Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin C-rails en passtukje maken

Gestart door Klaas Dijkhuis vrijdag 19 november 2021, 15:43:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin C-rails en passtukje maken
Hallo een vraagje, ik heb een mooie baan ontworpen met Scarm, maar moet daar 1 passtukje voor maken in Marklin C-rails. Zeg maar een halve 24064. In Scarm krijg ik de baan dus niet sluitend, maar in de praktijk kan ik dat stukje natuurlijk gewoon maken en in de baan passen. Als ik deze baan nu digitaal aan wil sturen met bijvoorbeeld Itrain loop ik dan bij Itrain ook tegen beperkingen op omdat er niet voorzien is in passtukjes, of is dat daar geen probleem?  Alvast bedankt voor de eventuele reacties
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Het enige wat iTrain interesseert is de lengte van een blok en/of terugmelder ook al zou dat bestaan uit honderd zelf vervaardigde passtukjes.
Zelf heb ik meer dan 20 zelf gemaakte passtukken en iTrain weet daar niks va.
Een passtuk van circa 32 mm is wel erg klein. Kijk eens of er een andere combinaties mogelijk zijn zodat een wat handzamer (qua lengte) passtuk ontstaat.

Cees
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Hallo Cees, bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt, maar het passtukje zit tussen een wissel en een wisselbocht (24224) het passtukje verschuiven zodat het ergens anders komt gaat niet lukken. Groet van Klaas
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Klaas

24224 is 24,3 graden.
Biedt als alternatief 2 x 24912 = 24,2 graden een oplossing ?

Cees
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
We hebben hier een afdeling Banenplan ontwerpen. Daar zou je jouw baanplan kunnen tonen, met het nog op te vullen gaatje, en daarbij de vraag of het ontwerp is aan te passen zodat het met standaard rails past. Ik zal niet beweren dat dat altijd kan, maar er is enorm veel mogelijk met C-rails.
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Nee, dat kan helaas ook niet.
Om je een idee te geven van de baan heb ik een screenshotje meegestuurd.
De oppervlakte van de baan is 3m x 1,35m
Nogmaals bedankt voor je reactie
Groet van Klaas
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Hallo Rob, dank je voor je idee, ik heb in mijn Reactie naar Cees een screenshotje van de baan meegestuurd.
Groet van Klaas
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Ik zie het. Daarvoor hoef je zeker geen passtukje op maat te maken, met een minimale aanpassing kan dat prima met standaard rails. Even geduld nog, het is nu eerst etenstijd.
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Bij deze. In het eerste plaatje heb ik een klein deel van jouw ontwerp getekend, waarbij de uitdaging is om de open eindjes aan elkaar te knopen. En hoewel de rest van de sporen er niet in staan, is het natuurlijk een randvoorwaarde dat de verbinding daar niet te dicht bij komt. Corrigeer me maar als ik dit verkeerd heb begrepen.

Met aan beide kanten een 224 gaat het inderdaad niet lukken, maar dat had je zelf al door. Het tweede plaatje toont een aantal alternatieven die wél passen.




Hoewel je daarmee jouw ontwerp af kunt maken, kun je de baan maar beter niet zo bouwen. Er is veel over het ontwerp te zeggen, maar ik beperk me tot het belangrijkste: de sporen liggen op een aantal plaatsen te dicht bij elkaar. Het derde plaatje toont een deel van de baan, met de gevarenzones rood omcirkeld.

Ik teken met een railbedding van 40 mm. Dat is de maat van C-rails inclusief bedding; de treinen zijn iets smaller, maar niet veel. Bij rechte trajecten waarbij de rails strak naast elkaar ligt, gaat het in de praktijk meestal nog wel goed, al raad ik het niet aan. In bochten gaat echter het fout: het midden van een wagon hangt over naar de binnenkant, kop en staart steken juist uit naar buiten. Hoe scherper de bocht, hoe groter beide effecten. Zodoende krijg je botstingen tussen treinen die elkaar passeren in bochten die te dicht naast elkaar liggen. Voor heel  korte wagons valt het op een deel van de  gemarkeerde plaatsen nog wel mee, daar gaat het alleen mis met wat langere rijtuigen. Maar zeker rechtsboven gaat het zelfs met korte wagons al fout, en ook met veel locs.

Veel van de voorbeelden van Märklin over de geometrie van C-rail gaan uit van een parallelafstand van 77,5 mm, zowel in bochten als bij rechte trajecten. Bij bochten 24330, 24430 en 24530 is het effect al duidelijk kleiner, daarom legt Märklin die vaak op 64,3 mm. Die afstanden zijn ruim voldoende. Op bepaalde plaatsen zijn kleinere afstanden ook best veilig, maar ik kan niet simpel uitleggen hoe je dat van tevoren kunt bepalen. Gelukkig kun je het ook gewoon uitproberen door wat rails neer te leggen: neem twee van je langste rijtuigen, zet er eentje in de binnenbocht en controleer of de ander er in de buitenbocht veilig langs kan.
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Hallo Rob, Ik denk wel dat ik wat aan je ideeën heb. Met name de koppeling waar ik zelf een passtukje voor wilde maken. De baan is eigenlijk natuurlijk gewoon een in elkaar gevouwen ovaal. Waarbij ik het leuk vind dat treinen die achter elkaar aan rijden en wat verder van elkaar verwijderd zijn, elkaar tegenkomen op de evenwijdige sporen. Verder zijn er dan nog een paar parkeersporen waar treinen kunnen staan zonder dat ze op het rondgaande spoor in de weg staan.
Zelf wilde ik nog eens kijken of ik sommige bochten wat wijder kan maken waardoor ik binnenin dan wat meer ruimte krijg. Ik ben met pensioen dus tijd genoeg.
Als ik weet hoe de baan definitief gaat worden zal ik nog een keer een screenshotje daarvan maken en hier toevoegen.

Als laatste natuurlijk bedankt voor je hulp en goede ideeën.
Groet van Klaas 

Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Gewoon lekker de zaag erin, setje railverbindertjes voor C rails halen, erin schuiven en even van onder een draadje erin solderen t.b.v. de middenrail en rails. Stukje rails kost de kop niet. Als je verstandig bent pak je een 172 of 188, die zijn goedkoper.
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Hallo Rob, ik heb mijn baan hier en daar wat aangepast. Ik heb nu overal minimaal 50 mm ruimte tussen 2 sporen. Alleen bij de aanloop en uitloop van de meegebogen wissels is dit natuurlijk niet het geval. Ik denk dat het zo wel zal lukken. De baan komt op een vaste plek, maar ik wil hem niet vastmaken op de plaat en daardoor kan ik hem altijd nog wat aanpassen natuurlijk. Verder gaf je aan dat er nog wel het één of ander over de baan te zeggen viel. Mocht je dit nog lezen dan hoor ik dat graag van je natuurlijk. Nogmaals bedankt voor je advies.
Groet van Klaas
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Er worden onnodig veel (dure) passtukken 071, 077 e.d. gebruikt.
Verdiep je eens in de railgeometrie: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_Geometrie.
Zo is het rechte deel van een normaal wissel gelijk aan 172 en niet 188.
Pas daar je baanplan eens op aan.

Cees
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Hoi bedankt voor jullie tips. Ik ga kijken op de betreffende link om wat ideetjes op te doen voor wat stroomlijning van mijn baan. Ik zie inderdaad dat het hier en daar wel wat simpeler kan.
Groet Klaas
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin C-rails en passtukje maken
Citaat van: Klaas Dijkhuis op donderdag 25 november 2021, 00:43:57Ik heb nu overal minimaal 50 mm ruimte tussen 2 sporen.
Op het eerste gezicht lijkt het dat je wel wat meer hebt dan dat.

De 'standaard' parallelafstand die Märklin veel gebruikt is 77,5 mm, voor de ruimere C-rail bochten (vanaf 24330) 64,3 mm. Dat is de 'hart-op-hart' afstand. Bij een paar modellen geeft Märklin aan dat ze niet door krappe bochten kunnen (boogstraal 360 mm oftewel 24130), of alleen maar als er extra vrije ruimte naast het spoor is. Afgezien daarvan zullen alle normale treinen elkaar veilig kunnen passeren als je je aan die 77,5 mm houdt, of 64,3 vanaf R3. Alleen met uitzonderlijk vervoer moet je oppassen, maar dat is in het echt ook zo.


Er zijn normen, in het Duits en Engels, voor onder andere de minimale parallelafstand tussen twee sporen. Daar hoef je je natuurlijk niet aan te houden, maar als je te veel afwijkt, kan het fout gaan.

Morop norm 102 geeft 48 mm als veilig minimum voor rechte trajecten. Dat is ruim, maar dan heb je tenminste wat marge. Als het bij het ontwerpen zo uitkomt, leg ik nog wel eens sporen iets dichter bij elkaar, maar dan gaat het over een paar millimeters. Op mijn eigen baan is 50 mm de kleinste parallelafstand.

Morop norm 103 gaat over bochten. Er is niet simpelweg één veilige minimum parallelastand, het is een complex verhaal. Dat komt omdat het midden van een wagon naar binnen overhangt, terwijl kop en staart van een wagon juist uitzwenken naar buiten. Hoe ver dat is, hangt enerzijds af van de wagon en anderszijds van de kromming van de bocht. In de Morop norm worden wagons in drie categorieën onderverdeeld, daarna volgt een tabel met de overhang/uitzwenking bij allerlei boogstralen voor elk van de drie categorieën. Die waarde moet je optellen bij de 48 mm voor rechte trajecten, dan heb je de veilige normafstand van een bocht die naast een recht traject ligt. Bij twee bochten naast elkaar moet je van elk van de bochten die waarde bepalen, en vervolgens optellen bij de 48 mm.

Zoals gezegd, in die 48 mm zit nog wel wat marge. Daarom is het ook bij bochten nog wel veilig als je een paar mm smokkelt.


Ik stel voor dat je eerst een simpel baantje met C-rails neerlegt voordat je iets groters gaat maken. Gewoon los op een tafel of op de vloer. Dan kun je rijden en van alles en nog wat uitproberen, inclusief allerlei parallelafstanden.