Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ondergrond van de baan

Gestart door Charlemagne dinsdag 09 november 2021, 11:22:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ondergrond van de baan
Lid sinds: 2021

offline
Ondergrond van de baan
Op de 3RailWiki pagina las ik over het gebruik van piepschuim als ondergrond. Elders wordt dat ten stelligste afgeraden en wordt gepleit voor polystyreen/XPS. Wat verdient de voorkeur.
Re: Ondergrond van de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ondergrond van de baan
Hi Karel,

Maak een houten raster (b.v. zie Brima.de) daar monteer je tracé plaat op (daar waar de rails ligt en gebouwen staan) rest opvullen met EPS (geel, rose of blauwe) platen voor je scenery.

groet
Harald
Re: Ondergrond van de baan
Dank, Harald. Ik begreep dat het verstandig is op de houten tracéplaat nog een (geluid)dempende laag aan te brengen. Of is dat overbodig?
Re: Ondergrond van de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ondergrond van de baan
Op het hout lijm ik neopreenband of (schaduwstation) Dupre 4mm XPS platen.
De rails lijm ik dus ook. (Zie de index van mijn draadje)

groet
Harald
Re: Ondergrond van de baan
hoi,

Citaat van: Kareltje op dinsdag 09 november 2021, 11:22:37
Op de 3RailWiki pagina las ik over het gebruik van piepschuim als ondergrond.

Je kan wel piepschuim gebruiken. Dat geeft wat meer "zooi" bij het bewerken. Ook de hardheid / stevigheid kan een dingetje zijn.

Citaat van: Kareltje op dinsdag 09 november 2021, 11:22:37
Elders wordt dat ten stelligste afgeraden en wordt gepleit voor polystyreen/XPS. Wat verdient de voorkeur.

XPS is in diverse diktes en hardheden te krijgen. Gemakkelijk te bewerken met diverse gereedschappen. Als je een stevigere variant neemt kan je daar bijvoorbeeld gewoon op staan zonder dat het meegeeft. Dat heeft zo zijn voordelen.

Citaat van: Kareltje op dinsdag 09 november 2021, 11:40:14
Dank, Harald. Ik begreep dat het verstandig is op de houten tracéplaat nog een (geluid)dempende laag aan te brengen. Of is dat overbodig?

Kan ook zonder houten tracé plaat. Geen probleem. Een geluidsdempende laag? Ligt aan de rails die je gaat gebruiken en hoe je die denkt te bevestigen.
Re: Ondergrond van de baan
Citaat van: Spoorlijnen op dinsdag 09 november 2021, 14:28:37

........ alle 'gelovigen' zullen wel hun interpretatie willen ventileren.....


Citaat van: Spoorlijnen op dinsdag 09 november 2021, 14:28:37

Zelf gebruik ik.....


:thumbup: :thumbup:
Re: Ondergrond van de baan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ondergrond van de baan
Geluid en het dempen ervan ... een pittig issue ...


Hier lees je hoe wij t bij onze baan gaan doen >>> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.msg1435063#msg1435063


Dennis