Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

lockaart?

Gestart door DA79 maandag 29 november 2021, 14:20:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lockaart?
Lid sinds: 2020

offline
lockaart?
Misschien voor sommigen een domme vraag.

Maar heb een aantal keer gelezen dat je de ms2 en waarschijnlijk ook andere besturingssystemen kunt voorzien van lockaarten?

Hoe werkt dit, en waar vind je dan die lockaart bij de locomotiefjes?

Bij 2 mfx treinen die ik heb zat geen lockaart bij, dus die moet je los kopen?

Kun je bij het invoeren van de lockaart nog steeds scrollen naar andere treinen of pakt hij alleen de trein die dan in de lockaart lezer zit.
Want dit zou handig zijn bij wat jongere kinderen zodat niet alle treinen plots overal gaan rijden.
Re: lockaart?
Lid sinds: 2006

offline
Re: lockaart?
Hoi,
Domme vragen bestaan niet!
Met een MS2 kun je lokkaarten beschrijven van de loks die je in je MS2 heb staan.
Maakt in principe niet uit of dat Delta, MM, Fx, MFX. (+) of DCC is.
Ik heb al mijn loks op een lokkaart staan. Ik zet ze erop als ik alle CV`s naar mijn zin heb ingeregeld. Programmeer ze altijd zelf (handmatig) en gebruik de lijst van märklin eigenlijk nooit. Bij een systeem crash o.i.d. of als een lok buiten de deur heeft gereden en er wat veranderd is zet ik hem zo weer terug.
Hier rijden loks met allerlei decoders van simpele delta`s tot märklin en ECU met fullsound.
Ik rijd met 4 * MS2  2 Tams boosters en (helaas  niet meer verkochte Tams Links).
digibert
Re: lockaart?
Lid sinds: 2020

offline
Re: lockaart?
Ok, dus als een soort backup van de trein met de persoonlijke instellingen.
Hoe werkt dat met mfx dan? Want die treinen herkent de ms2 automatisch, wordt dan na het invoeren van de kaart de data van de ms2 opnieuw overschreven?
Lijkt mij wel handig met de delta en niet automatisch herkenbare treinen, want dan hoef ik deze met een eventuele reset niet opnieuw te zoeken.

Had eigenlijk gehoopt dat je dan bij het invoeren van de lockaart alleen deze ingevoerde kon bedienen.
Leek mij wel handig voor mijn zoon.

Als 2e optie had ik nog in gedachte om een schakelaar tussen enkele opstelsporen te zetten waarbij je dan de stroomspoor uit kan zetten met die schakelaar.
Dit zodat niet alle treinen kunnen worden bedient, op 1 na die dan buiten het opstelspoor staat.
Of hij moet gewoon langer zijn eigen spoortafel houden.
Re: lockaart?
Lid sinds: 2006

offline
Re: lockaart?
Hoi
Als je de lokkaart in de MS stopt komt die lok als eerste op je scherm.
Zo lang je geen lok wisselt blijft die lok bestuurbaar.
Pas als je een andere lok oproept zal die actueel worden.
Waarom wil je sporen spanningsloos maken? De truc van digitaal is juist dat alleen die lok reageert die je opgeroepen hebt op je scherm.
De rest blijft staan als je hem te minste stil hebt gezet. Als je een "tweede" lok oproept terwijl de "eerste nog rijdt zal hij door blijven rijden met de ingestelde richting en snelheid. De lok van de kaart "luistert" pas weer als je hem oproept.
Blanco lokkaarten zonder op M opdruk zijn bij meerdere aanbieders goedkoper dan van M.
groet digibert
Re: lockaart?
Lid sinds: 2020

offline
Re: lockaart?
Omdat mijn zoon soms nog per ongeluk op het knopje drukt met het trein logo waarbij je van trein wisselt.
En zo meerdere treinen laat rijden. :D

Op zich bevalt hem een draaiknop beter dan de handzender van my world, welke voor een 4 en half jarige wat klein en ingewikkelder is om te bedienen dan delta of ms2.
Vooral het omzetten van voor en achteruit en remmen is lastiger dan de draaiknop systeem.
Als ze nu die handzender wat groter hadden gemaakt bijv op statief..........

Op de ms2 doet hij het prima, behalve dan dat hij ook af en toe per ongeluk het knopje in drukt voor het wisselen van de trein die naast de draaiknop zit.
Hij heeft 2 treintjes van mij gekregen die ik niet perse op mijn baan hoef, een br 151 cargo (37432.10 delta)  en een 36871 stoomlocje omdat zijn plastic locje van zijn startup pakket spontaan niks meer deed (startup 29133)
De bedoeling is om voor hem ook een ms2 te kopen en niet de delta weer aan te sluiten wat hij eigenlijk wil.

Kan natuurlijk ook gewoon simpel 1 van de 2 locjes tijdelijk van de baan halen
Re: lockaart?
Lid sinds: 2008

online
Re: lockaart?
Lockaarten verkopen ze ook bij Ali : memorykaarten
Re: lockaart?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: lockaart?
Tsja. MFX loks hoef je sowieso niet op een lokkaart op te slaan, alle wijzigingen blijven in de decoder onthouden en zijn op te roepen. Verder zet de lok zichzelf op de centrale. Bij DCC vind ik het handig, daar ik inmiddels best veel loks met 20+ functies heb. Daarvoor gebruik ik ze als backup. Onlangs in München met een paar gasten een flinke vloerbaan gebouwd, toen mijn CS leeggeveegd en daarin een schoon baanplan gezet. Doordat mijn CS3 de master was, stonden alle lokafbeeldingen in het geheugen en werden die automatisch aan de lokkaart gekoppeld.