Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?

Gestart door mcs51 zondag 14 november 2021, 13:09:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Heeft iemand van jullie een beschrijving / handleiding van het protocol om functietoetsen groter dan F4 van locs aan te sturen met MM2?
Ik bedoel dus de sequentie van bitjes die moet uitgestuurd worden.
Origineel waren er slechts 4 functietoetsen voorzien met MM2 maar blijkbaar is dat aangepast daar ik met een zwarte MS2 met enkel MM2 protocol actief tot F11 probleemloos kan aansturen.
Alvast bedankt!
Alain
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Bedoel je dan zoiets:
Stel een loc heeft adres 75 voor F0 tem F4
zelfde loc heeft adres X voor F5 tem F10
zelfde loc heeft adres Y voor F11 tem F16

of meer iets als

Stel een loc heeft adres 75 voor F0 tem F4
zelfde loc heeft adres X voor F5
zelfde loc heeft adres Y voor F6
zelfde loc heeft adres Z voor F7
zelfde loc heeft adres T voor F8
zoiets?

Maar hoe kan ik de X, Y, Z & T te weten komen??
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Hoi,
Zoals al werd aangegeven met opvolgende adressen.
Maar over welke lok (decoder) gaat het?
Een "echte" MM2 decoder kent maar 4 functies.
Een decoder met meer zal dan MFX of Dcc zijn?
Die kun je met een MS2 aansturen.

gr digibert
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Het gaat over om het even welke multiprotocol decoder (van Märklin).

Dus een mfx decoder die ook MM2 aankan zal, in MM2 mode, nooit functies >4 kunnen aanspreken?
Wanneer in het boekje van de loc, bij het symbool van een MS2 functies tot (vb) 10 beschreven staat, dan is dat enkel in mfx mode?
Zet je de MS2 in enkel MM2 mode, kan je de functies >F4 niet aanspreken
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
 @citaat: Op voorhand zeggen dat MFX-decoders geen meer dan 4 functies bij Motorola-protocol ondersteunen zou ik niet zo zeggen. Dat ligt helemaal aan de decoder. Daarom is het goed om te weten om welke decoder c.q. welk loknummer het gaat. Wat meestal in de boekjes aangegeven wordt zal het inderdaad voor de Mobile Station 2 met het MFX-protocol gelden.

Citaat van: mcs51 op zondag 14 november 2021, 16:16:15
Dus een mfx decoder die ook MM2 aankan zal, in MM2 mode, nooit functies >4 kunnen aanspreken? 

Wil je motorola dan kan je kijken naar de 6021. Dan zie je welke Motorola-functies het ding aan kan. Of even in de tekst van de handleiding kijken of ze het meerdere adressen voor functies ondersteunen.

Groet.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Bij Marklin modellen staat vaak niets in de handleiding over de hogere functie bij gebruik van extra adressen. Is meer een kwestie van proberen. Maar echt handig is het niet.
F4 tot F8 kan je doen door 2e adres in CV75 proberen te zetten. Over de nog hogere functies is ook wel eerder iets geschreven op het forum, maar kan ik zo snel even niet  meer vinden. Waren nog 2 andere CV registers.

Citaat van: Freak op woensdag 08 februari 2012, 21:56:15
Men spreekt bij MM2 weliswaar over 27 rijstappen maar wat men bedoeld is halve stappen.
Geldt ook voor de nieuwe generatie Marklin decoders (instelbaar met CV29 bit 1, 14 rijstappen of 27 rijstappen/halve stappen).
MFX decoders kunnen ook met MM2 aangestuurd worden waarbij:
Adres 1 (CV1) voor de rijstappen, lichtfunctie F0 en F1 t/m F4, en Adres 2 (CV75) voor F5 t/m F8.
Verder geldt voor de nieuwe generatie decoders:
Adres 1 (CV1) voor de rijstappen, lichtfunctie F0 en F1 t/m F4.
Adres 2 (CV75) voor F5 t/m F8.
Adres 3 (CV17) voor F9 t/m F12.
Adres 4 (CV18) voor F13 t/m F16.
De volgadressen kunnen met CV 49 ge(de)activeert worden.

De afkortingen M1 ?M5 (en MF) waarover gesproken wordt zijn kreten die bij DDW (DDL) gebruikt worden.


Mvg,
Peter
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
CV 17 en 18 klopt sowieso niet. Dat zijn de CV's waarmee een lang adres gedefinieerd wordt. Wellicht dat register 17 en 18 bedoelt wordt, immers heb je in MM geen CV's.

Veel makkelijker: Bij aankoop gelijk in de CS3 van de winkelier aanpassen. Standaard staan ze op 253, 254 en 255.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Inderdaad met de zgn "6021 methode" in register75 het lokadres +1 zetten, dan heb je F5 t/m F8 en, ook inderdaad, standaard staan ze nu op adres 255, 254 en 253.

Hoe dat allemaal in zijn werk gaat met een MS2 dat weet ik niet natuurlijk, mijn centrale is te simpel daarvoor......., maar het werkt daarmee wel

Groet, Anne W
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Bedankt voor de reacties, spijtig genoeg begrijp ik er niet veel van  :-(
Ik zal maar de ezeloren aantrekken en achteraan in de klas gaan zitten zeker >:-D

Het gaat bijvoorbeeld om de 37981, in het boekje staat onder het symbool van de 6021, frontsein en F1 tem F4.
Onder het symbool van de MS2 en CSx F0 tem F8 maar natuurlijk niet met welk protocol, enkel met Mfx of ook met MM2?

Johan: Wat bedoel je met "2de adres" ? Stel dat het adres van de loc 71 is; wat is dan het 2de adres?

Laurent: Wat moet er aangepast worden met de CS3 van de winkelier? Wie of wat staat er standaard op 253, 254 & 255?

Anne W: ok, in register 75 moet er dus 72 komen (71 + 1), maar hoe schakel je dan F5 t/m F8 aan & uit?

Voor de (ex)eigenaars van een HP 41CV rekenmachine, dit begint meer & meer op wat toen "synthetisch programmeren" noemde.
Een duistere combinatie van originele commando's om verdoken zaken naar boven te halen.
Maar bon, dat is verleden tijd, terug naar de treintjes... ...
Alhoewel, 't word hier ook een duistere zone heb ik de indruk... ...

Waar ik naartoe wil?
Met een DSshield voor Arduino, MM2 commando's uitsturen om loc's aan te sturen.
Werkt prima voor rijden en F1 tem F4 maar ik vraag mij af of het mogelijk is om F5 tot F...... aan te sturen?

Dus bedankt om mij nog wat meer vooruit te duwen (maar liefst niet over de rand!)
Vriendelijke groet
Alain
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Bedenk ook dat je maar maximaal 80 MM2 adressen hebt. Als je dan voor een locomotief alle functies wil gebruiken en daarvoor dan ook 4 adressen aan een locomotief toewijst dan zou je maar 20 locomotieven volledig kunnen gebruiken. Niet erg praktisch in gebruik.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Bij mijn centrale, maar wijlen de programmeur had eigen ideeën, druk ik gewoon op F5 t/m F8, de programmeur heeft dus simpel in het programma gezet: F5 t/m F8 is het lokadres + 1: F1 t/m F4.

Het in me tijden niet gebeurd maar nu 2 keer achter elkaar, mijn "ouderwetse" centrale zonder toeters en bellen (lees schermpjes met grafische zaken) kan simpele dingen heel goed.

Nee, ik weet niet hoe dit gaat met een 6021, een IB, een MS of nog groter, een CS/Ecos en verder is alles inderdaad simpeler met een DCC decoder, behalve dan weer met een 6021 centrale en een MS1 want die kennen geen DCC.

Groet, Anne W
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Het is niet de decoder die in MM2 mode maar 4 functies aan kan.
Nee, de vier functies is een beperking in het MM2 protocol zelf.
Net als elk protocol stuurt MM2 datapakketjes door naar de decoder van de loc.
De grootte en indeling van deze pakketjes is vast gelegd in het protocol en bepalen dus de werking.
Als je een loc aanstuut om te gaan rijden, wordt een MM2 datapakketje vanuit de central gestuurd met het adres van de decoder en een opdracht, in dit geval een snelheidsstap.
In elk datapakket van het protocol zijn een beperkt aantal bits aangewezen voor de snelheidsstappen, 16 om exact te zijn, waarvan er één wordt gebruikt om te stoppen en één om de rijrichting te veranderen, blijven er 14 over voor de rijstappen.
Zo is het ook met de functies.
Er zijn eenvoudig gezegd in het protocol, per adres 4 functie bitcombinaties vast gelegd om de 4 functies te onderscheiden.
De decoderchip ontvangt bijvoorbeeld een datapakketje met het adres waarop de decoder is ingesteld.
Het datapakketje wordt dan geaccepteerd en de inhoud wordt uitgelezen, bijvoorbeeld de bitvolgorde die bij functie 1 hoort en de bijbehorende status (aan of uit).
Bij de oude MM2 decoder chips correspondeerde elke functie met een stuuruitgang (AUX) op de chip.
Deze uitgang kan een transistor laten schakelen, die op zijn beurt een lampje, of een andere stroomvebruiker kon schakelen (aan of uit zetten).
In dit geval wordt de uitgang die met functie 1 correpondeerd aan of uit gezet.

Wil je nu meer dan 4 functies in dezelfde decoder aansturen, dan heb je een tweede adres nodig (Dit is overigens niet mogelijk bij de oude MM2 decoders met dipswitches).
Van dit tweede adres worden alleen functie gerelateerde gegevens verwerkt.
Als je met dit adres een snelheidsopdracht verstuurt, dan doet de decoder hier niks mee, de opdracht wordt genegeerd.

Wat ik beschrijf is niet de exacte werking van het protocol.
In werkelijkheid ligt het wat ingewikkelder.
Je kunt de werking van het protocol hier nog eens rustig bekijken. ==> Klik.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Hallo

Ook op een MS2 heb je onder motorola maar F0 + F1 tm F4 tot je beschikking bij een decoder die onder MFX 32 functies heeft.
Alles boven F4 moet je met kunstgrepen (extra adressen) uit de decoder "trekken".  De decoder moet dit dan ook nog eens ondersteunen.
Adressen kun je (ook decoderafhankelijk) tot 255 ingeven.

Bart
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
@Ben: Bedankt voor de verduidelijking ivm het aanspreken van F5 tot F....., is nu 110% duidelijk!
Heb jij weet van werkende Arduino software & hardware voor het Mfx protocol?
Ik niet, daarom blijf ik even voor mijn dynamische diorama bij MM2.
Mocht je alsnog iets tegenkomen voor Arduino & Mfx, dan schakel ik volledig over beloofd!


@ Johan: Is niet voor een grooooooooooooooooooote baan, wel klein dioramatje dus 20 locs is meer dan genoeg.


@ Anne W: Die truck zal ik nu ook eens in mijn code steken... ...

@Ad: Bedankt voor die uitgebreide uitleg!
Die link had ik ook al gevonden en misschien veel te diagonaal gelezen want had er niets gevonden over aanspreken F5 tot F........
Ik zal er nog eens rustiger door gaan.
Wat ik wel onthou is "Dit is overigens niet mogelijk bij de oude MM2 decoders met dipswitches"  mag ik daaruit besluiten dat alle programmeerbare decoders dit wel kunnen ??
Dus de 37981 waar ik het eerder over had heeft geen DIP switches, zou dus moeten lukken, right?


@Bart: Inderdaad zelfs met de MS2 niets boven de F4.
Eigenlijk oerstom dat Märklin de truck dat Anne W aangaf niet in zijn MS2 opneem.
Wat de decoder betreft, inderdaad moet dit ondersteunen, zie info & antwoord naar Ad


Aan allen héééél erg bedankt, ik heb weer veel bijgeleerd dankzij jullie & kan mij volgend week-end weer bezig houden!!
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
@ Allen,

Om functies boven de F4 te kunnen benaderen zul je toch echt eerst de handleiding moeten gaan lezen.

In de oudere loks met 6090-decoders zul je maximaal maat 4 functies kunnen bedienen.
Bij loks met modernere programmeerbare decoders, kun je in de handleiding vaak terugvinden welke adressen gebruikt worden voor F5 t/m F8, F9 t/m F16.
Zodra in de handleidingen meerdere ínstelbare CV's aangegeven worden, is de manipulatie van de de volgadressen meestal mogelijk.

Ook ESU kiest voor F5-F8 normaal hoofdadres+ 1. Bij Märklin-decoders wordt vaak Adres+1(F5-F8) en 253(F13-F16) en 254 (F9-F12).
Helaas dit ook niet de regel. Dus per decoder uitvinden.

Praktisch met de 6021/6036 werkt het soms met het aanmaken van een tweede lokadres. Dus hoofdadres voor rijden, F0 (licht) en F1-F4 en adres+1 (F5-F8). De functies F9 t/m F16 zijn met de 6021/6036 niet bereikbaar vanwege het haalbare adresbereik van deze centrale.

John (VT601)

Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
 @citaat @citaat
Over welke handleiding heb je het John?
Toch niet het boekje dat bij de loc geleverd wordt, want daar heb ik niets gevonden.

En hop daar zijn 253 & 254 terug ?!!!?
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Met een 6021 zijn adressen boven de 80 wel te programmeren maar het is (lui als men ons wil maken) niet zo klik-klak.
Ik heb het een paar jaar terug teruggevonden op een duitse site.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Ik heb ondertussen zes MM2 locs met sound gecontroleerd en het volgende vastgesteld:

Bij 2 locs werkt er niets boven F4, noch met base adres +1 noch met adres 255 (37975 en de BVI uit 31806

Bij de 4 andere locs werkt F5 tem F8 via adres 255, maar niets met adres 254 (de andere twee uit 31806 en 26608, de 37981 heeft geen nood aan adres 254 daar slechts tem F8)

Normaal dat ik niets aan de praat krijg met adres 254 maar wel met 255?

Dit werd getest met een zwarte MS2.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
 @citaat

Mooi, die had ik nog nooit gezien, maar voor de duidelijkheid : Märklin gebruikt dus niet meer het woord "register" maar "CV (MM)".

Groet, Anne W
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Programmeren van parameters > 80 met een 6021 staat trouwens ook in de wiki.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6021_Control_Unit#Programmeren_met_de_Control_Unit_6021_.28inclusief_Mfx-locs.29
Zie lange modus.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Klaar & duidelijk document Ben, dank u wel! :thumbup:


Waarom ben je zo gebrand op de 6021 "guyremgabdel" :help:
Ik gebruik een zwarte MS2 om te testen en finaal wordt het een Arduino met DSshield.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Citaat van: mcs51 op dinsdag 16 november 2021, 07:19:58
Wat ik wel onthou is "Dit is overigens niet mogelijk bij de oude MM2 decoders met dipswitches"  mag ik daaruit besluiten dat alle programmeerbare decoders dit wel kunnen ??
Dus de 37981 waar ik het eerder over had heeft geen DIP switches, zou dus moeten lukken, right?

De oude Fx decoders met dipswitches kunnen inderdaad maar één loc adres decoderen, dat is het adres dat je met de dipswitches instelt.
Programmeerbare decoders hebben inderdaad de mogelijkheid om een tweede (of zelfs een derde) adres te decoderen.
Met dit tweede adres kan je dan ook weer vier functies aansturen en de MS2 regelt dan automatisch dat F5 t/m F8 over respectievelijk F1 t/m F4 van dit tweede adres worden verstuurd.
Maar ik begrijp je eigenlijk niet want de 37981 is een loc met mfx decoder en dan heb je niks met MM2 te maken, aangezien je een MS2 gebruikt, of heb ik ergens overheen gelezen?
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Waarom ben je zo gebrand op de 6021 "guyremgabdel" :help:

Niks speciaals. Ik wou gewoon er op wijzen dat het kan in tegenstelling tot wat iemand hier eerder verklaarde.
Natuurlijk komt er heel wat geprogrammeer bij te pas, iets wat zelfs veel jonge IT-ers niet meer kennen.
Wie kent bvb nog de xcopy instructie aangevuld met de zgn /-opties ? Nu gewoon met de muis slepen en plakken.
Maar besef wel dat wat jij doet met die muis voor de computer nog steeds diezelfde xcopy instructie is die hij moet uitvoeren.

Ter info: ja ik rij nog steeds (zoals blijkbaar velen nog) digitaal op basis van de ouwe getrouwe 6021 met 40 locs.
Ik heb geen goesting om een volgens mij te dure CS3 aan te schaffen.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
 @citaat Wat jij verstaat onder programmeren is helemaal geen programmeren. xcopy is een DOS-commando. Tegenwoordig wordt er robocopy gebruikt voor het kopiëren van (veel) bestanden en mappen.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
De fabrikant heeft de decoder geprogrammeerd. Wij stellen CV's in.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
@citaat Dat is dan configureren, correct Wim?  >:-D


@Ad Ik denk dat je dit vergeten bent "finaal wil ik met een Arduino met DSshield deze locs onder MM2 aansturen daar deze hardware geen mfx ondersteunt".
Dus, nu test ik alles uit met een MS2 waarvan enkel het MM2 protocol vrijgegeven is.
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Citaat van: mcs51 op woensdag 17 november 2021, 12:06:50
Dat is dan configureren
Als je van dure woorden houdt... :D
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Programmeren, configureren, ... what's in a name. Het komt toch allemaal op hetzelfde neer : commando's (of moet ik opdrachten schrijven  ;) ) doorgeven aan een centrale (of moet ik hier computer gebruiken ?). Wat ik vooral wilde vertellen is dat we vroeger in machinetaal werkten en sedert de komst van windows3.1 en volgende alles grafisch is geworden. Ook in de treinwereld sedert de komst van de modernere centrales.
Ja ik ben nog een old-school IT'er die in de jaren 70 nog in Assembler programmeerde. Of mag ik dat moven en overschrijven van registers geen programmeren meer noemen ?
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Beste Alain,

Ik heb het idee dat je er achter wilt komen hoe het Motorola digitale signaal er uit ziet, dat is door diverse mensen geanalyseerd waaronder Steffen van de Vries voor het Boek Edits Pro, wijlen Marco van der Toorn voor de Raptor, nu denk ik dat Karst Drenth je zou kunnen helpen.

Groet, Anne W
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Hallo Anne W,
Eerst dacht ik dat ik het digitaal signaal moest kennen om functies >F4 aan te spreken.
Maar blijkt nu dat dit mogelijk is door CV(MM) te configureren, zie document dat Ben postte.
Dus dat signaal laat ik voor wat het is.

Ik ben nu bezig die zes locs te configureren met die CV's op het principe [Base, Base+1, Base+2 & Base+3], dus niet [adres, 255, 254 & 253] in CV(MM) 1, 75, 17 & 18.
En aangezien "Haast & spoed is zelden goed" doe ik dit op 't gemak  >:-D

U hoort dus nog van mij... ... ...



Nogmaals dank aan iedereen  :thumbup: :thumbup:
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
 @citaat

O.K., ik dacht even dat je met een computertje als centrale bezig was.

Groet, Anne W
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Hallo,
Van de 6 eerder vermeldde locs kan ik met een zwarte MS2 functies tem F8 aanspreken door in CV(MM) 75 waarde "Base adres +1" in te vullen.
In CV(MM) 17 & 18 respectievelijk "Base adres +2" & "Base adres +3" in te vullen levert geen sound op bij aanspreken van functies > F8 ?!!?

Dus, ofwel:
a) alle decoders niet in staat functies > F8 aan te sturen of
b) toch iets niet koosjer met CV(MM) 17 & 18 ??

Tijdens het instellen van deze 3 CV(MM)'s gingen de lichten van de locs aan & uit, er werd dus inderdaad iets geconfigureerd.
Locs die eerder op adres 255 reageerden, reageren nu op "Base + 1".
Dus configuratie van het eerste uitbreidingsadres was suc6vol.
De andere 2 daarentegen ?! :-( !?
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MM2 protocol en F-toetsen >4, hoe gaat dat in zijn werk?
Dus even bij een dealer op de CS3 en uitlezen maar, dan zie je zo waarop ze staan.