Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 37452 Baureihe 45 DB frontverlichting flikkert

Gestart door Antoine van Driel maandag 29 november 2021, 21:13:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37452 Baureihe 45 DB frontverlichting flikkert
Beste allemaal,

Het lijkt erop dat ik weer iets bijzonders heb. Sinds gisteren valt de frontverlichting uit, wanneer de locomotief op een recht stuk spoor komt. In de bogen brandt de frontverlichting wel, maar in de gebogen wissels (24671/24672) flikkert de frontverlichting.

Aanvankelijk dacht ik, omdat ik een aantal weken niet had gereden, dat het lag aan vuile rails, maar een intensieve schoonmaakbeurt van de spoorstaven met een witte katoenen doek met alcohol, leverde vrijwel geen verbetering op. Vervolgens heb ik het sleepcontact en de wielen van de locomotief met wat wattenstaafjes en alcohol grondig gereinigd, maar ook dat bood geen soelaas. Gek genoeg rijdt de locomotief uitstekend, ook met geluid.

Ik vind het ook erg vreemd dat de frontverlichting van mijn 37452 op vaste punten in de baan flikkert of zelfs voor enige tijd uitvalt. Wat is hiervan de oorzaak en wat is er aan te doen? Alvorens ik de locomotief openmaak, heb ik graag jullie advies.


Met denkbare groet,



Antoine   
Re: Märklin 37452 Baureihe 45 DB frontverlichting flikkert
Beste mede-drierailers,

Vermoedelijk heb ik de oorzaak van het hierboven genoemde probleem. Wanneer de locomotief uit een (R3-)bocht komt en een recht stuk op rijdt, staat de locomotief behoorlijk scheef op de rails ten opzichte van de tender. Dit heeft naar mijn mening te maken met de mechaniek in het onderstel, waardoor bochten zonder al te veel weerstand (asindeling is immers 1-E-1) kunnen worden genomen. Wanneer ik de locomotief met de hand recht op de rails zet (tikje ter hoogte van de cabine geef), brandt de verlichting feilloos.

Ik meen dat ik over dit probleem met het zich niet goed richtende onderstel van de Baureihe 45 al eens iets gelezen heb. Wie weet er een goede oplossing voor dit probleem? Binnenkort zal ik e.e.a. eens proberen vast te leggen op foto en/of video.


Met dankbare groet,



Antoine 
Re: Märklin 37452 Baureihe 45 DB frontverlichting flikkert
Zou het misschien een probleem met de bedrading zijn knipperen van het licht en onderstel word uit balans gedrukt, de decoder zit namelijk in de tender.