Van Trix Express rijders zijn mij 3 NL-talige sites bekend:
Trix Express Club,
Trix Express Vrienden Vereniging Nederland, en het
Trix Express Forum (een club met 104 leden, en met een eigen clubblad).
Helaas hebben ze niet zo'n mooie wiki als het 3railforum heeft (of misschien is die alleen voor betalende leden zichtbaar). Je vind er dus weinig info over je vragen.
Ik rij niet met Trix, maar Trix had analoog beslist voordelen (digitaal zijn dat juist nadelen) voor het onafhankelijk naast elkaar besturen van meerdere treinen. Ik heb ergens gelezen dat je met bovenleiding mee tot 6 treinen onafhankelijk van elkaar kon laten rijden. Dat kon op het klassieke h0-Märklin systeem alleen met Hoge Frequentie aansturing, en als je die ook op Trix Express gebruikte, kon er nog veel meer mee. Het Trix concept was analoog goed doordacht.
Er waren beslist ook nadelen aan het vroegere Trix, maar dat terzijde.
Zoals AntonV al aangeeft: de begrippen AC en DC moet je los koppelen van 2-rail en 3-rail, zowel analoog als digitaal. Om zijn schets iets te compliceren: Alle schaal-h0 3-rail AC-analoge Märklin locs rijden ook op DC.
Van dat gegeven maak ik gebruik door alle locs met gelijkstroom aan te sturen, en 2-rail en 3-rail (2-rail met een middenrail) voertuigen door elkaar te laten rijden (één type per blok, want anders ontstaat kortsluiting).
Dat gebruik lijkt erg veel op het oude Trix Express idee, maar wijkt er ook van af. Bij Trix Express kan geen kortsluiting ontstaan, en bij dit systeem wel en dat komt uitsluitend omdat Märklin h0-wielstellen niet-geïsoleerd zijn, en Trix Express voertuigen wel geïsoleerde wielstellen hebben.