Graag gedaan.
Wel zo praktisch als het het met één schaduwstation lukt, dan kun je daarboven gemakkelijk voldoende werkruimte maken.
Dankzij een vriendelijk forumlid heb ik een wat oudere maar verder complete versie van WinTrack. Ontwerpen in versie 15 is gemakkelijker, maar ik heb maar eens een compleet ontwerp in die oude versie getekend én opgeslagen. Nu kun je het zelf in WinTrack bekijken en bijvoorbeeld de materiaallijst vergelijken met wat je al hebt.
Ik heb overal hoogtes en stijgingen ingesteld. Dat is in versie 15 al omslachtig, die oude versie bleek daar nog slechter in te zijn. Ik denk dat ik het echter uiteindelijk wel goed heb gedaan. Hoogteverschillen bij boven elkaar liggende sporen zijn overal ten minste 90 mm. Stijgende sporen zijn nergens steiler dan 3%, dalende sporen op enkele plaatsen iets meer, tot 3,2%, in de binnenbaan van de dubbelspoors spiraal. Treinen die dat niet fijn vinden, kunnen de buitenbaan gebruiken om te dalen.
Ik heb het station op 1050 mm gelegd. Voor het bergstation kwam ik uit op 1340. Iets lager kan heel simpel, de enkelspoors klimspiraal wint namelijk bijna 11 cm per omwenteling dus dat mag eventueel best wat minder worden. En als je hoger wilt, maak je gewoon nog een omwenteling extra.
Het schaduwstation kwam uit op 758, ofwel ±29 cm lager dan het hoofdstation. Met een extra omwenteling in de dubbelspoors spiraal kun je nog eens 92 mm omlaag.
Omdat er bij het instellen van de hoogtes enkele knelpunten bleken te bestaan, heb ik een paar details van het ontwerp aangepast. Om precies te zijn, er was te weinig ruimte boven de verborgen sporen onder de driehoek. En omdat ik toch bezig was, kon ik het niet laten om toch nog een paar extra spoortjes neer te leggen voor wat industrie. Dat gebiedje ligt 11 cm lager dan het station, of 10 cm lager dan de kopspoortjes. Als je het nu te vol vindt, kun je het natuurlijk gewoon weglaten.
P.S. Als het ergens niet precies past, heb ik de rails expres niet verbonden. Op één plaats is de afwijking net iets meer dan 2 mm, verder is het overal kleiner. Merk je in de praktijk niets van.