Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

3084 hapert/stopt bij achteruit rijden

Gestart door Marco71 maandag 29 november 2021, 22:44:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Lid sinds: 2021

A little bit of friendliness goes a long way.

offline
3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Na het verhuizen heb ik mijn doos met Marklin spullen eens uitgepakt. Mijn loc die ik als kind kreeg was een 3000. Na een baantje gelegd te hebben, kwam ik op e-bay een loc 3084 tegen, de loc die ik als kind altijd wilde kopen. Hij ziet er netjes uit, met rookgenerator. Hij haperde wat met achteruit rijden ik dacht dat het de rails was. Onlangs heb ik een 3073 loc via catawiki gekocht en die vliegt als een malloot over de baan, vooruit achteruit maakt geen verschil. Maar als ik de 3084 omschakel en stopt hij al snel. Er even tegen aantikken of zachtjes duwen maakt hem weer "wakker".
Ik vermoed dat hij wellicht goed schoongemaakt moet worden of ander onderhoud nodig heeft. Veel vertrouwen in reparatie shops heb ik niet, gezien mijn 3000 loc vroeger al een keer slechter lopend terug kwam dan hij er achter gelaten werd. En ik zag hier ook wat negatieve meningen daarover.

Zijn er mensen hier die hier goed in zijn en die dit soort klusjes doen voor anderen? ik heb er zelf de spullen niet voor. Of een betrouwbaar adres?
Regio Amsterdam. Verder mag ook.
Re: 3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Als hij alleen een storing heeft bij achteruit rijden, dan heb je waarschijnlijk een contactprobleem tussen het relais en de motor.  De motor heeft twee veldspoelen : één voor vooruit, en één voor achteruit.  Het relais schakelt tussen beide spoelen.  Het relais zit in de tender, er lopen draadjes daarvandaan naar de motor.  Die moet je dus even na (laten) kijken.  De aansluitingen zowel op het relais als op de motor zijn vrij kwetsbaar, je kunt er lastig aan solderen.  Geen klusje voor een beginner dus eigenlijk...
Re: 3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Zoek een stamtafel in de buurt op als er (weer) mogelijkheden voor het houden van stamtafels zijn.
Re: 3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Lid sinds: 2021

A little bit of friendliness goes a long way.

offline
Re: 3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Citaat van: Marklindak op dinsdag 30 november 2021, 11:12:39
Zoek een stamtafel in de buurt op als er (weer) mogelijkheden voor het houden van stamtafels zijn.

Ja ik denk dat dat nog even lastig is   :( . Maar als er iemand (waar dan ook) die bereidt is om hier voor mij naar te kijken, graag :)
Re: 3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
 @citaat misschien even vertellen waar je vandaan komt, of even in je profiel erbij zetten
Re: 3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Lid sinds: 2021

A little bit of friendliness goes a long way.

offline
Re: 3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Ja dat is een slimme :) Net nieuw hier en had de profiel optie nog niet bekeken  B)

Inmiddels ingevuld en ik woon in Amsterdam. Maar wat afstand is geen probleem.
Re: 3084 hapert/stopt bij achteruit rijden
Als je op het moment dat de loc in z'n achteruit stopt ook een hoog gezoem hoort, staat je omschakelrelais vast, kan aan het veertje liggen dan en de afstelling daarvan.

Mvg Gert