Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouwen van Digitaal naar Analoog

Gestart door GoldenOldie dinsdag 16 november 2021, 18:43:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen van Digitaal naar Analoog
Al een tijdje loop ik rond met het idee om een digitale trein om te bouwen naar analoog. Ik ben een analoge fanaat, maar soms komen er mooie modellen langs, die ik ook graag op mijn analoge baan wil hebben.
Ik heb geen speciaal model in gedachte, doch het gaat me meer om het principe; KAN HET ? en hoeveel moeite is het ?
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
De meeste digitale locs kunnen ook analoog rijden, dus ik zie niet in waarom je dan moet ombouwen.
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
als je niet met de oude M blauwe trafo's rijd is er geen bezwaar met digitale loks analoog te rijden.Die doen het gewoon.
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
Blauwe trafo zijn geen bezwaar voor Marklin loks, je zou ze eerder voor je eigen veiligheid vervangen ;)
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
Als je een digitale lok ombouwt naar 3-rail analoog (wisselspanning) dan heb je o.a. een gelijkrichtbrug en een omschakelaar nodig en die zitten in een digitale decoder, tenzij je de motor weer terugbouwt naar de gehele oude uitvoering met veldspoelen en een omschakelrelais.

Groet, Anne W
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
De Blauwe trafo's zijn heel goede trafo's, mits je ze goed onderhoud. Deze trafo's hebben een kwaliteit die heden niet meer geboden wordt. Ik kan het weten, kom uit de omgeving van trafo's en heb er reeds vele onderhanden genomen.
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen van Digitaal naar Analoog
Wat bedoel je met ombouwen naar analoog?
Wil je er een relais inbouwen?
Alle nieuwe digital locs hebben een gelijkstroom motor die niet direct op een analoge wisselspanning kunnen rijden.
Dus een relais inbouwen werkt niet.
Je hebt dan een stukje electronica nodig dat de motorstroom kan omkeren en de hogere spanning van de omschakelpuls kan herkennen.
In dit topic staan meerder electronische schakelingen die de schakelpuls kunnen herkennen, maar ze sturen allemaal een allstrom motor aan.
Die zijn dus niet bruikbaar icm een DC motor, daarvoor heb je een H-Brug schakeling nodig.
Een voorbeeld van een H-brug staat hier beschreven.