Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig

Gestart door Jan22 donderdag 18 november 2021, 18:06:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Bij toeval liep ik tegen een Märklin krokodil aan, € 80,-, plastic kap, metalen onderstel, analoog rijrichting omschakelrelais, met zo'n veertje dat eruit ziet alsof iemand het al eens heeft verkort.

De huidige eigenaar rijdt op M-rails (digitaal), en meende een digitale loc te hebben aangeschaft via een veiling. Niet dus.  :D

Nou heb ik eerlijk gezegd geen idee wat de gek tegenwoordig geeft voor een, b.v. 3356.2 krokodil.
Ik weet ook niet zeker of het die is, want ik had m'n leesbril niet op.
De OVP heb ik nooit gezien, maar schijnt er wel bij te zitten.

Het enige wat ik wel zeker weet: plastic kap met clip-mechaniek (er is maar 1 centrale schroef), DCM met kogellagers. Gedetailleerde kap.
De sleper ziet er tamelijk ongebruikt uit, de antislipbandjes ook, maar het omschakelveertje ziet er mishandeld uit.
Ik zie geen gebreken.

Hij rijdt hortend en stotend (op een 6021 systeem), en moet aangeduwd worden om te gaan rijden.

Waar moet ik allereerst aan denken? Verharst, te lang stil gestaan, vervuild anker?
Is de prijs okee, of geldt zoals altijd: "wat de gek ervoor geeft"?

Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Nou, als het inderdaad de krokodil is die jij aangeeft in het plaatje, dan heb je volgens mij een nette prijs ervoor betaald.

Wat goed laten rijden zijn de standaard aanbevelingen.

- Sleper schoonmaken,
- Wielen schoonmaken.

Dat zou zelfs al een heel verschil moeten uitmaken.

- Motor schoonmaken en eventueel koolstofborstels vervangen.
- Wielassen van vet voorzien.

DCM motor staat in principe garant voor goed rijgedrag en trekkracht.

Groeten,

Jan
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
een analoge loc op een digitale baan (6021) ? Ombouwen met 5* setje en decoder en alles netjes reinigen dan rijd die als een zonnetje. Ik heb de gewone 3356 deze week gekocht en bouw die om (zoals) mijn eerste met een 5* setje en esu locsound v5 plux.Heb je meteen een supermodel tegen aannemelijke prijs.
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Citaat van: i_m_johny op donderdag 18 november 2021, 18:10:49
dan heb je volgens mij een nette prijs ervoor betaald.
Bedankt, maar ik heb het aanbod gedaan 'm over te nemen, gisteren, vandaag is bod bevestigd  :D
Dus ik heb 'm nog niet, maar probeer mijn liefje te overtuigen dat ik terecht toegeef.  :D :D

Dank voor je tips, wielen zijn okee, sleper is okee, dan wordt het dus de motor schoonmaken, en de koolborstels checken. Het grappige is dat de huidige eigenaar denkt dat de storing komt door het verzakken van puko's in M-rails, en eerlijk gezegd, ik heb daar nog nooit van gehoord. Maar ik was niet van plan om 'm wijzer te maken.
Als dat reëel is voor een nette prijs, dan ga ik ervoor....

Citaat van: bellejt op donderdag 18 november 2021, 18:17:57
een analoge loc op een digitale baan (6021) ? Ombouwen met 5* setje en decoder en alles netjes reinigen dan rijd die als een zonnetje. Ik heb de gewone 3356 deze week gekocht en bouw die om (zoals) mijn eerste met een 5* setje en esu locsound v5 plux.Heb je meteen een supermodel tegen aannemelijke prijs.

Ja, hij rijdt digitaal, ik analoog ...,
maar bij hem is dat 6021-digitaal en dan is een esu locsound v5 misschien wat "over the hill"?
Zijn probleem is de "leesbril" die hij nodig heeft om de draadjes te solderen aan de decoder, en dus het geduld ervoor.
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
ja als je analoog rijd is een locsound inderdaad overkill.Netjes schoonmaken dan.Mss heb ik hier nog wel die oude onderdelen liggen  want heb een ganse doos met schakelwals en motors enzovoort hier liggen
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Na twee uur rondjes rijden, rijdt hij weer normaal, maar het omschakelen is naatje: de veerspanning zoals ik al dacht. Dus dat gaat goed komen.
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Niet verder vertellen - en zeker niet aan de verkoper -  maar die omschakelrais gaan niet zo lekker op een 6021 en zeker niet bij een pukoverzakking :D
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Uit de OVP blijkt dat de Krokodil gewoon een "3056" is, en uit de bonte kleuren van de doos een latere versie:

Bron: 3-rail wiki:
Citeer
Verpakking

Er zijn 2 typen verpakkingen uitgebracht voor dit model. De eerste betreft een blauw met oranje doos met scharnierend deksel met transparant kijkvenster. Latere versies hebben een blauwe doos met bont gekleurd scharnierend deksel. De binnenverpakking bestaat uit een piepschuimen inleg waarin de locomotief zit geklemd.

CiteerBijzonderheden:
Onderstel zwart, isolatoren bruin, (Pantograaf STA 8 )
Dus de loc zelf is een 3056.1 volgens die bijzonderheden, en de OVP is vermoedelijk jonger dan de loc.
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Nou, klopt niet helemaal.
De uitvoering met het bonte dichte deksel was eerder dan die met kijkvenster.
Je kan op de doos aan de binnenzijde van een flap het jaar en maand vinden dat die gedrukt is...

Mvg
Marcel
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Citaat van: loc1200 op maandag 06 december 2021, 22:37:42
binnenzijde  flap het jaar en maand
Ik heb de doos aan alle kanten bekeken: geen jaar en maand te vinden.

Nieuwsgierig als ik was pulkte ik de sticker 3056 eraf,
en raad eens wat er onder stond:
3021 (gedrukt op de doos zelf, niet op een sticker).

De uitsparing in piepschuim klopt met die van de krokodil,
de (dichte) doos (zonder doorkijkfolie) zelf had ook van een V200 kunnen zijn.

En pas toen vielen de lijmresten op in de doos,
en het ontbreken van het gebruikersboekje.
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Krokodil, mogelijk 3356.2, analoog, opstartduwtje nodig
De bonte dozen met diverse rijen gefotografeerde locs, zijn er in zo een 4 maten en nog enkele uitvoeringen.
Ze werden voor enkel locs bedrukt met nummer en verder omgenummerd voor varianten qua doos formaat.
Dus dat er onder jou sticker van 3056 het nr 3021 zit is normaal.
Vouw je de doos na verwijderen van Styropor binnenwerk eens uit, en je vindt de productie code met maand en jaar.

Mvg
Marcel