Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Geluidsdemping marklin c-rail.

Gestart door JurreDB maandag 15 november 2021, 15:41:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluidsdemping marklin c-rail.
Hallo forumleden,

er zijn al meerde topics over geluidsdemping voor Marklin c rail, maar nog wat advies zou fijn zijn.
Op mijn modelspoorbaan heb ik twee platen die op bierkratjes staan, een plaat is multiplex en de andere is MDF.
Sinds een tijdje heb ik een paar nieuwe Marklin treinen, BR85 (uit set 29840) en V200 (39803) beide met DCM motoren. De treinen maken veel geluid wanneer ze over de baan rijden.

Ik ben van plan om met dubbelzijdig tape en 2mm foam het geluid te dempen tussen de plank en het rails. Zoals in dit artikel: http://www.modelspoorh0.nl/baan9.htm
Ik had gelezen dat je een flexibele lijm moest gebruiken om trillingen te voorkomen. Wat is dan de beste lijm die je kan gebruiken? (het moet verdunbaar zijn)
Of zijn er nog betere alternatieven die de al hoge C-rail niet veel hoger maken maar nog steeds het geluid dempen?

Op de foto's kan je zien dat er ruimte is tussen die bierkratjes en de vloer, zou dat ook geluid kunnen veroorzaken? Zo ja, wat is dan de beste manier om het te verminderen? Tussen de plaat en de kratjes ligt al een dun stukje rubber om geluid te kunnen dempen.

Ander advies of tips is altijd welkom  :)

Mvg, Jurre
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
Gewoon een laag vloerisolatie, piepschuim o.i.d. tussen rail en plaat. Dan kan je direct doorbouwen zonder extra hoogteverschil tussen plaat en rails.
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
Wellicht een rubber matje op de krat leggen en daar bovenop de plaat (als dat nog een optie is)?
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
Hallo Liberty City,
er zit nu een dun matje rubber tussen die ik gebruik om het tapijt in de kofferbak van de auto te beschermen. Niet ideaal, ga misschien kijken of foam nog beter kan werken. Als ik gewoon de plaat op til kan ik nog makkelijk veranderen.
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
Ander bier nemen... B) B) B)
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
een strook epdm aanschaffen, in stroken knippen en onder de rails vastschroeven(met de rails mee\.
ruikt wel een beetje naar fiets binnenband( is zo'n beetje hetzelfde spul).
werkt prima
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
De holle C-rails werkt ook als klankkast en zeker voor het geluid wat de sleper veroorzaakt bij het glijden over de puko's, het vullen van de klankkast boven op de isolatie waarop de rails liggen zal altijd helpen.

Verder een absolute regel uit de geluid- en trilling techniek: "maak alles zo stijf mogelijk behalve het rubber", dus des te minder kans er is dat de grondplaat mee kan trillen, onzichtbaar voor de mens, maar wel meetbaar, des te stiller is het geheel.

Groet, Anne W