Er passeren nogal eens berichten over het inbouwen van rode sluitlichten in de 2400, 2200, Hippel en 1100 en 1300, om er maar eens een paar te noemen.
Voor mijn gevoel zag men die oudere lok's vaker rijden met losse sluitlichten ipv de ingebouwde rode lampen.
Ik heb zelf maar eens gezocht en in het
Seinenenboek onder de tab Seinen op voertuigen, het volgende plaatje gevonden:
Als je op
de site van Nico Spilt kijkt vind je inderdaad zat plaatjes van loks met losse sluitseinen.
Daarna zie je de ander plaatje die ik op deze site vond met voorbeelden van loks met sluitseinen.
Alleen maak ik uit de gegevens van iVW op dat de niet werkende sluitseinen overdag ook zouden gelden als sluitsein dus kunnen een heleboel combinaties eigenlijk helemaal niet eens.
Plaatjes linken gaat blijkbaar niet echt bij de site van N.S.
Als ik die plaatjes bekijk, denk ik dat je ongestraft een los sluitsein op elke bufferbalk kunt zetten en dat in kunt schakelen zodra de gelegenheid zich voordoet.
Alle mooie oplossingen met rode sluitseinen ten spijt, heb ik het idee dat losse sluitlantaarns veel vaker op Nederlandse dieselloks worden gebruikt dan de ingebouwde seinen.
Dus ga ik eens bedenken op welke manier ik dat mooi na kan bootsen
Iemand al iets dergelijks nagebootst?