Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kortkoppeling op DB 103 (3054)

Gestart door kiezel dinsdag 25 maart 2008, 14:19:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Ik wil mijn 3054 lok (103 113-7) voorzien van kortkoppelingen.

Ik heb alle benodigde onderdelen al in huis: twee draaistelframes, de koppelingsschachten en  de (standaard) insteekkortkoppelingen. Nu weet ik uit "Het Marklin SuperenBoek" dat er bij oudere locs, zoals de mijne, een stukje van het nieuwe draaistelframe moet worden geslepen om het op de juiste hoogte te brengen. Tot zover alles in orde.

Echter, mijn lok is nog van het type met zo'n soort koeienvanger onder de koppeling (Frontschürze heet dat volgens mij auf Deutsch). Daartussendoor moet de koppeling steken, echter de nieuwe koppeling is op die plek zo dik dat hij er weliswaar precies doorheen past maar daardoor niet op de juiste hoogte zit, nog afgezien van de problemen die zouden ontstaan bij stijgingen / dalingen / oneffenheden in de baan.

De nieuwere loks met Frontschürze (bv. 39579) hebben een veel bredere (hogere) opening, waarschijnlijk juist om die reden.

Nu kan ik natuurlijk proberen om een kortkoppeling op de oude koppelhaak (en oude draaistelframes) te fabrieken, maar is er misschien iemand die een betere / nettere / mooiere oplossing weet?

Bedankt, groetjes,
Kiezel :)
Re: Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Ik heb niet dat hele "Superen boek"gedownload en gelezen, maar misschien vind je hier wel meer info, of juist hetzelfde.

ik zie al die info gelijk is, dus zal je zelf wat moeten fabrieken.
Re: Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Citaat van: Kappa op dinsdag 25 maart 2008, 19:26:58
Ik heb niet dat hele "Superen boek"gedownload en gelezen, maar misschien vind je hier wel meer info, of juist hetzelfde.

ik zie al die info gelijk is, dus zal je zelf wat moeten fabrieken.

Inderdaad is het dezelfde ombouwbespreking maar dan in het Duits.
Maar toch bedankt Kappa!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Komt de nieuwe koppeling dan te hoog of te laag te zitten?
Re: Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Probleem is vooral dat hij scheef komt te zitten; hij steekt vanaf het draaistel gezien omhoog door de 'schort' heen (zit dan vervolgens dus te hoog, terwijl hij eigenlijk op de juiste hoogte zit met het nieuwe & aangepaste draaistel). Ik zie ook op de explosion views van de nieuwere 103's met 'spoilers' dat de opening daar breder is naar onderen toe.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Welke koppelingsschacht en draaistellen (art. nr.) heb je nu gekocht?
Re: Kortkoppeling op DB 103 (3054)
Draaistellen: 440640. Om deze passend te krijgen moet het bevestigingspunt worden aangepast (zijn namelijk een millimeter of 2 te dik voor de oudere modellen, dus moet worden afgevijld - zoals ook in bovengenoemde 'ombouwhandleiding' wordt omschreven).

Koppelingsschachten: 440630.

Koppelingen zelf zijn standaard NEM insteekkortkoppelingen.

Groetjes,
Kiezel :)