Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?

Gestart door sn00zerman woensdag 24 november 2021, 11:02:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
in mijn overweging om over te schakelen naar spoor 0, of eventueel bij H0 te blijven,
ben ik al mijn opties tegen mekaar aan't afwegen.
één van de afwegingen voor H0, is dat ik minsten 110 meter schaduwstation wil hebben. (liefst nog meer)
In mijn plannen ben ik op een 9-sporig schaduwstation uitgekomen, 2 boven mekaar ...

Dit zou betekenen dat ikeen diepte van 80 cm in mijn schaduwstation moet gebruiken (9 sporen dus),
en ik 30 cm hoogte tussen beide schaduwstations moet aanhouden.
Mijn bureau is 80 cm diep, mijn huistelefoon en iPhone, staan allebei tegen de muur op deze bureau, zelfs al zittende kan ik makkelijk aan deze telefoon komen.
80 cm diep lijkt me dus geen probleem, of heeft hier iemand een andere mening over ?

is 30 cm hoogte, genoeg om een loc van het achterste spoor te nemen ? Zou 25 cm misschien zelfs al voldoen ?
(laagste schaduwstation zal ongeveer om 60 à 65 cm komen ...)


groeten,
Kris
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Ik denk naargelang er dieper, dus meer naar achter iets gebeurt er meer kans is materiaal dat er voor staat om te stoten of er aan te haperen.
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Hi Kris,

Ik hou bij mijn schaduwstationnen 20 cm aan bij 6 sporen en van voor en achter bereikbaar.

groet
Harald
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Kris: als je op die diepte een onwillig wissel hebt kun je die er dan uitkrijgen om te repareren of te vervangen? Ik meen van niet.

Gr, Ben.
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Mijn baan staat op 1m10 , heb diagonaal schaduwstation op 25 cm eronder en dat gaat maar het is krap als ik ergens bij moet; misschien is mijn hoofd te dik... :-)
Ik raad 30cm of meer aan, je moet ook nog alles goed kunnen zien, als er bib iets kleins op rails ligt: dus met kop en schouders er tussen kunnen ...
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
hoi,

Citaat van: sn00zerman op woensdag 24 november 2021, 11:02:58
Mijn bureau is 80 cm diep, mijn huistelefoon en iPhone, staan allebei tegen de muur op deze bureau, zelfs al zittende kan ik makkelijk aan deze telefoon komen. 80 cm diep lijkt me dus geen probleem, of heeft hier iemand een andere mening over ?

Tja... Heb je het al geprobeerd met treintjes voor de huistelefoon en iphone? Dan heb je er een obstakel voor. Maar ook bijvoorbeeld een dak erboven dat je er onder mag reiken.

Citaat van: sn00zerman op woensdag 24 november 2021, 11:02:58
is 30 cm hoogte, genoeg om een loc van het achterste spoor te nemen ? Zou 25 cm misschien zelfs al voldoen ? (laagste schaduwstation zal ongeveer om 60 à 65 cm komen ...)

Zou in theorie voldoende moeten zijn. Je moet van de 30cm ook nog de dikte van de constructie eraf halen en ook eventuele hoogtes van wisselmotoren e.d. Hoeveel ruimte houd je dan over. Het vervangen van inderdaad rails en wissels is nog wel een dingetje in dit soort schaduwstations

Groet Ronald.
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
De ervaring van Wim heb ik met mijn 'oude' baan ook gehad.

Met name als je bij de achterste sporen moet zijn en er dus op de sporen ervoor al volle treinstellen staan geparkeerd.
Je ziet dan niet meer wat er gaan is.

Daarbij speelt ook heel praktisch, je arm lengte natuurlijk een rol. Het blijft op alle fronten dus maatwerk.

Groeten,

Jan
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Het lastigste is materieel dat vooraan staat. Ik merk dat ook: er gebeurt iets op de achterste sporen en dan moet je zien dat je die bereikt.
Ik heb het helemaal krap gemaakt, want het hoogteverschil is maar 15 cm. Echter, in echte nood kan de boventafel open geklapt worden. Alle gebouwen moeten eraf en het rollend materieel ook. Maar het kan. Zo kunnen ook reparaties aan wissels en dergelijke gedaan worden.
Het is alleen niet altijd makkelijk bij een vol schaduwstation even een trein een zetje te geven of een wagon op de rails te zetten. Ook de dubbele hoogte zal niet veel verschil maken, denk ik.

Groet,

Peter
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Ik heb mijn baan op 110 cm hoogte en het schaduwstation op 80 cm. In verband met de dikte van de plaat blijft er netto een tussenruimte van 28 cm over.
De diepte van het schaduwstation is 80 cm met 9 sporen. Ik kan goed bij het achterste spoor, ook als de voorliggende sporen bezet zijn. Maar, ik kan dan alleen een ontspoorde wagon van de rail halen. Terugzetten gaat dan niet echt, maar dan kun je elders doen. Ik heb wel 2 mangaten aan beide zijden van de opstelsporen (dus in de keerlussen) zodat ook eventueel wissels te vervangen zijn.

Mvrg
Dirk Jan
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Ik zou minimaal 30 centimeter tussenhoogte adviseren bij een diepte van 80 cm. Voor onderhoud is het goed om af en toe eens met een goede camera en verlichting langs die verder liggende sporen te kijken of er geen kleine onderdelen of andere belangrijke zaken van treinen zijn afgebroken en ergens zijn blijven liggen.
Mvgrts Eeg
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Zow, wat een reacties allemaal, waarvoor mijn dank ! het zet aan tot nadenken.

Ik heb het hier even geprobeerd, en het lukt "net" ...
zodoende:
- ik ga 70 cm diep aanhouden, i.p.v. 80
- 30 cm is de minimum die ik als "tussenruimte" ga aanhouden.
- ik heb ook links en rechts mangaten (ene kant is keerlus, andere kant is railspiraal)
- ik heb standaard 74491 wisselaansturing, dus qua extra hoogte, hoef ik me daarover geen zorgen te maken.
  de rails en wissels liggen in het schaduwstation vast met dubbelzijdige tape, zodat ik die er makkelijk kan uitnemen.
- ik zorg dat op de achterste sporen, allemaal korte treinstelletjes staan, zodat ik die makkelijk kan wegnemen bij ontsporing.
  De langere gekoppelde treinstellen, zet ik op de voorste treinsporen.
- Ik schrijf wel een functie in RocRail, zodat ik al het resterende materiaal dat "uit de weg" moet (bij problemen en werkzaamheden), allemaal automatisch uit het schaduwstation gereden wordt,
  en her en der op de baan geparkeerd wordt. Na de werkzaamheden roep ik een zelfgeschreven functie aan, om het schaduwstation terug vol te rijden :-)
  Met 2 schaduwstations kom ik nu aan een goeie 110 meter opstelsporen. Niet voldoende, maar beter dan niks hé :-) (ik zou eigenlijk bijna het dubbele aantal nodig hebben, zit nog te twijfelen om aan de compleet andere kant van de baan, nog zo'n schaduwstation te bouwen. (maar dat is toch maar goed voor een 50-tal meter extra opstelsporen)
- wagons met camera's heb ik genoeg, alsook heb ik nog 16 bewakingscamera's liggen om her en der op te stellen in schaduwstation en railspiraal

Weldra nieuwe (en hopelijk laatste en definitieve) baanplan ...
Geen dubbeldek baan meer, we hebben een oplossing gevonden voor het "niet-hoeven-te-delen" van de treinkamer, geen muziekstudio meer nodig op dit oppervlakte dus ...
We kunnen nu ongeveer 5m x 7m gaan rondrijden ...

groeten,
Kris
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Weinig nood aan diepe schaduwstation als je 7x5 hebt om rond te rijden, dan kun je het toch overal smal houden?
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
de gehele baan rondom wordt 70 diep (voor een groot station, havengebied, BW enz ... komt ik echt niet toe met een breedte van 60 ofzo)
Aangezien er onder de baan vrij veel curver-boxen dienen opgeslagen te worden (meer dan 80), probeer ik de oppervlakte van mijn schaduwstation in te perken.
één laag curverboxen minder, is al meteen een hele hap uit mijn opslagcapaciteit.
Verder wordt het "midden" van deze ruimte voorbehouden voor mijn "machinerie" (CNC laser, meerdere CNC freesmachines (klein/middelmatig/groot, elk hun eigen doel), meerdere 3D printers,
en we willen ook nog een ruime bureau voor al mijn electronica projecten)
Ik probeer ook overal tussen de baan en de "machinerie" minstens 90 cm over te houden voor doorgang.
Deze totale ruimte zijn eigenlijk 2 samengevoegde ruimtes, en tot overmaat van ramp is de muur tussen beide ruimtes niet helemaal opengebroken ... (links staat nog een stuk van 90 cm, rechts 180 cm (daar staat de CV installatie enzo op gemonteerd)

Het totaaloppervlakte is er dus wel, maar het blijf "schipperen" met de mogelijkheden :-)

Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
In mijn baan: 2 schaduwstations met elk 10 sporen, C-rail, breed 60 cm, onderling hoogteverschil 30 cm.
Alles bereikbaar ook de k83 decoders en boosters die naast de inkomende wisselstraat liggen.

Cees
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Dan een mooie h0 baan op +/- 1 meter hoogte met een frieslijst  .. en daar bovenop een mooie spoor 0 baan :D
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Zelf ben ik nog minimaal 5 jaar af van het ingebruik nemen van de zolder, maar sinds kort me ervan bewust van het scheeflopende dak, waar eigenlijk ook best wel een deel van het schaduwstation onder geplaatst kan worden.
Zoals het plaatje dan aangeeft, zouden de achterste sporen onder het dak komen, ertussen een kruipruimte van minimaal 50 cm en ervoor nog eens (minimaal) 5 sporen.

Bijkomend voordeel is dat je dan ook nog steeds goed onder de paradebaan kunt komen voor aansluitingen e.d.

Dit is slechts een schets, dus lengtes van sporen e.d. zijn niet van belang, maar puur een uitgangspunt. Voorwaarde is wel dat je een schuin dak moet hebben  :D :D.
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Kris, wat voor soort bewakings camera's gebruik jij? Werken ze over WiFi/ Bluetooth / kabel?
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
oude meuk, heb ik al jaren liggen.
720P cameras, werken over coax, en ik heb 2x zo'n video-multiplexer waar je 8 camera's kan op aansluiten. (telkens 2 rijen van 4)
op één beeldscherm (42"), kan ik dus 8 camera's tegelijk zien.
Ik heb destijds elke camera voorzien van 2 servos, en met wat zelfgeschreven software en een tablet, kan ik elke camera ook nog eens individueel pannen/tilten.
Het idee is om bij mijn nieuwe baan, een camera op een draadstang met stappenmotor te zetten, in mijn railspiraal, dan kan die mooi "op en neer" :-)

Camera op bluetooth & wifi liggen me niet zo, daar zit altijd wat vertraging op, en met al die automatisatie en domotica, gaat er hier al genoeg data rond in huis.
(zowel wifi als ethernet)
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
hoi,

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 24 november 2021, 13:35:48
Ik zou het wel weten met zo'n ruimte: weg met alle h0 spul en ik ging modelbouwen op een grotere schaal ...... ;)

Inderdaad. Met die ruimte is het zeker een mooie gelegenheid om een schaaltje groter te gaan  :) Van spoor 0 heb je niet zo veel materieel nodig  O:-D Ik zou het wel weten. Een mooie Lenz of KM-lok ... Zou jaloers zijn  :)
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Er gaan hier stemmen op om inderdaad "onderaan" een H0 baan te bouwen, en bovenaan een 0 baan.
2 tegen 1, en aangezien we in een democratie leven, hebben Bear & mijn vrouw gewonnen dus !
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Ooooh. Twee modelbanen in twee verschillende schalen: Wat een feest wordt dat!

Groet,

Peter
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
Maar dat komt nooit meer klaar in dit leven.
Ben er "nog maar" 47, maar gezondheid strooit constant roet in't eten.
Daarom dat ik zat te denken over te stappen op 0, lekker eenvoudig.
Maar 2 banen, dat schiet het doel helemaal voorbij, wordt nog meer "werk" ...
Mijn huidige treinbaan ligt ondertussen al 10 jaar stil, door gezondheidsproblemen :-(

luxe problemen en luxe keuzes dus, maar die kunnen desalnietemin even hard zijn ...
Re: Schaduwstation - 80 cm diep, 30 cm tussen elke verdieping ?
hoi,

Citaat van: sn00zerman op woensdag 24 november 2021, 15:09:46
Daarom dat ik zat te denken over te stappen op 0, lekker eenvoudig.

Probeer het daar op te gooien  :) Of je kan ook van de H0 baan een simpele "rijden baan" maken. Dus gewoon een opstelplek en de treinen laten paraderen over een stuk vrije baan. Dan geen landschap. Dat gewoon lekker doen bij je spoor 0 baan  :D

Groet Ronald.