Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

bezetmelding lukt niet met ldt rm88n

Gestart door Wilfred zondag 28 november 2021, 18:10:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Hallo,

Het lukt me niet om de bezetmelders actief te krijgen:
bezetmelder is schakelrail m-rail
bezetmelder is LDT rm88n
bezetmelder 1 en 3 zijn aangesloten, bij het activeren van de bezetmelding verandert er niets in het scherm.

Wat moet ik veranderen?

Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Ik reageer even op mijn eigen probleem, Na het topic geopend te hebben, heb ik de aansluiting van terugmeldmodule nageplozen, hieruit bleek dat de rijdraad (rood) aan de terugmeldmodule aangesloten moest worden.

Hierna is de hele boel in de war, koploper wil telkens de communicatie tussen pc & interface afsluiten. Ook is nu de 6020 inactief en op de 6040 knipperen de wissel verklikkers.

Help.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Rood moet in ieder geval niet aan de melder worden aangesloten, op het ene contact van de schakelrail moet de massa van de melder worden aangesloten en op het andere contact van de schakelrail de kabel naar het meldpunt op de melder.

De schakelrail is niet anders als een schakelaar die de twee contactpunten met elkaar verbindt als de sleper er over heen gaat en te melder is niets anders als iets wat detecteert dat een meldpunt verbonden is geraakt met de masse van de melder.

Groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Tja, dat was voordat het niet meer werkte, en de bruine draad was aangesloten.

Ontstaan nu de volgende vragen
1 - Kan ik de interface vernielt hebben met de rode draad aansluiting? :-(
2 - Hoe kan ik controleren of de lintkabel correct zit?
3 - moet er een kabel aangesloten worden tussen naast de dradan afkomend van de sensoren?

Gr, Wilfred
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
1) zou best kunnen
2) maak alles draden los van de melder, sluit hem aan op je systeem, pak een draadje, schroef die vast in de massa klem van de melder en houd de andere op klem n0.1, kijk wat de reactie is op het scherm, geen reactie keer dan één stekker om, geen reactie dan lijkt het er op dat er wat kapot is.
3) wat bedoel je?

Groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 29 november 2021, 07:53:25
....dus zit de lintkabel er omgekeerd in geplugd.

Als je de foto's bekijkt moet het goed zijn. Daar zitten de kabels wel goed.

Meine
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Ik ga verder met sneeuwruimen.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
ik heb de interface vervangen, het is nu weer mogelijk om handmatig een lok te laten rijden.
nu test ik de bezetmelders, echter krijg wederom de eerder afgebeelde afbeelding.
bezetmeldermodule is een ldt rm88n. Volgens de aansluithandleiding heoven alleen de bezetmelders aangesloten te worden en de s88 kabel.
Ik heb nu 4 schakelrail 5146 aangesloten op nr 1 tm 4.
de s88 kabel aangesloten
de dipswitches goed staan
echter alle bezetmelders lichten blauw op in het testmenu terwijl er niet 1 bekrachtigd wordt. Hierdoor krijg ik het idee dat ze alle bekrachtigd zijn.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Al eens naar de reactie van Ben gekeken?


Citaat van: ACTS.zuid op maandag 29 november 2021, 07:53:25
Zo te zien is alles blauw.....



....dus zit de lintkabel er omgekeerd in geplugd.

Gr, Ben.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Beste Wilfred,

Doe eerst eens het testje wat ik voorstelde, maak een verbinding tussen de massaklem van de melder en één van de meldklemmen.

Een schakelrail is heel wat anders als een contactrail.

Ik ken je testprogramma niet dus kan ik er niets over zeggen

Groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Alvast bedankt voor de reacties, hier ben ik heel blij mee.

Ik heb een andere lintkabel op beide manieren gemonteerd gehad. Er was maar 1 wijze waarmee er geen probleem optrad in de 6040 en de 6020.

Het testprogramma, dit is het testprogramma in Koploper.

Betreft het aansluiten van de massaklem melder en 1 van de meldklemmen, deze snap ik niet goed. Wordt hiermee bedoelt om een kortsluiting te maken tussen een terugmeld aansluitpunt op de terugmelder en de centrale pool tussen deze 16 terugmeldaansluitingen?

Of kan ik de terugmeldmodule vernielt hebben door aansluiting van de rijdraad? (onbezonnen aktie).
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Beste Wilfred,

De centrale pool op de meldeenheid is massa, op de meldklem staat +5 volt, de meldeenheid is gebaseerd op het principe van massadetectie, dus als de meldklem "detecteert" dat hij aan massa gelegd wordt, dan is dat precies wat de bedoeling is.

Heb je een multimeter, ja, dan even de spanning meten tussen de centrale pool op de meldeenheid en een meldklem.

Groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Bijgevoegd de huidige aansluitingen. Op deze wijze zijn er 4 bezetmelders aangesloten (1 tm4).
Ik zal eerdaags de spanning meten of deze aanwezig is.
Zoals ik begrijp wordt er dus een spanning middels de flatcable aangevoerd.
De 5 volt spanning die aanwezig dient te zijn, is neem ik aan wisselspanning.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Nee het is een pure gelijkspanning, is ook de spanning waar de IC's in de meldeenheid op werken.

Groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Ik heb ca 4,8 volt DC gemeten. Dus dat moet kloppen.
Ik heb de terugmeldmodule als bouwpakket aangeschaft, en deze zelf gebouwd. Dan zou hierin het probleem liggen.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Wat zie je als je alle draadjes aan de S88 los maakt?
En is de massa verbinding tussen S88 en 6021 wel in orde?
En welke schakelrail gebruik je?
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Ik heb even je tekening aangepast.
De rail die waar je de bruine draad aansluit, die maakt verbinding met de aansluiting "T" op de terugmeld decoder, de andere rail sluit je dan aan op 1 van de terugmelders (zoals nu in het groen getekend op aansluiting 1)
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Zoals Alfons hem tekent, heb ik het idee dat het om een contactrail gaat. Ik heb er nu een schakel m-rail 5146 liggen, maar het idee is toch hetzelfde? Een schakeling naar de massa realiseren. Ik zal straks een contactrail ipv schakelrail ertussen leggen.

Ik heb geen bruine draad aan de T aangesloten op moment, dat had ik wel bij de 1e opzet, echter omdat er niet het gewenste en verwachte resultaat kwam, heb ik het ldt aansluitschema opgezocht van de RM88N en deze uitgevoerd, dwz zonder een aansluiting aan de T.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Begin eerst eens met een ingang aan te sluiten op de massaverbinding van de terugmeldmodule. Als je dan detectie hebt ontbreekt een massadraad tussen terugmeldmodule en railmassa. Meer kan er echt niet een de hand zijn.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Beste Alfons,

Dat werkt wel met K- en C-rails maar niet met standaard M-Rails.

Beste Anton,

Nee, als je rechtstreeks verbinding maakt met de massa van de terugmeldmodule heeft de railmassa er niets mee te maken.

Groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Citaat van: Anne W op zaterdag 04 december 2021, 15:37:45
Beste Anton,

Nee, als je rechtstreeks verbinding maakt met de massa van de terugmeldmodule heeft de railmassa er niets mee te maken.

Groet, Anne W
Dat bedoel ik juist, op die manier kun je zien of het probleem te maken heeft met een ontbrekende massaverbinding tussen rails en module.

EDIT Ad: Quote hersteld.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Het gaat niet naar verwachting:
1 - als ik T op de massa aansluit, kan werkt niets meer, de lamp van lok brand, maar kan niet handmatig rijden.
2 - als ik de T ontkoppeld heb, moet ik de 6020 resetten, daarna is het weer mogelijk om handmatig loks te besturen
3 - als ik een contactrail (zonder ontstoorders) monteer, doet niets het meer. Na verwijderen is handmatig rijden weer mogelijk.
4 - ik heb T met aansluiting 9 kortgesloten, geen resultaat.
5 - als ik in testen zit, dan gaat het programma keurig de test uitvoeren zoals bedoelt.
6 - als ik logging tabblad openzet, komen er geen bezetmeldingen als de lok de schakelaars bedient, de rijrichting en schakeling is gecontroleerd.
7 - ook bij het kortsluiten van bv ingang 7 met draad rechtstreek op spoorstaaf, geen reactie.

Later opende ik het logging tabblad, na het activeren van de cenrale, kwamen er bezetmeldingen binnen van 1.01 tot 4.16. Ik had 4 bezetmelders ingesteld. Deze heb ik nu teruggebracht naar 1.
Nu verwacht ik dat het probleem in de instellingen zit van koploper.
Ik heb alle 4 mogelijkheden geprobeerd van type bezetmelding. Hierbij verdween de blauwe oplichting rond de bezetmelders.

Situatie nu,
- 4 schakelrail 1 tm 4 aangesloten, ik heb de schakelingen doorgemeten, deze funktioneren.
- T van terugmelder niet aangesloten.
- mogelijkheid is er om handmatig loks te laten rijden, een wissel ingebracht, ook deze kan handmatig wisselen.


Wat te doen?
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Citaat van: Wilfred op zaterdag 04 december 2021, 18:00:37
Het gaat niet naar verwachting:
1 - als ik T op de massa aansluit, kan werkt niets meer, de lamp van lok brand, maar kan niet handmatig rijden.
Je hebt toch niet de rode en bruine draad vanaf je 6021 verwisseld?

Gebruik je deze schakelrail?

EDIT: Schema verwijderd.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Beste Wilfred,

Ik denk niet dat ik je op afstand kan helpen, ik denk dat het verstandig zou zijn als je iemand met kennis van zaken bij je in de buurt zoekt en samen eens naar je installatie kijkt.

Beste Kappa,

Je tekening laat RM-88-N OPTO zien, Wilfred heeft "optoloze"

Succes verder, groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Citaat van: Kappa op zaterdag 04 december 2021, 21:05:24
Citaat van: Wilfred op zaterdag 04 december 2021, 18:00:37
Het gaat niet naar verwachting:
1 - als ik T op de massa aansluit, kan werkt niets meer, de lamp van lok brand, maar kan niet handmatig rijden.
Je hebt toch niet de rode en bruine draad vanaf je 6021 verwisseld?

Gebruik je deze schakelrail?

EDIT: Schema verwijderd.


Ja ik gebruik dat type schakelrail.
De rode en de bruine draden zijn korrekt aangesloten.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Ik zoek het probleem
1 - in de bezetmeldingsmodule die ik als zelfbouwpakket aangeschaft heb, maar dan is het wel apart dat geen enkele aansluiting funktioneerd.
2 - instellingen koploper

Om de bezetmeldingsmodule te vervangen, welke kan ik het beste aanschaffen?
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Heb je de flatcable tussen de 6051 en de rm88n al eens doorgemeten?
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Beste Wilfred,

https://www.rosoft.info/S88-N.html en https://www.rosoft.info/s88-s88n.html, kleine waarschuwing, je krijgt er een echte deskundige bij, ook op Koploper gebied, maar hij is niet de "vriendelijkste" communicator.

Groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
lintkabel doorgemeten, deze is correct.
Bijgevoegd afbeelding met stand van de dipswitches.

gr. Wilfred
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Vanochtend de zelfgebouwde terugmelder goed bestudeerd. Ik krijg nu het idee, dat ik 2 componenten fout gemonteerd heb.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Wilfried,

denk dat je weerstandnetwerk component inderdaad verkeerd gemonteerd is.  Op de bouwbeschrijving van de RM88N staat een overzichtstekening, en daar staat de gemeenschappelijke poot (aangegeven door het bolletje) in de richting van C15 voor R6  , resp C7 voor R5, terwijl op je foto ik de indruk heb dat je ze omgedraaid hebt staan.

Gr

Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Dat klopt, R6 moet omgedraaid worden en R9 is verdacht. De bouwbeschrijving geeft kleurcode br zw zw rd aan.
R5 kan ik niet zien maar staat hij als R6 dan die ook omdraaien.
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Ik heb nu bij Rosoft een gebouwde terugmelder besteld. Ik hoop dat hierna alles funktioneerd.

gr. Wilfred
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Hi Wilfried,

heb je al geprobeerd om je weerstandsnetwerk componenten om te draaien ?  Denk dat het waard is om het te proberen.

Ik heb zelf al meerdere LDT's bouwsets gemonteerd, en geen problemen gehad.   ook zijn de IC's los verkrijgbaar bij LDT , of gewoon op het internet, zijn standaard componenten.

gr

Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Ja, gisteren geprobeerd, de 1e lukte, bij het verwijderen van de 2e brak er 1 been af.
Echter om alle problemen van mijn onkunde en overbodige vervolgschade uit te sluiten, heb ik besloten om, zoals geadviseerd, bij rosoft een nieuwe bezetmelder te bestellen. Als hierna alles funktioneerd, ben ik zeker dat de fout in mijn eigen opgebouwde bezetmelder zat. Daarna ga ik kijken hoe ik deze bezetmelder weer in goede conditie krijg, echter vrees ik (omdat printplaten etc. abracadabra voor mij is) dat er meer defect is door mijn handelen.

gr.Wilfred


Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Ik heb, op advies van mede forummers, een bezetmelder van rosoft aangeschaft, deze geinstalleerd. Gelukkig, het functioneert. Dank aan allen. Op naar de volgende uitdaging.

gr. Wilfred
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Fijn dat het nu werkt  :thumbup:
Uitdagingen komen vanzelf Wilfred  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Beste Wilfred,

Heel mooi, leerpunt hieruit is: als je niet gewend bent om printjes zelf op te bouwen, bespaar je dan de moeite.

Groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
 @citaat zo leer je nooit wat, Anne! Tot pakweg anderhalf jaar na mijn geboorte was lopen voor mij onmogelijk. Ik meen dat dit voor meer mensen geldt. Het ging niet echt makkelijk, is mij verteld. Actieve herinneringen ontbreken aan die ongetwijfeld moeizame pogingen.  Maar uiteindelijk is het toch gelukt.
En dat geldt voor meer in het leven: oefening baart immers kunst! En van fouten kun je leren, niet waar?

Groet,

Peter
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
 @citaat

Natuurlijk, maar begin eenvoudig, je "loopleerproces" is ook begonnen met kruipen....., dus in dit geval begin met goed lezen, controleren en controleren en dan pas solderen.

Groet, Anne W
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bezetmelding lukt niet met ldt rm88n
Citaat van: Anne W op zondag 12 december 2021, 11:54:08
goed lezen, controleren en controleren en dan pas solderen.
Stel je kunt goed lezen, en goed controleren.

Solderen is ook een vakbekwaamheid. Die kun je leren.
Maar het is onverstandig om daaraan te beginnen met een subtiele print.