Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan ontwerp in AnyRail

Gestart door Stelle2211 dinsdag 07 december 2021, 14:47:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Er stond mij al iets bij, Henk, dat er rondjes gereden zouden moeten worden. Wist alleen niet meer waarom. Niettemin nog even geprobeerd te schetsen wat de alternatieven zijn.
Ik denk dat nu een rechte plaat de beste optie is, misschien aan twee kanten toegankelijk.
Een ovaal erop of een 8 met ongelijkvloerse kruising is wellicht nog wat.


Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een snelle schets bijgevoegd van de nieuwe situatie.

De maat aan de kant van de deur wil zo houden omdat je anders tegen de plaat aan loopt bij binnenkomst van de ruimte.

De andere kant (tegen knieschot) is wat flexibeler, maar ik zit met een kantelraam in het dak, daar moeten wel bij kunnen, daardoor is de huidige maat van 310 cm te groot.

De baan is voor onze jongste zoon bedoelt, hij vindt het fijn om te zitten kijken hoe de treinen (letterlijk) rond rijden, vandaar het  "rondjes rijden".
Ik weet dat het een standaard dingetje is, daarnaast ben ik niet erg handig en of technisch.
De vorige baan was voor mij als beginnend rijder al lastig genoeg  :-(

Het liefst zou ik, nu de U geen optie is, terug gaan naar mijn eerste idee.
Daar zit hoogte verschil in en twee keerlussen, maar die krijg ik niet passend op de 250 cm plaat.

@ Peter: hoe zie zo'n pendelbaan voor je? Daar moet toch iets van een keerlus/mogelijkheid inzitten?
Wij hebben een V200 van ESU en die heeft aan de voorkant geen mogelijkheid om te koppelen en bij een tender lok is het (denk ik) niet handig als de tender voorop rijdt?

Mvg Sjoert
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op maandag 06 juni 2022, 11:55:30

Wij hebben een V200 van ESU en die heeft aan de voorkant geen mogelijkheid om te koppelen......


Dat is niet zo, zie de gebruiksaanwijzing van de lok op hstk 6.4 (where else.......).

Re: Baan ontwerp in AnyRail
de situatie en een any, dan alleen nog iets vinden op de 2 x 24772 links....
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Is het makkelijker om iets leuks te verzinnen als we hele ruimte gebruiken en er een mangat in het midden maakt van bijvoorbeeld 70x70cm?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Even als voorzet een ontwerp 240 x 210 met 3 lagen.
Tips en adviezen graag

Wil nog iets achter het mangat maken, maar ben ik nog niet uit en links onderin weet ik niet of ik de driewegwissel moet vervangen door een 612 wissel.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
En een beetje aangepast.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Een rondom-baan is leuker dan een rondje op een plaat. Ik vind het al een hele verbetering. Toch kun je kijken naar rondrijdende treinen, zonder dat je dat in één oogopslag doorhebt. Tenzij je ogen in je achterhoofd hebt.

Wel zou ik zo smal mogelijk langs de wanden blijven en het mangat flink vergroten. Het is een heel gewurm en als je erin staat, moet je niet met je ellebogen iets achter je kunnen omstoten. Dat is ronduit vervelend!

Het steeds onder de baan kruipen is ook al belastend, maar soms is dat dan maar de prijs voor een leuke baan. Je kunt ook een klapbrug maken of een wegneembaar segment.  Knieën en rug zullen je dankbaar zijn!

Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Peter,

Dank voor je input.

Een klapbrug zal wat lastig worden, denk ik, omdat het station aan de voorzijde van de plaat zit en dat is de enige vrije kant die ik heb.

Zou je rechts onder het station nog iets doen?
Wellicht iets van opstelsporen?

Ik weet dat het hier niet thuis hoort, maar als ik op het onderste spoor een blok wil maken om daar tzt bezet- en terugmelders te plaatsen hoe pak ik dat aan?

Mvg Sjoert
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Bijgevoegd een gedeelte van mijn baan, een splitsing. Aan iedere poot van het wissel ligt een traject. In dit traject zijn meldpunten ingebouwd. De blauwe driehoekjes geven aan waar de spoorstaven geìsoleerd zijn van elkaar. Het stuk tussen de blauwe driehoekjes is een meldsectie (genummerd M14, M15, M16). Afhankelijk van de rijrichting is dat een aankomst melder of een stopmelder, dat geef je aan in de programmatuur bv Koploper. De meldsecties worden elektrisch verbonden met een terugmeldmodule L88 oid.

Is dit wat je bedoelt te vragen?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Goedemiddag Henk,

Ik moet even puzzelen op jouw plaatje, weet niet goed of ik het begrijp maar als ik in het plaatje van linksboven kom aanrijden en van de andere kant komt in tegenovergestelde richting een lok met wagons waar moet ik dan de bezet melders plaatsen en waar de isolatie punten?

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Nog een opstelspoor gemaakt rechtsvoor.

Junior keurt dit ontwerp goed, maar vraagt er nog ergen een brug geplaatst kan worden.
Volgens mij kan dat niet op een logische plek?

En ik krijg de aansluiting van de rail die boven het mangat loopt niet mooi aangesloten.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Sjoert,

er zitten wat aandachtpuntjes in je huidige ontwerp:
- vanaf het Engels wissel naar het bergdorp is maar een kort stukje. Zelfs al zou het hoofdsppor gelijk zakken dan heb je volgens mij flinke hellingen. Ik zou het spoor van het bergdorp laten doorlopen tot het station (linksonder)
- de 4 opstelsporen zou ik net andersom aansluiten zodat ze vanaf het station bediend kunnen worden. De aansluiting van het meeste rechtse spoor zou ik laten vervallen. Hiermee creeer je ruimte voor een groter mangat
- het hoofdspoor dat rechts het station uitgaat maakt een rare kronkel, over een 3-wegwissel. Ik zou in het hoofdspoor nooit een 3wegwissel plaatsen, laat staan dat je zo'n wissel altijd aftakkend berijdt.
- de opstelsporen onder het station hebben volgens mij weinig toegevoegde waarde. ik zou daar een stationsplein maken. Ook bij andere opstelsporen even kritisch kijken hoe je ze kunt gebruiken
- Bij het bergdorp is een opstelspoor juist handig. Gewoon het 2e spoor doortrekken naast het hoofdspoor

succes met je plan!

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Goedemiddag Hans,

Dank voor de input.
Hieronder mijn beweegredenen waarom ik dingen heb gedaan, schiet er vooral op!
Ik heb ook het anyrail bestand bijgevoegd.

Het mangat wil als ik de baan klaar heb afsluiten met een afneembaar luik.
Daarom heb ik daar nog een baantje neergelegd.

Gezien de beperkte kennis ervaring loop ik tegen een aantal problemen aan als ik de wijzigingen doorvoer die je noemt.

De belangrijkste is dat ik de aansluiting niet voor elkaar krijg.
Het stationsgebied is zo gemaakt dat alle gebouwen tussen de rails passen (zie evt ook eerdere berichten), dat is voor mij het uitgangspunt geweest.
Daarnaast heb ik geprobeerd om zo weinig mogelijk R1 bochten te gebruiken omdat onze zoon liefst met tender stoomlocomotieven rijden en de "grotere jongens" hebben wat moeite met R1.

Als ik rechts de 3-weg wissel er uit haal (snap wel wat je zegt) dan kom ik daar vast te zitten en krijg ik de aansluiting vanuit het schaduwspoor niet voor elkaar.

De opstelsporen links is bedoeld als soort van rangeer/industrie gebied.
Ook hier snap ik wat je bedoelt, maar ik zie niet waar en hoe ik d

De opstelsporen rechtsboven daar komt een lokloods te staan en een kolen/water installatie.

Rechtsonder had ik ook een lokloods bedacht, maar die kan natuurlijk weggehaald worden als dat te veel is of geen nut heeft.

Naar het bergdorp had ik soort van pendelbaan bedacht met de wissels als vervanger voor een keerlus om de lok weer aan de andere kant van het wagons te krijgen.

Mvg Sjoert


Re: Baan ontwerp in AnyRail
hoi,

Citaat van: Stelle2211 op maandag 13 juni 2022, 14:09:30
Naar het bergdorp had ik soort van pendelbaan bedacht met de wissels als vervanger voor een keerlus om de lok weer aan de andere kant van het wagons te krijgen.

Hoeveel ruimte heb je daar achter het wissel? Hoeveel lengte denk je dat een lok nodig heeft om niet het wissel te blokkeren voor het omzetten?
Re: Baan ontwerp in AnyRail

[/quote]

Hoeveel ruimte heb je daar achter het wissel? Hoeveel lengte denk je dat een lok nodig heeft om niet het wissel te blokkeren voor het omzetten?
[/quote]

Dat ligt een beetje aan de ruimte/plaats van de lokloods, maar als ik daar niet naar kijk zit er nog zo'n 25/30 cm.
Ik had ongeveer 50cm gerekend voor de wagons, dat is de maximale lengte die nu wordt gereden.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
als je het opstelspoor rechts onderaan de gewone wissel vervangt door eentje links afbuigend die net na de wissel ligt dan heb je 2 mooie opstelsporen .
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Zoiets?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op maandag 13 juni 2022, 14:09:30

Het mangat wil als ik de baan klaar heb afsluiten met een afneembaar luik.
Daarom heb ik daar nog een baantje neergelegd.


ik begrijp het verband niet tussen een afneembaar luik en het spoortje boven het mangat

En plannen is ook puzzelen. Er zijn vast wel mogelijkheden om die kronkel in de hoofdbaan er uit te halen. Juist als je met lange stoomlocs gaat rijden is zo'n slinger in het spoor geen gezicht

Hoe je nu de onderste twee opstelsporen hebt getekend is al een verbetering
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Is 90 graden draaien van het ontwerp geen betere optie?
Dan krijg je het station aan een van de lange zijden. Aan de andere lange kant, kun je het hoger gelegen bergstationnetje leggen en ertussenin de diverse opstel- en rangeerspoortjes.
Dan krijg je ook meer ruimte voor het gat in het midden.

Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Peter,

Dank je.

Ik kan echter niet inschatten of dat mooi wordt.
zoals ik aangaf wil het mangat afsluiten met een afneembare plaat.

We rijden straks via de korte kant (210 cm), zie ook de foto zoals het nu nog is.

Omdat ik links het dakbeschot heb, heb ik het bergdorp achterin geplaatst.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Nu het station aan de lange zijde.

Heb aan de rechterkant bewust de rail bij het opstelspoor niet parallel laten lopen omdat ik anders niet uit kom met de breedte van de lokloods.
Rechts van de lokloods zet ik kleine bekolingsinstallatie en water neer.

De opstel sporen rechts wordt een industrie gebied.

Het schaduwspoor heb ik dubbel gedaan zodat we toch met tegengestelde richting kunnen rijden.

Mis wel een beetje het "rondjes rij gevoel".
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hallo,

Ik heb je .any bestand een beetje opgepoetst (staat boven de afbeelding) en het baanverloop wat aangepast. Nu past het in elk geval en kun je op twee manieren "rond" rijden. Wellicht kun je hier wat mee :).

Omdat je schaduwstation nu eigenlijk maar één opstelspoor kent, zou je ook kunnen overwegen om een kleine (bewakings)camera te plaatsen en handmatig te blijven besturen.

Groeten,
Wico
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Wico,

Dank je, kan junior toch rondjes  ;)

Zit alleen nog even met spoor naar het bergdorp, ik kan nu het spoor tot ongeveer 6cm laten oplopen om max 3% te laten stijgen.
Weet niet of dat genoeg is icm het dalende spoor.

En hetzelfde spoor ga ik iets laten afbuigen om er nog een station/goederen loods tegen de achterwand te kunnen zetten.

Wat het opstelspoor betreft, ik ga binnenkort in Zwolle kijken hoe je sporen kunt beveiligen.

Mvg Sjoert
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
ideetje : laat het bergspoor beginnen direkt links na het hoofdstation.Heb je veel meer lengte om te stijgen en dalen.Kan je met een pendeltreintje rijden ook. Breng het bergspoor mss 10 cm naar voren zodat je het kan verlengen rechts en daar een kleine lokloods plaatsen (op het uitloopspoor) .Dan kan je makkelijk een gehalveerd station tegen de achterwand plaatsen.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Zoiets?

Nu kom ik precies op 3%
Als ik het spoor iets inkort en het pendeldeel recht zet dan kom ik er niet.
Rechts bij de pendel heb ik gekozen voor een 3 weg om de om op het bovenste spoor de lok terug te laten rijden naar de wagons.
De any heb ik bijgevoegd

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Zat me te bedenken en ben al een behoorlijke tijd aan het puzzelen geweest, is het mogelijk om het schaduwspoor te voorzien van keerlussen?

Zodat je wat meer pendel idee krijgt ipv rondjes rijden.
Daarom heb ik er keerlussen als schaduwspoor gemaakt.
Volgens mij moet het lukken met tot de hoogtes
Wil op het hoofdspoor graag met R2 blijven rijden ivm langere stoomtreinen met getrokken tenders.

Zit er nog aan te denken om het einde van de het bergspoor wat te vereenvoudigen, deze heb ik er boven geplaatst.
Ben het rondje kwijt vanuit het rangeer deel naar het bergdorp....
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Kwam met de "diepte" van schaduwdeel niet uit in combinatie met <3% stijging.
Daar deze verandering gemaakt.

Nu mis ik voor mijn gevoel een keerlus aan de bovenzijde.
Zoals ik al eerder heb aangegeven wil ik met R2 gaan rijden.
Onze langste trein de BR01-008 moet in ieder geval op het hoofdspoor overal kunnen rijden.

Het rangeer stukje heb ik zo aangepast dat de V60 vanaf het bergdorp via de lange weg maar ook via de korte route kan rangeren.
Het idee is dat de trein in eerst instantie (vanaf rechts gezien) doorrijdt en dan de wagen achteruit gereden kan (af)koppelen.

Hoor graag of jullie een idee voor de keerlus boven hebben en of dit aangepaste idee goed (genoeg) is.

Mvg Sjoert
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Zoals ik eerder aangaf heb ik toch een keerlus gemaakt aan de bovenkant.
Deze daalt naar -10cm omdat ik anders niet uit kom met de hoogte bij de kruising van de andere keerlus.
Omdat de keerlust horizontaal ligt wil daar voorbereidingen maken voor opstelsporen.

Op verzoek van junior heb ik ook een groter rondje gemaakt via het bergdorpje.

Waar ik nog mee zit is de 24671 rechts onder.
Ik las op een ander draadje dat ook de buitenbocht van een 24671 een R1 bocht is.
Omdat we twee locs hebben die beide op R2 moeten rijden zou ik daar een andere oplossing voor willen maar liever geen 24771 omdat ik die erg prijzig vind.

Andere vraag is of jullie willen reageren op de geometrie of die wel of niet klopt.
Het .any bestand heb ik bijgevoegd.

Voor mijn gevoel ben ik er bijna en kan ik hopelijk in de vakantie beginnen met het houtwerk.

Hoor graag.

Mvg Sjoert
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
foto zonder railnummers is lekker gissen waar het zit
Re: Baan ontwerp in AnyRail
lijkt me inderdaad handig, zie hier  :D
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
volgens wintrack kan je die vervangen door een gewone als je halve bochten gebruikt bij de aan en afloop
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Dank je.
Wat bedoel je met halve bochten?
Een 24224 of een 24215?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
ipv 24230 een 24215 en dan linkse wissel enzovoort.Mss wat aanpassen maar dan ben je R1 kwijt. Ik teken in wintrack en is veel makkelijker.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Krijg het helaas niet voor elkaar, de bocht wordt in Anyrail te groot en kom ik ver over plaat uit....

Heb de demo van Wintrack gedownload, maar daar moet ik nog even op studeren....
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
een halve bocht en direkt daarna de wissel en na de wissel weer halve bocht
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Zou je een plaatje kunnen sturen?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
moet ik het weer opbouwen in wintrack daarom : na de wissel onderaan een 24115 en dan een linkse wissel en terug een 24115.Is toch simpel en de andere rails aanvullen
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Helaas niet zo simpel, ga morgen wel verder puzzelen.
Moet namelijk de HOH afstand op 8,5 cm houden bij het station.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Sjoerd. Heb effe een uurje zitten stoeien en dit is het resultaat. Kijk maar wat je er van vindt. Door het veelvuldig toepassen van de 24912 klopt de geometrie niet helemaal meer. Dat kan wel opgelost worden. In de praktijk kun je nog aardig sjoemelen met de aansluitingen van C-rail. Aan de stationsspoor afstand is volgens mij niets veranderd.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ik heb eens naar de wisselstraat aan de linkerkant van het station gekeken, met inachtname van de gewenste parallelafstand en de eis dat er ook treinen moeten kunnen rijden die niet van R1 houden. In alledrie de stationssporen ligt alvast de combinatie 188+229, dus door daar iets anders neer te leggen, kun je het naar wens wat korter of langer maken.

Voor het geval je aan de linkerkant een of meer extra sporen wilt dan wat ik heb getekend, heb ik twee wissels geselecteerd die ik prima kandidaten vind om te vervangen door een engelse dan wel driewegwissel. Dat spaart wat ruimte als je het vergelijkt met twee gewone wissels.

Vervolgens heb ik ook de wisselstraat aan de rechterkant maar eens uitgebreid. Om niet te veel passtukjes te gebruiken, moest ik daarvoor de stationssporen een fractie inkorten. Of het allemaal past in jouw kamer en goed uitkomt met de hoogtes, moet je zelf uitzoeken, daar heb ik te weinig tijd voor.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Station heb ik dicht gekregen (any toegevoegd)
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Nog wat verbeteringen
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Mannen, bedankt voor de input, tijd energie om te helpen.

Hier kan ik wat mee!

Nog wel een vraag over de Engelse wissel, onze BR 85 van Roco heeft af en toe wat moeite met een 24624/620, deze ontspoort vrij snel.
Hebben jullie daar ervaringen mee?

Andere vraag, de BR 01 kan zonder problemen door een 611 of 612?
Deze hebben we nog niet omdat de huidige baan te veel R1 bochten heeft.

Mvg Sjoert
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hio Rob,

Bedoel je zoiets?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op maandag 27 juni 2022, 12:49:25
Hio Rob,

Bedoel je zoiets?

Wel zo ongeveer, maar ook weer niet. In jouw schets ontbreekt de binnenbocht naar het station. Als je die weer zou toevoegen, komt hij in de knel met het kopspoortje. Hieronder zie je enkele variaties voor een kopspoortje op ongeveer dezelfde plaats, maar dan zonder de binnenbocht weg te laten.

Bij het voorbeeld links begint het kopspoortje met een kort bochtje om de binnenbocht te vermijden. Bij het middelste voorbeeld is geen bochtje nodig omdat de aftakking van de wissel nu al ruwweg in de goede richting gaat. Dat vind ik mooier. Het voorbeeld rechts borduurt daarop voort, met een driewegwissel om er nog een tweede kopspoortje naast te leggen. Persoonlijk vind ik dat wat vol, maar als je veel sporen wilt, is het een optie.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Leen,

Ik snap wel wat je zegt/bedoelt maar zoals ik al eerder aangaf is onze jongste zoon van 10 jaar degene die de machinist is.
Bijna alle locs stomen (ruikt heerlijk fris naar citroen op zolder, lang leve Esu) en hij vindt het jammer dat "alles" in schaduw sporen verdwijnt.
Vandaar de extra rondjes die wel zichtbaar zijn.

Maar als je suggesties hebt hoe het anders kan (wel spannen, niet te veel rondjes en toch veel stoom te zien) dan hoor ik dat graag.
Ik moet nog beginnen met bouwen.

Mvg Sjoert
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Zeker zou dat leuk zijn, maar ik heb niet zo veel ruimte.
De breedte is een vast gegeven (210 cm) ivm het knieschot links en de muur rechts.

Van de 240 kan ik wel iets afwijken maar niet zoveel omdat ik anders de grondplaat voorbij de muur (240 cm steekt).

Suggesties?
Graag.
Met name veilig rondjes rijden en liefst met dubbelspoor of beveiliging met led lampjes aanbrengen.

Heb net een paar ideeën van Rob verwerkt

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Nog een paar aanpassingen, wissels heb ik aangepast omdat de  24624 soms moeilijk doet bij een langere loc.

Heb nog geen idee of ik de opstelsporen ga maken, maar wil ze tzt wel kunnen maken.

Zijn er op nog aanpassingen die ik moet doen en nu over het hoofd zie?

Wellicht nog ideeën voor links over, boven de keerlus?
Dat is nu nog wel kaar mbt rails.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Omdat ik geen 24130 in de linkerbocht wilde hebben (nu kan ook een BR 01 voor R2 beide buitenste banen rijden, heb ik de baan weer wat aangepast.
Er zijn twee plaatsen die net niet helemaal lekker aansluiten, is dat een probleem of kan ik dat bij het bouwen nog een beetje sturen?

De "losse" bocht links onderin is bedoeld om de rangeer trein daar in te laten rijden en dan achteruit de wagons rangeren naar de andere 3 banen.