Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Opgelost: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC

Gestart door Egidius zaterdag 13 november 2021, 22:52:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opgelost: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Opgelost: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Hier is een 3-rail Loc van Roco aangekomen, die voorheen slechts enkele ronden bij iemand met een Mobile station heeft gereden. Waarschijnlijk is de decoder in de Loc vanaf de eerste keer dat de Loc op de baan is gezet dus automatisch op de AC stand gezet. Wellicht is dit te verhelpen met een Mobile Station, Central Station of Ecos. Heeft iemand ervaring om de decoder in zo'n Loc weer om te zetten van AC naar DCC in de buurt van Dordrecht? Alvast dank!
Groetjes Eeg
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Beste Eeg,

Catalogus nummer van de Roco en welke Mobile Station?

Groet, Anne W
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Het gaat om de Roco Loc 79267.
De vorige eigenaar reed ermee met een Mobile station 3.

Groetjes Eeg
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Hallo Eeg,

Wat bedoel je met van "AC" op "DCC"? Als de eigenaar via een Mobile Station 3 reed kan dat via DCC of Motorola zijn. Dus wat bedoel je met "AC"?

Als je even zoekt op het artikelnummer van Roco dan kom je er achter dat er een Zimo MX645P22 in zit. Daarvan is via de Zimo website de handleiding van te downloaden: MSX Small Decoders .

Je kan twee dingen doen:

1) Instellingen in CV29 aanpassen volgens de handleiding. Dan kan je daar de gewenste protocollen en "analoog" modus aan / uitzetten. Daarna mag je nog CV1 (DCC-adres) aanpassen naar het gewenste adres;

2) Resetten van de decoder door CV8 van waarde 8 te voorzien. Zie daarvoor de handleiding. Dan is hij helemaal "vers". Dan zou het ding zich helemaal moeten resetten. Dan zou DCC-adres weer standaard adres 3 moeten zijn. Dan zou ook DCC / Railcom / Motorola e.d. weer geactiveerd moeten zijn.

Groet
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Waarschijnlijk bedoeld Eeg dat de analoog herkenning op de decoder is aangezet.
Maar waarom zou iemand dit doen als je een MS3 gebruikt?
En zelfs als de analoog herkenning aan staat, zou de lok prima onder DCC moeten rijden.

Welke centrale gebruik je Eeg, dat je nu ineens een probleem hebt met analoog herkenning?
Doet de loc dan nu helemaal niks, dat je dit zelf niet kunt aanpassen?
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
De loc reageert nergens op bij een Digikeijs digitale centrale.
Mijn vermoeden is dat wanneer een nieuwe loc op de baan wordt gezet met een MS of CS, de locdecoder automatisch op Motorola springt en vanaf dan niet meer reageert bij enkel een dcc centrale. Wanneer een nieuwe 3-rail loc (van ander fabrikaat) voor het eerst op de baan wordt gezet bij een dcc centrale, dan zal de decoder vanaf dan wel op alle dcc signalen reageren. Echter, wanneer een locdecoder dus als eerste is aangesproken met een MS of CS, moet de decoder, om vervolgens door een dcc centrale te kunnen worden aangesproken, weer worden "omgezet". Ik meende te lezen dat dit met CV 50 moet, waarvan de bit op 4 of op 0 gezet moet worden. Op 4 wanneer de decoder zowel met dcc als met M4 moet kunnen worden aangesproken, en op 0 wanneer de decoder enkel met dcc moet worden aangesproken.
Nu denk ik dat dit "terugzetten" enkel kan met een MS of CS, niet met een dcc centrale aangezien deze de decoder nu niet herkent.
mvgr Eeg
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
 @citaat Een MS of CS heb je echt niet nodig Eeg. Zet je lok op het programmeerspoor van de DR5000 en lees CV1 uit. Dat is je DCC adres waarop je kunt rijden.

Gr, Ben.
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
De loc reageert nergens op . Ik denk dat je de decoder niet kunt uitlezen tot dat de decoder weer via een MS of CS is aangesproken en daar op DCC is gezet.
Nu dus iemand in de buurt van Dordrecht zoeken die een MS of CS heeft.
mvgrts Eeg
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Elke goede decoder "kijkt" welk digitaal signaal wordt aangeboden en reageert op het signaal wat in zijn hiërarchieke volgorde het eerst "gezien" wordt, zelfs bij Märklin staat Motorola lager als DCC, ik kan je verder niet raden, behalve een keer een andere centrale gebruiken bijvoorbeeld een IB.

Groet, Anne W
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
hoi,

Je kan het gewoon doen met je Digikeijs DR5000. Je hebt er echt geen CS / MS2 / IB of andere centrale voor nodig. Dat kan gewoon met een DR5000. Dat moet geen probleem zijn. Je hebt de DR5000 programmeerspoor toch wel gebruikt? En niet de baan uitgang?

Citaat van: Egidius op zondag 14 november 2021, 12:15:57
Ik meende te lezen dat dit met CV 50 moet, waarvan de bit op 4 of op 0 gezet moet worden. Op 4 wanneer de decoder zowel met dcc als met M4 moet kunnen worden aangesproken, en op 0 wanneer de decoder enkel met dcc moet worden aangesproken.

Waar meende je dat te lezen? Volgens de handleiding van Zimo is CV50 voor "Signal controlled (HLU, ABC) deceleration". Als je iets met protocollen wil gaan doen, dus uitzetten of aanzetten dan is het via CV29. Zie ook: CV #29 – analog operation is usually turned off (Bit 3 = 0); CV #29 = 14 turns this on if desired

Begin anders geheel overnieuw en reset de decoder. Dan heb je altijd DCC-adres 3 en bij deze decoder ook Motorola-adres 3. Zie ook Handleiding decoder Roco 79267

Groet Ronald.
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Of de decoder is overleden, of de decoder krijgt geen stroom vanaf de rails. Ook bij CV 8 lezen of schrijven reageert de loc nergens op. Op geen enkel lezen of schrijven commando. Op dezelfde programmeerrails reageren  de stuurwagen en andere locs wel overal op.
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Maakt je sleper wel goed contact met de plus van de loc ?, en in hoeverre mogelijk (bij M een hoop locs!) staat ze niet op bovenleiding ?..

Het zal het wel niet zijn, maar uitsluiting is dichter bij het probleem komen.

Mvg Gert
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Je kan ook , als je een gewone AC trafo hebt, graadje op sleper, draadje chassis, kijken wat de loc doet, ze zou moeten draaien dan, kan je contact problemen ook weer uitsluiten.

Mvg Gert
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Uit mijn hoofd is ook deze lok voorzien van 2 dipswitches om de lok over te zetten op stroomafname via de voorste sleper over de 4 polige koppeling, daar deze lok bij een railjet stam hoort. In de handleiding zie ik dat niet terug, dus ik zou eventueel even bij mijn eigen lok moeten kijken morgen.

De MX645 kan je volgens mij niet eens op MM only of AC only zetten.
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Hoi Laurent heb je bij je loc kunnen kijken?
Groetjes Eeg
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Citaat van: Egidius op zondag 14 november 2021, 22:18:41

Of de decoder is overleden, of de decoder krijgt geen stroom vanaf de rails.


Beide kan. Maar dan moet je zelf even op onderzoek uitgaan. Meten is weten, de kap lichten en de stroomafname checken van wielen en slepert. Dan zie je ook of er een extra dipswitch op de dragerprint zit. Wat ik overigens niet geloof want dan zou het in de gebruiksaanwijzing moeten staan en dat staat er niet.

Heb je al geprobeerd de lok een nieuw jou gewenst adres gegeven, rechtstreeks dus niet via CV1? Mogelijk staat het ding op een lang DCC adres.
En heb je de lok analoog geprobeerd te laten rijden zoals als iemand zei?

Gr, Ben.
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Het liefst zit ik zelf niet te wroeten op printplaten, ik heb er helaas iets minder verstand van. Morgen ga ik even bij een ervaring winkelier met kennis langs.
Beter als ik even iemand met veel ervaring er naar laat kijken.

Mvgrts Eeg
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Als je bij een marklinlok een dipswitsch om kan zetten, kan je dat hier ook.

Kap heb ik nog niet gelift, ik verwacht eigenlijk dat je dat je dat zelf ook gewoon even doet. Dat is kinderspel. De meeste Nederlandse winkeliers kunnen overigens weinig met Zimo.
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 15 november 2021, 18:42:48
Dan zie je ook of er een extra dipswitch op de dragerprint zit. Wat ik overigens niet geloof want dan zou het in de gebruiksaanwijzing moeten staan en dat staat er niet.
Ik heb de lok hier staan. Die zit er echt.

Citaat van: Egidius op maandag 15 november 2021, 18:28:52
Hoi Laurent heb je bij je loc kunnen kijken?
Groetjes Eeg
Hierbij enkele snelle foto's van 2 2020 modellen van de 1116 van Roco, beiden met fullsound. 1x 1116 225 voor de Railjet, 1x 1116 147 in het rood.


Links de 225, rechts de 147. Verschil is al te zien.


Nogmaals het verschil. Onderste is dus jouw lok. Zoals je ziet (Ben, kijk je mee?), heeft deze een extra relais met, op deze foto rechts daarvan, 2 een dubbele dipswitch voor het in of uitschakelen van stroomafname via de steuerwagen.


Scherper kreeg ik hem zo snel niet. Hier wordt het echter verwarrend. De dipswitches staan op on, waarmee het relais op off geschakeld is. Zoals je ziet, 0 gewroet in printplaten, gewoon een dipswitch omzetten, net als in de klassieke Marklinloks.

Bij de ombouw van mijn MAV 470 naar AC heb ik het ook al laten zien, de printplaten die door Roco gebruikt worden bij de nieuwe Tauri zijn identiek, zowel 2 rail als 3rail. Er zit een soldeerbrugje op waarmee je de keuze maakt en een extra soldeereiland waarop je de sleper kan solderen. De andere lok die je ziet is dezelfde als die ik hier als voorbeeld heb gebruikt. Overigens is de MAV 470 ook een lok van 2020.





En zo open ik hem. 4 prikkertjes voorzichtig iets tussen de kap t.h.v. de binnenste assen en je tilt de kap er zo af.

Succes.
Re: Opgelost: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Opgelost: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
De locomotief is in orde.

Het relais op de print van de loc stond in de "volledige Railjet-combinatie-stand" geschakeld met het stuurstandrijtuig voorop.
Het probleem was als volgt;

Als de locomotief in combinatie met een Railjet garnituur rijdt en de trein met het stuurstandrijtuig voorop heeft gereden, vervolgens van de rails is gehaald en ingepakt, daarna op een andere baan wordt aangesproken door een centrale dan reageert de locomotief niet op een digitaal signaal. Dit vanwege het relais dat op de print van deze loc zit. Reageert dus niet als de locomotief wordt aangesproken door een digitaal signaal wanneer de Loc op een spoor is gezet zonder stuurstandrijtuig. Aangezien de trein via het relais zodanig wordt geschakeld dat de trein van stroom wordt voorzien vanuit de sleper van het stuurstandrijtuig.

Wanneer de locomotief in combinatie met een Railjet set met de Loc vooruit op het spoor rijdt en dus de Loc via de eigen sleper van stroom wordt voorzien,
zal de Loc, wanneer de loc zonder het stuurstandrijtuig opnieuw op een baan wordt gezet wel direct op een digitaal signaal reageren. Dit dus aangezien het relais dan dusdanig geschakeld staat, dat de trein stroom afneemt van de sleper van de Loc zelf. Het relais kan wel via een dipswitch worden uitgeschakeld en dan kan er via een speciale koppeling-adapter alsnog bijvoorbeeld een Railjet garnituur door de loc getrokken worden, maar dan krijgen de rijtuigen via de speler van het stuurstandrijtuig altijd signaal, waarbij de loc signaal krijgt van zijn eigen sleper.
Op de 1 of andere manier reageerde de loc telkens niet, ook niet toen in eerste instantie de dipswitch van het relais werd geprobeerd. Er zitten 4 dipswitches op, 2 voor het schakelen van de verlichting en 2 voor het wisselen van de sleper.

Interessant altijd, het oplossen van dit soort problemen.
In elk geval dank voor ieder die de moeite heeft geimen mee te denken.

mvgrts Eeg
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Hoi Laurent dank voor de moeite en het plaatsen van je foto's!!

Ja die dipswitches in combinatie van de geschakelde stand waren het probleem. Mooie machines die Tauri  :thumbup: :thumbup:
Ik zal proberen snel een filmpje te plaatsen. De locs zijn voor ons nieuwe Tauernbahn project.

mvrgrts Eeg
Re: Opgelost: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Citaat van: Laurent op dinsdag 16 november 2021, 17:50:17

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 15 november 2021, 18:42:48

Dan zie je ook of er een extra dipswitch op de dragerprint zit. Wat ik overigens niet geloof want dan zou het in de gebruiksaanwijzing moeten staan en dat staat er niet.

Ik heb de lok hier staan. Die zit er echt.


Heel goed. Maar de gebruiksaanwijzing zwijgt over de sleperschakeling en vermeldt alleen de switches van het sein.

Maar mooi dat het opgelost is Eeg. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Opgelost: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Opgelost: Roco 3-rail Locdecoder instellen op DCC ipv AC
Citaat van: Egidius op dinsdag 16 november 2021, 18:00:02
Het relais op de print van de loc stond in de "volledige Railjet-combinatie-stand" geschakeld met het stuurstandrijtuig voorop.
Zei ik toch? :)

CiteerInteressant altijd, het oplossen van dit soort problemen.
In elk geval dank voor ieder die de moeite heeft geimen mee te denken.

mvgrts Eeg
Graag gedaan.

Citaat van: Egidius op dinsdag 16 november 2021, 18:03:33
Hoi Laurent dank voor de moeite en het plaatsen van je foto's!!

Ja die dipswitches in combinatie van de geschakelde stand waren het probleem. Mooie machines die Tauri  :thumbup: :thumbup:
Ik zal proberen snel een filmpje te plaatsen. De locs zijn voor ons nieuwe Tauernbahn project.

mvrgrts Eeg
Zeker mooie machines. Daarom had ik er 30... Heb er onlangs een verkocht. >:-D >:-D Blij dat ie rijdt. Ga je er nog een Railjet aan hangen of ga je hem ombouwen naar normale koppeling?