Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

inkorten k-wissel 2262

Gestart door feiko prins dinsdag 30 november 2021, 12:23:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
inkorten k-wissel 2262
Lid sinds: 2020

offline
inkorten k-wissel 2262
Voor mijn schaduwstation wil ik een hart-op-hart-afstand gebruiken van 50 mm. Daarvoor wil ik het rechte stuk van wissel 2262 aan beide uiteinden met een 15, resp. 10 mm inkorten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Feiko
Re: inkorten k-wissel 2262
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Ja dat heb ik, geen probleem alleen zou ik het indien mogelijk aanpassen bij een gewoon stuk (rechte) rails.

groet
Harald
Re: inkorten k-wissel 2262
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Alternatief:
Je kunt dan beter overwegen om slanke wissels in te gaan zetten dan heb je h.o.h. afstand 54mm maar daar moet je dan uiteraard wel ruimte voor hebben.
Met bochtwissels en slanke wissels gecombineerd kun je sporen ook wel wat dichter bij elkaar krijgen.
Re: inkorten k-wissel 2262
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Waarom? Als je het rechte railtje aanpast dan hou je de geometrie in orde. Slanke wissels zijn ook minder snel te vinden, daarnaast natuurlijk nog het kostenaspect.
Zoals Harald al aangeeft, doen!
Re: inkorten k-wissel 2262
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Adjebelle heeft gelijk: ga uit van een slank wissel, en pas de lengte van de boog aan
(niet de lengte van de rechte rails).

Je hebt met slanke wissels 2 manieren om tot een hart-op-hart afstand van 50 mm te komen:


  • de boog (van het wissel) verkorten tot 12 graden (kleiner lukt niet) en dan een flexibele tegenboog plaatsen, of
  • Een truc toepassen die ik als eerste zag bij bardioc.bplaced.net (Michael Prieskorn):
    een verzaagde 2223 als tegenboog nemen (in plaats van tegenboog 2274) van een niet-verzaagd slank wissel.
    Een 2223 biedt 2 voordelen boven een flexibele tegenboog: er staat geen spanning op,
    en je hoeft 'm daarom niet te fixeren. Het is goedkoper om een 2223 te verzagen dan om een (slank) wissel te verzagen.

    De aanpak staat hier ergens uitgelegd (december 1997)
    CiteerAls Gegenbogen werwendete ich nicht wie empfohlen das Gleis 2274, sondern 2223, um einen besonders kleinen Gleisabstand zu erhalten

Ik heb het uitgeprobeerd, en deze aanpak gaat zelfs goed bij 30.3 cm lange wagons van Liliput.
Het wrikt niet, slingert niet, en ziet er niet raar uit. En er ontspoort niets.

Verzagen?
Hoe verzagen?
Priestkorn deed dat niet, hoor! Die corrigeerde de rest met flexrails.

Verzagen 2223 is voor puristen.
2223 is R1 =360 mm. / 15 °
2274 is R9 /14 ° 26'

Dus er moet een heel klein stukje af van die 15 °.
Re: inkorten k-wissel 2262
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Jan,

Prachtige berekening en uitleg, zal zeker voor iemand die het gebruiken kan nuttig zijn.
Als Feiko nu een wissel rechts heeft en daarna allemaal wissels links dan kun je toch de inkortactie makkelijk doen op de rechtuitgaande rails?
Overigens geldt dat ook voor wissel links en daarna allemaal rechts.
Re: inkorten k-wissel 2262
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Zie bijlage voor wat de topicstarter denk ik wil.
Als je hier de rechte rails van de eerste linker wissel inkort kun je idd naar 50mm h.o.h. toe werken en ik denk ook wel dat dat moet kunnen.
Je tast dan de boogstraal van de wissel ook niet aan. Daarom zou ik zelf nooit het rechte stuk van de aansluitende tweede wissel inkorten, want dan pas je de boogstraal wel aan.
Het enige struikelblok zou kunnen zijn dat je wel wat ruimte moet reserveren voor indraaiende lange rijtuigen bijvoorbeeld omdat die behoorlijk uit kunnen zwenken. Eenmaal op het rechte stuk maakt dat uiteraard ook niets meer uit.

Normale railafstand vlgs geometrie tussen de wissels is 64,6cm
Er zou dan m.i. 14,6mm van de wissel afgehaald moeten worden om precies op 50mm h.o.h. uit te komen.



Re: inkorten k-wissel 2262
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Die gedachtengang interesseert me.

Betekent dat het afslaand spoor gebruikt wordt
voor de verkleining van de hart-op-hart afstand (tussen de afslaande sporen).
En dat daarom de rechte wordt ingekort, in plaats van de boog.

Daar had ik nog niet bij stilgestaan. :thumbup:
Je tast de geometrie aan door een stukje van het wissel af te zagen.
Maar het werkt wel symmetrisch, en is dus herhaalbaar.

Dus de vragen zijn dan:

  • Hoe lang is dat gele stukje (circa 5 bielsen) oftewel zo'n 33,78 mm (op basis van verhouding aantal bielsen)?
  • Hoeveel daarvan moet je er afhalen om op 50 mm hart-op-hart te komen bij het afslaand spoor?
    Adjebelle stelt 14,6mm (volgens berekening)...
  • Hoeveel moet je compenseren in het rechte stuk na de boog om weer gelijk uit te komen?
    (het extra stukje opstelspoorlengte om de parallel lopende opstelsporen rails gelijk te krijgen)
  • Wat is de minimaal haalbare hart-op-hart afstand als je "alles" weg zaagt?

Waarom wil Feiko van beide uiteinden circa de helft (15 mm) afhalen?
Volstaat alles eraf aan één kant niet? Weet iemand dat toevallig?
(Ik vergelijk dat dan even met hoe ik het deed met de afslaande boog bij een slank wissel tot aan het puntstuk)

Re: inkorten k-wissel 2262
Ik merk dat mijn vraag tot een interessante gedachtenwisseling heeft geleid. Ik zal mijn probleem hier verder toelichten. Ik wil een 8-sporig schaduwstation dat onderdeel is van een dubbelsporig traject. Ik wil rijden met treinen die een min of meer realistische engte hebben, een zoals intercity met tenminste 4 rijtuigen. Het schaduwstation ligt in de ene helft van de zolder,  ca. 3m lengte beschikbaar. Ik heb slanke wissels overwogen. Ik heb er niet zoveel van en die zijn elders nodig, echter 2262 genoeg en bovendien scheelt me dat in lengte.

Ik heb al bij een wissel het rechte stuk ingekort. Aan beide kanten totaal 2,5 cm. De berekening van Adjebelle klopt volgens mij niet, de tekening wel, maar als je 16 mm van het rechte stuk afhaalt, heb je nog geen hoh van 50 mm tussen de aftakkende sporen. Ik heb aan de ene kant  15 en aan de andere kant 10 mm ingekort, zodat er nog rails overblijft naar het hartstuk en voor de wisseltongen, zie de foto. Zou je er meer afhalen, dan blijft er te weinig houvast over. Nu al heb ik de rails op verschillende plekken al weer met constructielijm vastgezet.

Feiko
Re: inkorten k-wissel 2262
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Citeer.....maar als je 16 mm van het rechte stuk afhaalt, heb je nog geen hoh van 50 mm tussen de aftakkende sporen.......
Feiko,

Is die constatering wel juist? als het goed is heb je toch een HOH van 64,5 in de normale situatie?
Als je verder geen bochten toevoegt aan de wisselstraat zul je de HOH aanpassen door de rechte rails in te korten, je aantal graden wordt immers herhaald door een identieke wissel, waardoor de afbuigende railsen een parallele lijn hebben.
Re: inkorten k-wissel 2262
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Door ook de linkerkant van de wissel in te korten heb je de boogstraal gewijzigd. Dat gaat m.i zeker tot grote problemen leiden en zou ik nooit doen.
Ik denk dat mijn berekening nog altijd goed is in elk geval, dus je ziet maar.
Re: inkorten k-wissel 2262
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: inkorten k-wissel 2262
Citaat van: Adjebelle op vrijdag 03 december 2021, 09:25:00
Door ook de linkerkant van de wissel in te korten heb je de boogstraal gewijzigd.
Dat gaat m.i zeker tot grote problemen leiden en zou ik nooit doen.
De linkerkant van het wissel ...
Gezien de tekening begrijp ik dat je bedoelt
met linkerkant tussen het geel gekleurde deel en de wisseltongen, en
met rechterkant het deel van de boog ná het puntstuk

En is dus je bezwaar dat door afzagen bij de wisselwortel (het deel vóór de wisseltongen)
de boog verandert qua lengte.
In dat geval ga je er dus van uit, dat de boog al begint bij de twee eerste bielsen vóór de wisseltong
in plaats van bij aanvang van de wisseltongen (en dat denk ik).

Het geheim van alle K-rails is het stukje 7595 (Verbindings en contactmoffen); dat is precies 2 bielsen lang (én rechte rails),
en is noodzakelijk om alle 3 de sporen te koppelen met het volgende (en vorige) rail-stuk.
Dus, als je de 2 eerste bielsen aan één kant van een railstuk (b.v. wissel) afzaagt, dan raak je die verbindingsmogelijkheid kwijt (en dus moet je een alternatief ervoor inbouwen).
Dat moet je je beseffen als je de zaag erin gaat zetten.

Citaat van: feiko prins op donderdag 02 december 2021, 22:24:42
1. Slanke wissels, Ik heb er niet zoveel van en die zijn elders nodig, echter 2262 genoeg en bovendien scheelt me dat in lengte.
2. (...) als je 16 mm van het rechte stuk afhaalt, heb je nog geen hoh van 50 mm tussen de aftakkende sporen. Ik heb aan de ene kant  15 en aan de andere kant 10 mm ingekort,
3. (...)Zou je er meer afhalen, dan blijft er te weinig houvast over.
ad 1. ik heb 2 standaard wissels, en voor de rest alleen slanke wissels, en inderdaad dat scheelt in lengte
(die je deels kunt terug winnen door wissels voor en na af te zagen, zoals jij ook doet  :D )
ad 2. er is een geometrie regel om te berekenen hoeveel eraf moet om aan 50 mm H.O.H. te komen
(maar welke ook weer ..., Adjebelle kent 'm)
ad 3. over houvast maak ik me niet veel zorgen, ik heb zoveel wissels verzaagd dat ik weet dat je een deel van de bedding moet sparen voor het houvast; tweecomponentenlijm doet de rest.
In principe zaag je de spoorstaven terug tot het plastic puntstuk, maar je moet wat bielsresten laten zitten (minimaal voor de helft) voor de 2-componentenlijm (dat biedt houvast).

Als je nog verder terug zaagt, heb je een alternatief bielsbed nodig voor het houvast, desnoods een plaatje onder het wissel. stayathome.ch bracht me op dat idee (trefwoord Weichenumbau); daar wordt een 2-rail wissel omgebouwd naar 3-rail wissel door een onderlaag onder de bielsen aan te brengen.

De foto van het 2262-wissel geeft aan dat het om een ouder type wissel gaat, uit de jaren '80.
De nieuwere 2262's hebben een losse wissel-handsteller die te vervangen is door een los wisselrelais.
Er zijn ook wat andere verschillen (maar dat terzijde), zoals het wisseltong-mechaniek, en de uitneembare RVS-tongen. Nieuwere 2262's zijn ombouwbaar voor 2-rail gebruik, de oudere types zijn dat niet.
Dar zul jij niet mee zitten, maar ik wel.
Re: inkorten k-wissel 2262
Dank jullie voor het meedenken! Om een hoh van 50 mm te bereiken  moet de het rechte stuk van de wissel ingekort worden. De lengte van het te verwijderen stuk is te berekenen met de sinusregel. De formule wordt dan sin y= hi/d waarbij de hoek y de wisselhoek is (22 1/2 graden), hi het verschil in hoh tussen de twee situatie (14,6 mm) en d de lengte van het verwijderen stuk. Hieruit volgt voor d een engte van 38,1 mm. [NB deze tekstverwerker kan niet zo goed met formules en graden werken, helaas].

In mijn proefmodel had ik deze lengte verdeeld over links en rechts. Het alternatief  om rechts tot het puntstuk te verwijderen, is veel eenvoudiger. Dat stuk meet 37 mm. Met alleen die te verwijderen ben ik er. Die ene millimeter lost zich wel op. Ook het bezwaar dat de boogstraal wordt aangetast, wat inderdaad zo is, lost zich dan op.

Feiko
Re: inkorten k-wissel 2262
Nog een foto om het geheel duidelijker te maken.

Feiko