Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Piko 55903 NS 2205 geel/grijs

Gestart door NL-modelspoor maandag 04 november 2019, 18:28:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Wie weet hoe je de functies moet verplaatsen bij dit model. De waarschuwingslichten zitten op F17. Ik heb een MS2 nog met de oude software, dus 16 functies. En wil eigenlijk de conducteursfluit van F11 omruilen voor de waarschuwingslichten. Ik had al even de handleiding erbij gepakt, maar kon niet direct vinden via welke cv ik die functies zou kunnen mappen.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Kijk even welke decoder er in zit. Waarschijnlijk een loksound v4  van ESU.
Op de ESU site kun je dan zo de benodigde gegevens raadplegen.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Nee helaas hier zit de eigen decoder in van Piko ESU decoders worden niet meer geleverd.
Misschien dat er op benelux wat over te vinden is daar is een uitgebreid topic over de piko 2200 hier de link erna
Maar is het niet makkelijker om je MS2 even te updaten?
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Inderdaad tegenwoordig een Piko SmartDecoder met Sound.
Dat topic is sinds begin november nog erg rustig.
Wat ik vreemd vind is dat er geen duidelijke uitleg over staat in de handleiding die bij de loc zit. Zelfs de handleiding nog even van de website van Piko gehaald om te kijken of ik niet een blaadje miste maar alles was aanwezig.
Ja de MS2 van de laatste update voorzien is een optie. Maar zou alsnog liever de functies anders indelen zodat het beter past bij de oude 2200's van Piko.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/piko-digitaal/

al gelezen , en de andere verwijzingen op die pagina.

Functie mapping , tot F44 zou je dit moeten kunnen aanpassen heb ik even vlug gelezen.

Mvg: Alex
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Ja alleen hoe. Zelf met de handleiding van de Piko SmartDecoder 4.1 Sound welke ik van de Piko site download kan ik er geen wijs uit worden hoe ik nu die functies moet mappen en via welke cv waardes. Handleiding gaat ook maar tot F12.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Beste Johan,

Dan vraag je het toch aan Scaletrading.

Groet, Anne W
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
ik heb deze week de 2205 aangeschaft. ik ondervind problemen met de cs3.
als de lok zichzelf heeft aangemeld via MFX en geïnstalleerd is kloppen de functie niet met de werking van de trein.
Bijvoorbeeld, op het scherm kom ik icoontjes te kort terwijl de lok meer functies heeft.
En als ik F1 activeer voor het motorgeluid op te starten brand er aan 1 kant de sluitverlichting.
En zo werken de andere functies ook niet volgens de centrale.

Ik heb de lok op DCC aangemeld en daar precies het zelfde probleem...

Heeft iemand enig idee??

Gr. Nigel


Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
De lok is niet volledig MFX maar MFX beperkt het werkt maar meer niet je moet zelf de icoontjes en zo aanpassen zelfde geldt voor DCC modus.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Hoe moet je dat aanpassen? Ik heb dubbele functie per icoon.
Als ik bijvoorbeeld claxon icoon indruk gaat de binnenverlichting aan en tegelijkertijd claxon aan. Zo is dat met de meeste functies.
Ik zal even kijken in de cs3 met de icoontjes hoe dat moet.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Hallo,

met de Piko Smart programmer is het eenvoudig om functie's van plaats te wisselen, misschien op zoek naar een hobbyist of winkelier die deze apparatuur in gebruik heeft, en dit voor je wil doen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Daar gaat de Piko smart programmer niks aan veranderen het probleem zit in de beperkt MFX mogelijkheden van de decoder je zult alles zelf in moeten stellen en dat geld voor zowel DCC als MFX verder zal die onder MFX waarschijnlijk maar 16 functies ondersteunen.
Heb zelf van mijn piko 2240 de decoder vervangen door een loksound 4 één van de laatste die nog leverbaar waren.
Maar waar ik mee nu aan stoor is dat er geen ESU 2200 sound meer leverbaar is,prima maar dan vind ik dat ze deze soundfile vrij zouden moeten geven!
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Oké een piko smart progammer werkt niet. Alles zelf instellen? Hoe zou dat dan moeten met cv waardes? Ik heb nu op het moment 24 functies in MFX modus op mijn scherm ( CS3 ) 22 icoontjes. Sommige functies gebeurd er niks en sommige functies werken dubbel,, schiet mij maar lek, koop een lok waar de decoder van vervangen is voor een eigen decoder. Allemaal prima! Maar waarom functioneert de lok dan niet naar behoren zoals de vorige 4 versies met de CS3 centrale?? Wat moet ik veranderen?
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Citaat van: Charger69 op zaterdag 21 december 2019, 10:57:39
Hoe moet je dat aanpassen? Ik heb dubbele functie per icoon.
Als ik bijvoorbeeld claxon icoon indruk gaat de binnenverlichting aan en tegelijkertijd claxon aan. Zo is dat met de meeste functies.
Ik zal even kijken in de cs3 met de icoontjes hoe dat moet.

Dubbele functies per icoon. Heb te toevallig de locomotief een reset gegeven? Dan is dat de oorzaak van dubbele functies. Zie ook het bericht hier op beneluxspoor forum. Dat gaat wel over de nieuwe 1100, maar zelfde soort decoder. Misschien dat de oplossing daar ook wel te vinden is.
Wel eng hoor die nieuwe decoders van Piko. Alles behalve standaard. Goed uitkijken voor je iets wil wijzigen.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Op stummi forum zijn steeds meer 3 railers compleet klaar met Piko en de huidige Piko decoders.
Zodra het ze geld gaat kosten zullen ze hun boel wel op orde gaan brengen hopelijk. Heb je gezeik met je decoder in je nieuwe lok dan terug er mee naar de handelaar en doet Piko niets dan geld terugvragen en lok inleveren en kiezen voor een merk dat zijn huiswerk wel doet.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Ik begrijp uit meerdere reactie van jullie en Wim dat inderdaad door een verkeerde herstel de decoder opnieuw ingelezen moet worden. Waarschijnlijk als de lok herstelt is kan ik de lok aanmelden onder dcc en dan zou het opgelost moeten zijn...
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Dat heeft waarschijnlijk niks met herstel te maken maar gewoon met het feit dat de decoder niet volledig MFX ondersteunt maar het alleen leest aanpassen kan alleen onder MM of DCC.
Wat je nu moet doen is MFX deactiveren op de decoder en dan onder DCC aanmelden waarschijnlijk werkt dan alles naar behoren.

Hier de link naar de gebruiksaanwijzing van de decoder is wel in het Duits.
En dan vanaf pagina 10 staat hoe je CV veranderd met de MS dacht dat de CS op dit punt niet veel anders was.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Dat ik hem had gekocht heb ik hem gewoon laten aanmelden met mfx voor de test en dat werkte zonder problemen. Icoontjes konden misschien duidelijker, maar ik had geen dubbele functies onder één knop. Omdat ik nog oude software draai op de MS2 kom ik alleen niet verder dan 16 functies. Maar die doen het allemaal wel goed.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Ik heb vlak voor kerst een 1152 aangeschaft, sound-versie. Volgens gewoonte krijgen alle locs de laatste twee cijfers van het bedrijfsnummer, in dit geval 52 dus. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik nu geen functies >F15 kan bedienen. De sluitlichten blijven nu bijvoorbeeld permanent aan, want ik kan ze niet uit zetten. Ik heb gezien de verhalen overal geen zin risico te lopen door er zelf aan te gaan prutsen. Aangezien hij spliksplinternieuw is gaat hij gewoon retour dealer... :(
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Ik heb de 52689 (AC Sound NS 2210). Waarschijnlijk zit daar nog een ESU LokSound decoder in. Hij praat MFx met mijn CS2, maar op mijn CS2 krijg ik helaas alleen maar de eerste 16 functies. Sommige vind ik minder belangrijk, zoals de twee (conducteurs)fluiten. Graag zou een paar functies die nu nog met F16 en hoger geactiveerd moeten worden, verplaatsen naar F0 - F15. Met het CS2 kan je de mapping veranderen. Echter als ik ze door mijn CS2 laat uitlezen, lijken ze allemaal door elkaar staan. Herkent iemand dit probleem? Ik durf er nu niks aan te wijzigen uit vrees dat ik de mapping niet terug kan zetten naar de fabrieksinstellingen.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Hoi,

Ik heb sinds afgelopen woensdag een 2205 ( piko sound decoder) met een Ecos 2.

Ook voor deze geldt dat deze zich inprincipe met Mfor ( is MFX) aanmeld en daardoor "maar" 16 functie's heeft.

Door de CV waarde te wijzigen voor de aansturing heb ik Mfor ondergeschikt gemaakt aan DCC (railcom, ik weet niet of een CS 2 railcom ondersteund) en daardoor heb ik nu wel alle 22 functie's tot mijn beschikking.

Maar zelfs daarmee kloppen de verschillende functie's ook niet zoals in de handleiding beschreven staat.
Dus ja ik herken je probleem.

Ik ben 2 dagen aan het stoeien geweest en voor nu vind ik het even goed, maar van de week zal ik er wel mee verder gaan.
Als je wilt hou ik je op de hoogte.

PS, ik heb de mijne wel een keer naar fabrieks instellingen gezet, dan werkt hij (\bij mij) gewoon volgens de handleiding.

MVG Stephan

Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Er zijn veel meer klachten over de Piko eigen sound decoder en de decoder ondersteunt MFX de M4 is de benaming van ESU.
Ik zag de bui al aankomen en heb mijn 2200 nog snel van ESU sounddecoder voorzien toen die nog leverbaar waren.
Zo ver ik het weet werken alle geluiden alleen onder DCC.
Op beneluxspoor is een heel stuk gewijd aan de Piko 2200 modellen.
MFX deactiveren en de lok onder DCC aanmelden dan zouden alle functies beschikbaar moeten zijn waarschijnlijk moet je alleen even de symbolen activeren van de functie toetsen.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Dank!

Kan ik ook weer even verder.
Ik moet wel zeggen dat het voor de rest een prachtige loc met mooie rij eigenschappen is.
Nu nog even moed verzamelen om weer verder te stoeien :-)

Mvg Stephan
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Ik heb, onwetend van alle sores, de Piko NS 2205 aangeschaft. Gelijk al problemen met uitlezen (CS3). 8 functies i.p.v. 26. Veel dubbele functies.
Daarna de loc verwijderd en geprobeerd opnieuw aan te melden. Niets, nada, nul. Terug naar de winkel ermee.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Een MFX lok verwijderen en daarna weer willen inlezen werkt inderdaad niet. De lok weet niet dat ie verwijderd is uit de centrale en reageert niet op de uitvraag van de centrale of er nog nieuwe decoders aanwezig zijn. Oplossing daarvoor is simpeler: even op een ander systeem laten rijden: Analoog, gewoon onder motorola, op een andere MFX centrale.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Ik was zoekende naar hoe de combinatie Piko lokomotieven met Märklin is, maar dit topic is niet heel bemoedigend...

Ik had deze gevonden Piko 52271 (Blau Blitz) met geluid.
Weet iemand dan wellicht een andere fabrikant die deze trein maakt voor H0 AC?
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Laat je niet afschrikken. Piko AC-locomotieven werken prima samen met Märklin infra en besturing. De discussie ging vooral over de nieuwe eigen Piko sounddecoder en de samenwerking met MFx. Zolang je niet aan CV instellingen van deze decoder gaat sleutelen, is er meestal niks aan de hand. De Piko 2200 is een geweldig model: zeer gedetailleerd maar toch robuust, hoge trekkracht, fantastische heldere echte 2200 sound!
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Ik denk dat er voldoende mis is om je even goed achter de oren te krabben...
Dit is waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen bij dit inderdaad aan de buitenkant fraaie model:

1. Je moet er niet op een analoge baan mee willen rangeren, want dat omschakelen heeft 'ie de nodige problemen mee.
2. Sound uitschakelen ook enkel als je baan spik en span schoon is, anders staat het geluid in no time weer aan zodra de loc een fractie van een seconde stroomloos is geweest. Of je hoort een toeter, of een andere feature...
3. En mocht je alle mogelijkheden willen benutten die de decoder in zich heeft, zoals het uitschakelen van sluitverlichting, dan moet je MFX uitzetten (want alleen beschikbaar onder DCC). Dan moet je wel klooien met de CV-waarden van de decoder... (of MFX op de centrale uit zetten, maar dan heb je voor geen enkele loc MFX meer).

Maar verder is de Piko-decoder prima :D

Ik denk dat het tijd wordt dat Piko ook voor drierailers de mogelijkheid gaat bieden zelf een decoder naar keuze te plaatsen, dus haar modellen aan te bieden zonder decoder.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
@citaat helemaal mee eens ik lees ook alleen maar slecht verhalen over de piko's zonder ESU decoders de geleverde uhlenbrock decoder waren al matig maar de nu piko eigen decoders komen er bij mij niet meer in,eerste wat ik doe bij een piko lok is de decoder verwijderen en vervangen door een ESU het is nu alleen nog wachten op een loksound5 soundfile voor de 2200.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 11 juni 2020, 08:51:40
Ik denk dat het tijd wordt dat Piko ook voor drierailers de mogelijkheid gaat bieden zelf een decoder naar keuze te plaatsen, dus haar modellen aan te bieden zonder decoder.

Hear hear!

Maar niet alleen Piko. Wat mij betreft alle merken die drierail modellen maken en niet zoals nu vaak; verplicht mét sound...
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
@citaat het gaat eerder de andere kan op steeds meer loks en treinstellen met exclusief geluid dus of lok incl geluid of losse decoder via de lok fabrikant slechte zaak.
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Piko 55903 NS 2205 geel/grijs
Even inbreken hier en aanhaken bij de vraag van de topicstarter, er zal na bijna twee jaar toch wel iemand zijn die dit heeft uitgevogeld?

Ik heb sinds een paar weken het tweede model van deze uitvoering (piko 55903-2, NS 2221) hier op de baan staan. Naast het andere nummer heeft de koppeling een kleine update gehad van piko waardoor deze helemaal niet meer te combineren was met marklin en roco universeel koppelingen. Dus die heb ik eraf gesloopt. Omdat ik het leuk vind om af en toe deze loc in dubbeltractie te laten rijden met mijn andere 2200 (de 2275), en ik slechts de beschikking heb over een ms2, wilde ik de functie toetsen van de 2221 wijzigen en op dezelfde manier instellen als die van de 2275 en alle andere sound uitvoeringen zonder digitale koppeling, dus zwaailampen onder F4 en F5 en aan/afkoppel geluid onder F17 in plaats van andersom. Inmiddels is het gelukt om het geluidje van F4 naar F17 te verplaatsen, maar het aan/afkoppel geluid van F5 (oorspronkelijk de toets voor de koppeling aan de cabine zijde) krijg ik niet uit. Tevens krijg ik het niet voor elkaar om de functie uitgangen A6 en A7 van F17 naar F4 en F5 te krijgen (F4 = A6, F5 = A7). Bij deze uitvoering zitten de zwaailampen namelijk onder A6 en A7, A4 en A5 zijn gebruikt voor de digitale koppeling, tevens is door deze wijziging ook het rangeersein komen te vervallen op de loc, wat ik ook erg jammer vind.

Ik heb bij scaletrading de uitgebreide cv lijst gevraagd, maar ik kom er niet uit, verschillende stappen zijn al gelukt maar de functie uitgangen aan een andere functie toets wijzen krijg ik niet voor elkaar. Is er iemand al aan het stoeien geweest met de functiemapping van de 2205/2221 en wie zou mij kunnen vertellen welke vervolg stappen ik zou moeten zetten om dus het geluid onder F5 uit te zetten en de zwaailampen van F17 naar F4 en F5 te verplaatsen?