Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Oude analoge lok 3027 wil niet rijden

Gestart door Georges woensdag 10 november 2021, 11:40:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Ik heb een oude analoge lok 3027 weer eens tevoorschijn gehaald. Tot nu toe reed hij goed maar vandaag, na een half jaar in de kast, wil hij niet rijden. Schakelen en de verlichting doen het goed. Wat kan de oorzaak zijn?

Groeten Georges
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Daar bestaat al een draadje van ===> klik
Kennelijk heb je niet veel geluk met deze loc. ;)
(Verharste olie?)
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Wel grappig om te zien dat ik dit al eerder had gevraagd. Alles is toen opgelost en hij reed en schakelde goed. Ik heb het weer eens doorlopen en zie dat het weer aan de nok ligt. Weer een beetje zitten buigen en ging weer rijden. Daarna weer niet meer. Zodra ik de nok aanraak gaat de omschakelaar trillen als de spanning verhoogd wordt en dan rijdt hij niet meer. Wat nu?
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Veerspanning?
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Moet deze dan strakker of losser?
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Experimenteren heren!
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
LS
Dit type rijrichtingschakelaar (RRS) kenmerkt zich door een mechanisch deel en een elektronisch deel.
Als de RRS nooit is vervangen is deze al aardig gedateerd.De RRS is dus onderhevig aan slijtage, zeker de mechanisch delen.Afstellen van het 'blikken' contactpunt boven op de RRS, is een secuurwerkje en vergt ervaring .
Het 'blikje 'laat zich niet terug vormen in zijn oorspronkelijke staat bij vervorming daarvan.

Zijn de RSS delen, dus het rondsel met de nokjes , echter versleten ,dan wordt het afstellen een heidens karwei zoniet onmogelijk.

Het schakelveertje aan de zijkant van de RRS kun je beter gelijk vervangen door een nieuw exemplaar Je weet dan zeker dat je deze de goede trekkracht heeft.

Mocht dit alles geen soelaas bieden, dan kun je het rondsel vervangen of de RRS  in zijn geheel.(rondsel is nog wel te verkrijgen.)
De RRS met telexfunctie is ook nog wel te verkrijgen  .

Groet ,KoosvWijmans
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Beste adviseurs,

Bedankt voor jullie info. Ik dacht dat ik al geantwoord dat hij het ineens weer doet. Waardoor, blijft een raadsel. Ik denk dat ik gerageerd heb bij Klik hier.

Groeten Georges
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
 @citaat Nope, niet bij Klik hier en ook niet hier.  ;)
Re: Oude analoge lok 3027 wil niet rijden
LS
Mooi .!
Ik zeg dan altijd :" Verwonder je slechts en verbaas je niet". ;)

Groet,Koos