Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw MärklinH0 3029

Gestart door willydp zondag 26 maart 2023, 22:15:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2023

offline
Ombouw MärklinH0 3029
Hallo forum,
Ik ben pas nieuw hier en heb alles wat bekeken om de H0 3029 om te bouwen, maar de informatie is wat verouderd.
Dat is zowat wat ik zelf heb kunnen vinden: de ESU 59220 LokPilot V5.0 Fx DCC NEM652 8-polig functiedecoder of de Märklin set 60760 gebruiken?
Voor de ESU oplossing heb ik dan ook een ESU Permanentmagneet nodig, ESU 51961.
Bij het lezen hier schrijft men dat de motor dan een gelijkstroom motor is, versta ik het dan correct dat de decoder de wisselstroom omzet naar gelijkstroom?
De blauwe voedingsblok moet ik dan ook vervangen.
Ik ga trouwens de oude M sporen vervangen door C sporen met de aanschaf van de Märklin set Mobile Station 2 (29000),zodat het voedingsprobleem ook meteen opgelost is.
Graag wat meer hulp/inzicht in mijn digitaliserings project ;)


Re: Ombouw MärklinH0 3029
Beter niet aan beginnen zou ik zeggen. Een 3029 is een (fantasie) locje dat je voor een appel en een ei kopen kunt.
Je moet er meer geld tegenaan gooien (kan zomaar 80 euro worden) om hem om te bouwen, dan wat het ding waard is en dan blijft het een stukkie speelgoed. Het is een simpel dingetje met niet serieus te nemen drijfwerk en hoe dan ook matige rij-eigenschappen.

Een Esu fx decoder is overigens niet geschikt voor een locomotief. Hij kan geen motor regelen. Je kunt wel toe met een lokpilot 5 basic, maar je moet de motor ombouwen.

Ik zou zeggen: kijk eens bij een paar zaken die tweede hands spullen verkopen en kies een knap digitaal machientje uit. Zonder geluiden, met een beperkt aantal functies, kun je voor iets rond de 100 euro best slagen. Dat is beter dan kosten maken voor een speelgoedlocje.


Groet,

Peter
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2023

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
@BlikkenTinus
Akkoord dat het maar een simpel treintje is, maar ik zou nooit een duurdere analoge digitaal maken zonder wat ervaring op te doen 😉
Bedankt voor de info 👍
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
De 3029 heeft een kleine schijf-collector. Je zou beter een loc kunnen kiezen met een trommelcollectormotor.
Dan kan je eventueel de motor nog in een andere loc kunnen plaatsen.
Daarnaast heeft de 3029 geen verlichting. Dus kan je dat ook niet oefenen.

Mvg
Marcel
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Overigens is het digatilseren van een 3029 wel een dankbaar werk. Zoveel van dit soort lokjes rijden er niet op een digitale baan.

Jan-Peter
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Nou ja, ieder zijn ding zal ik maar zeggen.

Ik zou een andere loc ombouwen. En wie weet, nadat je wat spullen overhebt (een motorschild, anker e.d.) en misschien een oude decoder, kan het zinvol zijn.
Misschien ombouwen naar delta? Dan hoef je mogelijk de motor niet te wijzigen.
Een oude deltadecoder kun je ook voor een paar centen krijgen. Qua rijgedrag zal het toch nooit een topper worden.

Groet,

Peter
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Zoals hiervoor al gezegd, het zal geen geweldig resultaat zijn bij dit locje, meestal is deze loc erg gevoelig voor vuile rails, dus slecht contact. Maar om te oefenen kan je het altijd proberen. Een ESU lokpilot en een ombouw van de motor (ja, die wordt gelijkspanning, de decoder regelt dat) kost je meerdere tientjes.
Bewaar de oude locmotor en omschakelaar (maak een foto hoe het zat). Als je niet tevreden bent, kan je het altijd weer terugbouwen en de decoder en motor voor een andere loc (met hetzelfde type motor) gebruiken.
En als je "de geest" krijgt, kan je evt. ook nog wel ledjes (met weerstanden) inbouwen, om daarmee te oefenen.
Op de beurs kost zo'n analoog locje inderdaad een prikkie, dus als je het verknalt is er geen man overboord.
Succes,
Groet, Paul
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Hi Will,

Je kan voor de motor ombouw kiezen voor een ESU magneet, of voor een complete ombouwset van Märklin.
Met de ESU magneet verwissel je alleen de veldmagneet en hergebruik je het anker en motorschild.
Je hebt dan de ESU magneet 51961 nodig.
Wil je de motor ombouwen met een Märklin motorombouwset, dan heb je de 60943 set nodig.
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Nooit geweten dat deze loc in de 3railwiki niet wordt besproken.

Wel staat er voldoende info in: 
Analoog, SFCM.
Daarin vind je van deze loc
Artikel nr "3029", Locomotieftype "länderbahn lok", Benodigd Anker "210888 (8 tanden)", Benodigd Motorschild "224613".

Nou wordt deze loc dus niet verder genoemd in de wiki, maar een exploded view ervan is zo gevonden.

Dankzij de SFCM pagina weet je genoeg voor een ombouw:
CiteerOmbouw naar Digitaal (DC-motor)

Locomotieven met een kleine schijf collector motor (SFCM) zijn om te bouwen met een 60903/60923/60943 hoogvermogens motor. Niet alle modellen laten zich ombouwen. Er zijn modellen waar freeswerk noodzakelijk is. Een overzicht van modellen die met een 60903/60923/60943 hoogvermogen motor uitgerust kunnen worden is weergegeven in de onderstaande tabel
Zelfs de Alternatieve ombouwset met bijvoorbeeld ESU 51961 Permanent magneet en een losse ESU Decoder worden genoemd.

Langs die weg heb je de antwoorden van eerdere forumleden ook zelf kunnen vinden. Succes.
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
In zo'n kleine loc heb je weinig ruimte om iets nieuws in te bouwen.
Zeker lastig als je het voor de eerste keer doet.
Heb je geen andere loc die groter is, dan heb je meer ruimte om het uit te proberen.
Of je koopt een grotere analoge loc en bouwt die om.
Ik heb zelf al 2 oude analoge locs omgebouwd met behulp van onderstaand topic.
Simpel, met fotoverslag en werkt perfect.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90698.0
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Hoezo niet doen?

dit is juist een leuk lokje om bv te oefenen<
ik heb vee loks op mijn baan rijden en ook nu twee 3029 lokjes en ik heb er zelfs verlichting in gemaakt
hij rijdt leuk en je kan er gewoon wat leuks en kleins achterhangen
vele zullen het lokje herkennen als dit was mijn eerste lokje wat leuk!!!!


gewoon doen

het makkelijks met een marklin ombouwset en een esu decoder mocht het niet bevallen kan je het altijd nog voor een andere lok gebruiken maar ik zou het zeker proberen

GR Ed

Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Zelf heb ik heeeel lang geleden een 3029 van een rookgenerator voorzien, waardoor het omschakelrelais niet meer paste. dat heb ik opgelost door dit relais naar een vast aangekoppelde conducteurswagen te verplaatsen. Daar zit ook nog een lampje in.
Waar je wel op moet letten als het relais er uit gaat, dat daar onder een veertje zit dat de middelste as naar beneden op de rails drukt. zelf heb ik daar van een stukje koper een beugeltje voor gemaakt dat met een schroefje vast zit waar eerst het relais was gemonteerd.
Verder heeft het machinstenhuis een groene kleur gekregen, de ketel een andere groene kleur met koperen ketelringen, De rookkast bleef zwart en schoorsteen ook maar wel met een koperen rand. 
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
 @citaat
Dat hoort zich interessant aan. Kun je daar foto's van plaatsen of als je dat algedaan hebt een linkje er naartoe.
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ombouw MärklinH0 3029
Die ombouw heeft meer dan 50 jaar geleden plaats gehad.
bij de buren het laatst aangehaald op Bericht waarin de 3029 wordt genoemd
De betreffende 3029 is daar ook afgebeeld in m'n avatar als achterste lokje.
Meer heb ik daar momenteel niet over beschikbaar.
ik zoek 'm nog wel op. bij eerstkomende gelegenheid.