. Immers, met de ICE uit Amsterdam kan je 1x per dag naar Zwitserland en die rijdt ook gewoon in België (en een deel van de vloot ook in Frankrijk). De Thalys gaat ook door 4 landen, de Eurostar idem.

Wat het moeilijker maakt, is ons Nederlandse eilandbedrijf. Bijna alles in Nederland is anders. Andere spanning, andere stroom, ander beveiligingssysteem. Alles moet daarin mee kunnen werken. Terwijl bijvoorbeeld Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk dezelfde bovenleidingsspanning hebben en Duitsland en Oostenrijk ook hetzelfde beveiligingssysteem. Verder in Oost Europa ligt bijna overal 25.000 volt AC. Dat is veel makkelijker compatibel met 15.000 volt AC. Hetzelfde zag je al met kortdurend grensoverschrijdend verkeer naar Nederland vanuit België. Het is niet voor niets dat de NMBS naar Nederland rijdt en niet andersom. Belgische treinen kunnen korte tijd op half vermogen rijden.

Dit effect zie je goed terug in diverse loktypes en treintypes. De bekende SBB 460 en BLS 465 rijden in bijna idendieke vorm ook rond in Noorwegen en Finland (en 2 stuks in Hong Kong). De ICE 1 reed gedeeltelijk in Zwitserland, dat was makkelijk te regelen met een extra stroomafnemer en beveiligingssysteem in laten bouwen. Oostenrijkse en Duitse altbauloks zijn gedeeltelijk hetzelfde. De Duitse kleine krokodil E94 kwam in Oostenrijk als Rh 1020 op de baan. De E18 reed als Rh1118. Vele andere Oostenrijkse loks zijn ten tijde van de Anschluss door de DR in het Duitse systeem geïmmatriculeerd en bijvoorbeeld ook in München of Augsburg gestationeerd.

Kijk waar naar de loks van bijvoorbeeld ÖBB komen. De simpele Taurus 2, 1116, die komen tot in Roemenië, Bulgarije, Kroatië. Loks van bijvoorbeeld Hectorrail rijden ook in Zweden rond. Theoretisch zou je met een lok Taurus 2 zonder lokwissel vanaf Noord Zweden totaan de Turkse grens kunnen rijden. En de Bosporus sprinters (MRCE) zouden moeten kunnen rijden in Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Kroatië, Servië, Montenegro, Bosnië, Macedonië, Turkije en Griekenland. Kijk naar de Traxxen. Die rijden daadwerkelijk vanuit Noord Zweden naar Zuid Duitsland. Een deel rijdt in Frankrijk, weer andere rijden in Zwitserland. De Hongaarse Spoorwegen hebben zowel Traxx als Taurus. De uitgeklede versie van de Vectron, de Smartron, is een succes in Bulgarije. Het Roemeense Softtronic heeft een zestiental locomotieven aan het Zweedse Green Cargo geleverd. Alleen een ander beveiligingssysteem inbouwen, verder technisch nagenoeg identiek aan de loks die aan Roemeense klanten zijn geleverd, op wat aanpassingen aan het koudere winterweer na. Na deze eerste 16 is nog eens een order van 100 ingeschoten.
Gaan we dan kijken naar Nederland, dan zien we dat alleen de NS 186's echt in het buitenland kunnen rijden. De Vectrons zijn geleased, de 186's gekocht en verkocht en teruggeleased. Alle voorgaande loks zou je alleen zonder modificaties in Zuid Frankrijk kunnen laten rijden.

Wij zijn een raar eilandje qua technische eisen. Het 3000 volt gebied is al veel groter. Uitgeklede versies van bijvoorbeeld de 189 zijn nog wel eens van Poolse inzet naar Italiaanse inzet verscheept (of omgekeerd). De Lokomotion/RTC EU43 zijn loks die eigenlijk voor Polen bedoeld waren, maar rijden nu rond in Italië. Zij zijn echter weer identiek aan de Italiaanse E.412 loks die voor Trenitalia rijden, maar kunnen ook op 15.000 volt rijden (en op 1,5 kV). Het Tsjechische RegioJet gebruikt loks van het type 162. Die hebben zij echter niet gekocht van de Tsjechische spoorwegen, maar van een levering  die gedaan was aan een Italiaanse spoorwegmaatschappij. Hetzelfde in Slovenië, daar hangt 3kV, net als in Buurland Italië. De Sloveense spoorwegen hebben dan ook weer 14 loks 342 aan een private Italiaanse organisatie verkocht. Terug naar hun geboortegrond, ooit geleverd door Ansaldo.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Laurent,
Bedankt voor de technische uiteenzetting en visie maar dat gaat al lang niet meer 100% op voor zowel locs als treinstellen.
De PKP, SBB, DB-Cargo en vele particulieren komen met hun Cargolocs hier al vele jaren over de grens en NIET uitsluitend over de Betuweroute.
Sommige van deze vervoerders nemen zelfs reisbureautreinen over.
Er is al ruim 2 decennia zat "materieel vanaf de plank" wat hier had kunnen rijden en kan rijden. (aanpassingen daar gelaten, maar zoals je zelf aangaf een ICE die in Zwitserland rijdt heeft ook andere extra stroomafnemers.)

Momenteel rommelt het trouwens ook bij NS Internationaal maar dat heeft niks met de laatste postings van doen.
Wel zijdelings met de IC Berlijn...
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Citaat van: Firstborneagle op vrijdag 25 februari 2022, 20:44:25Dus als ik dit goed begrijp kan er nu met deze loc in twee landen gereden worden?
Ik moet zeggen dat ik dat ding foei lelijk vind maar nu ik hem zo zie met rijtuigen van een totaal andere kleur ( Dus niet geel) vind ik het wel meevallen
Groet Arend
qua kleurstelling, dat geel en die rare blauwe plekken zijn zeker niet mooi. de tijdloze NS huis-stijl was natuurlijk veel beter geweest.
wel fijn een trein te zien bestaande uit loc + wagens!
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Even weer wat stof eraf blazen: Dit dienstregelingjaar, tot medio december 2023 dus, is zeer waarschijnlijk het laatste
inzetjaar van de 1700en voor de IC Berlijn. NS leaset vanaf einde dit jaar 11 extra Vectrons van ELL.
De IC Berlijn kan dan een half uurtje sneller. Wie de "beruchte" maar ook interessante locwissel nog wil meemmaken op Bad Bentheim...
je hebt alleen dit jaar nog! Ben wel bang dat de resterende 1700en richting sloper gaan.

Bronnen: o.a. treinenweb.nl en de site van http://martijnvanvulpen.nl
Laatste geeft gedetailleerde info over de snelheid die de Vectron kan en mag rijden op dit traject, een aspect wat ik tot nu toch nog niet wist.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
De Berlijner komt bij mij meerdere malen per dag langs.
Bedoel je met je vraag dat je wat recente (2023) foto's wilt?

Ik bedoel: het kan geregeld worden als je dat wilt, ergens tussen Weesp en A'dam CS.
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Mooi eerbetoon aan de loc Jan dus kom maar door!
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe ziet tegenwoordig de " Berlijntrein " er uit?
ff accu laden, hij kwam vandaag langs maar de accu was net leeg ...  :o)