Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

motor schoonmaken in wasbenzine

Gestart door HdW zondag 23 maart 2008, 22:16:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
motor schoonmaken in wasbenzine
Ik heb een oude 3034, waarvan het motortje niet loopt. Inmiddels loc en daarna het motortje opengemaakt; nieuwe borsteltjes er in gestopt, vuil er uit gepeuterd, geolied; geen reactie. Als ik er spanning op zet wordt de motor alleen maar heet. Lezend op de site, besef ik dat het probleem in het anker zit. Om de motor echt goed schoon te maken moet ik het geheel onderdompelen in de wasbenzine. Welke onderdelen zijn dat? De tandwielkast, het anker; nog meer?

Hans
Re: motor schoonmaken in wasbenzine
Je mag het motorblok volledig onderdompelen in wasbenzine en enige tijd laten weken.  Let wel om eventueel de antislipbanden af te halen (indien ze nog in orde zijn) of nadien te vernieuwen.
Nadien motorblok met oude trandborstel of penseel afspoelen en laten drogen.  Wasbenzine verdampt tamelijk vlug.
Re: motor schoonmaken in wasbenzine
Hans,

heb ook al diverse loks zuiver gemaakt met wasbenzine, werkt perfect. Laatst een lok waarbij enkele wieletjes niet meer draaide. Deze zuiver gemaakt met wasbenzine en ze liepen weer als een zonnetje.

Groetjes, John
Re: motor schoonmaken in wasbenzine
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: motor schoonmaken in wasbenzine
CiteerWelke onderdelen zijn dat? De tandwielkast, het anker; nog meer?

- Motorblok compleet met tandwielen en assen maar zonder antislipbanden
- Motorschild (borstels uit hun houders halen)
- Anker
- Veldspoel (hoef je niet van het motorschild los te solderen)
- Andere metalen schroefjes en onderdeeltjes, zoals het plaatje onder het draaistel en de schoef die daarin zit, en de lange schroeven waarmee het motorschild vast zit aan het blok
- Borstels als ze niet op of versleten zijn maar alleen vies



Kwartiertje "in bad", als het echt vies is zie je de wasbenzine direct zwart worden, zoals hierboven. Even laten drogen en uitlekken op een stuk keukenpapier en niet vergeten licht te smeren voor ingebruikname, ook de tandwielen. De wasbenzine ontvet zo goed dat alles echt kurkdroog wordt en de loc zal krijsen als een speenvarken als je de motor na het bad niet opnieuw smeert...

Succes ;-)

Martijn

Re: motor schoonmaken in wasbenzine
Lid sinds: 2007

Deelnemer vanaf 2007

offline
Re: motor schoonmaken in wasbenzine
Wel oppassen met het schoonmaken. Ik ben met het schoonmaken van een M loc een onderdeel kwijt geraakt. Bij sommige motoren is een los lagertje geplaatst in het motorblok waarin het draaiende gedeelte van de motor beweegt. Voor dat je het weet schiet dit lagertje eruit en is en blijft foetsie. Natuurlijk is dit via Keuterman wel weer te bestellen, maar wat me opviel dat juist dit onderdeel niet op de tekeningen van de loc als onderdeel van de machine voorkwam. Dus blijf hierop attent.
Re: motor schoonmaken in wasbenzine
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: motor schoonmaken in wasbenzine
Als je motor uit elkaar haalt moet je toch solderen, dus zou ik de veldspoel ook meteen van het motorschild los solderen.
Laat je deze aan het motorschild zitten, is de kans dat de draden van de veldspoel afbreken vrij groot.
En dan kun je de veldspoel wegsmijten, want deze komen uit de binnenwikkelingen en kun je niet even afwikkelen.
En het maakt ook veel makkelijker schoon.
Re: motor schoonmaken in wasbenzine
Citaat van: Kappa op maandag 24 maart 2008, 14:27:07
En dan kun je de veldspoel wegsmijten, want deze komen uit de binnenwikkelingen en kun je niet even afwikkelen.

Toen ik een jaar of 12 was heb ik toch echt vrolijk de hele veldspoel van mijn stoomlocje opnieuw gewikkeld, zowel linksom als rechtsom :P .

Tja dat krijg je als je van experimenteren houdt (draadjes gebroken), en het is ook nog eens veel leuker om nu (> 20 jaar later) datzelfde locje, weliswaar inmiddels met een Tams decodertje, nog steeds met die zelf gewikkelde veldspoel vrolijk te zien rondsnorren!

Groetjes,
Kiezel :)