Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Sluitseinen op Nederlandse Lok's

Gestart door robkop maandag 24 maart 2008, 22:59:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Er passeren nogal eens berichten over het inbouwen van rode sluitlichten in de 2400, 2200, Hippel en 1100 en 1300, om er maar eens een paar te noemen.
Voor mijn gevoel zag men die oudere lok's vaker rijden met losse sluitlichten ipv de ingebouwde rode lampen.
Ik heb zelf maar eens gezocht en in het Seinenenboek onder de tab Seinen op voertuigen, het volgende plaatje gevonden:


Als je op de site van Nico Spilt kijkt vind je inderdaad zat plaatjes van loks met losse sluitseinen.

Daarna zie je de ander plaatje die ik op deze site vond met voorbeelden van loks met sluitseinen.

Alleen maak ik uit de gegevens van iVW op dat de niet werkende sluitseinen overdag ook zouden gelden als sluitsein dus kunnen een heleboel combinaties eigenlijk helemaal niet eens.

Plaatjes linken gaat blijkbaar niet echt bij de site van N.S.  :(

Als ik die plaatjes bekijk, denk ik dat je ongestraft een los sluitsein op elke bufferbalk kunt zetten en dat in kunt schakelen zodra de gelegenheid zich voordoet.

Alle mooie oplossingen met rode sluitseinen ten spijt, heb ik het idee dat losse sluitlantaarns veel vaker op Nederlandse dieselloks worden gebruikt dan de ingebouwde seinen.


Dus ga ik eens bedenken op welke manier ik dat mooi na kan bootsen
Iemand al iets dergelijks nagebootst?
Re: Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Hallo Rob,

CiteerAlle mooie oplossingen met rode sluitseinen ten spijt, heb ik het idee dat losse sluitlantaarns veel vaker op Nederlandse dieselloks worden gebruikt dan de ingebouwde seinen.
Dat gevoel kan ik niet onderschrijven. Ook niet voor de inmiddels verdwenen locseries die je noemt. Waarom zou je dat doen bij een loc die ingebouwde sluitseinen heeft? In modernere locs is het letterlijk een kwestie van een schakelaar in de cabine omzetten en klaar, dus waarom hannessen met losse lantaarns?

Het zal vast wel eens voorkomen, maar aan de andere kant, wanneer loopt een loc nou achterop in de goederendienst? M.a.w. wanneer heeft een loc sluitseinen nodig? In Nederland alleen eigenlijk alleen bij het rijden met een losse loc.

Ik kan me wel voorstellen dat een loc in de rangeerdienst behangen wordt met lantaarns, misschien niet eens om ze te gebruiken voor de loc zelf maar gewoon om ze bij de hand te hebben bij het samenstellen van treinen. Bij een rangeerdienst horen bovendien geen sluitseinen gevoerd te worden maar één frontsein aan beide kanten. Dat is juist om te voorkomen dat je voortdurend front- en sluitseinen moet wisselen...

In de reizigersdienst, bij de diverse soorten trek-duwstammen (dan wel trek-trekstammen), wordt aan de achterzijde altijd gebruik gemaakt van de ingebouwde sluitseinen van de achterop lopende loc, tenzij deze defect zijn.

Martijn
Re: Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Hoi,

Ik ga met deze veronderstelling uit van mijn eigen herinneringen.
Dat de !600-1800 & 6400-6500 serie met eigen sluitlichten rijdt lijkt me ook niet meer dan logisch.
Ik doel eigenlijk meer op de Sik, Hippel/Bakkie de 2200 & 2400 diesels.
Ik kan me niet herinneren ooit één zo'n lok solo met werkende ingebouwde sluitlichten te hebben zien rijden.
De plaatjes op de site van Nico Spilt laat ook vaak lok's zien waar losse sluitlantaarns aan hangen, al dan niet werkend.
Dat versterkt alleen mijn indruk dat die ingebouwde hoge sluitlichten met losse rode glaasjes weinig werden gebruikt.
Re: Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Sikken en bakkies reden ook zelden treinen en kwamen dus ook weinig op de baan. Overdag werd daarbij vaak volstaan met een bordje, omdat deze locs geen echte sluitseinen hebben.

In de Lovers-tijd heb ik ook 2200'en met sluitseinen gezien, en in Zeeuws-Vlaanderen volgens mij ook. Maar zoals gezegd, deze locs reden ook zelden als laatste voertuig op de baan.

Maar als je modelbaan overdag is, dan volstaat een bordje of een uit staande knipperbol op zich ook.

Groet, Tim
Re: Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Sluitseinen op Nederlandse Lok's
De trekduwtreinen, bestaande uit een 2200, 5 x plan E en nog een 2200, die in de jaren 80 tussen Arnhem en Winterswijk reden gebruikte hun eigen hoog geplaatste sluitseinen.

Re: Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Sluitseinen op Nederlandse Lok's
Voorzover mij bekend konden alle NL-locs sluitseinen tonen.
Apart van de 1600-serie waren dit de twee bovenste lichten (van het L-sein of omgekeerd L-sein)
Bij het noodzakelijk voeren van het sluitsein werd de witte lamp voorzien van een rood glaasje, dat werd voorgedraaid.
Dit systeem werkte ook zo bij de oudere treinstellen, zoals de mat46 en mat54 (hondkop).

Omdat dit vaak bezwaarlijk was, werden er ook wel losse sluitseinen gebruikt.
In eerste instantie was hier een rode (knipperende) lamp verplicht.
Deze lamp werd ook op goederenwagons gebruikt.

In de jaren 80-90 werd het als gevolg van de welbekende bezuinigingen toegestaan om een sluitseinschijf te gebruiken. Dit is een losse plaat met twee witte driehoekige vlakken en twee rode driehoekige vlakken.
De witte vlakken zijn meen ik retroflecterend. Deze geven dus licht als je er met een lamp op schijnt.

John