Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Scenerybouw
| | |-+  hoe bocht maken in (auto)weg
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: hoe bocht maken in (auto)weg  (gelezen 661 keer)

ramdani

• Vaste Gast
  • **
hoe bocht maken in (auto)weg
« Gepost op: maandag 29 november 2021, 16:12:46 »

hallo,

op welke manier maken jullie bochten in een weg?

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

ACTS.zuid

• Stamgast
Re: hoe bocht maken in (auto)weg
« Reactie #1 Gepost op: maandag 29 november 2021, 16:18:04 »

Knippen, met een schaar.....

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 29 november 2021, 16:25:19 »

Asfalt of betonwegen maak je met de airbrush. Dus rond afplakken en dan de luchtkwast erover. Klinker of basaltwegen van papier of folie knip of snij je in driehoekjes of trapeziumvorm, afhankelijk van de bochtradius, en plak je dan netjes aan elkaar. Een weg in recht verband is vrij makkelijk maar romaans verband kun je je aardig op verkijken als je dat een beetje passend wil krijgen.
Vriendelijke groet, Henk

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 30 november 2021, 07:25:26 »

Hoi Michel,

op welke manier maken jullie bochten in een weg?

Waarvan wil je de weg gaan maken? Karton, gips, hout, standaard Faller stratenfolie? Vertel eens wat meer.

Asfalt of betonwegen maak je met de airbrush. Dus rond afplakken en dan de luchtkwast erover.

Daar zijn nog wel andere oplossingen voor dan alleen de airbrush. bijvoorbeeld gips of een mixje van zand, verf en lijm. Er zijn verschillende opties.

Klinker of basaltwegen van papier of folie knip of snij je in driehoekjes of trapeziumvorm, afhankelijk van de bochtradius, en plak je dan netjes aan elkaar.

Een beetje krassen in gips of ondervloerplaten gaat heel goed. Daar kan je mooie wegen mee maken.

De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

ramdani

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 30 november 2021, 16:05:20 »

hey Ronald,

ik denk dat ik de wegen ga maken in karton (heb ik in allerlei diktes) of met Heki-schuimplaten (7031), en dan de afwerking met Noch 60820 straatset

de weg op zich maken is geen probleem, alleen hoe ik een (deftige) bocht in zo'n weg moet maken, dat zou ik graag weten hoe anderen dat doen;

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Bert1955

• Beginnende Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 30 november 2021, 23:26:11 »

Ik heb als alternatief klei gebruikt voor een asfaltweg. Dun uitgerold op een plank, op breedte snijden en ter plekke neerleggen. Het laat zich eenvoudig in bochten leggen. Daarna afwerken met acryl en/of asfalt strooisel.
Vriendelijke groet
Bert
Pagina's: [1]   Omhoog