Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!

Gestart door Pieterman woensdag 17 november 2021, 18:01:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Ik had al enige tijd een gloednieuwe M. CS3+ in huis en wilde deze aan mijn laptop aansluiten om de baan met iTrain aan te sturen. Maar hoe doe je zoiets? Ik kwam er niet uit met de Marklin documentatie dus in arren moede bij mijn leverancier Bentinck te rade gegaan. Enfin, een afspraak gemaakt en naar Apeldoorn gereden om met Jeroen B. en Johan te leren hoe je CS3 en Laptop kon laten kletsen. Als leek op computer gebied werden mijn ogen geopend: Je doet dat dus via een ROUTER. Na enig gepruts met de software instellingen kwam zo maar een verbinding tot stand tussen CS3 en iTrain. Probleem opgelost dus en ik weer wat geleerd. Thuis gekomen een router bij Cool Blue besteld (TP-link Archer AX50) voor 89 Euro en ik was "in business", Zo ver, zo goed.
    Maar mij stond iets bij dat de ECOS en CS3 een omgekeerde polariteit op de uitgangs-pinnen hebben voor baan en ground, dus mijn draadjes op de ingang stekker maar verwisseld (B en 0). Alles aangesloten, de laptop communiceerde prima, all set to go. Ik breng spanning op de baan waar een trein stond te wachten om via MFX zich aan te melden maar er gebeurde niets. Geen uitlezen van de decoder, geen beweging in de trein. Niets. Oh, toch wel wat vreemds: mijn wissels schakelden niet meer. Alleen de wissels die ik via ESU Switch Pilot bediende deden het nog maar al mijn wissels met ingebouwde decoder waren zo dood als een pier. Zo kwam ik er achter dat het omdraaien van de draadjes op mijn stekker niet juist was omdat de stekker op de ECOS en de CS3 een halve slag gedraaid werden verbonden. Daardoor was de polariteit vanzelf omgedraaid en had ik dat met het verwisselen van de draadjes juist tenietgedaan. Een dure les geleerd want al mijn (14)  wissel encoders waren doorgeblazen. Een dure les.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Raar verhaal......
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Inderdaad, heel raar verhaal !
Nog nooit geweten dat wisseldecoders opgeblazen worden door "omgekeerde" polariteit.
Welk merk/type zijn de decoders ?
Niemand in de buurt die de decoders eens kan testen/uitmeten ?
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Lijkt me inderdaad niet dat e.e.a. kapot gaat van alleen B en 0 wisselen. In principe maakt het rail signaal niet uit qua polariteit. Alleen bij Motorola gebruik van toepassing ivm asymmetrisch signaal. Maar dan werkt het alleen niet goed, stuk gaat het niet.

Als de decoders wel bekend zijn in de CS3 dan moet er iets anders aan de hand zijn.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
verkeerde protocol voor aansturing want van omgekeerde polariteit gaan die niet stuk tenzij het brol is of selfmade zonder beveligingsdiode.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
In een CS3 moet je toch wissels aanmaken, is dat gedaan?
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Ja zeker. De wissels waren gedefinieerd in CS3. Overigens originele Marklin decoders.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Ik ben nu bezig alle wissels via ESU Switch Pilots aan te sturen. Lijkt me beter, al vergt het wel veel nieuwe bedrading van de wissel aansturing.
een vraagje overigens over de SP's. Kan je een uitgang straffeloos ongebruikt laten en wordt die uitgang dan niet van een adres voorzien? Anders moet ik voor soomige wissels heel lange bedrading aanbrengen, Weet iemand dat?
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Je hoeft een uitgang niet te gebruiken, het wisseladres wat er bij hoort dus ook niet.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
OK, bedankt voor die info. Kan ik gewoon doorgaan met bedraden en adressen inladen.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Decoders zijn van Marklin,uit de jaren 2012 - 13. Ik heb er 14 in wissels zitten.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Gezien de bovenstaande reacties ga ik twijfelen of die encoders werkelijk kapot zijn. Ik ben een echte amateur op dit gebied, echt een beginneling. Zal eens zien of ik ze kan testen in een test baantje. Wellicht heb ik iets anders heel verkeerd gedaan en werken ze inderdaad nog.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Mijn baan layout zoals in iTrain.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Je had jezelf ook 89 euro kunnen besparen. Een ECoS of CS kun je gewoon rechtstreeks met een (cross-)cable aansluiten op je laptop. Hiervoor zal je handmatig een ip-adres moeten instellen op beide apparaten.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
 @citaat

Je had ook een switch kunnen gebruiken. Meerdere wegen die naar Rome leiden.
Hoe is het met de decoders?

Gr. Dennis
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Inderdaad, de verbinding met de computer was het probleem niet en met een switch of router werkt het makkelijk. Bovendien kun je de updates voor de CS3 makkelijk via internet dien als je de boel met je modem verbindt.

Maar de decoders intrigeren mij meer. Ik kan het mij niet voorstellen dat die stuk gegaan zijn door het verwisselen van de draadjes. Het ergste is dat ze in het ene geval niet reageren. Omdraaien van de rode en bruine draad verhelpt dat weer! Dus... Probeer eens een wisseldecoder opnieuw in te voeren in je CS met het correcte adres en protocol.

Groet,

Peter
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Welke decoders gebruik je eigenlijk?
Onderbouw decoders? If de losse kastjes (K83 dacht ik dat ze heten)

Gr. Dennis
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Beste Peter,

inderdaad bleek bij nadere analyse dat de encoders niet kapot waren maar dat ik de baan verkeerd om aan de CS3 had aangesloten nl op de zelfde manuer als aan de ECOS. Echter zijn tussen ECOS en CS3 de binnen B en 0 verwisseld. Al met al bleek toch dat de encoders van W1 en W2 het gewoon doen. Ik heb dus voor niets bij 11 wissels de encoders verwijderd en za aan Switch Pilots gehangen. Weer een les geleerd denk ik maar.
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Ik gebruik ESU Switch Pilots 3. De nieuwste zijn cool; ze hebben een klein Oled display waar diverse settings op af te lezen zijn. een coole optie!
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Nooit bij nagedacht maar de B en 0 zijn inderdaad verwisselt:
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
En gespiegeld geprint?
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Nee, maar het tweede plaatje is wel ondersteboven.
Dat het ondersteboven is weergegeven is wel handig, omdat nu de connectors naar de baan toe dezelfde oriëntatie hebben. En het laat zien dat de O en B van plaats zijn gewisseld.

Jan-Peter
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Nou snap ik het!
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 in plaats van ECOS aan baan zetten. POLARITEIT!!
Let op dat de CS1 hetzelfde staat als de Ecos en vanaf de CS2 de spiegeling is gekomen.