Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ringleiding

Gestart door Charlemagne maandag 15 november 2021, 15:52:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ringleiding
Lid sinds: 2021

offline
Ringleiding
Bouw mijn eerste digitale baan. Jullie advies is zeer welkom. Las al het Wiki-artikel en andere info. Als ik mijn ringleiding (VD-draad) voor de rails in drie groepen verdeel, zou onderstaande dan kunnen voldoen? En zou het geheel op één trafo kunnen worden aangesloten (degene die, naar ik aanneem, bij de besturing wordt geleverd).

Ik heb begrepen dat je voor verlichting van scenery het best een aparte ringleiding kunt aanbrengen, die je dan op een eigen trafo aansluit om de. Is dat juist?

Karel

Re: Ringleiding
ACTS.zuid
gast

Re: Ringleiding
Voor zo'n piepklein baantje heb je eigenlijk geen ringleiding nodig. En al helemaal niet van VD draad.

Maak een stuk of 6 - 8 railaansluitingen met 0,5kwadraat draad een beetje verspreid over je baantje en knoop die ergens centraal aan elkaar zou ik zeggen.

Gr, Ben.
Re: Ringleiding
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ringleiding
Inderdaad wat Ben aangeeft: Met zo'n baantje hoef je niet zo'n uitgebreide "ringleiding" aan te leggen. Wat extra aansluitingen en een paar verzamelpunten en dan naar de trafo / centrale geeft hetzelfde effect. Voor de aansluitingen is dan 0,50 mm2 voldoende. 

Groet Ronald.
Re: Ringleiding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ringleiding
Zolang je maar bedenkt dat er altijd twee "ringleidingen" zijn, één naar de puko's en één naar de railstaven.

Groet, Anne W
Re: Ringleiding
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ringleiding
Een ringleiding (en idd zowel voor 'rood' als bruin'  en zelfs voor 'geel' zou kunnen) is niets bijzonders, zeker niet met 1 trafo. Deze dient er eigenlijk alleen maar voor om minder lange draden te moeten trekken. Door 1 aanvoerdraad onder je tafel te maken en daar op diverse plaatsen aftakkingen te maken naar aansluitrails kunnen de aansluitdraden naar de rail relatief kort zijn. Eigenlijk is dat het grote voordeel van een ringleiding.

Het trafo-verhaal (vermogen) is een heel apart onderdeel. Als je analoog rijdt, kun je meerdere treinen op 1 trafo laten rijden, mits deze voldoende levert. Maar bedenk je wel, dat de treinen dan niet onafhankelijk van elkaar kunt bedienen (alles rijdt langzaam of snel en keren is een probleem wanneer er meer treinen rijden).
Dat zou je op kunnen lossen met eigen stroomkringen (midden isolatie tussen de rails, een eigen aansluiting (en dan ook een eigen ringleiding) als het om de rode draad gaat). Dan moet je wel even goed nadenken hoe je die stroomkringen logisch verdeelt over de baan.

Als je echt helemaal onafhankelijk locs wil besturen zul je naar digitaal bedrijf over moeten stappen (en dan is op deze baan 1 stroomkring wel weer voldoende)

gr. Gertjan
Re: Ringleiding
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ringleiding
Het wordt een digitale baan, zeg je. Dan heb je maar één trafo/voeding nodig, zeker voor deze baan. Het baantje hoeft ook zeker niet opgedeeld te worden in aparte stroomkringen.
En zoals al gezegd: de ringleiding kan beperkt blijven tot een stevige rode draad en een bruine draad die een beetje in het midden van de tafel loopt. Kun je overal aansluitingen naar de rails maken. Doe dat om de 1,5 m of zo voor probleemloze stroomvoorziening.
Verder kun je nog een aparte ringleiding voor stroom van verlichting van huisjes aanleggen en eventueel ook om wisseldecoders van gewone stroom in plaats van baanstroon te voorzien, hoewel het aantal zo gering is dat dit niet eens hoeft.
Baanstroom komt van je centrale of booster en is 'duur'. Er zit een limiet op van een paar ampère en als die grens bereikt wordt, moet je  een booster en trafo extra gebruiken. Een oude lichttrafo of gewone adapter is prima voor het voeden van andere verbruikers waar geen digitaal signaal op hoeft te staan. Maar voor dit baantje is het niet noodzakelijk, denk ik. Je verbruik zal zeer bescheiden zijn.

Groet,

Peter

Re: Ringleiding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ringleiding
juist maar wat ik eerst opmerk is dat je rechts op iets meer dan 1 meter 8 cm gaat dalen of stijgen.Zou me daar meer zorgen over maken dan de stroomtoevoer op zo een baantje.
Re: Ringleiding
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ringleiding
Heel veel dank, Peter, daar heb ik wat aan! Mijn ontwerpje voor de ringleiding was ook veel te veel. Maar ik heb inmiddels een simpelere aangelegd van VD draad en die geeft mij alle mogelijkheden om aan te sluiten.
Karel
Re: Ringleiding
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ringleiding
Johnny, maak je geen zorgen. Mijn stijgingspercentage rechts blijft binnen de perken.
Re: Ringleiding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ringleiding
als ik reken van de brug tot beneden in de rechter bocht dan heb  je daar bijna 8% .In een cirkel met 360 * 3.14 geeft dat als lengte 1.13 m en dan haal je nooit 3 % .Je moet immers de brug overgang op minstens 8 cm hoogte hebben.De lange stijging is mss wel 3%.
Re: Ringleiding
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ringleiding
Kennelijk zit er een verschil in jouw rekenmethode den die van Wintrack en mijn eigen nameting daarvan. Wij komen toch echt op zo'n 2,5 meter spoor om op voldoende hoogte te komen... (10x24130, 3x 24188, 1x 24064, en 1x24215). Dat komt keer op keer op 3,3 procent stijgingspercentage. Twee andere doorgewinterde Marklin-modelisten die ik heb geraadpleegd, hebben er ook hun fiat aan gegeven. Maar misschien zitten we allemaal op het verkeerde spoor(?).
Re: Ringleiding
antonv
gast

Re: Ringleiding
De omtrek van een cirkel is 2xstraalx3,14...
Re: Ringleiding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ringleiding
ff nagerekend en kan inderdaad maar ik zie 2.26 m lengte die je hebt vanaf de 077 tot de onderdoorgang.Zal dus juist gaan zonder panto loks