Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610

Gestart door blackbird maandag 24 maart 2008, 15:23:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Hallo allemaal,

Graag jullie hulp.

Ik ben mijn oude trouwe BR44 aan het ombouwen naar 5 sterren hoogvermogen aandrijving. Ik wil als  proef hiervoor een ESU lokpilot 3.0  gebruiken.
De vraag is nu:

Moet ik bij de HV-motor ook, bij gebruik van deze ESU decoder de twee (groene) condensatoren gebruiken of moeten die er nu juist niet  in, bij de aansluitdraden van de motor ?

Graag jullie antwoord

Vast bedankt,

Mazzel,

Blackbird
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Je hoeft bij de ESU's geen spoeltjes of condensator(s) te gebruiken.
Dus de bedrading mag rechtstreeks op het motorschild.
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Hoi Riny,

Dank je wel voor je reactie. aanvullende vraag:

Moet die (brug) condensator, dat platte bruine ding tussne de twee motorschildaansluingen er ook uit of kan die blijven zitten ?

Bij TAMS decoders moet hij ook blijven zitten. Hoe zit dat met de ESU's ??

Graag nog een aanvullende reactie.

Mazzel,

Blackbird
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Een beetje late reactie maar hier is hij toch.

Het condensatortje welke over de koolboorstels zit laat ik doorgaans zitten, makkelijk om eventuele bedrading achter te plaatsen d.m.v. ombuigen.

Ik bedoel dus de aansluiting op onderstaande afbeelding.
(dit geldt voor alle type motorschilden).

Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
De 2 smoorspoeltjes in de motordraden laat ik wel zitten. Zonder werkt inderdaad ook. Vraag mij niet wat beter is. Mogelijk dat Freak ons hierin een passend advies kan geven?
Erwin
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Aiiiiiiiiiiiiiiiii.................. Verwarring  :?:

En dat wilde ik nou juist voorkomen !!!

FREAK, graag je advies !

Vast bedankt.

Mazzel,

Blackbird
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Bij ESU decoders worden geen spoeltjes gebruikt.
De condensator tussen de koolborstelaansluitingen blijft zitten.
Eventuele condensatoren tussen koolborstelaansluiting(en) en motorhuis moeten verwijderd worden.

Mvg,
Peter
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Citaat van: blackbird op dinsdag 25 maart 2008, 22:02:44
Aiiiiiiiiiiiiiiiii.................. Verwarring  :?:

En dat wilde ik nou juist voorkomen !!!

FREAK, graag je advies !

Vast bedankt.

Mazzel,

Blackbird

Bedankt voor het vertrouwen. :shock:
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Peter, bedankt voor de snelle reactie.
Erwin
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage en hulp !

Mazzel,

Blackbird
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Waar in de omgeving van twente zijn de esu decoders te koop?
Iedereen is zo lovend over die dingen, dat ik er ook eens een wil vergelijken met de tams ld-w-11.
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Citaat van: DB op woensdag 26 maart 2008, 13:24:05
Waar in de omgeving van twente zijn de esu decoders te koop?

Staat op deze Dealerlijst geen adres in de buurt?
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Jep, somberg en pijplijnes staan er op.
Somberg had esu een maand geleden nog niet.

en bij pijp-lines is het noemen van de naam M al bijna genoeg om je de zaak uit te vegen.
qua decoders hadden ze afgelopen zaterdag alleen uhlenbrock en roco.
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Let op de prijzen van de decoders. Bij mijn dealer moet ik voor een lokpilot 3.0, 39 euro neertellen. Op de beurs in Houten ben ik voor ongeveer 24 euro klaar.
Dit scheelt nogal, pas dus hiervoor op.
Als er iemand onder de leden nog een goedkoop adres heeft hoor ik dat graag.
Erwin
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Citaat van: DB op woensdag 26 maart 2008, 14:17:56
Jep, somberg en pijplijnes staan er op.
Somberg had esu een maand geleden nog niet.

Nou, dan maar hopen dat Somberg ze nu inmiddels wel heeft of eventueel kan bestellen.

Citaat van: DB op woensdag 26 maart 2008, 14:17:56
en bij pijp-lines is het noemen van de naam M al bijna genoeg om je de zaak uit te vegen.
qua decoders hadden ze afgelopen zaterdag alleen uhlenbrock en roco.

Dan is het een goede zaak om Pijp-Lines links te laten liggen.  :lol:

Citaat van: Re460 op woensdag 26 maart 2008, 15:04:16
Let op de prijzen van de decoders. Bij mijn dealer moet ik voor een lokpilot 3.0, 39 euro neertellen. Op de beurs in Houten ben ik voor ongeveer 24 euro klaar.

De Esu Lokpilot 52610 V3.0 kost mij ± ? 29,95.
Dus dan ben je bij je dealer opgelicht, hooguit zouden ze op ± ? 33,00 kunnen zitten maar echt niet duurder.


Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Hoi Riny,

Hoe heet jouw dealer en in welke plaats gelegen?
Erwin
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Citaat van: Re460 op woensdag 26 maart 2008, 15:14:44
Hoe heet jouw dealer en in welke plaats gelegen?

"De modelbouwhoek" te Middelburg Zeeland.
Eigenaar: Dhr. M.van Kempen.

Kijk maar even op mijn site via Links, daar staan wat meer gegeven.

Ik ben er zeer tevreden mee, fijne mensen om mee om te gaan.
Daarom zal ik er ook echt niet weglopen.

Het gras kan af en toe bij een ander wel eens groener zijn maar voor hoe lang?
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Dank je wel.
Erwin
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Hoi allemaal,

De prijzen van decoders ESU en in het algemeen, zijn zeker de moeite waard om in de gaten te houden.

Ook deze markt wordt net als al het andere op E-bay en Markt plaats, verziekt door prijsopdrijvers en handelaren (niks persoonlijks overigens).

Ik heb afgelopen weekend op de beurs in Houten ook een ESU 52610 decoder gekocht. Mede door de prijs maar ook door de lovende kritieken die deze decoders krijgen.

Ik heb er bij een duitser ? 23,95 voor betaald inclusief garantie. Op de beurs zag je ze ook bij de echte broodverkopers voor ? 30-39 per stuk !
Als je decoders in de winkels koopt heb je volgens mij een gaatje in je hoofd, kopen op beurzen loont echt, en zo kunnen we meteen de handel dwingen om reele prijzen te hanteren. Dit geldt overigens voor al onze modelspoorattributen.

gisterenavond heb ik hem ingebouwd, simpele klus, als je weet hoe het moet, en vanavond ga ik he inregelen en uitproberen.

Even ter zijde, maar gezien mijn eigen beleving met TAMS decoders lijkt ieder vergelijk met een ESU op voorhand kansloos.

Mazzel,

Blackbird
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
BR 44 back on the track !!

Hallo allemaal

Mijn BR 44 met ESu en 5* HV si inmiddels weer in bedrijf hoor, en tot grote tevredenheid !

de 5* motor zorgt  voor betere standaard rijeigenschappen en de ESU regelt de boel vervolgens nog eens haarfijn af. Het inregelen van de decoder is een fluitje van een cent ! Als je eenmaal weet hoe het werkt is het zo gebeurd.

Toegegeven: je moet wel even goed de duitstalige handleiding doorlezen, bij twijfel zelfs wel twee keer, maar als je het door hebt gaat het programmeren prima !
Ik sta  ondertussen wel heleaal perplex van wat je allemaal met die ESU-decoder kunt (af) regelen, werkelijk ongelooflijk!
Ben haast blij dat ik al die mogelijkheden niet nodig hebt. De BR 44 heeft schakelbare frontverlichting, en schakelbare tenderverlichitng gekregen (2 gele mini LEDS), de telexkoppeling en de rookgenerator zijn als functies aangesloten. Verder uiteraard alle rijparameters ingesteld. Beste wel een leuke klus om te doen, zeker omdat je de loc niet meer open hoeft te maken.

kortom: vanaf nu alleen nog maar ESU's. Ik ben om !

Mazzel,

Blackbird
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Citaat van: blackbird op maandag 31 maart 2008, 09:19:18
Toegegeven: je moet wel even goed de duitstalige handleiding doorlezen, bij twijfel zelfs wel twee keer, maar als je het door hebt gaat het programmeren prima !

De Nederlandstalige handleidingen staan ook op mijn site.  :shock:
Ook van meerdere ESU decoders.  :lol:
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Nog een aanvulling qua prijs;
Harlaar in Badhoevedorp rekent 27.95 (52610). Mooie prijs lijkt me.
Gefeliciteerd Blackbird met de geslaagde ombouw. Zojuist zelf een Re460 omgebouwd met een ESU lokpilot3, meerdere lichtfunctie's ingebouwd en direct kogellagers ingebouwd.
Bij het testen bleek de decoder op adres 21 te staan. 03 is de fabrieksinstelling. Dus het leek bij testen dat de boel defect was. Met hulp van de ESU-lokprogrammer was het zo opgelost en goed ingesteld.
Locomotief zoeft nu weer over de baan.
Groet,
Erwin
Re: BR44 (3047) met 5* HV en ESU lokpilot 52610
Ik heb ook al eens op ebay.de gekeken voor die ESU,s. met massa bestelling moet je toch ergens bij twee tientjes of minder uitkomen.
Voor de volgende gastendag is dat wellicht een optie die dingen massaal te bestellen, een ieder kan zijn eigen betaling doen bij een vooraf geselecteerde handelaar, waarna de hele mikmak naar een lid of moderator gestuurd kan worden, dus eenmalig porto! Als ik er aan begin, heb ik er zelf een hoop nodig, jullie misschien ook! Wim.