Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke multimeter

Gestart door Peter01 vrijdag 26 november 2021, 23:37:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke multimeter
Lid sinds: 2021

offline
Welke multimeter
Hoi, welke multimeter kan ik het beste aanschaffen. Zag op het forum wel wat suggesties voorbij komen bij Conrad maar die zijn niet meer leverbaar. De multimeter zal ik alleen gebruiken voor het doormeten van mijn zelf gemaakte contactrails.
Alvast bedank
Gr
Peter
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2013

offline
Re: Welke multimeter
Als je alleen iets wilt door piepen dan zijn alle multimeters prima.
De goedkoopste werkt dan al voor jou toepassing.

Mvg,
Peter
Re: Welke multimeter
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Welke multimeter
Niet alle multimeters piepen, dus daar even op letten, als het alleen om het meten van je contactrails zou je ook een lampje met een batterij kunnen gebruiken.

Beiden kost nagenoeg niets, maar geeft wel duidelijkheid of er contact is of niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Welke multimeter
ACTS.zuid
gast

Re: Welke multimeter
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2019

offline
Re: Welke multimeter
En als je in de toekomst wat meer wil. En een veiligere meter voor meten aan netspanning zou ik naar deze kijken:

link
Re: Welke multimeter
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke multimeter
Mooie aanbieding bij Bol.com. ==> Klik.
Re: Welke multimeter
nobody
gast

Re: Welke multimeter
De echte. ;)
Bron ===> klik
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Welke multimeter
action 4 euro en meer dan voldoende
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2021

offline
Re: Welke multimeter
Bedankt voor jullie reacties. Denk dat ik voor de aanbieding bij bol.com ga.
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2019

offline
Re: Welke multimeter
Als je voor dat budget zoekt vind ik deze toch een betere keus:

link

Waarom? Voornamelijk omdat deze auto ranging is. Je hoeft dus niet steeds de spannings of weerstand range bij te stellen.

Verder kun je er ook frequentie capaciteit en temperatuur mee meten. Oftewel meer voor je geld. Dit zijn dezelfde meters die Conrad onder het voltcraft merk verkocht.

De meter van bol.com is voor €2,50 bij wish te koop. Dus het is bij bol vooral marge wat je betaald geen kwaliteit. Dan kun je net zo goed die van de action halen.
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2011

offline
Re: Welke multimeter
De AVO is inderdaad de koning onder de multimeters!
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Welke multimeter
Grappig, AVO heb ik nooit als merk gezien. De letters staan voor Ampere, Volt en Ohm.

Een moderne multimeter kan toch wel iets meer dan dat meten.
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2011

offline
Re: Welke multimeter
Vroeger, toen ik jong was. Nu.....  bij sommige metingen is een analoge meter prettiger omdat je de naald beter ziet bewegen dan bij digitale uitlezing.
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Welke multimeter
 @citaat Waar, helemaal waar. Zeker bij de goedkope multimeters is een display refresh tijd van 1 seconde gewoon normaal. Terwijl er in de electronica in een seconde heel wat kan gebeuren. Maar dat is in dit topic niet van belang. Het gaat over het meten van contact of geen contact, permanent. Dus wat er in die splitsecond gebeurt heeft niemand belangstelling voor.
Re: Welke multimeter
ACTS.zuid
gast

Re: Welke multimeter
En zo gaat het al snel heel ergens anders over.  :D :D
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Welke multimeter
Met belangstelling dit draadje gelezen. Ik ga hier niet vragen wat 'de beste' multimeter is want dat kan voor een ieder weer anders zijn.
Maar wat ik wel graag zou willen weten, is er ook een voorkeur voor een bepaalde lengte van de meetsnoeren. Ik heb een Voltcraft VC 155 op het oog en op de site van C****d zie ik meetsnoeren verkrijgbaar in lengtes van 1,0 - 1,2 - of 1,8 meter. Maakt het nog wat uit voor welke lengte je kiest?
Alvast bedankt voor de reactie.
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Welke multimeter
 @citaat
De lengte van de snoeren maakt niets uit. Het is net wat je makkelijk vindt.
Langere snoeren kunnen in de weg gaan zitten maar kunnen weer handig zijn als je op ongelukkige plaatsen aan het meten bent.
Een setje snoeren met krokodillenbekje erbij kopen kan ik dan wel weer aanraden, soms is het makkelijker om 'handsfree' te kunnen meten.
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Welke multimeter
Citaat van: Wimdouwe op maandag 04 april 2022, 15:16:33
@citaat
De lengte van de snoeren maakt niets uit. Het is net wat je makkelijk vindt.
Langere snoeren kunnen in de weg gaan zitten maar kunnen weer handig zijn als je op ongelukkige plaatsen aan het meten bent.
Een setje snoeren met krokodillenbekje erbij kopen kan ik dan wel weer aanraden, soms is het makkelijker om 'handsfree' te kunnen meten.

De krokodillenbekjes had ik ook al op mijn wensenlijstje staan. Op het idee gekomen door enkele foto's op dit forum waarbij ook krokodillenbekjes op meetsnoeren waren aangebracht.
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Welke multimeter
ik heb gewoon verschillende snoeren.Voor de kostprijs hoef je het niet te laten tenzij je voor Fluke snoeren gaat.Heb hier chinese en voor het superfijne werk de Fluke  (90 euro) met verwisselbare fijne pennetjes en klemmen.Verschil zit gewoon in de draden hoor en is eigenlijk niet nodig voor modelspoorbouw
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Welke multimeter
Citaat van: bellejt op maandag 04 april 2022, 16:57:27
ik heb gewoon verschillende snoeren.Voor de kostprijs hoef je het niet te laten tenzij je voor Fluke snoeren gaat.Heb hier chinese en voor het superfijne werk de Fluke  (90 euro) met verwisselbare fijne pennetjes en klemmen.Verschil zit gewoon in de draden hoor en is eigenlijk niet nodig voor modelspoorbouw

Maar kunnen Fluke-snoeren dan ook op een Voltcraft multimeter? Of is dat dan niet merkgebonden?
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Welke multimeter
Maakt allemaal niets uit, is een standaardmaat.
Re: Welke multimeter
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Welke multimeter
Wil toch niet altijd passen hoor, niet elk merk houd zich aan de standaard 4mm banana afmetingen waardoor hoogte anders is, wat (als ze geïsoleerd zijn) een probleem kan zijn.
Re: Welke multimeter
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Welke multimeter
 @citaat

Eens , helemaal mee eens. Het enige wat standaard is aan multimeters is dat ze allemaal snoertjes gebruiken. Snoertjes die altijd in de knoop zitten, bij mij tenminste wel. Ik zoek nog een snoerloze multimeter. Of in ieder geval zo kort mogelijke snoertjes. Verlengen kan altijd wel.