Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Geluidsdemping marklin c-rail.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Geluidsdemping marklin c-rail.  (gelezen 406 keer)

JurreDB

• Beginnende Gast
Geluidsdemping marklin c-rail.
« Gepost op: maandag 15 november 2021, 15:41:52 »

Hallo forumleden,

er zijn al meerde topics over geluidsdemping voor Marklin c rail, maar nog wat advies zou fijn zijn.
Op mijn modelspoorbaan heb ik twee platen die op bierkratjes staan, een plaat is multiplex en de andere is MDF.
Sinds een tijdje heb ik een paar nieuwe Marklin treinen, BR85 (uit set 29840) en V200 (39803) beide met DCM motoren. De treinen maken veel geluid wanneer ze over de baan rijden.

Ik ben van plan om met dubbelzijdig tape en 2mm foam het geluid te dempen tussen de plank en het rails. Zoals in dit artikel: http://www.modelspoorh0.nl/baan9.htm
Ik had gelezen dat je een flexibele lijm moest gebruiken om trillingen te voorkomen. Wat is dan de beste lijm die je kan gebruiken? (het moet verdunbaar zijn)
Of zijn er nog betere alternatieven die de al hoge C-rail niet veel hoger maken maar nog steeds het geluid dempen?

Op de foto's kan je zien dat er ruimte is tussen die bierkratjes en de vloer, zou dat ook geluid kunnen veroorzaken? Zo ja, wat is dan de beste manier om het te verminderen? Tussen de plaat en de kratjes ligt al een dun stukje rubber om geluid te kunnen dempen.

Ander advies of tips is altijd welkom  :)

Mvg, Jurre

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Geluidsdemping marklin c-rail.
« Reactie #1 Gepost op: maandag 15 november 2021, 17:49:52 »

Gewoon een laag vloerisolatie, piepschuim o.i.d. tussen rail en plaat. Dan kan je direct doorbouwen zonder extra hoogteverschil tussen plaat en rails.
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

LibertyCity

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maandag 15 november 2021, 19:58:56 »

Wellicht een rubber matje op de krat leggen en daar bovenop de plaat (als dat nog een optie is)?

3 rail wisselstroom | Marklin K-rails | Viessmann TMC's | Viessmann 5211 Magneetartikel-decoder | Tijdperk IV, V & VI | Thema baan: mijn eigen woonplaats met een flinke dosis eigen fantasie | beginner

JurreDB

• Beginnende Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 15 november 2021, 20:17:25 »

Hallo Liberty City,
 er zit nu een dun matje rubber tussen die ik gebruik om het tapijt in de kofferbak van de auto te beschermen. Niet ideaal, ga misschien kijken of foam nog beter kan werken. Als ik gewoon de plaat op til kan ik nog makkelijk veranderen.

RocnetHans

• Vaste Gast
  • **
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
« Reactie #4 Gepost op: maandag 15 november 2021, 21:13:46 »

Ander bier nemen... B) B) B)
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

janstuif

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #5 Gepost op: maandag 15 november 2021, 22:21:50 »

een strook epdm aanschaffen, in stroken knippen en onder de rails vastschroeven(met de rails mee\.
ruikt wel een beetje naar fiets binnenband( is zo'n beetje hetzelfde spul).
werkt prima

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #6 Gepost op: maandag 15 november 2021, 22:38:47 »

De holle C-rails werkt ook als klankkast en zeker voor het geluid wat de sleper veroorzaakt bij het glijden over de puko's, het vullen van de klankkast boven op de isolatie waarop de rails liggen zal altijd helpen.

Verder een absolute regel uit de geluid- en trilling techniek: "maak alles zo stijf mogelijk behalve het rubber", dus des te minder kans er is dat de grondplaat mee kan trillen, onzichtbaar voor de mens, maar wel meetbaar, des te stiller is het geheel.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0
Pagina's: [1]   Omhoog