Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

luchtvochtigheid

Gestart door Harrie vrijdag 26 november 2021, 20:31:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
luchtvochtigheid
Lid sinds: 2019

offline
luchtvochtigheid
Hallo even een vraag heeft iemand een idee wat de juiste luchtvochtigheid is voor de ruimte waar de modelbaan staat ? ger. Harrie
Re: luchtvochtigheid
Lid sinds: 2010

offline
Re: luchtvochtigheid
 @citaat Heb je nu problemen dan? Een ruimte moet droog zijn. Ze zeggen wel eens dat een wasdroger in de ruimte vanwege vocht en stof niet echt handig. Al heb ik daar niet echt veel last van.
Re: luchtvochtigheid
Lid sinds: 2016

offline
Re: luchtvochtigheid
Dag  Harrie, mijn vrouw hangt in de  wintermaanden de was op de spoorzolder , 8 meter lijn vol met lakens enz.  De enigste corrosie wat ik vindt is wat ik er zelf heb  opgeschilderd hebt . Er is wel een cv ketel op zolder  aanwezig , die geeft iets warmte.
Re: luchtvochtigheid
Lid sinds: 2016

offline
Re: luchtvochtigheid
Ga er in beginsel vanuit dat het binnenklimaat zoals in gewone woonvertrekken in huis ook geschikt is voor een modelbaan.
Andere ruimten, zoals onverwarmde zolders en kelders zijn wat kritischer. Te veel warmte is trouwens ook niet goed.
Net als bij Ronald en Klaas zijn mijn treinen ook in een ruimte, waar dichtbij de wasmachine en droger staan. Ook hangt er wel eens was te drogen in dezelfde ruimte. Dat gaat allemaal goed.  Dus geen reden voor grote zorgen.

Groet,

Peter
Re: luchtvochtigheid
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: luchtvochtigheid
Hier staan de wasmachine en droger echt naast de baan.
Met vocht totaal geen problemen, wel is het in die hoek iets stoffiger.
Re: luchtvochtigheid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: luchtvochtigheid
Hier hangt, op zolder, een hygrometer die geeft gemiddeld 70% aan.
En de was wordt hier ook opgehangen en geen problemen.

groet
Harald