Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Frankie's vloerbaan: pauze

Gestart door Frankie.7 maandag 24 maart 2008, 14:23:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Frankie's vloerbaan: pauze
Hallo,

Ik was al een tijdje van plan om mijn verhaal met wat foto?s op het forum te plaatsen. Bij deze dus.

Eerst wat foto?s van mijn vitrinekast, zoals die een jaar geleden in de gang hing. De vitrine is inmiddels te klein voor mijn complete collectie en hij staat nu voor ?revisie? in de schuur. Als alternatief denk ik erover om een kleinere vitrine te maken voor alleen de locs, die ik dan in de serre wil ophangen.






Ik heb geen ruimte voor een vaste opstelling, maar een losse plank van 275x80 cm die ik op de grond leg als ik mijn treinen wil laten rijden. Op de plank is een stationsemplacement aangelegd met tweemaal 3 sporen. De rest van de baan is dus niet permanent en ik moet steeds links en rechts een dubbelsporige lus aanleggen als ik de treinen wil laten rijden. Dit geeft dan weer wel de mogelijkheid om een grote baan te maken met lange rechte stukken.

Per stroomkring gebruik ik een 6631 trafo (op stand 180). Voor het station heb ik één 6631 trafo, zodat de treinen hier langzamer kunnen rijden (stand 130). Een binnenkomende trein laat automatisch een andere vertrekken door de aansturing van wissels en stopvakken met schakelrails. Op deze manier kan ik 6 tot 8 analoge treinen tegelijk laten rijden, waarbij er per stoomkring meestal één op het station staat te wachten. De onderstaande 3 foto?s van mijn hele baan zijn in de Kerstvakantie gemaakt. (Het kleine ovaaltje is van de kinderen.)








Omdat de plank regelmatig verplaatst moet worden, ben ik op het idee gekomen om een robuuste vorm van bebouwing toe te passen. Ik wil geen gebruik maken van kunststof bouwpakketten, maar van vooral MDF en hout. De gebouwen worden niet gedetailleerd. Hij gaat mij meer om het idee. Op deze manier wil ik om te beginnen een station maken, vier perrons, een (niet werkende) rolbrug en een locloods. Tijdens de Paasdagen heb ik wat geëxperimenteerd met de vormgeving.

Dit is de kale plank, met daarop de rails vastgemaakt. De bedrading zit niet aan de onderzijde van de plank, maar onder de railbeddingen! Ik heb de rails op het station wat dichter bij elkaar gelegd op de plaatsen waar geen perrons komen. Het dubbelspoor links op de foto is een doorgaande verbinding, die eigenlijk voorbij het station loopt.




Als eerste heb ik de perrons toegevoegd. Hier moet ik nog bepalen welke lengte ze gaan krijgen, rekening houdend met het draaien van de wagons.




Om de rolbrug te symboliseren heb ik wat houtjes uitgelegd, met daaromheen de gewenste rails. Met twee dozen probeer ik een beeld te vormen van de afmetingen die het station en de locloods moeten krijgen.




Daarna heb ik de hoogte bepaald voor de daken boven de perrons. Hiervoor gebruik ik strips van plexiglas, zodat ik straks de treinen nog goed kan zien als ze op het station staan. De Lego van de kinderen biedt stelmogelijkheden voor de hoogte.








De schoenendoos voor het station is te groot. Opnieuw biedt het speelgoed van de kinderen een uitkomst. Deze keer koos ik de Duplo, want dat bouwt een stuk sneller. De nieuwe maten voor het station staan me al meer aan en een bijgebouwtje vind ik wel leuk.






De plannen zijn zo concreet genoeg om de zaagbank buiten te zetten en met het MDF aan de slag te gaan. Hier volgt het eerste resultaat.










Het stationsgebouw heeft voor mijn gevoel nog steeds niet de goede afmetingen. Ik ga het geheel wat lager maken. De perrons krijgen nog lantaarnpalen en bankjes. Het perron voor het station krijgt ook een dak. Daarna kan ik de boel gaan schilderen. Dat kan overigens wat langer gaan duren, want ik ben meer tijd bezig met dromen en plannen, dan met rijden en bouwen.

Het idee voor de rolbrug moet ik nog uitwerken. Ik neem de originele M rolbrug als voorbeeld. De rails van de opstelsporen wil ik laten doorlopen in de houten randen, zodat de aansluiting met de brug er goed uit ziet. De zaag moet dan in de railbeddingen. Dat wordt een klusje op zich.

Groeten,
Frank
Re: mobiele modelbaan
knop42
gast

Re: mobiele modelbaan
hallo,

sorry hoor je hebt zulke prachtige treinen en dan zo'n baan.

hoezo wil je niet een mooie baan gaan bouwen ?

mvg

johannes bergsma
Re: mobiele modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: mobiele modelbaan
Hallo Frank.
Een bijzonder origineel, leuk en goed alternatief voor diegene die, om wat voor reden dan ook, geen vaste baan wil bouwen.
Wanneer je graag je mooie materieel ook eens uit de vitrine wilt halen en dan rijdend wilt showen lijkt mij dit een hele goed mogelijkheid!
Ook het stylistisch aankleden van de baan is een heel leuk idee, ben dan ook heel benieuwd naar het vervolg.

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: mobiele modelbaan
Tighfield
gast

Re: mobiele modelbaan
Hallo Frank,

Ik vind het een prachtig plan. Het geeft een futuristisch idee een dergelijke baan. Je zie je mooie rollend materieel tegen een, zal ik maar zeggen "wazige scenery", rond rijden. Hierbij wek je de suggestie dat er wel degelijk scenery is. Geweldig. :lol:

Groetjes,

Tighfield :D
Re: mobiele modelbaan
Marklin-Tim
gast

Re: mobiele modelbaan
Heee.. Eerst kon ik de foto's niet zien op de pc bij mijn oma.. Nu ik thuis ben wel erg mooi Frank
Veel plezier!!
Re: mobiele modelbaan
kiezel
gast

Re: mobiele modelbaan
Leuk! Ik vind het wel iets hebben, die strakke lijnen.
In de catalogus van 1985/86 staat ergens een foto van een baan die helemaal in wit MDF (?) is gemaakt, vind ik er ook strak uitzien. Het is weer eens iets anders!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: mobiele modelbaan
Frankie.7
gast

Re: mobiele modelbaan
Kiezel,

In eerste instantie was het mijn bedoeling om alles in MDF kleur te houden, zodat je datzelfde strakke effect krijgt als in de catalogus. Bij nader inzien vind ik dat toch te kleurloos worden, dus ik wil alles gaan schilderen.

De ruime 3800/3900 bogen ga ik gebruiken ter vervanging van de rechter lus, die op de vierde foto te zien is (met het kinder-ovaaltje). Hier ligt nu nog een recht stuk in de bocht, maar dat kan dan vervallen.

Groeten,
Frank
Re: mobiele modelbaan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mobiele modelbaan
ziet er goed uit
jammer dat je geen vaste baan  hebt vind ik persoonlijk mooier erg mooi materieel ook
veel succes met bouwen
complimenten
groet robert
Re: mobiele modelbaan
Frankie.7
gast

Re: mobiele modelbaan
Hallo,

Mijn zolderkamer wordt gebruikt als werkkamer voor de praktijk van mij ega. De ruimte is wel groot genoeg, maar ik kan de baan dus helaas niet laten liggen. En dat geeft dan weer diverse beperkingen...

Groeten,
Frank

Re: mobiele modelbaan
woodymax
gast

Re: mobiele modelbaan
Jammer,
Re: mobiele modelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: mobiele modelbaan
Mooie baan, ga je het geheel ook nog schilderen?
Wit zou volgens mij heel mooi staan.
Re: mobiele modelbaan
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: mobiele modelbaan
@Frankie.7

Veel rails,
geen behoefte om met modules bijvoorbeeld de boel wat meer op ooghoogte te brengen?
Verder weet ik nog een rolbrug te koop voor weinig.
Ik stuur je een pm
Re: mobiele modelbaan
Frankie.7
gast

Re: mobiele modelbaan
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Citaat van: ronxp op zaterdag 29 maart 2008, 16:27:26
Mooie baan, ga je het geheel ook nog schilderen?
Wit zou volgens mij heel mooi staan.


In eerste instantie was ik van plan om alles MDF kleur te laten, maar dat is toch wel saai. Ik ga alles schilderen in een natuurgetrouwe kleur.

De perrons worden lichtgrijs, met witte palen voor de overkapping. Tevens wil er groene bankjes op maken. Het station wordt lichtbruin, met een donkerbruin dak. De locloods wordt donkergrijs met een zwart dak. De rest van de plank zal uiteindelijk ook wel een kleur krijgen.

Citaat van: robkop op zaterdag 29 maart 2008, 17:51:20
@Frankie.7

Veel rails,
geen behoefte om met modules bijvoorbeeld de boel wat meer op ooghoogte te brengen?


Ik zou de baan heel graag op ooghoogte willen brengen, want dan kijk je veel mooier tegen de treinen aan. Dat betekent dan echter ook dat de rest van de baan, dus de lussen, omhoog moeten. Ik weet niet of dat zal lukken.

Groeten,
Frank
Re: mobiele modelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: mobiele modelbaan
Hallo, ik heb een Marklin boek met banen uit de jaren 70 en daarin staat ook een baan zonder enige scenery.
Het boek heet volgens mij Marklinmodelbahnen en is van Gernot Balcke.

Lodewijk.
Re: mobiele modelbaan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mobiele modelbaan
het ziet er allemaal erg netjes uit
maar waarom geen echte rolbrug ??
die neemt dezelfde plaats in toch ??
groet robert
mobiele modelbaan, update 9 april met foto's
Hallo allemaal,

Met reacties variërend van ?jammer?, tot ?origineel? en ?futuristisch? blijkt dat de meningen erg uiteen lopen over mijn alternatieve bebouwing. Ik ga er in ieder geval enthousiast mee verder. De reacties hebben me ook op goede, nieuwe ideeën gebracht. Bedankt daarvoor.

Na een periode van schilderen, opnieuw schilderen en nogmaar weer een ander kleurtje schilderen, wil ik jullie even bijpraten over de vorderingen.

Mijn station heb ik wat lager gemaakt en de locloods heeft een richel gekregen om het grote oppervlak te breken. 







Als eerste heb ik de locloods grijs geschilderd, met de bedoeling om er later een zwart dak op te maken. De perrons heb ik dezelfde kleur grijs gemaakt, maar dat blijkt veel te donker te zijn. Ik wil namelijk wel proberen om de kleurstelling een beetje natuurgetrouw te maken. Op de onderstaande foto is ook het ontstaan van de rolbrug te zien.






Het station is beige met een bruin dak geworden en die keuren staan me wel aan. Ik denk dat ik er plateau onder maak met voetgangersgebied rondom.




Een zwart dak op de locloods blijkt veel te donker te zijn, dus dat is alsnog lichtgrijs geworden. Op de foto zit er tape om, want ik moet het nog een tweede keer schilderen.






De plannen voor mijn station zijn inmiddels gewijzigd. Zoals Robkop al schreef, liggen er wel erg veel rails achter elkaar. De laatste twee sporen horen eigenlijk niet bij het station, maar lopen er achterlangs. Dat is echter niet goed te zien.

Door de prachtige foto?s van Aldert zijn ?zolderbaantje? ben ik op het idee gekomen om ook één grote stationsoverkapping te maken, boven de zes sporen naast de lange perrons. Daarachter komt dan een muurtje, zodat de achterste twee sporen apart komen te liggen en visueel ook voorbij het station lopen. Voor het grote dak heb ik al een frame in elkaar gelijmd, maar dat ligt nog te drogen. Foto?s volgen binnenkort.

De gaten in het perrons, waarin de peilers voor de perronoverkappingen zouden komen, zijn nu niet meer nodig. Deze houten plankjes kunnen dus in de kachel. Had ik natuurlijk kunnen weten, want als de kleur na drie varianten nog niet goed is, mag het niet zo zijn ?

Het voorste spoor (tegen het staton) wordt een rangeerspoor dat bij de rolbrug hoort. Het perron dat tegen het station ligt, krijgt een lagere overkapping, zoals in mijn eerste plan.

Ik begin nu na te denken over groenvoorzieningen, in dezelfde stijl als de gebouwen.

Groeten,
Frank
Re: mobiele modelbaan
kiezel
gast

Re: mobiele modelbaan
Leuk!!! Lekker alternatief.

Hoe hoog zijn jouw perrons trouwens? Ze zien er hoger uit dan de max hoogte die ik voor mijn eigen perrons in gedachten had. Gaat dat wel goed met lange rijtuigen en dan bv. over de wissel op de 4e foto linksonder in afbuigende stand? Kom je dan niet met de traptreden op de perrons terecht?

Groetjes,
Kiezel :)
mobiele modelbaan, update 9 april met foto's
Kiezel,

De hoogte van mijn perrons is 23 mm. Ik heb deze maat bepaald met de rijtuigen die in het eerste stukje staan afgebeeld. Ze zijn aan de hoge kant, maar ik vind dat ze zo een mooie instap geven voor de reizigers.

De bocht rechtsvoor het middelste perron is inderdaad kritisch. Dat heb je goed gezien! Het perron ligt niet helemaal tegen de rails; er zit een paar mm tussen. Ik denk toch dat hier nog een klein stukje afgezaagd moet worden. Ik heb mijn treinen echter niet laten rijden sinds ik aan het klussen ben.

Citaat van: remcy op woensdag 09 april 2008, 16:55:45
maar waarom geen echte rolbrug ??
die neemt dezelfde plaats in toch ??

Robert,

Mijn rolbrug is 33 x 35 cm. Dat is iets kleiner dan het origineel en het past eigenlijk al niet goed op deze plank. Ik wil alle treinen automatisch (analoog!) laten rijden, dus ik ga niet rangeren met de rolbrug. Een echte rolbrug heb ik daarom niet nodig en ik vind het zo wel leuk in het geheel passen.

Groeten,
Frank
Re: mobiele modelbaan (update 10-04-2008)
De stationsoverkapping verkeert in de ontwerpfase. Hier volgen de foto?s.

Ik heb erover getwijfeld hoe ik het dak ga ondersteunen. Eerst heb ik gekozen voor 4 rijen pilaren die tussen de rails staan.







Daarna heb ik een opstelling gemaakt met 3 rijen pilaren die op de perrons staan. (Ja, ik weet het: het moet niet gekker worden met die hulpmiddeltjes.) Dit ontwerp is wat rustiger en moderner en past beter bij de rest. Zo gaat het dus worden.







Het plexiglas voor het dak moet ik nog inkorten, zodat het straks precies boven de 6 sporen langs de perrons past. Ik denk dat ik het frame lichtgrijs of donkergroen maak.

Je kunt ook zien waar het muurtje komt om de laatste 2 sporen af te scheiden. De bovenste helft maak ik gedeeltelijk van plexiglas, zodat je de treinen nog wel goed ziet als ze voorbij rijden.

Groeten,
Frank
Re: mobiele modelbaan (update 10-04-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: mobiele modelbaan (update 10-04-2008)
Een abstracte modelbaan. Dat is mooi !  8) Ga zo door, want dit is een unieke en lastige manier van bouwen.

Groetjes,

Robbert
Re: mobiele modelbaan (update 10-04-2008)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mobiele modelbaan (update 10-04-2008)
ziet er netjes uit en je hebt helemaal gelijk hoor van die rolbrug als je hem niet gebruikt dan heb je hem ook niet nodig  :lol: :lol:
groet en succes robert
Re: mobiele modelbaan (update 10-04-2008)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mobiele modelbaan (update 10-04-2008)
He Frank, leuk idee zo'n minimalistische baan.
Zo vallen de treinen des te beter op en daar is het toch om te doen.
Marklin had in de jaren 80 ook wel eens foto's van vergelijkbare banen in de catalogus staan.
Misschien is een volgend project een baan van plexiglas wel een cool idee. :D
Re: mobiele modelbaan (update 10-04-2008)
Hallo Frank

Ik heb gezien wat je bedoeld met die boog wissels.
Zal is kijken of ik het ook kan toe passen.
Je baan ziet er erg goed uit ik blijf je draadje volgen.

gr hans 
Re: mobiele modelbaan (update 10-04-2008)
Ik heb deze week niet meer aan de baan gewerkt. Om het verhaal compleet te houden, volgen hier wat nieuwe foto's van mijn materieel.




In het fotohoekje heb ik nog meer line-up foto's geplaatst.

Groeten,
Frank

Re: mobiele modelbaan (update 16-04-2008)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mobiele modelbaan (update 16-04-2008)
ook in de line up draadje was het indrukwekkend dus hier ook
wat mooi  :shock: :shock:
complimenten
groet robert
Re: mobiele modelbaan (update 16-04-2008)
Super Frank!!

Mooi matriaal,, Vooral de  IR, ICE, IC en natuurlijk de dubbeldekker, Geweldig!! Dit moet ook nog bij mij is de verzameling komen!

Gr, Tim
Re: fotoverslag mobiele modelbaan (update 29-12-2008)
De kerstvakantie vormt voor mij een inmiddels jaarlijkse traditie om mijn modelbaan op te bouwen. Na een lange tijd kan er weer eens gereden worden met het materieel. Tevens kunnen de nieuwe locs goed getest worden. Dit jaar heb ik de prachtige BR E03 aangeschaft, een groene BR 141 en de laatste aanwinst is een BR 194.

Sinds april heb ik niet meer aan de baan gewerkt. Dat wil niet zeggen dat ik niet met de treinhobby bezig ben. Naast het afspeuren van interessante advertenties op internet en natuurlijk de bouwverslagen op 3rail volgen, gaat het plannen (en dromen) van de baan gewoon door.

In het vorige bouwverslag heb ik enkele treinen op de baan gezet om goed een beeld te krijgen over de constructie en afmetingen van mijn station. Momenteel is de baan volledig in gebruik genomen door treinen uit de tijdperken III en IV.

Op deze foto is de locloods te zien met daarvoor het ontwerp van de rolbrug. Ik heb een paar railstukken verzaagd, zodat de railstaven over de rand van de rolbrug reiken.



Ik weet nog niet hoe groot de rolbrug precies moet gaan worden. De beschikbare ruimte is beperkt, niet alleen door de rand van de plank, maar ook door de afstand tot het stationsgebouw. Ik zou graag de sporen, waar nu de BR 103 en BR 101 op staan, wat langer maken. De maten zijn nu uitgezet met losliggende MDF latjes.



Dit is het station, gezien vanaf de linkerzijde.



En zo ziet het er uit vanaf de rechterkant.



Ik was niet tevreden met de stationsoverkapping en die moet dus veranderen. De constructie is niet natuurgetrouw. In het oude ontwerp heb ik 6 dwarsbalken, die door pilaren worden ondersteund. De 4 balken in de lengterichting worden echter niet direct ondersteund. Dat klopt voor mijn gevoel niet.



Op deze oudere foto was dat nog iets beter te zien. (De plexiglas plaat is ook niet de goede maat.)



Het gelijmde frame heb ik uit elkaar gehaald, zodat ik weer wat kan experimenteren.
Ik heb nu gekozen voor 4 dwarsliggers en 3 balken in de lengterichting.



De pilaren staan nu op de kruispunten van de balken, dus alles wordt direct ondersteund.
Bovendien heb ik nu maar 12 pilaren nodig in plaats van 18, waardoor het minder druk oogt.



Op deze manier krijg ik wel een oversteek, maar dat los ik op door de pilaren wat verder uit elkaar te plaatsen. Het dak is nu 80 cm lang, waarbij de pilaren 20 cm uit elkaar staan. De oversteek bedraagt dan zo?n 10 cm. Ik heb het idee dat het er nu wel goed uit ziet.



Ik denk dat ik het dak nog zo?n 1,5 cm kan laten zakken. De pantografen hebben dan 1 cm vrije ruimte en dat moet genoeg zijn. De komende week wil ik andere balken gaan zagen en daarvan het nieuwe frame maken volgens dit ontwerp.

Groeten,
Frank
Re: fotoverslag mobiele modelbaan (update 29-12-2008)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: fotoverslag mobiele modelbaan (update 29-12-2008)
Ziet er een stuk aangekleder uit als aan het begin. Mooi en toch een relatief voordelige manier van bouwen.
Zelf zou ik toch voor een originele rolbrug hebben gekozen, maar dat terzijde.
Het dak van de peronoverkapping zou ik een klein beetje schuin laten aflopen met een nok in het midden. Dat breekt het grote vlak een beetje.
Ik heb eerder een soortgelijke model-perronoverkapping gezien, lichtgrijs frame en een plexiglazen dak, maar met een noklijn in het midden en een beetje aflopend naar de kanten. Leg maar eens een lat midden over het frame en leg er een groot stuk papier over heen dan zie je het effect.
Re: fotoverslag mobiele modelbaan (update 29-12-2008)
Hallo Frank.
Prachtig wat een beetje kleur en een plexi-glazen overkapping op jouw strak vormgegeven baan weer toevoegt!
Natuurlijk zijn hier weer allerlei aanvullingen en veranderingen mogelijk, maar de eenvoud van dit platte stuk plexi-glas is toch weer een prachtige aanvulling.

Veel succes met je (nieuwe) ideeën en uitvoeringen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: fotoverslag mobiele modelbaan (update 29-12-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: fotoverslag mobiele modelbaan (update 29-12-2008)
Hallo Frank,

Fraaie oplossing met die stationskap.
Heb laatst nog op een, ik geloof belgisch forum ook iets gezien die
een stationskap maakte met hout en plexiglas.'
Forum kan ik helaas niet vinden, maar de site is:klikkie
fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping 01-01-2009
Mijn enthousiasme over het nieuwe ontwerp voor de stationsoverkapping, heeft me meteen aan het werk gezet. Bij mijn schoonvader heb ik de zaagbank opgehaald en het MDF in de goede maten gezaagd. Vervolgens heb ik de pilaren aan de lange balken gelijmd en een proefopstelling gemaakt. Omdat alles ook geschilderd moet worden, heb ik de dwarsbalken los gelaten.







Ik heb de balken eerst wit geschilderd. Dat bleek echter wel erg af te steken op de baan. Met wat grijze verf erbij gemengd, is het spierwitte er net af. Deze kleur is gebruikt voor de tweede verfbeurt.



In de plaatselijke hobbywinkel heb ik een 3 mm dikke plexiglas plaats gekocht om het geheel compleet te maken. Zie hier het resultaat. (Het beschermfolie zit nog op het plexiglas, want de want de bevestiging voor de plaat moet ik nog maken.)







Morgen wil ik de dakplaat vastschroeven en dan is de overkapping gereed.

Groeten,
Frank
Re: fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (01-01-2009)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (01-01-2009)
ziet er goed uit
maar ik zou de bescherming laten zitten geeft een mooi blauw effect net als die nieuwe loods van faller (of was het vollmer )
vind het wel gaaf lijken lekker modern
groet robert
Re: fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (01-01-2009)
Erg orgineel !!!  De combinatie van het strakke MDf en de M rails........MOOI !!!

Willem-Jan
Re: fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (01-01-2009)
Hallo Frank.
Ook dit is weer een hele mooie en strak vormgegeven oplossing! 8)
Al hoewel de "oude" bouw, zeker met die prachtig gestyleerde "pilaren"  :o toch ook zijn charmes had! :wink: :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (05-02-2009)
Om het verhaal van de stationsoverkapping compleet te maken, een kleine update.

De stationsoverkapping is nu helemaal klaar. Ik heb de dakplaat vastgeschroefd en het beschermfolie verwijderd. Het dak is nu wel bijna onwerkelijk doorzichtig geworden. Het mooie is dan ook wel weer, dat je de treinen goed kan zien. Hieronder een paar foto?s van het eindresultaat.





Ik ben inmiddels gestart met het volgende project: de rolbrug. Dat vordert al redelijk, maar hierover binnenkort meer?

Daarna wil ik de perrons gaan vervangen. De gaten voor de ronde peilers, die bij de oude drie losse perronoverkappingen hoorden, zijn immers niet meer nodig. De kleur wordt lichter grijs dan nu het geval is. Tevens wil ik de perrons  aankleden met banken, borden en lantaarnpaaltjes. Daarnaast komt er onder het station een verhoogd plateau, als verlengstuk van de perrons. Op de foto?s hierboven is dat al een beetje te zien.

Aan de achterzijde (tegen de kasten) zie je regelmatig een plankje staan. Ik wil uiteindelijk over de gehele lengte een plank monteren die als achtergrond gaat dienen. De noodzaak om groen, dus bomen, aan te brengen, wordt voor mij ook steeds duidelijker.

Groeten,
Frank
Re: fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (05-02-2009)
Ziet er goed uit.
Mooi materieel ook.
Re: fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (05-02-2009)
mooi hoor, ga zo door
Re: fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (05-02-2009)
Hoi Frank,

Ik ondekte vandaag net dit draadje.
Ik vindt het een erg leuk idee, wel jammer dat je de baan niet kan laten liggen.
Wat je zoal bouwd van mdf ziet er prachtig uit, mijn complimenten.
Ben erg benieuwd hoe het verder gaat.

Groet Jac.
Re:fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (05-02-2009)
Hoi!

Ziet er behoorlijk spectucalair uit. Bijzondere bouwmethode. Hoe staat het op dit moment met de bouw van de baan? Ik vind het leuk om weer eens een baan in M-rails te zien.

Groetjes,

Erik
Re:fotoverslag mobiele modelbaan: stationsoverkapping (05-02-2009)
Ben zeer benieuwd hoe je de rolbrug maakt,  :lol:
ziet er wil leuk uit, zonder huisjes enzo  8)

MVG Clint
fotoverslag mobiele modelbaan: stand van zaken anno 2010
Erik en Clint,

Bedankt voor jullie reacties op de bouw van mijn baan. Hoewel ik al een hele tijd niets heb toegevoegd aan dit draadje, leeft het plan wel voort.

Ik heb de rolbrug een jaar geleden afgebouwd en daar foto's van gemaakt. Ook heb ik nog een paar overzichtsfoto's van de hele baan gemaakt. Kort daarna heb ik de baan opgeruimd. Het is immers geen permanente baan, want de zolderkamer wordt ook door mij eega gebruikt voor haar hobby's. Van een update is het sindsdien niet meer gekomen.

Ik ben ook een plan aan het uitbroeden om een permanente baan te kunnen bouwen. Daarvoor moet ik de kastenwand die steeds op de achtergrond te zien is, in hoogte halveren, zodat de baan er bovenop kan komen te liggen. Tevens moet de inrichting van de kamer dan aangepast worden. Als dat lukt, kan ik een hoekbaan bouwen waarvan de lange kant ongeveer 6,00 x 1,00 meter is en de korte zijde 3,50 x 1,50 meter. Dat maakt een flinke baan mogelijk. Ik wil de baan dan nog steeds in dezelfde abstracte stijl aankleden, want dan leidt het de aandacht niet af van de treinen.

Ik zal binnenkort de foto's eens opzoeken voor een kleine update.

Groeten,
Frank
Re:fotoverslag mobiele modelbaan: stand van zaken anno 2010
De rolbrug zelfgemaakt  :shock:
En met motortje?  :shock: :shock:
Kun je me dan een PB sturen  :P wil mischien dan ook maken, of een draaischijf want 300 euro voor 1 draaischijf is voor mij een jaar sparen  :lol: ik hoop snel een update te krijgen van je  8)

MVG Clint
fotoverslag mobiele modelbaan: stand van zaken anno 2010
Citaat van: marklin1995 op zondag 03 januari 2010, 19:41:00
De rolbrug zelfgemaakt  :shock:
En met motortje?  :shock: :shock:

Helaas Clint, het is een dummy van mdf, want ik ga er toch niet mee rangeren. De echte M rolbrug is ook wel een ietsje mooier...

Groeten,
Frank
Re:fotoverslag mobiele modelbaan: stand van zaken anno 2010
Wat een leuke manier van modelbouw.
Onconventioneel, gewoon wat je zelf leuk vind.
Briljant.
Leuk ook die M-rails, zet me zo 40 jaar terug in de tijd.
Vind wel dat je eega de zolder nu lang genoeg gehad heeft.
De komende twee jaar de zolder voor jouw.
Dan gaan we mooie dingen zien.
Veel sukses Frankie.

vr. groet Lee
Re:fotoverslag mobiele modelbaan: stand van zaken anno 2010
Zie toevallig dit draadje voorbij komen. Leuke alternatieve oplossing voor een tijdelijke baan. Ik vind het wel wat hebben, die abstracte vormgeving.
Hoop dat je de genoemde mogelijkheid kan verwezenlijken.
Re:fotoverslag mobiele modelbaan: stand van zaken anno 2010
Dat was even wennen na het zien van de foto's, ik heb ze nu 3 keer bekeken en begin het langzaam te warderen.

Maar met zo veel treinen (en vooral ook zulke mooie treinen) zou je dan niet liever mooie natuurgetrouwe baan bouwen???

Groeten Jan Willem
fotoverslag mobiele modelbaan: de rolbrug
In de winter van 2009 heb ik een rolbrug gebouwd in dezelfde stijl als de rest van mijn baan. Kort daarna heb ik de baan opgeruimd en van een update was het toen niet meer gekomen. Die achterstand wil ik nu inhalen.

Eerst heb ik alle delen uitgezaagd in de juiste maten. Voor de bodemplaat heb ik zachtboard gebruikt, want anders werd de constructie te dik. Ik heb er 4 dwarsgroeven in gezaagd, die de "rails" vormen waarover de brug beweegt.
Hetzelfde materiaal is gebruikt voor de vloerplaat van de brug. De vloer is voorzien van 2 langsgroeven met de juiste spoorbreedte, zodat de loc er goed in kan staan.



Dit is de eerste proefopstelling.





Om de rails te laten aansluiten op de brug, heb ik een 5106 doormidden gezaagd en een deel van de railbedding weggehaald. Dat gaat prima. In de randen van de rolbrug heb ik groeven gemaakt, waar de rails precies in passen.
Hierna heb ik de diverse onderdelen geschilderd. De bak is onderin donkergrijs gemaakt, de randen en de brug lichtgrijs en de machinekamer lichtbruin. Het resultaat vormt een (te) bont geheel.



De zijkanten en de brug zijn alsnog donkergrijs geworden, zodat al deze onderdelen nu dezelfde kleur hebben. Dat oogt een stuk rustiger en natuurlijker. Op deze foto ontbreken de "hekken" op de brug nog en ook de machinekamer is nog niet afgeschilderd. Die foto's volgen later.



Daarna heb ik nog een reeks overzichtsfoto's gemaakt van mijn baan met het Ep. III materieel (uitgezonderd de BR120.1 en de locs rond de rolbrug natuurlijk).









Op deze foto's is mooi te zien wat een bonte verzameling kleuren het materieel van de DB in die periode had. Ik vind het in ieder geval prachtig !!







Gisteren heb ik de baan weer opgebouwd en deze keer is het materieel van Ep. IV en V opgesteld. Binnenkort volgen er foto's, met tevens de voltooide rolbrug.

Groeten,
Frank
Re:Frankie's vloerbaan: de rolbrug (24-01-2010)
Hoi Frank,

Leuke update, ben benieuwd hoe je rolbrug er uit ziet als hij klaar is.

Groetjes Jac.
Re:Frankie's vloerbaan: de rolbrug (24-01-2010)
Hoi, super zeg. Vind de rolbrug echt een staaltje van vakmanschap!!!! Nog mooier dan echte......

Succes met je baan, Gr Hans
Re:Frankie's vloerbaan: de rolbrug (24-01-2010)
Hallo Frank,

Leuk gedaan zeg die rolbrug maar je maak veel meer zelf zie ik wel, dat doe je heel netjes.
Je ben ook aardig in het bezit van rijden materiaal, daar zitten mooie dingen tussen.
Succes met de opbouw van je rolbrug, de tuinbaan gaat dat nog door of heb je daarvan afgezien?

Groet Wim.