Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Van Uhlenbrock Intellibox naar CS3?

Gestart door Mercruiser woensdag 10 februari 2021, 21:43:41

Van Uhlenbrock Intellibox naar CS3?
Om gelijk maar in huis te vallen met een eerst bericht/vraag.

Ik ben een jaar of 8 geleden begonnen met het ontwerpen en aanschaffen van een baan.
Heel de zolder nu vol liggen met rails, wagons, locs, scenery enzv enzv.
Uiteindelijk de keuze gemaakt om via blokken/massadetectie te gaan rijden dmv tmc's en isolatie's.  (Riny Smetsers)
Daarbij ook uit gekomen op de intellibox, nu wil ik ook met I-train gaan rijden en hier al veel mee geoefend.
na het aanschaffen van een nieuwe pc, dacht ik mijn oude aan te sluiten op de intellibox. Echter kreeg ik dit maar niet aan de gang.
Diverse kabels aangeschaft, maar uiteindelijk zat er iets dwars met een driver of zo.
Helaas mede daardoor ook een beetje het plezier kwijt geraakt, maar... er ligt wel een baan van 4.00 mtr x 1,60 mtr op mij te wachten.
Het baanplan ligt al, en 80% van de wissels, tmc's en isolaties zijn aangebracht.

Nu keer ik terug en zie ik de CS3 voorbij komen, op het eerste gezicht een pracht apparaat, welke ik dan ook overweeg om aan te schaffen, mede omdat ik toch ook wat loc's met mfx heb.
De belangrijkste vraag nu is: 

stuurt de CS3 ook de viessmann decoders (5211 & 5217) aan?
en met mijn baan van ongeveer 60 mtr lengte, welke CS3?

Een lang stukje geworden, maar ik hoop hier de nodige hulp te krijgen, om mij vanuit het bos weer op het pad te krijgen.. ;-)

Berrie
Re: Van Uhlenbrock Intellibox naar CS3?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Berrie,

Natuurlijk stuurt het CS3 ook de Viessmann 5211 wissel decoder aan, de Viesmann 5217 is een iets ander verhaal, het is een terugmeldeenheid, waarvoor je een CS3+ (plus) nodig hebt of een CS3 zonder plus met een Märklin L88 terugmeldeenheid, als een interface tussen de 5217 en de CS3.

Het aantal tegelijk rijdende loks bepaalt hoe groot je stroomgebruik is, je kunt je baan in twee secties delen en t.z.t. een booster erbij koppen als blijkt dat je CS te klein is.

Groet, Anne W
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Berrie,

Rijden met iTrain en de Intellibox is zeker mogelijk, volgens mij heb je dan wel een Intellibox II nodig.

Koppelen en kabels en werkend krijgen kan ik je niets over vertellen, want ik rijd met een CS1R en koploper en iTrain en de Intellibox ken ik niet.

Je hebt de meeste ingredienten al in huis, ik zou zeggen niet direct een CS2/3 aanschaffen, er is vast wel een mede-forumlid dat je kan helpen.
beste Fred,

Ik heb inderdaad alles al in huis, Intellibox II , Viessmann decoders en en een booster, dus de hardware is aanwezig, een pc staat er ook met monitor.. alleen ja dat geheel werkend, liep het jaren geleden mis mee.
Wat helaas een stukje teleurstelling en verlies van interesse tot gevolg had..
Wellicht krijgen we nu de boel weer op de rails.  :-)
Dank Anne W,

Er zullen op het baanplan waarschijnlijk slechts 3 a 4 treinen tegelijk rijden.
geen enkele is tot op heden met verlichting uitgevoerd.

Berrie
iTrain samen met een intellibox II moet geen probleem zijn.
Ik heb het werken op een Mac, een Raspberry en een pc .
Op een nieuwe MacBook met m1 processor hoefde ik zelfs geen usb drivers te installeren.
Klinkt mij bekend in de oren... Lang, heel lang geleden had ik ook de Intellibox (wel de I) en alles wat er bij hoorde. Heb toen ook lang gesukkeld om de boel werkende te krijgen (maar alles was toen nog niet zo geëvolueerd als nu). Ondertussen CS3+ en heel tevreden van. Ik heb wel nog geen vaste baan... maar de baantjes die ik leg werken perfect met deze centrale.
Hoi,

Het zou niet mijn eerste keuze zijn om voor alleen iTrain een nieuwe centrale van 700 euro plus aan te schaffen. Voor het MFX-protocol kan het een oplossing zijn. Hoe graag wil je het?

Citaat van: Mercruiser op woensdag 10 februari 2021, 21:43:41
na het aanschaffen van een nieuwe pc, dacht ik mijn oude aan te sluiten op de intellibox. Echter kreeg ik dit maar niet aan de gang. Diverse kabels aangeschaft, maar uiteindelijk zat er iets dwars met een driver of zo.

Heb je op de nieuwe computer met Windows 10? Welke kabels heb je allemaal aangeschaft? Zet hier eens het een ander neer. Met merknamen / artikelnummers / e.d.  Dan kunnen we eens meekijken welke drivers je nodig hebt.

Citaat van: Marklindak op woensdag 10 februari 2021, 22:24:26
Rijden met iTrain en de Intellibox is zeker mogelijk, volgens mij heb je dan wel een Intellibox II nodig.

Onzin: iTrain werkt ook met de oudere Intellibox 1. Zie ook het plaatje hieronder uit de lijst met centrales in iTrain:

Groet Ronald.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: ronaldk op donderdag 11 februari 2021, 07:49:06

Citaat van: Marklindak op woensdag 10 februari 2021, 22:24:26

Onzin: iTrain werkt ook met de oudere Intellibox 1. Zie ook het plaatje hieronder uit de lijst met centrales in iTrain:

Het kan maar duidelijk zijn, ik meende ook te hebben aangegeven dat ik de Intellibox en iTrain niet ken.

Kortom Berrie, Ronald kan je verder helpen denk ik. 
Hier wel even laten weten wat je precies in huis hebt aan materiaal.
Je hebt waarschijnlijk ook problemen gehad met de FTDI chipset. 

Zie bijvoorbeeld beneluxspoor

Hier ook een stappenplan

Daarnaast, als het werkt, hoef je alleen nog de juiste com-poort te selecteren. 

Er wordt overigens ook vaak gekozen voor een Loconet-RS232 converter om de terugmelding rechtstreeks op de PC aan te sluiten.  De Intellibox heeft het daar wat moeilijk mee lijkt het. 
Citaat van: ErikW op donderdag 11 februari 2021, 08:50:34

Er wordt overigens ook vaak gekozen voor een Loconet-RS232 converter om de terugmelding rechtstreeks op de PC aan te sluiten.  De Intellibox heeft het daar wat moeilijk mee lijkt het.

Dit was een truc om de IB1 te ontlasten van een taak. Zodat hij wat minder vaak vast zou lopen.
Hij heeft t er juist makkelijker mee.
Later bleek dat de meeste problemen in de rs232 interface van het apparaat zaten. 
En dat de communicatie met de pc beter over loconet kon lopen.

(Beide problemen zijlijn de IB2 opgelost. )
Citaat van: Mercruiser op woensdag 10 februari 2021, 22:38:15

Ik heb inderdaad alles al in huis, Intellibox II

Een Intellibox II is een LocoNet centrale en dat protocol dien je ook te kiezen in iTrain.

Wat vaak mis gaat: de IB wordt met de USB kabel aan een PC aangesloten terwijl er nog geen driver is geïnstalleerd. Je krijgt dan het gesodemieter dat Windows geen poort kan vinden enz..
Het moet precies andersom: eerst de driver installeren en dan de boel aansluiten. In iTrain selecteer je als protocol LocoNet met baudrate 115200.

Terugmelding kan prima over de S88 bus of de LocoNetbus (mits je LocoNet melders hebt) en rechtstreeks naar de PC terugmelden buiten de Intellibox om is helemaal niet nodig.

Gr, Ben.
Super bedankt allemaal alvast voor de feedback.

Ik zal heel eerlijk zijn, als ik straks door de hulp op dit forum de centrale aan de gang kan krijgen zal de hobby hier een nieuwe enthousiasteling kunnen toevoegen.

De centrale die ik heb liggen is overigens geen Intellibox II, maar de  IR versie.
De kabel die ik had aangesloten op mijn pc was inderdaad een rs32.

ik zal alle info die men mij hier kan verschaffen graag ter hand nemen..  :thumbup:

Citaat van: Mercruiser op donderdag 11 februari 2021, 17:52:15

De centrale die ik heb liggen is overigens geen Intellibox II, maar de  IR versie.

Dan klopt mijn bijdrage niet, eerder schreef je dat je een II had. ;)

Als je betrouwbaar via de PC wilt rijden schaf je een LocoNet convertor aan immers de RS232 poort van de IB is onbetrouwbaar.
Die koop je bij Uhlenbrock of bij Rosoft: https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-78652967/USB-LocoNet-Interface.html

Dat maakt dan van de IB IR een LocoNet centrale en dan geldt mijn eerdere post.

Gr, Ben.
Dank je Ben.

En de Intellibox sluit je dan met de rs32 stekker aan op deze LocoNet converter, of hoe moet ik dat zien?

Overigens is de pc nog uitgevoerd met Windows XP, dus wellicht is het handiger om een wat nieuwere pc met Windows 10 of zo an te schaffen (ritselen)
Van IB LocoNet poort met een LocoNet kabeltje naar de convertor en van de convertor middels een RS232 -USB kabel naar de PC. Baudrate is 19200 in iTrain.

Gr, Ben.
Ik heb hier ook nog een HP laptop staan, daar draait Windows 7 op.
Deze zal ik er eens aan koppelen, wellicht werkt dat wat beter, en ik kan daar evt ook nog een groter scherm op aansluiten.
De pc had ook al moeite met verbinding maken met internet, dus sowieso niet handig op zolder.

Wordt vervolgd.. :D
Hoi,

De IB-IR is geen probleem. Dat moet ook werken. Ik heb hier nog een oude IB 650 staan en die werkt ook nog. Een LocoNet oplossing zoals Ben aandraagt is een goede oplossing om de "brakke" seriële poort van de IB te omzeilen. Dan is het een kwestie van LocoNet selecteren als protocol.

Wil je nog wel kijken welk merk de Serial2USB-kabel is? Dan is mogelijk te achterhalen welke chipset in de kabel gebruikt wordt. Dan kunnen er de juiste drivers bij gezocht worden. Denk namelijk dat je destijds een "driverprobleem" had om het werkend te krijgen.

Citaat van: Mercruiser op vrijdag 12 februari 2021, 00:16:05
Ik heb hier ook nog een HP laptop staan, daar draait Windows 7 op. Deze zal ik er eens aan koppelen, wellicht werkt dat wat beter, en ik kan daar evt ook nog een groter scherm op aansluiten.

Windows XP-PC is wel een heel oud beestje. Soms werkt het nog steeds goed.  :) Zeker als je niet meer aan het internet hangt. Dat soort zaken. Windows 7 is al iets beter  :)  Als je weet hoeveel geheugen er inzit dan is 2 tot 4GB ook nog genoeg voor een update naar Windows 10. Maar dan zou ik ook overwegen om de harde schijf te vervangen door een SSD-schijf voor genoeg snelheid. Een vervang SSD heb je al voor een 30 euro tot 50 euro. Dat kan nog wel eens de investering waard zijn.  :) Ik heb hier nog een hele oude Dell 530s uitgevoerd met 4GB intern geheugen, een SSD-schijf een een groot scherm. Oorspronkelijk kwam dat ding met Windows Vista. Nog een tijd met Windows 7 gewerkt. Sinds een jaar of wat een SSD erin en Windows 10.  Dit werkt nog steeds goed.

Mocht het helemaal niet lukken geef dan even aan in welke regio je woont mogelijk kan dan iemand langs komen om eens te kijken.

Succes!

Groet Ronald.
Ronald, bedankt voor je feedback,

Bijgevoegd 2 foto's  eentje van de desbetreffende laptop, en eentje va  n de bij mij mij onbekende converter kabel.
Volgens mij is deze ooit eens besteld via de officiele Uhlenbrock pagina (staat mij iets van bij )

foto van pc niet echt duidelijk: Windows 10 home, Pentium Dual Core CPU T3400 2.10 GHz RAm 4GB 64-bits processor
De plaatjes zijn wel erg klein. Die zijn niet meer te lezen c.q. te beoordelen. 150x200 pixels is niet te doen. Je kan beter de webzijde Abload gebruiken om bestanden neer te zetten.

Hum... De PC is dus windows 10 Home. Dat is geen slechte PC. Daar hoef je niets aan te passen.

Voor Windows 10 moet een goede driver voor de USB-2-serial aanwezig zijn wil het werken. Kijk eens of er iets van een merk op de kabel staat. Maar anders kijk en zoek eens naar een FTDI-kabel. Daarmee gaat het zeker lukken. Daar zijn al meerdere draadjes.

Groet Ronald.
Zo ff aan het rommelen geweest met die kabel en drivers.
Op de site van iTrain stond een pagina met koppelingen voor die converterkabels.

In iTrain nu de interface geselecteerd, en kreeg automatisch de serieel /Usb converter kabel te zien.

Als ik nu in iTrain de verbindingsknop aanzet, krijg ik geen melding meer, en zie rechtsonder in  mijn intellibox op groen staan.

Volgens mij kunnen we nu los..  :D :P
Dat is positief nieuws  :thumbup: Succes ermee!
Helaas!

Toch wat voorbarig geweest,
Ik ben nu een aantal dagen bezig met de baan aan het tekenen in iTrain,
inmiddels een beetje analoog met de IB rondjes aan het rijden.
Vanavond ook even op de IB een update gedaan, dus de aansluiting werkt zou je zeggen.
Ik heb ook heel de avond gewoon verbinding gehad tussen de IB en iTrain.
na een uurtje koffie, douchen enz kom ik terug.. verbinding weg, als ik nu op connect druk krijg ik ineens een foutmelding??  'Input stream closed"
heel vreemd, werkt al 2 dagen goed.

Overigens heb ik de interface op Intellibox (P50X) en Motorola oud(14) staan , en gaf hij een Compoort 3 aan met een baudrate van 9600.
als ik hem op Intellibox USB Loconet zet, geeft deze  "No protocol input"  aan.

weer terug bij af?

iemand suggesties?
 @citaat Heb je de geadviseerde LocoNet convertor aangeschaft of werk je nog via de RS232 naar USB kabel? In het laatste geval is snap ik wel dat het niet goed werkt.

Gr, Ben.
 @citaat  @citaat

Denk dat je meer een "usb"-probleem hebt  :)

Citaat van: Mercruiser op dinsdag 23 februari 2021, 23:51:44
na een uurtje koffie, douchen enz kom ik terug.. verbinding weg, als ik nu op connect druk krijg ik ineens een foutmelding??  'Input stream closed" heel vreemd, werkt al 2 dagen goed.

Kijk eens in dit draadje: aansturen IB 650 met Itrain mislukt. Daar staat letterlijk dezelfde foutmelding.

Citaat van: Mercruiser op dinsdag 23 februari 2021, 23:51:44
Overigens heb ik de interface op Intellibox (P50X) en Motorola oud(14) staan , en gaf hij een Compoort 3 aan met een baudrate van 9600. als ik hem op Intellibox USB Loconet zet, geeft deze  "No protocol input"  aan.

Zo te lezen zelfde probleem als bij deel 1. Zoek maar eens op de foutmelding in google.

Groet Ronald.
 @citaat Er zijn twee problemen, eentje is de communicatie tussen IB-IR en PC en eentje is het niet opvolgen van adviezen.  :-)

Gr, Ben.
PC in powersafe geweest misschien?  Zet in apparaatbeheer de vinkjes op de power management tab even uit van alle usb apparaten, dat zou het zo maar op kunnen lossen.
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 24 februari 2021, 08:10:34
@citaat Heb je de geadviseerde LocoNet convertor aangeschaft of werk je nog via de RS232 naar USB kabel? In het laatste geval is snap ik wel dat het niet goed werkt.

Gr, Ben.

Ben,

Nee nog niet de loconet converter aangeschaft, omdat na het installeren van een driver alles leek te werken.
Maar ga deze toch maar bestellen, want nu vind ik de connectie te fragiel en storingsgevoelig.  ;)

Inmiddels loconet converter besteld ;-)
Zijn we weer,

Vandaag de converter van rs232 naar USb binnen gekregen van rosoft  ;)
interface op loconet gezet met een baudrate van 19200, itrain ingesteld op intellibox USB loconet.
Bij verbinding zie ik nu : AGOJH9L4:FT232R USB UART staan, als ik op verbinden klik, krijg ik verbinding met de intellibox (groen) en kan ook op iTrain mijn intellibox aan en uit zetten.
Dus.. volgens mij klopt het..
Maar klopt het dat het groene lampje op de converter bij loconet kabel blijft knipperen?
En aan de andere kant van de converter waar de USb connectie mee heeft, de lampjes niet branden?

Het lijkt te werken, maar wil het toch even zeker weten.
Bij Rosoft kwam ik er niet echt achter welke driver ik voor windows 10 home moest instaleren.

Voor de rest lekker aan het door knutselen. :P

Railbusfan

Citaat van: Mercruiser op zaterdag 27 februari 2021, 21:29:32
Maar klopt het dat het groene lampje op de converter bij loconet kabel blijft knipperen?
En aan de andere kant van de converter waar de USb connectie mee heeft, de lampjes niet branden?

Hallo Berry, ja dat klopt.

Sucsez verder.
 @citaat
Super,

lijkt idd allemaal te werken, kan de wissels zetten en de trein op afstand besturen..

Nu nog "even"60 bezetmelders gaan aansluiten.. :D
Vandaag een gloednieuwe pc aangeschaft, en aangesloten.
De licentie van iTrain aangeschaft, dus ook weer even de Loconet USB converter installeren.
Helaas weer een probleem.. kan de benodigde driver niet installeren.
ik krijg een download blokkade op de site van Rosoft.. 8o

Op naar weer een nieuw probleemoplosser.. :-) :-(

Berrie
Stuur mij via PB je mailadres. Dan zal ik eens kijken of ik wat voor je kan betekenen. Ik heb de RoSoft-driver sowieso ergens op een schijf rondslingeren. Heb namelijk zelf de LocoNet-2-Usb ding  :)
@ronaldk,
Bedankt voor je aanbod, is niet meer nodig, ik heb het systeem inmiddels werkend..
Toch bedankt. :thumbup: