Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Beginnende baan plan

Gestart door franske donderdag 18 november 2021, 22:20:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Beginnende baan plan
Ok daar gaat hij dan, misschien heb je het gelezen in mijn voorstel bericht en anders komt het hier wel voorbij.
Heb na lang niks meer gedaan te hebben in de modelwereld de draad weer opgepakt en begonnen met het verzinnen van een beginbaan.

Het hele plan is gebaseerd op Marklin c-rail in nu nog delta sturing met handwissels, in de toekomst wil ik dit omzetten naar digitaal maar dan zal de baan ook gaan groeien.
Ik heb ter beschikking een betonplex plaat van 250x125 plus een stuk vensterbank van +/- 15 centimeter, deze wil ik samen voegen om zo een baan van 250x140 te maken.
Het landschap zal beetje oude Nederlandse/Duitse industrie worden met een kleine berg in de linkse hoek, er zijn wat beperkingen maar daar valt vast wel omheen te werken.

Ben alvast begonnen om in anyrail een layout te maken waarbij ik denk dat het wel moet lukken om hier iets moois van te maken.
De bedoeling is om 2 keerlussen te maken die links van de baan liggen, de achterste zal direct na de 2 wissels rechts beginnen met stijgen tot 8cm hoogte (zo blijf ik rond de 3% )
Deze lussen lopen dus over en door een berg heen.
Het grijze vak links boven is een uitsparing in de plank waar een gordijn en leidingen zitten, hier moet ik helaas omheen werken, de achterzijde licht op de vensterbank tegen het raam waar een rolgordijn zit.
Verder zit links onderin een kort stukje rail met buffer dit is voor in de toekomst, hier zal een spiraal komen naar het schaduwstation onder de baan deze zal enkel wel demonteerbaar moeten worden ivm ruimte gebrek.
Verder wil ik een station/cargo gebied in het midden onder maken, en een fabriek/dorpje in het midden.
Nu heb ik op sommige punten dat het net niet lekker aansluit op elkaar maar ik denk dat het in werkelijkheid wel gaat passen, zien jullie hier problemen in of zeggen jullie dat kan anders/beter?


Update 19-11:

Het opzet nu is dus:
- Kamer die 290m breed is en waarvan ik ongeveer 2/3m diepte kan gebruiken voor de trein, waarbij de plaat tegen het raam staat(hierna komen kasten en was rekjes enz)
- Plank van 250x125x15(beton multiplex dus erg stevig) met mogelijkheid om deze 260x140/150 te maken, plank zal mobiel gemaakt worden zodat ik er omheen kan lopen (frame met wieltjes)
- Tijdperk 3/4 in duitse/oostenrijkse/nederlandse industrie stijl (rijdend materiaal al aanwezig, diverse industrie geen passagiers)
- Een kleine berg/plateau aan de linker zijde waarvan een stuk doorheen loopt en er wat bruggen zijn in de helling
- Delta rijdend dus max 4 treinen tegelijk op de baan (wissels nog op hand in toekomst elektrisch)
- Toekomst plannen een schaduwstation 2/3 van het bestaande oppervlakte boven met een demonteerbare enkelbaans keerlus aan de linkerzijde(daarom dat rare stukje dood rails links dat is voorbereid)
- Geen bestaand baanontwerp vrije keuze wat er komt te staan wel passend in de bovengenoemde stijl.

- Aanwezig materiaal alles Marklin c-rail

Sets 29501, 29187, 29537 en 29215
24903 en 24905 set en losse rails

Hieronder eerste idee, intussen al flink aangepast.
Re: Beginnende baan plan
Het eerste wat ik denk.is: hoe zit het met de bereikbaarheid? 140 cm overbrug je niet simpel.  Aan de achterkant kun je er niet bij, de k ik. Je spreekt immers over een vensterbank en dus een raampartij. Daar kun je niet staan.
Verder is het doel mij niet zo helder waar gaan de treinen heen en waar komen ze vandaan?
Waar is er plaats voor industrie op de baan en welke spooraansluitingen heeft die industrie?
Misschien moet je daar eerst eens over nadenken en dan de sporen die buiten het zicht blijven gaan plannen. Nu overtuigt het nog niet.
Check eens luchtfoto's of sporenplannen van industriespoor en rangeerterreinen.


Groet,

Peter
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Bijgevoegd de any voor diegene die mee willen denken aan een beter plan.
De bedoeling is om bovenop de berg een loods ofz te plaatsen met wat boompjes en beneden ook wat gebouwtjes die hierbij horen.
en ja de bereikbaarheid is zo gemaakt dat ik vooral via de voorkant en rechterzijkant erbij kan (daar zit mijn vrije ruimte) en de linker en achterkant zijn helaas niet te bereiken ivm raam en muur.
Als ik die wel bereikbaar wil maken moet ik de plank op wielen zetten maar dan wordt de plank weer 250x125 omdat de vensterbank dan vervalt, kan dit opvangen door extra planken aan de zijkanten vast te schroeven dan blijf ik ruimte houden voor een leuke baan.

Heb ook het plan een beetje aangepast zodat de rangeersporen wat meer naar het midden komen en verder uit elkaar liggen, en een baan gemaakt die past op de plank zonder vensterbank.
Re: Beginnende baan plan
In kleine kamertjes is een baan langs de muren rondom rond altijd een betere optie voor de bereikbaarheid. Je kunt de baan overal smal houden en je krijgt een veel grotere baan met veel rij lengte. Als je alles altijd in 1 keer kunt overzien zal je er misschien ook wel rap op uitgekeken zijn.
Ook al eens gedacht aan ramen poetsen? Of heb je daar iemand voor  ;)
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
Op zich vind ik het wel een mooi plan. Je hebt er in ieder geval wel goed over nagedacht. Je hebt keerlussen, dus best wat rijmogelijkheden, een stukje om te rangeren, plek voor een aardig station, eigenlijk best goed voor een eerste keer. Zelfs de stijgingspercentages lijken goed overdacht. Inderdaad zie ik ook de bereikbaarheid als een uitdaging. Treinen ontsporen altijd daar waar je er het slechtst bij kunt. Daar zul je nog over moeten nadenken, bijvoorbeeld door het maken van mangaten. Verrijdbaar maken geeft een boel rompslomp vanwege de steviger constructie die dan nodig is.
Als je inderdaad de mogelijkheid hebt een baan langs de muur te maken, dan zou ik daar zeker over nadenken.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Dank heren voor deze inbreng, ik zal met de vrouw eens overleggen of ik hem verrijdbaar ga maken zodat het raam bereikbaar blijft.
Kan de plaat ook nog verlengen aan de achterkant met losse strook van 25cm.
Aangezien het een betonplex plaat is zit er veel stevigheid in. (15mm dik)
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Het plan is om op de plaat XPS/fermacell platen te lijmen om daar scenery in te maken. Verrijdbaar moet wel lukken net een stevig frame eronder kom ik al een eind zo kan ik wel aan alle kanten erbij komen en is het raam vrij poetsbaar.
Voor nu is de plaat zonder aanpassingen 250*125*15.

Zal vanavond eens foto's maken van de kamer maar de ruimte die ik heb is 290 breed en maximaal 3m diep de rest wordt gebruikt voor de wasrekken en opslag kasten.
De bedoeling is ook om onder de tafel dozen te kunnen zetten voor opslag.

Wil zoveel mogelijk spoor kunnen leggen waar nog scenery op past en een berg/plateu.
Spoor wat nu op de tekening staat is 90% al aanwezig uit de bestaande pakketten die in mijn voorstel bericht staan.
Qua rijdend materiaal zal het korte wagentjes en stoom/diesel zijn.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Beginnende baan plan
Het plan spreekt mij persoonlijk minder aan, in tegenstelling tot 1200Blauw. Ik ga wel mee in het commentaar van Peter, dus zeker eens kijken in de logica van de opbouw van het werkelijke spoor. Maar banen ontwerpen en de beleving is erg persoonlijk, dus je moet zeker je eigen ideeën inbrengen.

De keerlussen snap ik, want die geven idd een redelijk trouwe weergave van de werkelijkheid (vanuit een station bezien): treinen vertrekken en komen terug uit dezelfde richting. als je het totale spoorlijnnet van NL bekijkt zie je nergens een rondje. Het is een soort kruis, met doodlopende einden in den Helder, Noord Nederland, Vlissingen en Limburg met enkele doorsteken naar het buitenland. Het grote knooppunt zit in Utrecht.
Als je daar een heel klein stukje miniatuur uit zou knippen en dat projecteert op je eigen ontwerp zou je tot een eigen ontwerp kunnen komen. Dat is een mogelijke oplossing, maar die moet je aanspreken.

Ik zie in het voorliggende ontwerp geen duidelijk/logisch station. Ik zie wat losse doodlopende sporen zonder samenhang. hoe geraak je op die doodlopende sporen vanaf de hoofdbaan en vooral, hoe keer je weer terug? Achteruit stekend op de hoofdbaan? En ik zie naast de 2 keerlussen ook nog een rondje om de kerk in het midden. Dus voor mij is het geen logisch plan.

Het zou helpen wanneer je iets over de achtergrond van je idee zou delen. Waar wil je naar toe, wat vind je belangrijk? 1200Blauw vind jouw ontwerp wel aardig, maar heeft zelf volgens mij een veel duidelijker beeld waar hij heen wil met z'n eigen ontwerp. Daar zou je eens kunnen kijken; er zijn door hem duidelijke keuzes gemaakt, gegeven de beperkingen waar we allemaal tegenaan lopen.

gr. Gertjan

Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Ff inhakend op de vraag van Gertjan, ik weet dat in de werkelijkheid geen echte keerlussen aanwezig zijn maar deze baan is gebaseerd op eigen idee waarin niet echt gekeken wordt naar de werkelijkheid.
Een logisch station gaat er denk niet meer komen deze zou vooraan komen tussen de dubbele lijn in, dit zal nu eerder een losplateau worden voor goederen.
De baan zal niet echt voor personenvervoer gebruikt gaan worden, dat er misschien een verdwaald rijtuig langskomt kan maar die heb ik niet echt (behalve mij ICE maar die past niet qua bochtwerk).
Op de baan zal dus voornamelijk korte goederentreinen rijden in de vorm van stoomlocs en diesellocs (elektrisch geen interesse voor nu in) keren/terug steken op de hoofdbaan zal dus geen echt probleem worden.
Dat rondje kerk in het midden is vooral dat een korte goederentrein (met 2/3 wagens) snel daar kan komen om zijn lading te lossen.

Het opzet nu is dus:
- Kamer die 290m breed is en waarvan ik ongeveer 2/3m diepte kan gebruiken voor de trein, waarbij de plaat tegen het raam staat(hierna komen kasten en was rekjes enz)
- Plank van 250x125x15(beton multiplex dus erg stevig) met mogelijkheid om deze 260x140/150 te maken, plank zal mobiel gemaakt worden zodat ik er omheen kan lopen (frame met wieltjes)
- Tijdperk 3/4 in duitse/oostenrijkse/nederlandse industrie stijl (rijdend materiaal al aanwezig, diverse industrie geen passagiers)
- Een kleine berg/plateau aan de linker zijde waarvan een stuk doorheen loopt en er wat bruggen zijn in de helling
- Delta rijdend dus max 4 treinen tegelijk op de baan (wissels nog op hand in toekomst elektrisch)
- Toekomst plannen een schaduwstation 2/3 van het bestaande oppervlakte boven met een demonteerbare enkelbaans keerlus aan de linkerzijde(daarom dat rare stukje dood rails links dat is voorbereid)
- Geen bestaand baanontwerp vrije keuze wat er komt te staan wel passend in de bovengenoemde stijl.

- Aanwezig materiaal alles Marklin c-rail

Sets 29501, 29187, 29537 en 29215
24903 en 24905 set en losse rails
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Beginnende baan plan
Hierin is veel info te vinden.

ISBN: 978 94 92040 50 3

Ronald Visser

Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Thanks Spoorlijnen voor je input, ziet er ook goed uit zie alleen wel heel veel aparte of korte stukjes rail erin zitten die had ik in mijn plan zoveel mogelijk vermeden omdat ik al enkele sets heb en nog niet gelijk veel extra rails bij wil kopen.
Zal eens kijken aan de hand van wat jij hebt gemaakt of ik meer basis rails erin terug kan krijgen (vast niet want dan wringt het weer overal  :D  )
Qua baan mogelijkheid mag hij ook iets groter worden dan de plaat nu is (250x125) ik kan aan de basisplaat nog een stuk van 25 zetten om zo bijvoorbeeld 250x150 te krijgen of 10cm aan de zijkant om 260x150 te krijgen.
Zolang ik maar op de brede kant 40cm over hou dan kan ik er net langs komen om aan de achterkant te geraken.

Qua boek info heb ik pas het modelspoor handboek gekregen.
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
In de basis is het ontwerp hetzelfde gebleven, dus om grote uitgaven te voorkomen kun je ook grotendeels bij je eigen ontwerp blijven natuurlijk. Je krijgt suggesties. Die kun je gebruiken door ze te realiseren of te verwerken in eigen ideeën, of je legt ze onder dankzegging terzijde, helemaal prima.

Citaat van: Gertjan H op vrijdag 19 november 2021, 12:35:28
Het zou helpen wanneer je iets over de achtergrond van je idee zou delen. Waar wil je naar toe, wat vind je belangrijk? Blauw1200 vind jouw ontwerp wel aardig, maar heeft zelf volgens mij een veel duidelijker beeld waar hij heen wil met z'n eigen ontwerp. Daar zou je eens kunnen kijken; er zijn door hem duidelijke keuzes gemaakt, gegeven de beperkingen waar we allemaal tegenaan lopen.

Hoe mijn ontwerp eruit ziet doet in dit geval niet terzake, omdat ik graag lange treinen rijd en daar alles op heb afgestemd. De situatie voor Frans is anders. Hij rijdt korte treinen en heeft relatief weinig oppervlak. Dat is een goede en realistische combi en daar gaan we vanuit. Ik denk dat de uitdaging uiteindelijk gaat zitten in de variatie in treinbewegingen en wellicht ooit het automatiseren daarvan. Binnen de mogelijkheden is dit baanontwerp best een goed uitgangspunt denk ik.

Citaat van: Spoorlijnen op vrijdag 19 november 2021, 19:06:51
Alleen kreeg ik de binnenste helling naar de keerlus niet lager dan 3,7%

Dat zal voor korte treinen geen groot probleem zijn verwacht ik, en al helemaal niet als het uitsluitend als dalend spoor gaat worden gebruikt. Wel opmerkelijk dat je zoveel hoger uitkomt. Heb je wellicht het hoogste punt hoger dan Frans zelf gekozen?
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
CiteerDat zal voor korte treinen geen groot probleem zijn verwacht ik, en al helemaal niet als het uitsluitend als dalend spoor gaat worden gebruikt. Wel opmerkelijk dat je zoveel hoger uitkomt. Heb je wellicht het hoogste punt hoger dan Frans zelf gekozen?
Dit zal denk ik komen omdat hij een baan heeft gepakt van 250x125 terwijl ik uitga van een baan van 250x140/150.

Qua baan ontwerp ben ik nog even aan de slag gegaan met waar spoorlijnen mee aankwam en dan zoveel mogelijk eigen materiaal erin proberen te krijgen, als ik 80/90% kan gebruiken van wat ik nu heb en de rest kan kopen is dat voor nu prima maar ik wil niet te gek veel extra ineen keer bij willen kopen.

Elk idee en input is natuurlijk welkom en aangezien dit mijn eerste echte baan gaat worden zijn wijzigingen en tips echt super.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Beginnende baan plan
@Spoorlijnen:
Ons ben zunig dat weet ik (ook ik), maar zeer, zeer veel waar voor je geld.
Je zou er eens in moeten kunnen bladeren.....

Ronald Visser
Re: Beginnende baan plan
Plannen met platen van 125 / 150cm breed gaan nooit werken. Zeker niet als je niet overal bij kan komen. Ik heb het nu weer gezien bij het TV-programma. Wil je lekker werken met zo'n breedte heb je veel ruimte rondom nodig.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Citaat van: Spoorlijnen op zaterdag 20 november 2021, 06:05:45
@citaat @citaat @citaat

Ik heb nog even gekeken naar je nieuw ontwerp en de aansluiting van de 24094 bij de brug. Het viel mij op, dat het daar behoorlijk wringt.
Nu zie ik in de instellingen, dat je het maatsysteem in centimeters gebruikt.
Bij Instellingen staat bij Afstand 1. Dit betekent, dat je aansluitingen kunt maken met een tolerantie van 1 cm.
Op compacte banen kan dit behoorlijk fors zijn en zelfs hier en daar onmogelijk.
Mijn advies is dan ook om het maatsysteem in mm te gaan gebruiken.

Door het gebruik van deze 'forse' tolerantie zie je ook, dat in de onderste hellingbaan de 24094 een hellingspercentage heeft van 3,1%, terwijl de andere stukken 2,9% geven. De tolerantie is te grof, waardoor de functie 'Gelijkmatige helling' niet correct rekent.
Dit geldt ook voor je 24094, die je tegen de hele Engelsman legt. Hier mist een 24206 en 5,7 graden 'bijbuigen' ga je niet redden.

Ik heb even gekeken en vanaf de 24330 de volgende railcombinatie gebruikt: 24115, 24215, 24094, 24115, 24115. De laatste zou je natuurlijk een 24130 kunnen nemen, maar ik heb gekozen voor twee keer 24115 en heb de Gelijkmatige helling tussen deze twee laten beginnen tot en met de 24064 rechts. Dan krijg je een hellingspercentage van 2,7%. 

Ik snap je argument, dat je graag wilt gebruiken, wat voor handen is en ik kan niet in je portemonnee kijken (zou het niet eens willen :D) , maar soms is 'goedkoop duurkoop'.

Edit: Aanvulling geplaatst.

Ik heb de tolerantie aangepast naar o,5 mm dat moet denk ik nog te doen zijn, en voor de rest jou plan gepakt alleen vergroot naar 250x140 (jij had de baan van 250x125 gepakt) nu komt de helling wel beter uit.
Ik ga idd niet voorkomen dat ik extra rails nodig heb dat is dan maar zo de meeste rails heb ik al dat scheelt.
Hierbij ook mijn beetje aangepaste any van jou.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Beginnende baan plan
Er zijn een paar dingen in het ontwerp die ik zelf liever wat anders zou doen.
  • Rechtsachter liggen de parallelbochten 130/230 erg dicht bij elkaar. Lange rijtuigen kunnen elkaar daar niet veilig passeren.
  • Bij een engelse wissel zie ik een bocht 130 tegengesteld aan de wisselbocht. Dat geeft een verhoogd risico op ontsporen. Beter is een ruimere bocht of een recht stukje ertussen.
  • Het bochtige traject van het zijspoortje linksvoor zou ik wat rechter maken. Het is maar een detail en vooral een kwestie van smaak, maar zo'n bochtig zijspoortje lijkt me niet erg realistisch.
  • Er ligt iets dat lijkt op een kruising tussen een stationnetje en een rangeerterreintje, maar op deze manier vind ik het eigenlijk geen van beide.
Zonder de essentie van het plan te veranderen, heb ik wat kleine aanpassingen gemaakt. Zijsporen kun je naar eigen inzicht weglaten of toevoegen.

De grootste wijziging is dat er nu een duidelijk stationnetje ligt, met wat zijsporen waar je wat industrie of een locloods zou kunnen maken. Door het dubbelspoor kunnen de treinen elkaar passeren, of kan er een trein binnenrijden terwijl een andere staat te wachten om op zijn beurt weg te rijden.


Voor de volledigheid: ik ontwerp met een marge van 2 mm, maar meestal blijf ik daar ver onder.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Beginnende baan plan
Ik heb ook nog even naar de hoogtes en stijgingen gekeken. Door het station op een helling van 1% te leggen, mag de maximale stijging, in de blauwe sporen, iets minder groot zijn. Bij maximaal 3,5% kom ik dan op een hoogteverschil van 87 bij de brug over het gele spoor (en 110 bij de hogere brug, helemaal links). Daarbij heb ik er rekening mee gehouden dat de stijgingen nooit abrupt mogen veranderen bij de overgang van de ene rail naar de andere: het verschil is hoogstens 1%. In het anyrail plan kan ik niet zien of daar overal aan gedacht is.

Er zijn verschillende knoppen om aan te draaien. De belangrijkste zijn de maximale stijging, het hoogteverschil bij de brug over het gele spoor en de helling van het station. Als je twee van deze waarden hebt gekozen, is de derde ook min of meer bepaald.
Re: Beginnende baan plan
Ik blijf het een niet heel erg evenwichtig ontwerp vinden. De keerlussen zijn best zichtbaar en het is dus heel duidelijk dat een trein niet ergens heen gaat en later weer terugkomt, maar dat hij een simpel ommetje maakt. Daardoor is de hoeveelheid scenery ook beperkt; die lussen nemen enorm veel ruimte in. De opstelspoortjes zijn zo kort dat er maar een maar een paar wagentjes op passen. Nergens kun je volgens mij geloofwaardig een trein laten aankomen en verdelen over de verschillende sporen of weer samenstellen. Dus: wat is je doel eigenlijk?

De bereikbaarheid is nog steeds een issue. Je armen kunnen een centimeter of 60 makkelijk overbruggen, grotere afstand wordt moeilijk en uiteindelijk onmogelijk.

Waarom niet een U- of een L- vorm gemaakt? Dan kun je smal langs de wanden blijven en zo allerlei bedrijven of bedrijfsonderdelen plannen. Misschien is een lus aan de uiteinden haalbaar, maar je kunt ook pendelen. Bij industrie is dat zelfs heel gebruikelijk. Of een lus aan één kant en de rest omzetten bij het rangeren.

Ik denk dat er heel wat aantrekkelijkers te maken is. MiBa heeft volgens mij een special met industrie-banen en raccordementen. Je kunt een productielijn bedenken met bijvoorbeeld hout, dat aankomt in stammen, gezaagd wordt tot planken en balken bij de zagerij; dan vervoerd wordt naar een meubelfabriek of naar een fabriek voor spaanplaat of mdf. Eventueel kan er nog papier gemaakt worden op een andere locatie en tot slot kun je nog een drukkerij voor een krant erbij verzinnen.

Ik denk dat je met een goed thematisch uitgevoerd plan veel meer plezier gaat hebben van je treinen. Maar aan de andere kant: het is jouw plan!


Groet,

Peter




Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Om wat meer duidelijkheid te schepen voor iedereen nog even het basisplan van wat mijn idee is en wat ik ter beschikking heb:

- Kamer die 290m breed is en waarvan ik ongeveer 2/3m diepte kan gebruiken voor de trein, waarbij de plaat tegen het raam staat(hierna komen kasten en was rekjes enz)
- Plank van 250x125x15(beton multiplex dus erg stevig) met mogelijkheid om deze 250x140 te maken, plank zal mobiel gemaakt worden zodat ik er omheen kan lopen (frame met wieltjes)
- Tijdperk 3/4 in duitse/oostenrijkse/nederlandse industrie stijl (rijdend materiaal al aanwezig, diverse industrie geen passagiers)
- Een kleine berg/plateau aan de linker zijde waarvan een stuk doorheen loopt en er wat bruggen zijn in de helling
- Delta rijdend dus max 4 treinen tegelijk op de baan (wissels nog op hand in toekomst elektrisch) (alle treinen rijden geen volle snelheid)
- Toekomst plannen een schaduwstation 2/3 van het bestaande oppervlakte boven met een demonteerbare enkelbaans keerlus aan de linkerzijde(daarom dat rare stukje dood rails links dat is voorbereid)
- Geen bestaand baanontwerp vrije keuze wat er komt te staan wel passend in de bovengenoemde stijl.
- Aanwezig materiaal alles Marklin c-rail

Bereikbaarheid is dus haalbaar doordat het hele spul verrijdbaar zal zijn waardoor ik aan de zijkanten 40cm ruimte heb en voor/achter 1 meter.
Geen mogelijkheid om u of l vorm te maken of dit moet demonteerbaar zijn, daarom dat in de toekomst een spiraal die demonteerbaar wordt naar het schaduwstation.

Qua indeling zal het een mini industrie gebied worden met diverse goederen opslag in het midden, ik kan er voor kiezen om 1 keerlus te laten vervallen om zo wat meer ruimte te creëren en er voor te kiezen om dus deze keerlus naar het schaduwstation te verplaatsen.(er komt geen passagiers trein/station)

Om wat meer inzicht te krijgen in mijn idee qua opzet heb ik even vrij simpel wat ingetekend in anyrail, je ziet vanaf achteren onder het spoor door een weg binnen komen (wat verdiept ivm hoogte)
Deze weg loopt door het gebied heen en daar waar het parallel langs het spoor loopt zal een goederen perron komen.

Links zit een berg waar de trein doorheen rijd en ook halverwege even naar buiten komt, dit is om de keerlussen zoveel mogelijk te verbergen.
Ik weet dat het redelijk vol is voor zon klein oppervlakte en dat het misschien best veel zal zijn voor een eerste baan maar ik wil zoveel mogelijk uit de ruimte halen die ik heb.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Beginnende baan plan
Bij de opmerkingen van Peter kan ik mij (nog steeds) volledig aansluiten. Wat ik zie is de kruising tussen een speelbaan (niets mis mee, als dat je doelstelling is) en een poging om er iets meer van te maken.

Keerlussen op een modelspoorbaan vind ik helemaal geen bezwaar (bijna een must zou ik haast zeggen) , maar gezien het onnatuurlijke aanzicht: liefst volledig buiten beeld, althans niet als keerlus zichtbaar.
Blijkbaar heeft 1200Blauw mijn opmerking verkeerd begrepen: ik gaf de tip om in zijn topic te kijken; niet om er iets van het baanplan over te nemen, maar om te zien wat het idee achter een plan kan zijn en hoe een plan daarmee wordt uitgewerkt.

Tav het hier voorliggende plan: ik vind de opstelspoortjes tov de werklengte van 250 cm erg mager. Ik zou zeggen: maak eerst hetgeen je belangrijk vindt: het rangeerstation. Leg dat aan zodat je ook echt kunt rangeren en denk vervolgens na hoe je treinen van en naar dit station kunt laten rijden en het daarbij nog een beetje geloofwaardig proberen te houden. Dat betekent m.i. altijd verdekte keerlus met schaduwstation(s).

gr. Gertjan
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
Citaat van: Gertjan H op maandag 22 november 2021, 11:59:01
Blijkbaar heeft Blauw1200 mijn opmerking verkeerd begrepen: ik gaf de tip om in zijn te kijken; niet om er iets van het baanplan over te nemen, maar om te zien wat het idee achter een plan kan zijn en hoe een plan daarmee wordt uitgewerkt.

Ik denk dat ik je wel goed begrepen heb Gertjan, maar of Frans daar veel mee opschiet betwijfel ik. Zijn opzet en thema is totaal verschillend. Misschien zat er onbedoeld iets van afkeuring in mijn woordkeuze. Dat is altijd lastig als je er geen gezicht bij ziet.

@Frans: Je zou een keerlus ook door het landschap kunnen verbergen. In dit geval vrij letterlijk zelfs: een berg middenin de bovenste keerlus rechts "verbergt" dat de trein er een rondje rijdt en zorgt er ook voor dat de onderste keerlus niet meer zichtbaar is. Zou je met hele lange treinen rijden dan zie je voor- en achterkant van dezelfde trein tegelijkertijd en dat valt de gemiddelde toeschouwer wel op. Bij korte treinen (loc plus 2-3 wagens) is dat geen probleem. Wel weer opletten met, daar is 'ie weer, de bereikbaarheid.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Bijgevoegd een 3d overzicht van de baan zoals je ziet zijn beide keerlussen verstopt onder een berg waardoor je maar een stukje ziet (verdieping 1 komt vooraan uit een tunnel en gaat daarna weer verder in de berg.
Deze berg zal van de zijkant/achterkant open blijven waardoor ik er altijd bij kan, net na de berg komt een dubbele brug om het auto verkeer naar de binnenkant te krijgen (weg zal wat verdiept komen te liggen ivm hoogte).

Rest van de aankleding zullen huisjes en goederen plekken worden.

Ik heb niet meer ruimte in de kamer om een grotere baan neer te leggen het enige wat nog kan is onder de baan een schaduwstation maken met eventueel daar een keerlus, de klimspiraal zal dan ook demonteerbaar worden ivm ruimte.
Het maximale wat ik kan gebruiken qua ruimte is nu 250x140.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Even een stukje uitgelegde om te kijken hoe het er precies uit ziet en of er genoeg wagentjes opasen.
Dat ziet er al aardig goed uit zou eventueel hele Engelse wissel stuk naar links kunnen leggen dan worden de sporen rechts langer.
Re: Beginnende baan plan
Citaat van: franske op maandag 22 november 2021, 18:49:55
Even een stukje uitgelegde om te kijken hoe het er precies uit ziet en of er genoeg wagentjes opasen.
Niet vergeten dat je in bogen geen wagons kunt aankoppelen...
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Het kopspoortje links bedoel je denk? dat is voor in de toekomst om daar het klimspiraal aan vast te maken richting schaduwstation, deze zou eventueel ook helemaal rechts kunnen komen als dat beter is voor de afwerking.
Ik ga nog eens puzzelen en kijken of ik de rangeer spoortjes ook zonder bocht erin krijg en eventueel 1 keerlus verbannen naar het schaduwstation om zo wat meer ruimte te krijgen.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Beginnende baan plan
Het kan inderdaad hier en daar met iets minder passtukjes. Veel minder bochtjes van 15 graden, en ook nog wel minder korte rechte rails.
  • In de bovenbaan heb ik op een paar plaatsen ruimere bochten gelegd om een recht passtukje te kunnen elimineren.
  • De keerlus heb ik opnieuw ontworpen, niet alleen om hem weer passend te maken voor bij de aangepaste zichtbare baan, maar ook om de bochtjes van 15 graden weg te kunnen laten. Zoals het laatste plaatje toont, ligt hij desondanks vrijwel op dezelfde plaats.
Het past bijna overal exact. Alleen daar waar je de gele rondjes ziet, zijn er hele kleine afwijkingen.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Thanks voor de input heren, ziet er al goed zal alleen dan of de hele baan op niveau 1 moeten maken en de keerlus op niveau 0 of in de bestaande plaat moeten zagen.
Ben nog niet helemaal eruit hoe ik het ga aanpakken qua basis ik wil graag de plaat die ik al heb gebruiken omdat deze behoorlijk stevig is en al aanwezig, enkel ben ik dan beperkt door deze plaat qua mogelijkheden.

Zelf heb ik ook nog wat zitten puzzelen en de rangeersporen zo recht mogelijk gemaakt alleen krijg ik hem nog niet overal sluitend.

Heb zelf ook het idee gehad om beide keerlussen eruit te gooien en enkel een baan te maken waar buitenom rond gereden kan worden en binnen in gerangeerd met eventueel een enkele verhoogde baan als oversteek.
Kan ook ervoor kiezen om de hele keerlus naar het schaduwstation te brengen maar dan moet ik denk 2 banen op de klimspiraal maken maar dat levert me wel een extra bak van 1 bij 1 die demonteerbaar en opbergbaar moet zijn.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Ik zie trouwens dat als ik de maten pak van de orginele plank zonder uitbreiding (250x125) dat ik ook het achterste spoor kan laten zaken om zo naar het schaduwstation te gaan, hierdoor krijg ik al meteen de mogelijkheid om meer op de bovenste baan te leggen en hoef ik geen demonteerbare spiraal te maken, er zal enkel een stuk van de plank rechts af moeten om de helling enz erin te krijgen maar dat is niet erg.
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
Tja, alles kan... Ik vond het oorspronkelijke ontwerp beter doordacht, maar laat je niet weerhouden om de opties van een schaduwstation goed te overdenken en beter uit te werken. Zoek even naar het bouwdraadje van Acido, en dan vooral zijn eerste baan. Daar vind je ongetwijfeld ideeën die je verder zullen helpen.
Re: Beginnende baan plan
Nog steeds zie ik wel bezwaren qua bereikbaarheid, maar het zichtbare baanplan wordt voor mij overtuigender. Kijk naar luchtfoto's van haven of industrieterreinen en dit komt al heel wat dichter bij het origineel. Of het ook logisch is, hangt af van de soort industrie die er komt.
Ik kan 1200blauw niet volgen in wat er nu zou doordacht was aan het allereerste plan, behalve dat er in alle richtingen gereden kon worden die je maar wilt. Alleen, wat is daar de zin van?
Treinen rijden alleen daarheen waar het nut heeft, zeker in industriële omgevingen. Wat mij betreft biedt dit nieuwe plan dus meer kansen om een realistischer modelbaan te gaan worden.

Groet,

Peter
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Dank heren voor de input ben druk bezig geweest om een beter plan te maken wat meer realistischer is qua goederensporen en juiste rondjes maken.
De afmetingen zijn nu als volgt:
Bovenplaat 250x125 waar achter dus de helling naar het schaduwstation is, totaal zal het 250x140 worden als de helling er zit.

Schaduwstation plaat 200x110 met ongeveer 12 a 13 cm ruimte om bij de kopsporen te komen (voorbij dit ga ik over de 3% )

Met dit plan heb ik boven meer ruimte om kopspoortjes en gebouwen te plaatsen en te pendelen, als het goed is kan ik zo alle kanten op bewegen.
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
Ik heb naar je schaduwstation gekeken. Daarin kopsporen verwerken is denk ik minder handig, vandaar dat ik een alternatief heb bedacht met doorgaande sporen.
Re: Beginnende baan plan
Misschien het kopspoortje bovenaan rechts iets langer maken. Het is altijd interessant dat er minimaal een lok(je) en minstens 1 wagon op past, dat geeft meer mogelijkheden bij het rangeren.
Ik zou de wissels een klein beetje naar links schuiven dan wordt het kopspoortje recht boven bruikbaarder.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Qua schaduw station kan ik er overal wel bij komen de plaat wordt maar net groter dan de hele baan.
Zo ie zo komt dat hele stuk pas in fase 2 er wordt wel voorbereiding getroffen hiervoor maar pas later zal ik deze gaan leggen, dit komt omdat ik me meer wil focussen op de hoofdbaan en omdat ik helaas niet meteen alle rails kan kopen.

Het kopspoortje rechts boven zal ik wat aanpassen zodat er wat meer ruimte komt voor een omloop bedankt voor de tip.

Is voor de rest deze baan zoals hij nu is wel overtuigender te maken dan het eerste idee? In de kerstvakantie wil ik gaan beginnen met het frame.
Re: Beginnende baan plan
Ik zou de bovenbaan eerst eens los uitleggen en dan eens proberen of je de rangeerbewegingen kunt doen die je voor ogen had.
Dat kan zelfs stroomloos, gebruik een wagonnetje als dummy lokomotief, net zoals we ooit beginnen spelen zijn met een houten treinset 😉
Maar je zult er veel mee leren.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Beginnende baan plan
In je plan kom een bepaalde wisselstraat iedere keer terug, zie bijlage (in de rode cirkel), en ik vraag me af waarom.
Ik denk dat het een wisselstraat is waarmee je iets bepaalds wilt (b.v. rangeerwerk, loc omrijden), maar begrijpen doe ik het niet.

Waarom komt dit terug, wat wil je ermee, waar denk je aan?
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
Wat in het zichtbare deel opvalt zijn vooral die kopspoortjes die links en rechts als een soort onkruid overal de baan uit schieten. Ik zou die persoonlijk concentreren op één punt, bijvoorbeeld de achterkant.
Gisteravond had ik even weinig tijd eea toe te lichten. Ik pak het er daarom nog even bij vanwege de paginaovergang inmiddels.



Ik zou beide keerlussen links en rechts gebruiken om mangaten te maken. Dan liggen ook die kopspoortjes op het "bovendek" in de weg. Op die manier kun je overal in het door mij voorgestelde schaduwstation èn de achterliggende sporen terecht. De sporen in het schaduwstation liggen ook wat verder uit elkaar, zodat je minder problemen zult hebben met de bereikbaarheid als er op een tussenliggend spoor iets ontspoort. De manier waarop de schaduwsporen naast elkaar zijn bedacht voorkomt S-bochten, daarmee achter elkaar hakende buffers (bij kortgekoppelde rijtuigen) en komt daardoor de bedrijfszekerheid ten goede op de plek die het minst benaderbaar is.
Re: Beginnende baan plan
Het als onkruid opschieten van kopspoortjes is geen probleem als er een reden voor is.
Kijk eens op de site van Hoogovens naar het sporenplan aldaar. Of bekijk luchtfoto's van havens.
Op allerlei plekken kan worden geladen of gelost, afhankelijk van de plek in het productieproces of transport/overslag.
Het is prettig als je aan deze modelbaan een zeker plan of ingevuld thema kunt verbinden.


Groet,

Peter
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
Citaat van: Spoorlijnen op donderdag 25 november 2021, 13:33:05
Topicstarter heeft al aangegeven, dat de tafel mobiel gaat worden en dus zijn mangaten niet nodig.

Die keuze laat ik graag aan TS en dat ben jij volgens mij niet ;)
Re: Beginnende baan plan
Citaat van: Spoorlijnen op donderdag 25 november 2021, 13:36:15
Er is al weer een nieuwer plan, Jan
Maar toch nog altijd dezelfde wisselstraat waar Jan het over heeft?
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Heren ik merk dat er nogal een discussie bezig is over wat nou de hele bedoeling is op mijn baan, en waarom ik bepaalde elementen of baantjes erin maak.
Zoals ik al in topicstart aangeef ga ik een industriebaan maken, het aller eerste idee met de berg en daarin de keerlussen en vast aan de vensterbank zijn allemaal al vervallen.

Het geheel zal nu dus mobiel gemaakt worden zodat ik overal altijd erbij kan, dus geen mangaten nodig of lange armen.

Heb nog wat kleine aanpassingen in de baan gemaakt misschien wordt er zo wat meer duidelijk wat ik met de baan wil.
De 3 kopspoortjes rechts naast elkaar zullen een soort van opslag/overslag functie krijgen.
De 2 kopspoortjes links in de keerlus zullen een losplaats worden.
De 3 kopspoortjes bovenin zullen voor tijdelijk rangeerwerk en omloop werk zijn.

Schaduwstation zal nu blijven zoals ik hem eerst al had aangegeven deze plaat wil ik ook zo klein mogelijk houden om ruimte eronder te besparen voor opslag.

Verdere ideeën of veranderingen hoor ik graag maar ik vind deze baan zoals ie nu is al veel beter geworden dan mijn eerste baan, er zit meer mogelijkheden in.

Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Beginnende baan plan
Over smaak valt niet te twisten heb ik ooit begrepen, maar dat weerhoudt velen er niet van. Mij ook niet altijd. Ik ga er echter altijd van uit dat wie een baan bouwt uiteindelijk helemaal zelf bepaalt wat 'ie wil.

Het geeft niet dat daarbij soms goede adviezen worden genegeerd - en dat bedoel ik in het algemeen, niet over dit topic. Zolang het alleen een kwestie van smaak is, kan het geen kwaad. Als er een ernstige fout wordt gemaakt, komt dat tijdens de bouw of later, bij het rijden op de baan, vanzelf wel aan het licht. Dan kun je er niet goed bij of ontsporen de treinen, of erger. Dat is dan leergeld.

Terug naar dit baanontwerp maar weer. Andere dan de gebruikelijke risico's op ontsporingen en botsingen zie ik niet. Of de sporen van het schaduwstation uiteindelijk bereikbaar zullen zijn? De tijd zal het leren. Over het laatste plaatje heb ik nog wel twee opmerkingen voor je:
  • Het doel van de overloopwissels in de sporen helemaal rechts ontgaat me. Als bijvoorbeeld een trein van de bovenbaan naar het schaduwstation wil rijden, maar niet via het meest rechtse spoor, kan hij zonodig toch iets eerder al via de linkerwissel 24611 en de engelse wissel 24620 van spoor veranderen?

  • Als je van plan bent om de wissels van electrische aandrijvingen te voorzien, raad ik je aan om de 24620 vooral niet te kopen. Bij het omzetten van de engelse wissel moeten er twee keer zoveel wisseltongen omgezet worden als bij andere wissels en dat vraagt wat meer kracht. De 24624 is de engelse wissel die al af fabriek een aandrijving heeft (en verlichting), en die aandrijving is niet voor niets wat sterker dan de aandrijvingen die los te koop zijn. Als je een normale Märklin aandrijving (74491) onder een 24620 zet, kan het zijn dat de wissel niet helemaal goed om gaat. Die 24620 staat ook al jaren niet meer als los product in de Märklin catalogus, hij zit alleen nog in uitbreidingsset 24905. Als je de 24620 al hebt, zou je in plaats van de Märklin aandrijving naar alternatieven van andere leveranciers kunnen kijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb alleen 24624's, maar ik lees goede er dingen over.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
 @citaat

Ik ben intussen ook al bezig met weer wat aanpassingen in de indeling hierbij verdwijnt deze overloop wissel en gaat er nog maar een baan naar het schaduwstation, zo krijg je ook wat meer overzicht denk ik.

De 24620 heb ik erin gezet omdat ik toevallig nog een oudere uitbreidingsset heb liggen waar deze inzit, de andere moet ik nog aanschaffen ik zal dan hier voor kiezen om meteen een 24624 te kopen.

Voor de rest is dit nog steeds mijn eerste baan en zal ik tijdens het bouwen vast wel tegen wat dingen aanlopen of wijzigen, voor nu ga ik proberen of deze baan of de baan met enkele naar schaduwstation wat gaan worden in werkelijkheid.
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
Vereenvoudiging is altijd prima. Als je dat dubbelspoor naar het schaduwstation niet nodig hebt kun je het beter weglaten.

Citaat van: Spoorlijnen op donderdag 25 november 2021, 16:39:44
@citaat

Tja :?
Citaat van: franske op zaterdag 20 november 2021, 20:22:50
Bereikbaarheid is dus haalbaar doordat het hele spul verrijdbaar zal zijn waardoor ik aan de zijkanten 40cm ruimte heb en voor/achter 1 meter.

En nee, ik ben niet de TS.

Ik ben bang dat je het punt mist. Het ging namelijk niet om het al dan niet verrijdbaar zijn, maar om de vorm van het schaduwstation. Ik geef aan dat kopsporen daar in mijn beleving niet handig zijn en bied een alternatief waarvoor wellicht mangaten nodig zijn. Welke keuze Frans vervolgens maakt (en dat heeft hij gedaan, top :) :thumbup:) is aan hem.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Beginnende baan plan
Ik kon het niet laten om een van de voorstellen 180 graden te draaien.
Door omdraaiing ontstaat een ander landschap besef.
Verborgen sporen zouden ook juist paradesporen kunnen zijn.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Nog even bezig geweest met de baan wat aan te passen zodat er wat minder onnodige rails en andere dingen zijn.
Ben van plan de baan op 8cm xps platen te leggen om zo ook een haventje te kunnen maken in de linker boog met een bruggetje op de 2 rechte stukken links.
Dan kan er ook nog iets van overslag/opslag gemaakt worden, en een omloop stuk.

Voor de rest is het een versimpelde versie van het wat ik hierboven had staan, qua materiaal heb ik hier ook al de meeste rails voor liggen (behalve voor schaduwstation) dus kan deze baan ook snel leggen.

Re: Beginnende baan plan
Zowel de keerlus onder als boven hebben toch een compleet onnodige en misschien wel hinderlijke slinger om aan te sluiten op de wissels..., dat kan toch eenvoudiger en beter?
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
 @citaat
Klopt in de onderstaande versie is die al aangepast was een foutje qua versie.
Keerlus boven is expres zo gemaakt zodat ik tussen kopspoor en keerlus nog een laad/losplek kan maken.
Re: Beginnende baan plan
Ideetje voor onderaan, eerst met passtukjes, maar er zit vast genoeg rek op om het ook zonder passtukjes voor elkaar te krijgen: