Ik heb nu overal minimaal 50 mm ruimte tussen 2 sporen.
Op het eerste gezicht lijkt het dat je wel wat meer hebt dan dat.
De 'standaard' parallelafstand die Märklin veel gebruikt is 77,5 mm, voor de ruimere C-rail bochten (vanaf 24330) 64,3 mm. Dat is de 'hart-op-hart' afstand. Bij een paar modellen geeft Märklin aan dat ze niet door krappe bochten kunnen (boogstraal 360 mm oftewel 24130), of alleen maar als er extra vrije ruimte naast het spoor is. Afgezien daarvan zullen alle normale treinen elkaar veilig kunnen passeren als je je aan die 77,5 mm houdt, of 64,3 vanaf R3. Alleen met uitzonderlijk vervoer moet je oppassen, maar dat is in het echt ook zo.
Er zijn
normen, in het Duits en Engels, voor onder andere de minimale parallelafstand tussen twee sporen. Daar hoef je je natuurlijk niet aan te houden, maar als je te veel afwijkt, kan het fout gaan.
Morop norm 102 geeft 48 mm als veilig minimum voor rechte trajecten. Dat is ruim, maar dan heb je tenminste wat marge. Als het bij het ontwerpen zo uitkomt, leg ik nog wel eens sporen iets dichter bij elkaar, maar dan gaat het over een paar millimeters. Op mijn eigen baan is 50 mm de kleinste parallelafstand.
Morop norm 103 gaat over bochten. Er is niet simpelweg één veilige minimum parallelastand, het is een complex verhaal. Dat komt omdat het midden van een wagon naar binnen overhangt, terwijl kop en staart van een wagon juist uitzwenken naar buiten. Hoe ver dat is, hangt enerzijds af van de wagon en anderszijds van de kromming van de bocht. In de Morop norm worden wagons in drie categorieën onderverdeeld, daarna volgt een tabel met de overhang/uitzwenking bij allerlei boogstralen voor elk van de drie categorieën. Die waarde moet je optellen bij de 48 mm voor rechte trajecten, dan heb je de veilige normafstand van een bocht die naast een recht traject ligt. Bij twee bochten naast elkaar moet je van elk van de bochten die waarde bepalen, en vervolgens optellen bij de 48 mm.
Zoals gezegd, in die 48 mm zit nog wel wat marge. Daarom is het ook bij bochten nog wel veilig als je een paar mm smokkelt.
Ik stel voor dat je eerst een simpel baantje met C-rails neerlegt voordat je iets groters gaat maken. Gewoon los op een tafel of op de vloer. Dan kun je rijden en van alles en nog wat uitproberen, inclusief allerlei parallelafstanden.