Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Locomotieven

Gestart door w.c.zwijnenberg maandag 06 december 2021, 17:01:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locomotieven
w.c.zwijnenberg
gast

Locomotieven
Hallo forumleden,
Kun je op het 3 railsysteem van trixexspress ook andere locs gebruiken van een ander merk voorzien van een sleepcontact .
Mvg Wouter Zwijnenberg
Re: Locomotieven
nobody
gast

Re: Locomotieven
Dat wordt moeilijk. Niet te verwezenlijken zonder ingrijpende ombouw.
Door afwijkende wielafmetingen (dikke flens) en koppelingen.
En niet te vergeten: Het aparte stroom afname systeem.
Re: Locomotieven
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Locomotieven
Omgebouwde Piko Belelux treinstellen (nu met Corona korting, dus recent):
Bericht onderaan de pagina :
Citeer
Naar aanleiding van de informaties over Benelux treinstellen op de website
Uit voorraad leverbaar in Trix Express uitvoering. Nieuw in doos.

Piko nummers:
57570 Blauw  NMBS
57571 Blauw  NS 1202 
57574 Blauw  NMBS    A  licht
57575 Blauw  NS  1207   A licht

Alle treinstellen zijn voorzien van 2 dubbele Trix Express-slepers en Trix Express- wielen
Prijs normaal  € 209.- Corona prijs   € 209,- min 19 =  € 190,-
Zolang er voorraad is.

Wielen, koppelingen, antislipbandjes, aandrijfriemen voor reparaties (Duitstalig)
Wielen en koppelingen voor Röwa, Rivarossi en Liliput (Duitstalig)
Ombouw van een Märklin wagon (wielstellen, koppelingen) (Duitstalig)

Als je naar een aantal banen kijkt, dan zie je vooral veel (omgebouwde) Märklin locs rijden.
Dat is logisch, en komt o.a. door een ombouwer die koos voor Märklin als meest verwant systeem.

Umbau als Lebenstraum
CiteerSchon früher fehlten uns immer "Traummodelle". Deshalb habe ich mich in den letzten Jahren darauf verlegt, Fahrzeuge anderer Marken für unser System umzubauen. Dabei bevorzuge ich aktuelle Modelle der Marke "TRIX H0". Dabei handelt es sich meist um Konstruktionen von Märklin, die unter diesem Label für das 2L- Gleichstromsystem verkauft werden. Für mich passen diese gut zu unserem System, weil sie meist auch ein Metallgehäuse haben und recht robust sind. So könnte man sich heute Modelle vorstellen, wenn die Entwicklung bei Trix nicht von 20 Jahren geendet hätte.

Kortom, lees jezelf een slag in de rondte en je begrijpt: wielen, koppelingen, antislipbandjes en sleepcontacten zijn onvergelijkbaar, en de rails (minimaal code 120) vergt wielen met dikkere flenzen om door wissel en kruising puntstukken te komen. Hoe lager (moderner) de wielen, hoe minder grip.

Je kunt het natuurlijk evengoed uitproberen. Je leent gewoon van iemand in jouw buurt een DC-loc, b.v. van Fleischmann, en je kijkt waar het fout gaat, of je neemt wat rails en wissels mee naar die ander, en probeert het daar uit.

Een middagje testrijden, en je weet genoeg.

Als je trouwens verder leest, dan zie je ook DCC (digitale ombouw) als mogelijkheid voor het oude Trix Express voorbij komen. Het kan kennelijk allemaal als je maar weet hoe.
En kijk ook even n dit draadje (uit 2010).

Dit is een draadje over de omgekeerde situatie: iemand wil Trix op Märklin 3-rails laten rijden.

Citaat van: VT601 op zaterdag 06 februari 2010, 15:51:25
CiteerMoeten de wielen vervangen worden door gelijkstroomwielen, of is dat niet nodig?

Als je een TRIX model hebt zou je beter Marklin (AC)-wielstellen kunnen kopen.
Als je de wagen met functionerende lichtwisseling wilt gebruiken op de Marklin-baan zal dit waarschijnlijk anders gaan als bij een twee-rail versie.

Bij tweerail kun je gebruik maken van de polariteit van de spanning op de rails.
Bij  Marklin wordt gebruik gemaakt van een schakelaar in het voorstel draaistel.
Als deze schakelaar er niet inzit, raad ik je aan een functiedecoder aan te schaffen (als je digitaal rijdt)

Hiermee kun je de lichten afhankelijk van de rijrichting schakelen.
Achter de cabine zit waarschijnlijk een printplaatje die als een voorschakeling werkt.
Deze kun je bij gebruik van een functie decoder weggooien.
De overige functies zou je kunnen inzetten voor het schakelen van de binnenverlichting.

Ik noem dit draadje omdat als je een Märklin AC-loc wilt laten rijden op Trix,
het gaat om een loc die een puls nodig heeft om de rijrichting om te schakelen.
Als het een analoge Alstrom loc is, dan rijdt die ook wel op DC (op middenrail en op de spoorstaven),
maar er zijn minimaal 2 inbouwdioden nodig (want 2 veldspoelen) om rijrichting en verlichting te kunnen wisselen.

Dat moet je wel weten ...
Zo'n loc heeft geen geïsoleerde wielstellen, en maakt dus kortsluiting op Trix Express rails, tenzij je die wielen vervangt (en dat moet toch al).

Afijn dat is het klassieke probleem van al die verschillende merken: onderlinge incompatibiliteit (niet door elkaar te gebruiken); de keuze voor 1 merk is tamelijk definitief (tenzij je of handig bent, of ombouw kunt uitbesteden).