Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

37106

Gestart door Edwin1962 dinsdag 23 november 2021, 10:42:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37106
Lid sinds: 2013

offline
37106
Heren,

Is er iemand in het Forum die deze lok in bezit heeft ?
Zo ja, zou die voor mij dan de decoder instellingen willen doorgeven ?
Kom er zelf niet uit vwb de AUX instellingen.
Nu blijft licht steeds branden, en bij rijrichting wissel willen ze wel omschakelen maar omdat alles dan al brand, hoor ik steeds geklik (relais ??) en de lokdecoder vind dat niet fijn.
Zou ook de cabine verlichting moeten kunnen schakelen, maar dat wil ook niet.
Bij voorbaat mijn dank,

Edwin.
Re: 37106
Lid sinds: 2020

offline
Re: 37106
Hallo

Geef hem gewoon eens een reset.

Bart
Re: 37106
Lid sinds: 2014

offline
Re: 37106
Re: 37106
Lid sinds: 2013

offline
Re: 37106
Heren,

Oude decoder is defect geraakt.
Daarom nu een lokpilot 3 erin gezet.
Dus reset maakt niks uit....
En dat er meer functies in de lok zitten was mij bekend, maar hoe die te moeten configureren in de ESU, dat is (voor mij) een probleem.
Daarom hoopte ik dat er iemand is die mij de CV's /AUX instellingen van zijn lok zou willen doorgeven.
Re: 37106
Lid sinds: 2014

offline
Re: 37106
Er zit geen cabine verlichting in maar bij de lok is per zijde de verlichting uit te schakelen F0 + F6 achter uit F0 +  F8 voor uit en de combi F0 + F6 + F8 is rangerverlichting aan.
Re: 37106
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: 37106
Ff bij iemand langsgaan die een esu programmer heeft dan is dat zo gepiept.....
Of zelf eentje kopen dat kan ook natuurlijk
Re: 37106
Lid sinds: 2020

offline
Re: 37106
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 23 november 2021, 19:38:02
Er zit geen cabine verlichting in maar bij de lok is per zijde de verlichting uit te schakelen F0 + F6 achter uit F0 +  F8 voor uit en de combi F0 + F6 + F8 is rangerverlichting aan.
Hallo

Leuke informatie waar je niks aan hebt. Het gaat om de uitgangen, niet om hoe de decoder gemapt is.

Aux1 en aux2 (beide richtingen aktief) zijn verantwoordelijk voor de lichtonderdrukking per lokzijde.
Samen aan = rangeerlicht.
Aux3/4 voor het geluidsprintje. Deze uitgangen moeten op je decoder versterkt zijn volgens mij. (Maar dat weet ik dus niet zeker).

Een relais zit er niet in. Waarschijnlijk hoor je de luidspreker knakken.
Decoder goed erom ingeprikt?

Bart
Re: 37106
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37106
Edwin,

Het is niet zo moeilijk, je wijst twee functies aan, bijvoorbeeld F5 en F6, waar je respectievelijk AUX1 en AUX2 aan koppelt.
That's it en nu kun je door F5 te activeren de verlichting aan de cabine 1 onderdrukken.
Hetzelfde voor F6 en als je F5 en F6 activeert, heb je rangeerverlichting.

En zoals Bart ook al schreef moeten AUX3 en AUX4 versterkt zijn om de geluidsprint aan te kunnen sturen.
Re: 37106
Lid sinds: 2013

offline
Re: 37106
Heren,

Allen bedankt voor de tips en aanwijzingen  :thumbup: :thumbup:

De reden dat ik de lok voorzien heb van een nieuwe decoder is dat hij ineens in volle vaart ervandoor ging.
Kon via de Intellibox 2 de decoder niet meer benaderen, ook geen reset meer geven.
Is lang geleden, maar sinds kort weer dit probleem opgepakt.
Staat mij bij dat bij schakelen van het geluid, er meteen van alles mis ging.
Daarom de luidspreker verwijderd, maar dat gaf ook geen verbetering.
Na plaatsen van een nieuwe decoder bleven de lichten direct na spanning op de baan branden. (of dit daarvoor ook zo was weet ik niet meer helaas,,)
Alle instellingen geprobeerd, maar geen resultaat.
Klikken wat ik hoorde kwam dus niet van de luidspreker...., waar dan wel vandaan....geen idee
Om wat duidelijker beeld te krijgen, en om te zien of er misschien wat doorgebrand was, een foto gemaakt van de printplaat, onder en bovenkant.
Nu bleek, na uitvergroten, dat er aan de onderkant een verbinding te zien was over de verschillende print banen.
Waarschijnlijk vet ?? wat ik in de overbrenging heb gedaan..., wist niet dat dat geleidend was.
Na verwijderen van dit "vet" brand de verlichting weer oke, en ook de andere funkties werken (zonder klik geluid...)
Dat zo'n kleinigheid zo'n probleem kan geven.... 8o
Helaas werkt het geluid niet, zit ook geen luidspreker meer in, maar ach....geluid genoeg op de baan.

Allen bedankt voor de tips  :thumbup: :thumbup:

Alleen een cursus decoder instellen zou niet gek zijn, want snap er nog steeds weinig van.
Vooral de gecombineerde AUX uitgangen.
En de nederlandse ESU beschrijving geeft hier ook niet veel uitleg over.

Dus als er eens iemand een uitleg gaat geven, op een forumdag oid, dan ben ik er bij.

Groet, Edwin.