Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

zimo mx633 met 2 servo's in een E18

Gestart door Bart 83 vrijdag 12 november 2021, 12:10:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zimo mx633 met 2 servo's in een E18
Dag lui,
Uitdaging... ik wil mijn 'eerste grote lok' een E18 (3368) gaan voorzien van servo bestuurbare pantograven... de 5p motor zou ik nog van kogellagertjes kunnen voorzien, maar dat is op zich geen lastige materie. op het servo gebied ben ik een absolute Noob dus een paar tipjes zou mij een opgestookte decoder en servo's kunnen schelen.

ik heb nog een zimo mx633 decoder liggen waar als ik de documentatie goed begrepen heb,  je twee servo's aan kan hangen... en wordt standaard geleverd met een buffercondensator dus dat is ook prettig..


paar vragen...
welk type servo (  digitaal of analoog ) 
moet je d'r bij bovengenoemde decoder er nog een aparte 5v bij hangen om  de servo's van stroom te voorzien?
de ruimte is redelijk beperkt in zo'n lok, wat zou een goede servo'(s) kunnen zijn om er in weg te bouwen?

Re: zimo mx633 met 2 servo's in een E18
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: zimo mx633 met 2 servo's in een E18
Ik heb het ook al eens gedaan: https://www.digitalplayground.be/?p=5118 (fotos en filmpje)

Ik heb toen 3.7G servos gebruikt, en heb de zijkanten van de servo, waarmee men hem normaal vast zet, afgesneden.
De servo zelf heb ik met hot-glue vastgezet.
Je zal inderdaad nog een 5V voeding moeten voorzien. (zelfs bij een lokpilot is dit zo)
Ik heb me toen de moeite bespaard, en gewoon DCC servo decoders gekocht bij https://www.dcc-decoders.com
Deze zijn piepklein, en hebben reeds de 5V voeding onboard ...


succes,
Kris

Re: zimo mx633 met 2 servo's in een E18
Er zijn genoeg micro servos te koop, ook hele kleine. Analoog en digitaal maakt functioneel weinig uit voor dit doel en hebben meestal de zelfde aanstuur spanning. Alleen gebruikt een digitale servo veel meer pulsen voor aansturing, wat voor een directer en preciezer resulaat geeft (afhankelijk van de kwaliteit want er is een hoop rotzooi te koop).

Het nadeel van digitale servo's is dat ze vaak ook in rust geluid maken omdat ze constant bijsturen richting het midden/nul punt. De Savöx servo's die ik gebruik voor 1/10 RC auto's doen dit b.v. ook en die hoor je constant een 'krakend' geluid maken. Ik zou dus voor een analoge micro servo gaan, deze brommen alleen als er spanning op de hendel blijft staan (druk of trekkracht).