Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder

Gestart door H.Kes vrijdag 12 november 2021, 13:35:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Hallo
Ik heb recent een CS 3 aangeschaft en een link S88 en maak nu kennis met de digitale (on)mogelijkheden. Hert lukt me om contactrail te maken en te gebruiken en heb zowaar 2 digitale seinen aan de praat gekregen. Maarrrr, die seinen zijn erg kostbaar en ik zie ook het fenomeen "hobbysein". Deze kosten een fractie van de dure digitale seinen van Marklin.
Vraag: kan ik "goedkope "seinen gebruiken en aansluiten op de Link S88 of moet ik dan toch wat anders (m84??) erbij aanschaffen?? En zo ja, hoe moet dat dan? Op Youtube staat heel veel, maar vaak in het duits en dan "schaff ich das nicht" ;)
Hans
Re: Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Welke seinen heb je?

Ik gebruik seinen van de oudere serie 763xx.
Scheelt ook geld, maar ook minder mogelijkheden tov lichtfelheid en faden.
Hoe goedkoper, hoe minder mogelijkheden.

Mvg
Marcel
Re: Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Bijvoorbeeld de 074391. Zou een bloksein moeten zijn.
Hans
Re: Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Die hobbyseinen bevatten alleen led's - dus geen schakelelektronica. Een hoofdsein kan aangestuurd worden met gelijkstroom. De lichtwissel gebeurt door de polariteit van de voeding om te wissel.
Deze seinen zijn bedoeld om te gebruiken met een M84 of een handgeschakelde "doos" uit de hobbyreeks.
Dus als je zelf voor de stuurelektronica zorgt zijn deze seinen bruikbaar.
Re: Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Hoi Hans,
Ik heb een serie video's gemaakt over seinen in combinatie met de Digikeijs DR4018 decoder. Ik doe dat in combinatie met het programma Rocrail maar je kunt hetzelfde bereiken met een CS3. Het is een kwestie van de leds van de seinen goed aansluiten op de DR4018, dan de juiste instellingen (preset) instellen op de DR4018 en je seinen schakelen.
De video vind je hier.
https://youtu.be/An4KfAxj-IQ

Er is nog veel meer mogelijk met seinen, zie daarvoor de vervolgvideo's.
Re: Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Allereerst: Aansluiten op een S88 gaat je nooit lukken, dat is een bezetmelder, die kan geen seinen aansturen.
Seinen 743xx zijn hobbyseinen. Voor een goed seinsysteem zijn zij onvoldoende. Als je daar minder om geeft, kan je er prima mee sturen. Handmatig, met zelfbouwdecoders of eenvoudig met de M84 decoder van Märklin, daar schuif je ze zo op. Het probleem met deze seinen is dat zij 2 draden gebruiken en de polariteit omschakelen als je naar een ander seinbeeld gaat. Vandaar ook dat je alleen seinbeelden met 2 standen erop kunt maken.

Een ander alternatief zou zijn de Viessmann seinen, die zijn wat uitgebreider, en die aan een andere (goedkope) decoder hangen. Die zul je alleen in de tafel moeten boren. Een stapje hoger kan ook nog, dan neem je de Viessmann multiplex seinen.
Re: Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Dank
Met de M84 dus, dat scheelt enorm
Grt
Hans
Re: Hoe zijn goedkopere seinen te gebruiken met CS3 en S88 decoder
Dank Albert
Groet
Hans