Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wifi cameratoezicht 3d printer

Gestart door Wheels zondag 05 december 2021, 20:18:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wifi cameratoezicht 3d printer
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Wifi cameratoezicht 3d printer
hoi,

Op de foto mijn Wifi (smarthome) camera die ik gebruik als toezicht tijdens het afdrukken met de 3D printer.
De printer staat op zolder en kan op deze manier mooi op de bank beneden de boel in de gaten houden;)

Gr Matje
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Goed idee. De eerste webcam ter wereld schijnt te zijn gebruikt om te zien of er nog koffie in de pot zat, een paar kamers verderop.

Je moet in dit geval alleen heel hard lopen als er iets erg mis gaat. Of kun je op afstand de printer op pauze zetten?

Groet,

Peter
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Bedankt ;) Wordt inderdaad snel naar boven gaan, is meer voor de voortgang van langdurige printopdrachten.

Op afstand op pauze zetten is misschien ooit een update van de Ender 3.

Gr  Matje
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Ik heb een arduino met camera in mijn lasersnijder staan. Zelfde reden, via browser te volgen hoe eea loopt.
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Hint: Octoprint/Octopi. Kan je op afstand diverse dingen besturen, en je webcamfeed kan je er ook in tonen.
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Citaat van: Maarten op zondag 05 december 2021, 23:07:13
Ik heb een arduino met camera in mijn lasersnijder staan. Zelfde reden, via browser te volgen hoe eea loopt.

Oe... dat zou ik niet zo snel doen. Je brandt toch dingen weg. Als het ding onverhoopt toch ergens op vastloopt kan het wel eens misgaan.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 05 december 2021, 22:47:57
Goed idee. De eerste webcam ter wereld schijnt te zijn gebruikt om te zien of er nog koffie in de pot zat, een paar kamers verderop.

Zie ook: 25 jaar webcam Van volle koffiepot ....

Groet
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Bedankt John voor tip naar Octoprint,
Zal eens bekijken ;)

Gr Matje
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
John was mij al voor, OctoPi werkt daarvoor ideaal. Dan kan je de print ook op afstand stoppen.

@Ronald. Als een print 16 uur duurt ga ik niet 16 uur lang bij de printer zitten kijken hoe het gaat. Af en toe een blik via de webcam. Als er dan een hoop spaghetti te zien is is het mis en annuleer je de boel.

Er zijn zelfs (betaalde) plugins die spaghetti kunnen detecteren en het printen automatisch stoppen.
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
hoi,

Citaat van: LordSinclair op maandag 06 december 2021, 11:23:42
@Ronald. Als een print 16 uur duurt ga ik niet 16 uur lang bij de printer zitten kijken hoe het gaat. Af en toe een blik via de webcam. Als er dan een hoop spaghetti te zien is is het mis en annuleer je de boel.

Een lasersnijder is iets ander dan een 3D-printer. Een 3D-printer vliegt niet zo snel in de fik. Als je hout of karton aan het laseren bent kan dat wel fikken... Daar zit een klein verschilletje.  ;) Daarom laat ik in principe de lasersnijder niet alleen als deze aan het werk is. Dit omdat fik in de machine zo kan.  En daarbij is mijn laser geen 16 uur bezig. Met die tijden kan ik het wel begrijpen dat je iets anders gaat doen  :D
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Eens met Ronald.

Ik ga niet weg tijdens laseren.
Ben nu met houten kisten bezig (1:50) uit sparrenhout 1,6 mm.
Daar moet je bijblijven...

Ronald Visser
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Wifi cameratoezicht 3d printer
Met octoprint en een raspberry PI kan je de printer aansturen en via via de voortgang via de rasberry live bekijken.
Achteraf is ook een timelapse beschikbaar.