Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hulp nodig baanplan 220x120cm

Gestart door Sanderz28 dinsdag 16 november 2021, 18:31:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp nodig baanplan 220x120cm
Ik wil binnenkort starten met een proef/oefenbaan op zolder. De beschikbare ruimte is 220x120cm. Ik vind het erg lastig om een baanplan te ontwerpen die interessant genoeg is om te rijden. Dus geen rondjes rijden maar ook kunnen keren ed. Op het www is het lastig om iets te vinden, dus ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Het gaat om c rails en tijdperk VI. Wie heeft er tips?

Alvast bedankt.
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Dag Sander,

Ik heb een PDF met banenplannen van Marklin.
Van uiterst eenvoudig tot uitgebreid.
Mijn oefenbaan heb ik daar ook uitgehaald.

Als je mij een PB stuurt met je emailadres kan ik het je toesturen.

Henk

Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Een ideetje. Zijsporen naar smaak weghalen of aanpassen.
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Dankje Rob :thumbup:
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Nieuwe vraag :D Is het mogelijk om vanuit het binnenste stations spoor een bocht te trekken richting de tunnelingang bij de 24188? Ik denk starten met een 24130. De binnenste bochtwissel komt daarmee te vervallen maar waarmee kan ik die vervangen? Ik hoop dat jullie mij begrijpen. :?

IMG20220302190807 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Ik vermoed dat daar wel wat mogelijk is en ik sluit zelfs niet uit dat die binnenste bochtwissel kan blijven liggen. Wel voorzie ik mogelijk problemen met hoogteverschillen c.q. te grote stijgingen.

Voordat ik iets probeer uit te werken, wil ik echter wel weten waar dat spoor naar toe moet als het eenmaal naast die 188 is uitgekomen. Zo te zien leidt die 188 naar een schaduwstationnetje. Is het misschien de bedoeling om in plaats daarvan met dubbelspoor naar een schaduwstationnetje te gaan?
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Er ligt een 24612 direct aan de 188 en daarna een 611. Die 611 zou ik dan kunnen vervangen voor een 620/624. Als de meegebogen wissel kan blijven liggen is ook prima.
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Citaat van: Sanderz28 op dinsdag 16 november 2021, 18:31:41
Ik wil binnenkort starten met een proef/oefenbaan op zolder. De beschikbare ruimte is 220x120cm. Ik vind het erg lastig om een baanplan te ontwerpen die interessant genoeg is om te rijden. Dus geen rondjes rijden maar ook kunnen keren ed. Op het www is het lastig om iets te vinden, dus ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Het gaat om c rails en tijdperk VI. Wie heeft er tips?

Alvast bedankt.

kijk hier eens, misschien iets van je gading

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16935.0

Peter
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Waar jij om vraagt, blijkt zowaar verrassend gemakkelijk. Ongewijzigde sporen zijn grijs, de nieuwe binnenbocht geel en een iets ingekort zijspoor oranje. Op jouw baan heb je dat laatste iets anders gemaakt, daar moet je zelf nagaan of jouw zijsporen iets korter moeten worden.

Naar het benodigde stijgingspercentage in de binnenbocht heb ik niet gekeken, maar voor treinen die het niet aankunnen is altijd nog de buitenbocht.

Wat ik ook niet heb bekeken, is hoe dit uitkomt met het spoor dat onder het station doorgaat om bij de hoogte '29' in een tunnel te verdwijnen. Je zult zelf moeten controleren of er nog wel voldoende ruimte boven het verborgen spoor is als je die binnenbocht daar boven legt.
Re: Hulp nodig baanplan 220x120cm
Rob je bent mijn held! Stijging/daling zit er in de bocht nauwelijks dus dat zal geen probleem opleveren. Grootste probleem is dat het mij weer geld gaat kosten :D