Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Uhlenbrock 63120 (USB/Loconet) zonder intellibox ofzo ?

Gestart door sn00zerman zaterdag 08 januari 2022, 12:44:53

There is no place like 127.0.0.1

Hoi Allemaal,

Voor mijn vrouw haar treinbaantje (Z-spoor), zijn we ons momenteel aan't oriƫnteren voor bezetmelders voor 2-rail.
ArLoco samen met Okkie (van Arcomora), lijkt me een geschikte oplossing:
1. lekker zelf printjes solderen (I still love it)
2. goedkoop
3. simpel aan te sluiten

Nu, deze bezetmelders werken via LocoNet, en daar heb ik nog geen kaas van gegeten (desondanks ik me al verschillende avonden probeer in te lezen)
Enkele vragen:
1. Kan ik deze ArLoco gewoon gebruiken via een Uhlenbrock 63120 (USB naar Loconet), zonder de loconet-tools van Uhlenbrock en zonder een Intellibox ofzo ?
   (bij Arloco zit eigen configuratie-software bij)
2. Ik zou de combinatie RocRail (op RaspBerry Pi) / DCC+ / DCCnext / ArLoco via Uhlenbrock 63120 willen gebruiken, welke valkuilen mag ik mij verwachten ?

Z-Locs zijn al omgebouwd, hier een mini decoder van Zimo in steken is al prima gelukt,
en DCCnext voor seinen en wissels aan te sturen, is ook geen probleem :-) (dit wel via gewone PC, maar ik verwacht geen driver-issues onder linux op de Rpi, ofwel ?)

groeten,
Kris
Re: Uhlenbrock 63120 (USB/Loconet) zonder intellibox ofzo ?

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

Hallo Chris,

Waarom wil je er Arloco en LocoNet erbij betrekken?
Als je met de combinatie Rocrail/DCC++ werkt kan de terugmelding rechtstreeks op de pinnen van de Arduino Mega.

Directe input als sensoren worden aangesloten (lichtsluis, IR detectie of Hallsensoren) of stroomdetectie met een Okkie ertussen.

There is no place like 127.0.0.1

Hoi Hans,

1. Voornamelijk omdat ik wat wil leren (ik ben verzot op al die digitale technieken)
2. We hebben meer dan 80 bezetmelders nodig, lukt dus niet met een Arduino Mega.
3. we willen wat armslag houden qua uitbreidbaarheid naar de "grote" H0 baan.
    Daar hebben we meer dan 600 bezetmelders nodig, en dan hebben we de toekomstige automatisatie van FCS niet meegerekend.
4. Ik zit in een (virtuele) treinclub, waar we binnenkort met modules willen starten.
    Dan is bezetmelding via loconet nog niet zo'n gek idee, omdat je dan iedereen een pak bezetmeld-adressen kan toekennen, zonder een "veranderlijke" S88 ketting te moeten bouwen,
    die afhankelijk is van het aantal modules en bezetmelders ...

groeten,
Kris