Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

marklin serie 44 (art. 39883)

Gestart door DA79 woensdag 01 december 2021, 19:03:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin serie 44 (art. 39883)
Lid sinds: 2020

offline
marklin serie 44 (art. 39883)
Weet iemand of en hoe ik hier ook sound in kan maken met een marklin sound decoder?

Is dit makkelijk te doen voor een beginner of wordt dit een uitdaging.
Ik heb deze net gekocht om de vuurkist en interieur verlichting mij aansprak, en dat ik een rookgenerator later kan inbouwen.
Maar hoe zit dit met geluid?
Is dit met marklin plug&play of moet deze aan een computer voor het downloaden van de sound.

Er is een serie 44 met kolentender uitgebracht zoals deze maar dan ook met geluid (39881)

Derk
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Bij mijn weten is de huidige marklin 39883 toch niet met sound?
Ik lees dit nergens of ik lees er over heen.........
Als dat wel zo is is dit een meevallertje.

Met mobile station 2

Re: marklin serie 44 (art. 39883)
 @citaat De vraag is of je de lok met MFX of met DCC gaat aansturen. De MS2 kent beide protocollen.

Wat betreft de digitale functies:
Frontsein               
Contact rookgarnituur               
Cabineverlichting               
Flikkeren vuurkist               
Directe regeling               
Lichtfunctie               
Lichtfunctie               

Daar zit geen geluid bij.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
De 39883 is inderdaad zonder sound.

Het ligt er aan hoe ervaren je zelf bent om hier een sounddecoder in te zetten.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Ergens snap ik niet dat je dan niet de 39881 hebt gekocht, die wel alle toeters en bellen heeft (als je dit belangrijk vindt).

De lok kan je wel van een andere decoder voorzien , maar dat kost je nu meer omdat je al een lok hebt en de sounddecoder nog niet.

Bij de 39881 staat ook het project voor de decoder die je erin kunt laden........maar daarvoor heb je minstens een programmer nodig of minstens een CS 2/3.

Met alleen een MS 2 zal dit nooit lukken.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
eh   Niet. 8o :D

Klopt het dat ik dan de decoder moet verwijderen voor een msd3 decoder als ik marklin product wil gebruiken?

Las dat er voorgeprogrammeerde decoders zijn.

Draadjes solderen is niet het probleem, maar als het niet anders is. maar liever niet....
Soldeer met harskern, al jaren, veel draadjes maar zeer weinig prints

Maar moet ik wel de bestaande decoder weghalen? Of kan dit simpeler, aangezien type 39881 wel sound had. (wisselen van onderdelen?)
Maar het zal wel geen plug en play zijn?

Klopt het als ik zeg dat zoals bij mijn v60 het geluidsdecoder dan onder zit en waarop je de trein decoder in prikt?
Tenminste in de v60 zit een print die je eraf kunt halen en er weer op kunt prikken. (wel de goede kant op natuurlijk)
Ik had dit liever andersom gezien, standaard decoder onder waarop je dan een sound decoder kunt inprikken met plug naar speaker.


Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Het is wel plug en play want in beide zit een 21MTC connector.

De luidspreker ontbreekt ook nog bij jouw model maar die zal vast ergens te plaatsen zijn.

De voorgeprogrammeerde decoders kun je ook van andere sound voorzien middels de programmer of een CS 2/3.

Je hebt maar 1 decoder nodig en eentje die sound aan boord heeft, en de speaker daarvan zit op de Susi aansluiting van de sounddecoder.

Je hebt werkelijk geen twee decoders nodig, het is eentje met sound of eentje zonder sound.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Misschien, maar weinig beschikbaar komt wel heel vaak in beeld......
De 39883 zit al levertijd op.

Daarnaast is het ook niet iets wat ik gelijk ga doen, maar wil het wel.
En ik moet ergens beginnen..
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Hans kun jij mij beknopt uitleggen welke wat is?

Wat de  print is die er op gemonteerd is op het treintje en wat de losse print is wat je er in steekt?
Maakt een hoop duidelijk.
Want volgens mij is de onderste met de witte plug de geluidsdecoder en de print die je er in steekt?

En is het kort door de bocht een ml versie verwisselen voor een ms decoder?  (draden omsolderen?)

Luidspreker, ik ga er vanuit dat die net als bij het andere model in de tender past...?
En dat ik deze decoder kan gebruiken?  60975
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Een 21 MTC decoder heeft een connector met 21 pinnen.

Eigenlijk zijn het er 22 maar die heeft Märklin weg gelaten zodat je hem maar op 1 manier goed erin kan zetten.
De connector zit op een print en die blijft in de lok, de decoder zit erin geprikt en is dus los te halen.

Doe dat wel met voorzichtigheid daar je de pinnen anders verbuigt.
Bij jouw lok zit dat allemaal in de tender, en ook daar kun je de speaker kwijt.
De sparing ervoor zit er al want dezelfde tender hangt ook achter de 39881 (waar wel een speaker in zit).

Het prijs verschil tussen de 39883 en 39881 is kleiner, dan je nu voor alleen de sounddecoder moet uitgeven.
Ging het soms alleen om het bedrijfsnummer of had je die 39881 niet eens in het zicht?

Nu hebben ze drie voorgeprogrammeerde sounddecoders ( 60975/60976/60977) die je dus van een andere sound kan voorzien.
Dat zijn de mSD3 decoders met zo'n connector, en welke je pakt maakt eigenlijk niet uit, de sound wordt er toch van veranderd.
Het decoderproject of soundproject vindt je bij de locomotief (39881) op de site van Märklin.

39881

Met alleen de MS 2 kun je nooit bij de geluiden komen die je wilt installeren, dus daar zal je hulp bij nodig hebben.
De decoder (zonder sound), zit bovenop de 21mtc connector, dus de bovenste is de decoder.
De sounddecoder kun je plaatsen als je de decoder zonder sound hebt verwijderd.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Hoi Derk,

Deze loc is eenvoudig te voorzien van geluid, omdat Märklin precies dezelfde loc ook met geluid levert.
In de tender is al een opening in de tenderbodem voorzien voor een passende speaker en de decoder is gewoon steekbaar (21MTC), zie bijgevoegd screenshot.
Je moet alleen even uitvogelen waar de soldeer eilandjes op de print zitten en daar de speakerdraadjes op solderen.
Ik heb de 39882 en die heeft wel geluid, alleen een anderen tender, maar de print in de tender is precies dezelfde.
Ik zal eerdaags wel even kijken waar je de speakerdraden op moet solderen en een fotootje plaatsen.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
 @citaat

Super kappa

Niet dat ik er gelijk mee begin, maar ik heb alle treinen op mijn baan tot nu toe ook met geluid.
Vandaar dat ik dit bij deze ook graag wil inbouwen t.z.t.

Had naast deze serie 44 nog een "editie loc" in tijdperk 2 besteld en even niet goed opgelet of bij de 44 ook geluid zat.
Daar mag ik wel beter mee opletten, want zie dat steeds meer treinen wel mfx hebben maar niet altijd geluid.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Hoe lang heb je de lok nu? Kun je hem anders niet gewoon ruilen met bijbetaling tegen een 39881?
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Nog niet eens binnen. :D
Besteld uit dl

Was misschien handiger geweest.
En nee, hoef hem niet te ruilen, zal er vast wel tevreden mee zijn. :D :D
Gewoon niet goed gekeken tijdens het aankopen van 2 locs.

Wil niet zeggen dat ik niet graag t.z.t. er toch geluid erin wil hebben.
Vandaar mijn vraag..



Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Trein is binnen.
Sneller dan ik had verwacht.

Moet zeggen dat die flikkerende vuurkist en cabine verlichting toegevoegde waarde heeft.
Snap alleen functie f6 het flakkerende vuurkist niet, F5 is continu en f6 is af en toe?
Hoe lang is die tussenpose bij f6, want zie deze alleen in het begin even?
Of heb geen ik geduld genoeg :?

Qua sound, dit komt er zeker nog in, wil eerst even uitzoeken wat ik nu nodig ben en hoe ik deze monteer.
Aangezien dit de 1e keer zal zijn.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Ga je dan de hele tijd naar dat flakkeren van de vuurkist kijken dan?
In het echt werden er ook niet om de minuut kolen bij geschept denk ik, dus zul je wat geduld moeten hebben denk ik.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
De stoker kreeg op z'n falie wanneer hij de deksel van de vuurkist te lang liet open staan.
Valse trek!
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
haha, nee.

Dat kan ook uit. ;)
Misschien dat marklin er ooit nog een interval in programmeert, of een handige techneut, hoef je het knopje niet steeds aan en uit drukken :D
Zal wel net als het geluid in de loop der jaren steeds echter worden, net als rook/damp vooronder bij de stoomlocs te zien nu.

Ik vind het wel wat hebben.

Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Weet iemand of de basis plaat maar dan met speaker uitgang los te krijgen is? (van 39881)
Ik wil in mijn 39883 een msd3 60975 inbouwen voor geluid en programmeerbaarheid.
De huidige plaat bij de msd3 is kleiner en ik mis dan de achterste verlichting als ik deze inbouw.
Nu zou ik dit ook kunnen oplossen door bijv een losse led op plaat te bevestigen.

Deze tender is wel handig opgebouwd, in principe kun je de kolen deel als deksel eraf halen en zo bij de decoder komen.

Reden dat ik een msd3 wil is om deze zelf te kunnen programmeren met de mdecodertool.
Waarbij je dan als voorbeeld tijdens het kolenscheppen ook het flikkeren van de kist kunt instellen.

En de ronde speaker zitten niet meer bij het msd3 pakket, weet iemand de maat of marklin nummer? 
Deze nummer staat niet in de onderdelenlijst.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Is die print niet gewoon identiek tussen de 39881 en 39883? Lijkt mij namelijk van wel. Dat flikkeren combineren met geluid kan je vast ook bij de 39881 instellen. Dus volgende keer gewoon gelijk soundversie kopen is stuk handiger ;)

Nummer van de speaker van de 39881 vind je op de onderdelen lijst. Maar even meten welke diameter die is en je kan die dan zo los (van ESU) kopen.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik op deze site een foto kan plaatsen.
Je hebt gelijk, het was handiger geweest om gelijk een sound versie te kopen.
Maar ben er ook al achter dat niet elke lok met msd3 fabrieks ingebouwd zich laat her programmeren.
Bij mijn V60 kom ik niet verder dan een update en meld dan dat dit geen nachrust decoder is met het programma mdecoder tool.
Jammer, want je kan best veel aanpassen en toevoegen qua functies en geluiden.

Maar even terug naar de sounddecoder, deze 21pins print heeft geen luidspreker aansluiting.
Nou weet ik niet hoe moeilijk het is om deze hier op te solderen, als dat tenminste mogelijk is op deze print.
De pin aansluitingen worden anders genoemd dan bij de nachrustdecoder. A1 A2 A4 A5 etc etc 
Print nummer is SE171208C

Voor de print van de nachrustdecoder msd3 is ruimte genoeg aangezien deze veel kleiner is, kom alleen te zitten met de ledjes in de tender (los statiefje maken) en misschien het flikkeren van de vuurkist en as rooster, weet nog niet of dit softwarematig is of aangestuurd via de print.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Hoe je foto's plaatst kan je hier lezen.

Ik vraag het me toch af, Marklin gaat echt niet speciaal een print zonder luidspreker aansluiting maken, durf haast wel te wedden dat het gewoon met de huidige print kan. B)
Plaatst maar een foto, dan is wel te zeggen wat de soldeerpads van de speaker zijn.

Edit: met die mdecodertool kan je inderdaad niet wijzigen, maar met cs wel.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Ik zou hier nog wat foto's van de tenderprint uit mijn Br 44 plaatsen.
Ga ik straks we even doen.

Bij deze.

De twee witte draadjes gaan naar de speaker.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Graag, want volgens mij kan ik de draden voor een luidspreker solderen op de print.

moet alleen weten welke van de 21 pins die van de luidspreker zijn, want die 2 naast de missende pin hebben een loze soldeerpunt.
Als ik zo op google kijk zijn deze voor de luidspreker, maar zeker weten doe ik het niet.

Want dat zou een hoop schelen en kan ik een nieuwe msd3 decoder en 2 luidspreker aansluiting monteren.
En dan bewaar ik de 21pins plaat wel voor een andere lok die ik nog wil ombouwen van delta naar mfx sound.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Foto van print als bijlage?
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Pin/soldeerpunt A15 en A16?

Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Ha bedankt kappa, had je foto op je reactie over het hoofd gezien.

Dat moeten ze zijn, A15 en A16.
Gelukkig, want dit scheelt een hoop werk.
Ik ga de speaker maat even opmeten dan ga ik die ook bestellen en niet uit het msd3 pakket gebruiken, de msd3 is al onder weg en heb al de gegevens uit marklin bieb voor de decodertool opgeslagen om daarmee te spelen.

Aanvulling;

Kappa;
Wat is dat zwarte ding? die zit er bij mij niet.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Inderdaad A15 en A16. Told ya dat het met de huidige print kan ;)
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
 @citaat @citaat dat zwarte ding heb ik er zelf in gezet en dat is een kleine buffercondensator.
Re: marklin serie 44 (art. 39883)
Voor als de spanning tijdelijk wegvalt? bijv over 3wegwissels?
Of voor voltageschommelingen op te vangen?