Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen

Gestart door Wilfred donderdag 25 november 2021, 10:36:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Hallo,
Ik ben reeds enige tijd bezig om een digitale baan op te bouwen. Op dit moment wil ik graag een ovaal door koploper, geinstalleerd op een (oudere) computer met rs232 aansluiting, laten besturen.
De kabel heb ik volgens specifikaties van 3-rail forum gebouwd, dit heb ik enige malen gecontroleerd. Echter ook al een verloop naar USB opgehaald en ook geprobeerd.
Al weken bezig met het proberen te doorgronden van het programma wat ik toch fout doe, maar ik krijg er geen muziek uit.
De opstelling is 6002+6020+6050+6040.
Computer ca 15 jaar oud, ik dacht windows 7 met rs232 poort.
De baan is een klein ovaaltje.
Telkens komt de melding: communicatie kan niet worden gestart en daarna fout bij het openen van compoort (HSI-88interface)!(com1).

Wie weet een oplossing?
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Wellicht kun je de instellingen van koploper hier neerzetten.

Het klinkt mij alsof er een verkeerde interface geselecteerd is. Aangezien hij met een fout over een HSI88 interface komt.

Ik weet niet hoe handig je met computers bent, maar de marklin interface is ook relatief makkelijk uit een terminal programma te besturen (zeker de stop en go commando's) dan weet je in ieder geval zeker dat je kabel werkt.

Zie: https://student.cs.uwaterloo.ca/~cs452/marklin/Interface-6051-en.pdf
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Wanneer je op de PC apparaat beheer opvraagt, wat zegt deze bij poorten?
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Citaat van: JWO op donderdag 25 november 2021, 10:53:21
Het klinkt mij alsof er een verkeerde interface geselecteerd is. Aangezien hij met een fout over een HSI88 interface komt.
Dat is al zeker. Je moet eerst de correcte interface kiezen, anders werkt het nooit.
En de juiste seriële poort.
Heb jij op een andere poort ook een HSI-88 aan je PC hangen?
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Ik kan uitstekend met een computer werken, echter het instellen etc, dat is zeker niet mijn ding. Dit wil ik wel beter onder de knie zien te krijgen.
De computer staat geheel apart, en alleen de marklin aparatuur is aangesloten.
Op moment dat ik appaaraatbeheer oproep, zie ik wel een com 1 en lpt 1 poort, ik kan echter geen apparatuur ontdekken in dit scherm.
Ik zou wel graag willen weten hoe ik de aansturing vanuit een terminal kan uitvoeren, om de kabel te controleren.
Ik heb als terugmeld module een LDT RM88N, hierop is tot nu slecht 1 contactrail aangesloten.
Na veel proberen, heb ik deze terugmeldmodule maar losgekoppeld, hiermee verwachte ik minder foutkansen te hebben en toch handmatig te kunnen rijden. Echter geen verandering.

Konklusie, er is door mij nog veel te leren.

PS ik heb koploper ingesteld op Marklin/Edits.
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Wanneer je de verloop naar USB gebruikt dien je dit scherm te zien bij poorten;
In mijn geval de Prolific.
Wanneer nee, is er een driver geïnstalleerd?
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Wellicht iets meer voor de gevorderde maar wellicht heb je er wat aan:

Om met een terminal je interface te testen heb je allereerst een programma nodig.
Een voorbeeld hiervan is realterm (gratis te vinden via google)
Deze stel je in op de juiste compoort en 2400 baud.
Vervolgens stuur je het character 'a'  dan zou de centrale op stop moeten gaan.

Als dit werkt weet je dat je kabel goed is.
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
mijn apparaatbeheer toont dit
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
realterm toont dit nadat ik enig verandert heb.
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Bij een compoort dient deze de aangesloten kabel(verloop) te tonen, welke gebruik je?
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Ik begrijp dat hij optioneel de USB verloop gebruikt. Zijn COM1 zal grote kans de echte com poort zijn op zijn oude PC.

Wbt realterm: Als je de poort settings hebt ingevoerd klik je 2 maal op open zodat deze instellingen overgenomen worden.
Verder kun je onder het tabje display nog het vinkje half duplex aanzetten om te zien wat je verstuurt.

Verder is het dan het zwarte venster aan klikken met de muis, en dan op de letter a op je keyboard drukken. Dan zou de centrale op stop moeten gaan.


Let er verder op dat je de selectie 2 stop bits nog moet maken. Zie handleiding die ik eerder plaatste. Ook moeten de dipswitches op de interface goed staan. Zie ook hiervoor dezelfde handleiding.
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Aansluiting is nu op de rs 232, dat was het doel.

Ik heb de instellingen zo goed mogelijk ingesteld aan de hand van het marklin document dat enige berichten eerder verstuurd is. Ik kon alleen de  number of start bits nergens vinden waar ik deze in kan stellen.

Mijn onkunde: ik type a in het zwarte display, echter komt er een figuurtje te staan, daarna enter, gebeurt niets, er komt wederom een figuurtje achter het figuurtje van a.

Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
De stop bit instelling staat onder de com port instelling. Let wel dat je geen enter hoeft te gebruiken. Slechts a indrukken zou al de centrale moeten stoppen. Indien je de half duplex functie inschakelt, zou je ook de letter a in het zwarte display moeten zien.
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
De realterm stop bits staat in de schermafdruk op 1 maar moet op 2 staan.

Start bit op 1
Stopbit op 2

Staat de dipswitch op de achterzijde van de 6050 juist? 1en2 op on 3 en 4 op off

Meine.

Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Het funktioneert :)!  Dank allen.

Ik ga verder met de baanopbouw.

Groet Wilfred
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Ik ben benieuwd hoe het is opgelost.  :) Wellicht handig voor mensen die later dit topic lezen om je oplossing te vertellen.
Re: koploper met 6020+6050 niet werkend te krijgen
Ik heb door realterm waarschijnlijk de goede instellingen verkregen.
Daarnaast had ik een HSI88 digitaal apparaat ingesteld (dit bedacht ik me zomaar ineens op een raar moment), omdat ik dacht dat dat mijn terugmeldmodule was. Immers ik kreeg ook de foutmelding op HSI88.
Ik heb dus dit uit digitale componenten verwijdert. Realterm ingesteld zoals in dit topic verteld is.
Hierna kon ik handmatig een lok laten rijden.

Dank