Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

diodetruc?

Gestart door Peter Alex maandag 06 december 2021, 14:24:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
diodetruc?
Lid sinds: 2018

offline
diodetruc?
Beste mensen,
Ik ben aan het experimenteren met bezetmelding (zie ook eerder draadje, in dit hoofdstuk). Ik werk met CS3+ en M*bezetmelders. Allemaal prima functionerend. Totdat ik besloot de diodetruc te gaan toepassen: diode in de rials gesoldeerd en diode aan de M88 (zie foto's, conform wiki).

Ook heb ik voortvarend de dremel ter hand genomen in de veronderstelling dat ik daarmee de contactrails weer goed functionerend zou kunnen krijgen.
De contactrails werken nu niet meer. Wel als ik in de CS de contactrails aanklik, dan springen namelijk de wissels weer in de gewenste positie. Maar activeren door de wagons, dan wel loc werkt niet. Mijn vermoeden is dat ik met die diodes solderen iets verkeerd heb gedaan
Vraag 1. wat zie ik over het hoofd?
Vraag 2. kan het zijn dat ik de diodes andersom moet solderen? Nu heb ik de draad (eerste foto) aan de lip gesoldeerd het verst verwijderd van de diode. Ik zou me kunnen voorstellen dat de draad aan dezelfde lip moet als de diode zit.
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2018

offline
Re: diodetruc?
Dank je wel C. Dat verklaart een boel! Ik ga het eens aanpassen en kijken wat er dan gebeurt. (in de tweede helft van de week ga ik ermee aan de slag) Is het wel zo dat je per contactrail 2 diodes moet plaatsen? 1 in de rail en 1 aan de M88?
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2018

offline
Re: diodetruc?
Hallo C.
Dank je wel voor de foto, dat verheldert altijd. :-)
Re: diodetruc?
antonv
gast

Re: diodetruc?
Citaat van: Spoorlijnen op maandag 06 december 2021, 14:54:04

Neem me aub niet kwalijk dat ik het zeg, maar die bol soldeer die niet opengevloeid is is een schoolvoorbeeld hoe het niet moet... Dat is echt niet gesoldeerd, dat is geplakt.
Blijven oefenen 😉
Re: diodetruc?
antonv
gast

Re: diodetruc?
Goed dat je overtuigd bent van eigen gelijk, succes 😀
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: diodetruc?
Zo deed Freak dat wel Ben, er is hier op het forum zelfs nog ergens een schema van te vinden.....
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2018

offline
Re: diodetruc?
Dank je wel Ben, je hebt gelijk. Ik heb inmiddels vernomen dat een diode in de C-rail volstaat, dus deze kunnen inderdaad vervallen.
In wezen heb je natuurlijk gelijk. Ik ben mijn schaduwstation aan het aanleggen en wil daar zo min mogelijk storingen tegenkomen, dus vandaar: Better safe then sorry en voor die paar dubbeltjes hoef je het niet te laten. Vooropgesteld dat je weet hoe ze gemonteerd moeten worden. En dat heb ik dus precies verkeerd gedaan. Zo leer ik weer wat. Wie had ooit gedacht dat ik als niet-techneut ooit nog eens diodes zou solderen? Ik vind dit forum geweldig. Al die belangeloze hulp en al dat meedenken. Ik vind dat heel bijzonder.
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2008

offline
Re: diodetruc?
Citaat van: Spoorlijnen op maandag 06 december 2021, 14:54:04
... Door de niet geïsoleerde rail te verbinden met de geïsoleerde rail, gaat als het ware nog een halve 'wisselstroom' naar de geïsoleerde railstaaf, waardoor wielen de stroom alsnog van deze railstaaf af kunnen pakken en de trein blijft rijden. ...

Halve wisselstroom? Ik dacht eigenlijk dat er bij digitale systemen een 19 Volt gelijkspanning op de rail wordt gezet (waarop dan een digitaal signaal gemoduleerd wordt. Hoe zit dat nou? Of is de diodetruc alleen voor analoge wisselstroombanen?
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diodetruc?
Bijna iedereen snap wel wat er bedoeld wordt: een wisselende blokspanning, gehalveerd door de diode.

Groet, Anne W
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: diodetruc?
Op de wiki staat een duidelijke uitleg voor de diode truck, even op deze zin klikken

Of de D2 diode nog zinvol is aan de bezetmelderkant? Volgens mij bij veel 'moderne nieuwe s88 niet meer'? Zit vaak al in het kastje?
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2010

offline
Re: diodetruc?
Hoi,

9 van 10 keer wordt de diodetruuk gebruikt om de treintjes met een korte as-basis genoeg massa bij langere detectiestukken te hebben. De lok blijft dan staan of gaat stotteren omdat er een slechte verbinding met de massa is. In basis is dan natuurlijk de massa in de lok niet helemaal lekker. Goed, door de diodetruuk kan dat in de baan opgelost worden. Het is een beetje symptoom bestrijding  :)

Citaat van: Spoorlijnen op dinsdag 07 december 2021, 10:47:41
Natuurlijk heb je gelijk, dat het schoonhouden de basis is. Maar sommige banen vervuilen sneller dan anderen en meer poetsen dan rijden gaat dan ook vervelen. :D

Ik hoor altijd van diehard forumhuismerk-fans dat forumhuismerktreintjes altijd rijden en dat de banen nooit schoongemaakt hoeven te worden.... Ze halen dan altijd als voorbeeld de 2rail-banen op beurzen aan die iedere dag schoonmaken :-) Blijkbaar is dat toch anders  O:-D  O:-D

Re: diodetruc? uiteindelijk werkt het!
Beste mensen,
De opmerkingen van iedereen hebben me wel aan het denken gezet: ga ik nu wel of niet met diodes aan de slag. Ik heb besloten te kijken of ik het werkend zou kunnen krijgen op die rails waar ik ze reeds heb aangesloten, dan heb ik altijd nog een keuze. Allereerst de diode in de rail omgedraaid. Toen werkten de contactrail punten in de centrale wel weer, maar de loc of de wagens activeerden de contactrail niet. Veronderstelling : zou het aan de diodes aan de S88 kunnen liggen? Dus deze omgedraaid (het zwarte kleurtje naar de draad en niet naar de decoder en ... het werkt. Voor mij een belangrijke les: diodes werken dus richting gevoelig. Als a-techneut wist ik dat niet.
Ik ga nu eens wat uitproberen met een Koeff, en met een Kittel, of deze op de contactrails met diode beter rijden dan op de contactrail zonder diode. Daarna zien we wel verder. Ik houd jullie op de hoogte. Zeer bedankt voor alle bijdragen, de adviezen en het meedenken. Geweldig!!
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diodetruc?
Denk aan een fietsventiel, daar kan de lucht ook maar op één manier door heen.

Groet, Anne W
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: diodetruc?
 @citaat
Citaat van: ronaldk op dinsdag 07 december 2021, 11:25:48
Ik hoor altijd van diehard forumhuismerk-fans dat forumhuismerktreintjes altijd rijden en dat de banen nooit schoongemaakt hoeven te worden
Je moet dat gewoon zo zien: sommige mensen poetsen liever en anderen lullen liever ...  :D
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2016

offline
Re: diodetruc?
Re: diodetruc?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: diodetruc?
Geen van die allen, dat zijn TVS diodes.
Voor de types zie onderstaande afbeelding.

Afbeelding komt van deze wikipagina waar je meer info kan vinden.
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: diodetruc?
Ik gebruik de diodetruc die John uit de wiki laat zien met BY251 diodes en ook exact zoals in het plaatje staat aangegeven.
De grijze balk van de diode gaat naar een raillas van de detectiezone, de andere gaat naar de raillas van de tegenoverliggende zijde
en vandaar lus ik door naar de ringleiding massa. Zie ook bijlage voor foto.
Met S88 Link en S88 AC bezetmelders werkt dit perfect.
De diodes zitten met de uiteinden opgesloten in de kroonsteen, zodat die ook niet kunnen interfereren met andere componenten.
Ik pas volledige detectie toe met meestal 3 zones inrij - rem - stop en ik pas op elke zonde de diodetruc toe, dus niet alleen op stoppen. Het is even werk, maar je krijgt een perfect rijgedrag van locs en zeker als je detecteeert op 12V wat met de Link ingesteld kan worden een supergoede en betrouwbare bezetmelding en daar gaat het tenslotte om!
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2016

offline
Re: diodetruc?
Dank allemaal voor de informatie.
Resteert nog 1 vraag:
Als ik zoek op diode 1 N5408 dan krijg ik te zien dat deze er in verschillende uitvoeringen zijn.
De verschillen zitten in de Volt en Ampere aanduiding.
Wat is geschikt voor de modeltreinbaan ?
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2010

offline
Re: diodetruc?
De diode die ik heb gebruikt is deze: 1N5408 3 AMP @ 1000V RECTIFIER DIODE (In 2010 gekocht in de VS voor $8 per 100 stuks ;)) en kan een kortsluiting overleven.
En hieronder nog ter info een plaatje hoe ik deze in iedere -geknipte- bezetmeldrails heb geplaatst, inclusief aansluitdraden voor de voeding van de baan (rood en bruin). De baan wordt dus via iedere geplaatste bezetmelder van spanning voorzien.

Gr,
Rob.
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2018

offline
Re: diodetruc?
@ adjebelle, Hoe heb je het remmen dan geregeld? Heb je daar op een bepaalde manier een andere spanningsbron voor? Of heb je een andere werkwijze? Op You Tube kom ik Modellbahn tegen die daar een aparte decoder i.c.m. M84 van M* voor gebruikt. Is dat dan de juiste werkwijze? Ik ben heel benieuwd. Tot nu toe werkt het bij mij, met juist geplaatste diodes, prima. Gr. Peter
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: diodetruc?
Ik werk met CS3 en iTrain. Het afremmen wordt op basis van positie in de baan (die bekend is door de bezetmelders) door iTrain geregeld.
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2016

offline
Re: diodetruc?
Peter, je denkt nog iets te 'analoog'. Programma's als iTrain, Koploper, RocRail en noem ze maar op, zenden rechtstreeks opdrachten aan de decoder van de loc die een bepaalde meldsectie gepasseerd is. Het programma 'weet' dat het die specifieke trein is die op dat punt is gekomen (van punt A kun je immers alleen maar langs een een bepaalde weg naar punt B komen; treinen komen niet uit de lucht vallen).
En dan instrueert de software de loc langzamer te gaan rijden en uiteindelijk te stoppen. Ook regelt de software het langzaam optrekken als de trein weer rijden mag.


Groet,

Peter
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2018

offline
Re: diodetruc?
Hallo Ad en Peter,
Dank voor jullie reactie. Ik denk dat ik me inderdaad maar eens moet verdiepen in iTrain of in Koploper. Dat zijn volgens mij de meest gebruikte software edities. Ik ben op electra en digitaal vlak nog echt een beginneling. Welke raden jullie aan? Zijn er nog alternatieven? De verschillende draadjes lezend komen er verschillende voorbij.
Re: diodetruc?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: diodetruc?
Koploper valt lig af, want Koploper ondersteund de CS2/3 niet. iTrain of Rocrail lijkt mij dan de meest logische keuze.