Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Problemen met bezet melders

Gestart door adrie1961 donderdag 02 december 2021, 18:53:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met bezet melders
Ik heb mijn baan middels Rosoft module s88 met diode aangesloten op mijn Marklin cs2 en heb de rails verder aangesloten op de Rosoft module. Als ik met de cs2 werk zie ik netjes dat overal de bezetmelders aan en uitgaan als de trein er over heen rijd. (zoals het hoort) Maar nu start ik Itrain op en ineens zie ik niet waar de trein is op zowel de cs 2 als op Itrain? De wissels die ik aangesloten heb werken echter wel. Dus Itrain herkent de baan? Wie kan mij uit de brand helpen want ik kom er even niet meer uit.

Re: Problemen met bezet melders
Adrie,

Misschien te simpel gedacht maar heb je de bezetmelders ook in het baanplan van i-Train opgenomen én aangemaakt bij het onderdeel "Terugmelders" onder het tabblad "Wijzigen" ?
Heb je op het tabblad "Interfaces" de optie "terugmelders" aangevinkt ?

Cees
Re: Problemen met bezet melders
Ha Cees

Ik heb deze beide opties idd ingegeven in trains. Ik heb gisteren het volgende gedaan de cs2 teruggezet naar voor de laatste update en mijn oude baanplan ingeladen. En daar werkte de bezetmelders ineens wel met het rijden van de trein. Dus ik denk dat ik iets op de cs2 niet goed heb staan. Ga vandaag eens kijken hoe s88 in cs2 staat. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Re: Problemen met bezet melders
Ik wordt gillend gek . Gisteren functioneerde de bezetmelders ineens normaal nadat ik het had teruggezet. En vandaag start ik alles opnieuw op en is het weer precies hetzelfde als voorheen. Op Central station 2 functioneert alles incl. bezetmelders als je Itrain niet opstart. Start je Itrain op dan bevriezen de bezetmelders in zowel Itrain als op de cs2. Wissels en trein kan ik wel bedienen vanaf zowel de cs2 als Itrain.

Re: Problemen met bezet melders
 @citaat Ik zou de handleiding van iTrain er bij pakken. En dan alles nalopen. Zo te lezen zit het in iTrain niet goed.
Re: Problemen met bezet melders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen met bezet melders
En contact zoeken op het iTrain Forum, let op dat je het goed schrijft: iTrain.

Groet, Anne W
Re: Problemen met bezet melders
Raken ze daar van de leg als je het anders schrijft?
Re: Problemen met bezet melders
Het product heet zo.
Re: Problemen met bezet melders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen met bezet melders
 @citaat @citaat

Ja
Re: Problemen met bezet melders
Er zit duidelijk iets niet goed in de communicatie tussen je computer en je centrale.
Kun je wel je CS vis de webbrowser benaderen? Met andere woorden: is er communicatie?
En dan vraag ik mij af of in iTrain de juiste centrale staat vermeld. Mogelijk moet ook de lengte van de string S88-modules aangegeven worden om goed te kunnen functioneren. Maar dat kun je in de handleiding van iTrain wel vinden.

Succes,

Peter
Re: Problemen met bezet melders
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Problemen met bezet melders
 @citaat Of de handleiding van Rosoft nog eens doornemen.
Re: Problemen met bezet melders
 @citaat misschien Tom, maar ze doen het wel als alleen de CS2 aanstaat en de zaak loopt juist spaak als de pc met iTrain erbij geschakeld wordt. Lijkt me meer een computerprobleem dan iets anders.
Kabels en router op orde? Zo ja, dan iets met de instellingen in iTrain doen, wellicht.

Groet,

Peter
Re: Problemen met bezet melders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Problemen met bezet melders
Hoi Peter,

Ik ben niet bekend met de CS2 en iTrain, maar als jij de bezetmelders wel in je CS2 zien maar niet in iTrain moet je het zoeken in de software volgens mij.

Zelf rij ik met koploper en hierin geef ik aan hoeveel S88 prints hij moet uitlezen, ik neem aan dat dit in iTrain niet anders is?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Problemen met bezet melders
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 04 december 2021, 11:58:36
Zelf rij ik met koploper en hierin geef ik aan hoeveel S88 prints hij moet uitlezen, ik neem aan dat dit in iTrain niet anders is?
Klopt Peter.
Re: Problemen met bezet melders
Niet nodig is om in i-Train het aantal S-88 modules te vermelden.
Mijn configuratie;
aantal s-88 modules = 10
aantal opgenomen in keyboard centrale (Ecos 2)  = 10
i-Train 5.0.16: S-88 basismodule niet aangevinkt, aantal 0

Cees
Re: Problemen met bezet melders
Nog steeds problemen. Gisteren bezig geweest ineens deden de bezetmelders het gewoon op cs2 en op iTrain. Heel het baanplan in geklopt. Gisteren nog gereden of het wel degelijk klopte. En vanmorgen  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D Niets veranderd en niets functioneert meer als gisteren. Zonder iTrain werkt de terugmelding feilloos. Zodra ik iTrain inschakel geeft hij aan waar de loc staat. Maar zodra hij gaat rijden bevriezen de bezetmelder op zowel de cs2 als op iTrain. Kan er verder geen vinger achter krijgen. Ik heb Itrain 4 standaard en cs2 versie 4.2.13. De bezetmelders zijn van rosoft S88-n met diode truc.
Re: Problemen met bezet melders
Ik kreeg net een tip via train forum. Ik heb de boel eens opgestart zonder layout op de cs2. En wat denk je dat er gebeurd. De bezetmelders werken gewoon in iTrain als ik de trein laat rijden. Dus er is een conflict tussen de cs2 en iTrain. Ze willen allebei de controle over de baan overnemen waardoor de boel vastloopt. Is hier een truc voor om dit te omzeilen?
Re: Problemen met bezet melders
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Problemen met bezet melders
 @citaat Het is net als thuis, er is er maar 1 de baas.
Re: Problemen met bezet melders
 :thumbup: Tom.
Re: Problemen met bezet melders
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Problemen met bezet melders
 @citaat en heb je met die duim inmiddels ook de magneet gebruikt  :help:
Re: Problemen met bezet melders
Ja het magneetje werkte. Heb inmiddels weer een mailtje met de aangepaste versie gestuurd. Fijne avond Tom en nog heel veel dank voor het meedenken en helpen  @citaat
Re: Problemen met bezet melders
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Problemen met bezet melders
De oplossing was dat er blokken nog niet gekoppeld waren en deze nu d.m.v. de knop Koppelen (magneet) in de editor gekoppeld worden.
Re: Problemen met bezet melders
Is toch wel een handig magneetje iTom. Heb hem al menigmaal gebruikt bij het koppelen van nieuwe blokken. Ik weet er is een heeeeeeel uitgebreide handleiding bij iTrain. Alleen net als bij de meeste handleidingen gooi ik die aan de kant. Ben niet zo'n lezer meer een filmer. Daarom zoek ik op YouTube naar de betreffende onderwerpen. https://www.youtube.com/playlist?list=PL62V0lOXWT6jXYt0-aVaZIA6-koweLVn8
Re: Problemen met bezet melders
Dit draadje kan voor mij betreft op slot. Hoe kan ik dit doen of moet ik hier de moderator voor benaderen?
Re: Problemen met bezet melders
 @citaat Gewoon open laten voor een ander.