Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wissel of gelijkstroom

Gestart door w.c.zwijnenberg donderdag 02 december 2021, 10:39:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissel of gelijkstroom
w.c.zwijnenberg
gast

wissel of gelijkstroom
Geachte forum leden,
Ik heb mijn Trix Exspressbaan aangesloten op een railbocht met 3 contacten rood blauw en rood na dat ik dit aangesloten heb heb ik met mijn multimeter het hele circuit door gemeten en ik meet overal 17 volt DC ook als ik de rij schakelaar omzet het lampje van de trafo wisselt dan van groen naar rood en anders om ook toen ik daarna mijn rangeer locomotief op de rails had gezet bleef deze staan en wou dus niet rijden ik heb toen alles doorgemeten en mijn spanning op de rails was denk ik normaal 17 volt DC Door een toeval kwam mijn meetpen van de multimeter tegen de midden rail en de spoorrail te liggen en mijn trein begon te rijden na dat ik de loc had bekeken zag ik dat hier geen sleep contact onder zat na informatie bij de verkoper was deze loc omgebouwd naar gelijk stroom moet ik nu aannemen dat mijn baan op wisselstroom functioneerd of op gelijkstroom.
Wat moet ik doen met het contact dat ik per toeval maakte zo dat mijn trein ging rijden.
Tevens constateerde ik dat bij mijn elektrische wissels de trein bleef steken als ik langzaam naderde,als ik wat sneller reed kwam hij er wel over heen heeft dit met contact te maken.
Met  vriendelijke groet Wouter Zwijnenberg
Re: wissel of gelijkstroom
Trix Express is in het begin 3-rail wisselstroom geweest en later 3-rail gelijkstroom, maar geen 3-rail systeem zoals bij Märklin. Bij Märklin worden de buitenste rails gemeenschappelijk gevoed en is de middenrail de andere pool.
Bij Trix Express worden de rails alle 3 apart gebruikt om 2 treinen tegelijk te laten rijden, de ene op middenrail en rechter spoorstaaf, de andere op middenrail en linker spoorstaaf.
De locomotief die jij hebt is omgebouwd naar 2-rail, gelijkstroom, die gebruikt de buitenste rails als 2 polen en gebruikt de middenrail niet.
Je verwart de begrippen 2-rail, 3-rail, AC en DC. En jij niet alleen, dat wordt constant door elkaar en veel verkeerd gebruikt.
Om het nog ingewikkelder te maken maar om compleet te zijn, Märklin gebruikte vroeger AC voor zijn 2-rail spoor 1 baan...
Re: wissel of gelijkstroom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel of gelijkstroom
Van Trix Express rijders zijn mij 3 NL-talige sites bekend: Trix Express Club, Trix Express Vrienden Vereniging Nederland, en het Trix Express Forum (een club met 104 leden, en met een eigen clubblad).
Helaas hebben ze niet zo'n mooie wiki als het 3railforum heeft (of misschien is die alleen voor betalende leden zichtbaar). Je vind er dus weinig info over je vragen.

Ik rij niet met Trix, maar Trix had analoog beslist voordelen (digitaal zijn dat juist nadelen) voor het onafhankelijk naast elkaar besturen van meerdere treinen. Ik heb ergens gelezen dat je met bovenleiding mee tot 6 treinen onafhankelijk van elkaar kon laten rijden. Dat kon op het klassieke h0-Märklin systeem alleen met Hoge Frequentie aansturing, en als je die ook op Trix Express gebruikte, kon er nog veel meer mee. Het Trix concept was analoog goed doordacht.

Er waren beslist ook nadelen aan het vroegere Trix, maar dat terzijde.

Zoals AntonV al aangeeft: de begrippen AC en DC moet je los koppelen van 2-rail en 3-rail, zowel analoog als digitaal. Om zijn schets iets te compliceren: Alle schaal-h0 3-rail AC-analoge Märklin locs rijden ook op DC.

Van dat gegeven maak ik gebruik door alle locs met gelijkstroom aan te sturen, en 2-rail en 3-rail (2-rail met een middenrail) voertuigen door elkaar te laten rijden (één type per blok, want anders ontstaat kortsluiting).

Dat gebruik lijkt erg veel op het oude Trix Express idee, maar wijkt er ook van af. Bij Trix Express kan geen kortsluiting ontstaan, en bij dit systeem wel en dat komt uitsluitend omdat Märklin h0-wielstellen niet-geïsoleerd zijn, en Trix Express voertuigen wel geïsoleerde wielstellen hebben.
Re: wissel of gelijkstroom
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: wissel of gelijkstroom
Laten we even uitgaan van Trix Express 3 rail analoog gelijkstroom.
je wilt één locomotief met één transformator laten rijden.
Van je transformater komen twee draden een rode en een blauwe.
De blauwe draad sluit je aan op het middelste blauwe contact van de aansluitrail.
de rode op het linker rode contact.Omdat je maar met één locomotief gaat rijden kan je de twee buitenste rode contacten met elkaar verbinden.In feite rijd je nu volgens het Marklin systeem alleen dan met gelijkstroom.
Het kan zijn dat de locomotief nu makkelijker over de wissel gaat .
Succes !
Re: wissel of gelijkstroom
Lid sinds: 2017

offline
Re: wissel of gelijkstroom
Kees 2,

Volgens eerste bericht van de vragensteller heeft de loc geen sleepcontact.
In mijn beleving zal jouw advies geen effect hebben: de loc zal niet rijden.
De buitenste railstaven (links en rechts) dienen afzonderlijk van elkaar op een "rode" of  "blauwe" draad te worden aangesloten.

Cees
Re: wissel of gelijkstroom
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: wissel of gelijkstroom
Cees,

bedankt voor reactie ,ik heb daar inderdaad overheen gelezen , ik begin er aan te denken dat het een Trix locomotief is dus 2 rail gelijkstroom dus de  rode en blauwe draad moeten inderdaad worden aangesloten op de 2 blauwe buitenste connectoren van de aansluit rail .
Over het wissel probleem , een Trix Express wissel heeft een plastic puntstuk .Op de uiteinden van het bewegende deel zit een klein koperen contactje die het bewegende deel van spanning voorziet ,misschien even met een wattenstaafje contact spray reinigen.
                                                                                                          Kees.
Re: wissel of gelijkstroom
w.c.zwijnenberg
gast

Re: wissel of gelijkstroom
Hallo Kees ik heb via de trafo het rode en het blauwe contact aangesloten en toenmet een stukje draad een verbinding gemaakt tussenhet blauwe contact en de nog vrijzijnde rode contact en mijn trein loopt voor en achter uit is dit nu gebaseerd op gelijk stroom ? Mvg Wouter
Re: wissel of gelijkstroom
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: wissel of gelijkstroom
Beste Wouter,

Als ik zo je posten lees dan rij je met gelijkstoom ,op de trafo staat misschien bij de rail aansluiting een "=" teken.
Je geeft aan dat je locomotief geen sleep contact heeft , Dus dan hoeft de middenrail niet te worden aangesloten.
Anders een fotootje maken van de onderkant van je loc dat geeft misschien meer duidelijkheid.

                                                                          Succes  ,   Kees