Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

geluid aan passen ms2

Gestart door DA79 vrijdag 03 december 2021, 21:10:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
geluid aan passen ms2
Lid sinds: 2020

offline
geluid aan passen ms2
Weet iemand of je de afzonderlijke geluiden kunt aanpassen met een mobilestation 2?

Ik heb een br59 drg gekocht 37054, daarvan vind ik het rijgeluid te overheersend in vergelijking met de stoomfluit.
Tot nu toe zie ik alleen het algemene volume.

Re: geluid aan passen ms2
Lid sinds: 2019

offline
Re: geluid aan passen ms2
Heeft deze decoder ook DCC mogelijkheid?
Dan zou je kunnen via CV 301 tot CV 328 het volume van de sounds 1 tot 28 afzonderlijk aanpassen.
CV300 is het volume van sound "bedrijfsgeluid"
Wel eerst CV31 op 16 zetten en CV32 op 0
Re: geluid aan passen ms2
ACTS.zuid
gast

Re: geluid aan passen ms2
 @citaat Nee, geen DCC.
Re: geluid aan passen ms2
Lid sinds: 2020

offline
Re: geluid aan passen ms2
Ik heb geen idee, lees alleen mfx bij betreffende trein op marklin site.
komt uit jaartal 2008-2009.

Dus de ms2 kan alleen afzonderlijke geluiden aanpassen via dcc?


Re: geluid aan passen ms2
De lok heeft alleen MFX. Anders had er wel een icoon met DCC bij gestaan op de site van Märklin.
Re: geluid aan passen ms2
Lid sinds: 2020

offline
Re: geluid aan passen ms2
Volgens mij zoals ik het lees in de gebruiksaanwijzing kan ik afzonderlijke geluiden alleen in een central station aanpassen?
Of met z'n usb stick mdt3, maar dat weet ik niet zeker.
Re: geluid aan passen ms2
Lid sinds: 2019

offline
Re: geluid aan passen ms2
Je hebt het hoost waarschijnlijk over de 60971, right?
Uit de handleiding: "De af fabriek ingebouwde Märklin decoders, gebaseerd op de mSD3 en mLD3 decoder types, kunnen beperkt geprogrammeerd worden."
Dat zegt dus alles & niets
Märklin geheimdoenerij  O:-D >:-D
Re: geluid aan passen ms2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: geluid aan passen ms2
Citaat van: DA79 op zondag 05 december 2021, 12:08:05
Volgens mij zoals ik het lees in de gebruiksaanwijzing kan ik afzonderlijke geluiden alleen in een central station aanpassen?
Of met z'n usb stick mdt3, maar dat weet ik niet zeker.
Derk,

De 37054 is een model uit 2009 en toen ondersteunde Märklin decoder geen DCC.
Dus je kunt met deze decoder niet het volume van de afzonderlijk geluiden aanpassen.
Daar komt bij dat decoder die af fabriek zijn ingebouwd gelocked zijn, dat wil zeggen dat je de soundfile in deze decoders niet kunt aanpassen, of er een ander geluid in zetten.
mdt3 is een decodertool voor de later op de markt gebrachte msd3/mld3 decoders en alleen maar deze decoders.
Re: geluid aan passen ms2
Lid sinds: 2017

offline
Re: geluid aan passen ms2
Het aanpassen van het niveau van de diverse geluiden is verschillend voor de MSD en de MSD/3.
mcs51 geeft de juiste definities voor de MSD/3.

Voor de MSD echter, uit de periode van de 37054, zijn deze definities anders. CV 140 - 155 zijn de individuele geluidsniveaus voor Sound 1-16. Ook te programmeren onder DCC, als de decoder deze ondersteund.

Zonder DCC is voor o.a. MSD decoders, via bv de CS2 in het Mapping menu bij Sound de individuele geluidssterkte in te stellen.
Re: geluid aan passen ms2
Lid sinds: 2020

offline
Re: geluid aan passen ms2
Super, bedankt voor het mee denken.

Ik heb nog geen central station om dit uit te zoeken.
Misschien ooit nog.
Kan je met een cs3 hetzelfde doen qua programmeren dan via usb decoder programmeur?
Voor de kostenafweging :D
Daarbij kan de ms2 gebruikt worden in combinatie met de cs.


s.v.p. ik wil ook geen ander geluid en het is geen must, wou alleen het rijgeluid eigenlijk iets zachter hebben want de fluit en bel zijn een beetje zacht t.o.v. het rijgeluid.
Verder wil ik deze br59 houden zoals die is.
Re: geluid aan passen ms2
Lid sinds: 2019

offline
Re: geluid aan passen ms2
 @citaat @citaat
Hallo Nestor,
Heb je de volledige beschrijving van de CV's voor een MSD decoder?

Alvast bedankt
Alain
Re: geluid aan passen ms2
Lid sinds: 2017

offline
Re: geluid aan passen ms2
De MxD en MxD/3 CV beschrijvingen staan gewoon op de M*site onder service technische-informationen decoder.

Let er op dat vooral bij de MxD decoders het zeer afhankelijk is van welke firmware er op de decoder staat. Deze firmware kan bij de seriedecoders niet geüpdated worden. De beschrijving is voor de huidige hoogste firmware versie 1.17.19.0.