Hallo,
Ik was al een tijdje van plan om mijn verhaal met wat foto?s op het forum te plaatsen. Bij deze dus.
Eerst wat foto?s van mijn vitrinekast, zoals die een jaar geleden in de gang hing. De vitrine is inmiddels te klein voor mijn complete collectie en hij staat nu voor ?revisie? in de schuur. Als alternatief denk ik erover om een kleinere vitrine te maken voor alleen de locs, die ik dan in de serre wil ophangen.
Ik heb geen ruimte voor een vaste opstelling, maar een losse plank van 275x80 cm die ik op de grond leg als ik mijn treinen wil laten rijden. Op de plank is een stationsemplacement aangelegd met tweemaal 3 sporen. De rest van de baan is dus niet permanent en ik moet steeds links en rechts een dubbelsporige lus aanleggen als ik de treinen wil laten rijden. Dit geeft dan weer wel de mogelijkheid om een grote baan te maken met lange rechte stukken.
Per stroomkring gebruik ik een 6631 trafo (op stand 180). Voor het station heb ik één 6631 trafo, zodat de treinen hier langzamer kunnen rijden (stand 130). Een binnenkomende trein laat automatisch een andere vertrekken door de aansturing van wissels en stopvakken met schakelrails. Op deze manier kan ik 6 tot 8 analoge treinen tegelijk laten rijden, waarbij er per stoomkring meestal één op het station staat te wachten. De onderstaande 3 foto?s van mijn hele baan zijn in de Kerstvakantie gemaakt. (Het kleine ovaaltje is van de kinderen.)
Omdat de plank regelmatig verplaatst moet worden, ben ik op het idee gekomen om een robuuste vorm van bebouwing toe te passen. Ik wil geen gebruik maken van kunststof bouwpakketten, maar van vooral MDF en hout. De gebouwen worden niet gedetailleerd. Hij gaat mij meer om het idee. Op deze manier wil ik om te beginnen een station maken, vier perrons, een (niet werkende) rolbrug en een locloods. Tijdens de Paasdagen heb ik wat geëxperimenteerd met de vormgeving.
Dit is de kale plank, met daarop de rails vastgemaakt. De bedrading zit niet aan de onderzijde van de plank, maar onder de railbeddingen! Ik heb de rails op het station wat dichter bij elkaar gelegd op de plaatsen waar geen perrons komen. Het dubbelspoor links op de foto is een doorgaande verbinding, die eigenlijk voorbij het station loopt.
Als eerste heb ik de perrons toegevoegd. Hier moet ik nog bepalen welke lengte ze gaan krijgen, rekening houdend met het draaien van de wagons.
Om de rolbrug te symboliseren heb ik wat houtjes uitgelegd, met daaromheen de gewenste rails. Met twee dozen probeer ik een beeld te vormen van de afmetingen die het station en de locloods moeten krijgen.
Daarna heb ik de hoogte bepaald voor de daken boven de perrons. Hiervoor gebruik ik strips van plexiglas, zodat ik straks de treinen nog goed kan zien als ze op het station staan. De Lego van de kinderen biedt stelmogelijkheden voor de hoogte.
De schoenendoos voor het station is te groot. Opnieuw biedt het speelgoed van de kinderen een uitkomst. Deze keer koos ik de Duplo, want dat bouwt een stuk sneller. De nieuwe maten voor het station staan me al meer aan en een bijgebouwtje vind ik wel leuk.
De plannen zijn zo concreet genoeg om de zaagbank buiten te zetten en met het MDF aan de slag te gaan. Hier volgt het eerste resultaat.
Het stationsgebouw heeft voor mijn gevoel nog steeds niet de goede afmetingen. Ik ga het geheel wat lager maken. De perrons krijgen nog lantaarnpalen en bankjes. Het perron voor het station krijgt ook een dak. Daarna kan ik de boel gaan schilderen. Dat kan overigens wat langer gaan duren, want ik ben meer tijd bezig met dromen en plannen, dan met rijden en bouwen.
Het idee voor de rolbrug moet ik nog uitwerken. Ik neem de originele M rolbrug als voorbeeld. De rails van de opstelsporen wil ik laten doorlopen in de houten randen, zodat de aansluiting met de brug er goed uit ziet. De zaag moet dan in de railbeddingen. Dat wordt een klusje op zich.
Groeten,
Frank