Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en scenery?

Gestart door zeeland maandag 29 november 2021, 18:36:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en scenery?
Ik heb redelijk wat scenery in gedachten voor mijn baan en die wil ik ook voorzien van interne verlichting. Nu ben ik benieuwd naar jullie oplossingen voor het schakelen daarvan. Mijn vragen:

- hebben jullie op elke etage en/of ruimte van elk gebouw verlichting?
- schakel je de verlichting apart of staat die altijd aan?
- wat voor oplossingen hebben jullie om de verlichting aan te zetten? (Via centrale of een apart analoog schakelbord, of iets anders)


Ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen.

Met vriendelijke groet,

Frank
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en snenery?
Hoi Frank,

Ik heb onderstaande ringleidingen voor verlichting:
3v: (losse leds)
- avond - nacht  (lantarenpalen)
- avond - dag (winkels / bedrijven)
- avond (huiskamers)
- slaap (slaapkamers)

12v: (ledstrips)
- permanent  (perrons)
- random (van alles wat)
- avond - dag (winkelverlichting)

Ik gebruik led strips of losse cool / warm leds
In gebouwen heb ik achter diverse ramen doosjes met 1 led geplaatst;
- overdag (09-21 uur) winkelverlichting op beneden verdieping,
- avond (18-22 uur) gaat de huiskamer aan en daarna
- slaapkamer verlichting (22-23 uur) en dat per gebouw geregeld.


De stationsverlichting
- perron led strips op 12v
- binnenverlichting station losse leds (warm en cool) op 3v

Wordt mbv Viessmann schakeldecoders geschakeld en als actie (demo 24 minuten, is bij mij 1 dag) in iTrain aangestuurd.

gr Matje
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en snenery?
Hoi Frank,
Ik doe het op de klassieke wijze: ik heb een aantal (14) schakelkastjes van Märklin (de blauwe met geel/rode knoppen). Hiermee zet ik de verlichting in huizen en andere gebouwen aan. Sommige gebouwen (flats) hebben ledjes in kastjes voor de ramen en die worden door een elektronicamodule (Conrad) geschakeld, in een vast programma van ongeveer een kwartier. Niet altijd realistisch maar wel leuk voor de afwisseling.
Verder heb ik straatverlichting, wisselverlichting, seinverlichting (armseinen), perronverlichting, en rangeerterreinlantaarns en ook nog autoverlichting op een aantal (15) (1x-om)schakelaars op een plank zitten. Voor deze groepen ben ik overigens van plan eens een schakeling met een lichtgevoelige cel te maken, zodat deze vanzelf aangaan als het donker wordt.
Groet, Paul
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en snenery?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en snenery?
Ik ben er zelf nog niet 100% uit.

Ik wil het automatisch doen, de eerste gedachte is gebruik maken van de OC32 maar dat is een redelijk dure print.
Van de kerstman heb ik een DCCNext gevraagd, nu is het even afwachten of ik hem ook krijg maar mocht hij onder de kerstboom liggen wil ik daar mee gaan experimenteren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en snenery?
hoi,

Het is vooral wat je zelf wil en makkelijk vindt. De een mag graag alles 'automatiseren', 'digitaliseren' en 'computer'. De ander doet het graag bedienen met knopjes en schakelaars. Het is vooral wat je zelf leuk vindt en makkelijk om te doen. Met een decoder heb je de mogelijkheid dat je maar 4 draadjes naar je gebouw hoeft te trekken: Digitale spanning voor het digitale signaal en spanning voor de decoder / verlichting. Bij een schakelpaneel mag 9 van 10 keer draadjes van en naar het tableau trekken.

Citaat van: zeeland op maandag 29 november 2021, 18:36:00
- hebben jullie op elke etage en/of ruimte van elk gebouw verlichting?

Ligt aan het gebouw.

Citaat van: zeeland op maandag 29 november 2021, 18:36:00
- schakel je de verlichting apart of staat die altijd aan?

De verlichting wordt geschakeld.

Citaat van: zeeland op maandag 29 november 2021, 18:36:00
- wat voor oplossingen hebben jullie om de verlichting aan te zetten? (Via centrale of een apart analoog schakelbord, of iets anders)

In principe via decoders onder de baan en daarmee ook via de digitale centrale. Daarnaast bezig met de oplossing van een Xpressnet-schakeltableau om zo de wissels en verlichting te schakelen.
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en snenery?
 @citaat Dat doet mij er aan denken: op mijn Z-baan schakel ik wel alle verlichting met de CS1R en K84(klonen), of een K83(kloon) met een relais.
Maar goed dat is zo weinig, dat kan allemaal uit de centrale gevoed worden.
Groet, Paul
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en scenery?
Citaat van: pajomaho op maandag 29 november 2021, 19:40:21
Sommige gebouwen (flats) hebben ledjes in kastjes voor de ramen en die worden door een elektronicamodule (Conrad) geschakeld, in een vast programma van ongeveer een kwartier. Niet altijd realistisch maar wel leuk voor de afwisseling.

Wat voor elektronicamodule gebruik je daar voor?

Groet,

Frank
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en snenery?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en snenery?
Ik schakel de verlichting via de DCCNext.
Maak daarmee gebruik van PWM voor de straatverlichting die langzaam aan en langzaam uit gaat.
De huizen hebben maar enkele ramen die niet zijn verduisterd, anders lijkt het dat in iedere kamer de verlichting aan is en dat vind ik niet natuurlijk. Via de DCCNext schakel ik de verlichting van de huisjes met een relais.
De DCCNext heeft 8 poorten die een PWM schakeling aan kunnen, ik maak daarbij gebruik van een Mosfet versterker die voor nog geen euro per stuk te koop zijn bij Tante Ali KLIK
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en snenery?
 @citaat @citaat @ Frank: TAMS Elektronik 53-04025-01-C BSA LC-NG-02 Knipperelektronica Woonhuizen; artikelnr 2373275 als bouwpakket of
TAMS Elektronik 53-04026-01-C BST LC-NG-02 Knipperelektronica Woonhuizen; artikelnr 2373276 als kant-en klare module.
Te vinden onder: Modelspoorelektronica > verlichtingselektronica, thans ongeveer de derde pagina.

Er staan daar ook nog andere leuke verlichtingsmodules, o.a. ook een module voor kantoorverlichting. Die zal qua programmering afwijken van de woonhuisverlichting, maar in de basis hetzelfde werken.

Groet, Paul
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en scenery?
Allen bedankt voor jullie reacties.

Ik vind het leuk om de verlichting en overige accessoires aan te sturen via een decoder die ik of aan een eigen centrale kan koppelen of middels DCC aan mijn CS3. Dan kun je wat meer spelen met de instellingen. TAMS heeft standalone decoders met lichteffecten. Makkelijk te configureren als ik het goed begrijp. DCCNext en OC32 bieden meer instellingen die je kunt programmeren via de PC. Ik neig nu naar DCCNext of OC32. Welke is het eenvoudigste te programmeren en welke heeft goede ondersteuning?


Groeten,

Frank
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en scenery?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoe schakelen jullie verlichting in gebouwen en scenery?
Ik heb ik het verleden met de OC32 gewerkt en daar moet je even even de tijd voor nemen maar erg leuk om te doen, dat ding kan nagenoeg alles.
Er is een heel eigen forum van dit ding.

DCCNext nog geen ervaring mee, ik heb er eenmaal de kerstman gevraagd dus even afwachten of hij onder de boom ligt.
Begreep wel dan niet alle uitgangen leds kunnen laten dimmen.


Mvg,

Peter Degeluidsman