Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Project TEE bij het NTM

Gestart door marklintim donderdag 11 november 2021, 18:13:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Project TEE bij het NTM
Hallo allemaal,

Het is inmiddels alweer een goeie twee maanden geleden dat de nog bestaande bakken van de Nederlandse TEE zijn verhuisd naar het Nederlands transportmuseum (kortweg: NTM) waar het stel een nieuwe toekomst tegemoet gaat. Het NTM ligt in Nieuw vennep, voor mij op zo'n 10 minuten fiets afstand van huis. Als treinliefhebber kon ik het dan ook niet laten om mij als vrijwilliger aan te melden voor het opknappen van het stel. Hoewel het voorlopig veel schoonmaak en uitzoekwerk is (of zoals onze project leider het mooi verwoord, pap en nat houden) is het wel de bedoeling om er op lange termijn weer een pareltje van te maken. Op welke manier dat vormgegeven zal worden is ook voor onszelf nog de grote vraag, gaan we een motorwagen herbouwen? Word het een statisch object? Er zitten allemaal voor en nadelen aan die goed afgewogen moeten worden. Vragen in dit draadje over de toekomst visie van het stel zal ik daarom ook niet beantwoorden.

Naast het vele schoonmaak en uitzoekwerk is het natuurlijk ook belangrijk dat het verval van het stel word gestopt en dat wij zo'n tien jaar achterstallig onderhoud zullen weg werken. Er word dan ook hard gewerkt door een enthousiast team van vrijwilligers en liefhebber uit (letterlijk) heel het land. En om aan het grote publiek te tonen dat er daadwerkelijk nieuw leven in de TEE geblazen word krijgt het koprijtuig wat opgesteld staat aan de zichtzijde langs de openbare weg een verse verflaag. Iets wat glimt brengt nou eenmaal makkelijker geld in het laatje dan iets wat dof, verrot en onder de graffiti zit. Goed, genoeg gepraat, tijd voor wat foto's.


Nadat het stel goed en wel bij het museum was aangekomen werden de rijtuigen eerst eens goed gewassen. Tevens werden stickers en vlaggen op deze kopbak verwijderd en werd er eens goed van dichtbij naar de status van het stel gekeken.


het stel van binnenuit, beetje wazige foto helaas. Het interieur is zo slechts nog niet maar van de troep en vernielde ramen word je natuurlijk niet gelukkig :(


de stenen waarmee de ruiten zijn ingegooid waren hier nog te vinden in het rijtuig.


het restauratie rijtuig lijkt van binnen op het eerste oog zo slecht nog niet, maar er werd al heel snel duidelijk dat het rijtuig vol met vocht zit. Het rijtuig is zo lek als een mandje. Dit rijtuig is door de schoonmaakploeg als eerste grondig aangepakt. Ik zal de details besparen maar het de achterliggende gedachte dat er zwervers in het stel hebben gewoond kunnen jullie wel nagaan hoe smerig de keuken, wc en balkon geweest zijn.


Toen werd het ook voor mij tijd om aan de slag te gaan, de eerste klus? 'Even' een paar schroefjes losdraaien. Van stichting hondekop hebben wij twee lamphouders gekregen om de TEE weer zijn hollandse smoeltje terug te geven (waarvoor dank). Daarvoor moesten wel de Canadese lampringen van het stel geschroeft worden. Deze schroefjes zijn in 30 jaar aardig vastgeroest en met wat huis tuin en keuken gereedschap was dat niet zo 1 2 3 los te krijgen. Dus daar ging weer een werkdag overheen, maar op de tweede werkdag is het met een betere voorbereiding toch gelukt de schroeven los te krijgen :)


dat is al gelijk een heel ander gezicht. :)


na het vervangen van de lampringen ben ik verder gegaan met de buitenkant van het stel, slechte stukken verf en plamuur wegbikken en de kale plekken weer inkleuren met een beschermende primer. Een collega vrijwilliger was ondertussen bezig met het verwijderen van de graffiti.




en na een paar werkdagen hard werken was dit het tussenresultaat van de bak, op de neus is veel graffiti weg en zijn veel plekken behandeld. Tevens zijn de lampringen voorzien van een vers zilverkleurig laagje


zoek de verschillen, de voortgang van een werkdag of 3


er word stug doorgewerkt aan het verwijderen van graffiti en het schilder klaar maken van de neus.


onder schilder klaar maken valt ook slecht plaatwerk vervangen en doorgerotte gaten dichtmaken.


Een paar dagen later kwam de schilder langs. De heeft de kop weer mooi rood gemaakt. De RAL kleuren voor de TEE zijn dezelfde RAL kleuren als vele museumclub's in europa op hun TEE stel hebben gesmeerd, zoals de Duitsers bij hun VT11.5 en de Zwitsers op hun RAe.

Voor nu was dit even mijn verhaal, maar we zijn er natuurlijk nog lang niet dus er zullen nog vele update's volgen ;)
Re: Project TEE bij het NTM
Hallo Tim,

Dank je wel voor dit verslag :thumbup:
Ik ga eerdaags eens informeren bij het NTM.
Nu begrijp ik ook waar 'baan Getswoud' vandaan komt, onze dochter woon iets dichterbij het museum.

Vrgr van een verre Ijweg buur,
Wilko
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Mooi verslag Tim!

Hou ons op de hoogte!

Henk.
(Die ook dicht bij de IJweg woont).  :-)
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: marklintim op donderdag 11 november 2021, 18:13:03
de nog bestaande bakken van de Nederlandse TEE zijn verhuisd
Ik was ze al kwijt. Er stonden een treinstel aan de Parallelweg, pal bij zo'n tunneltje waar de graffiti-artiesten het spoor op klommen (zo te zien deze), en er stond een wagon ergens anders (nog in Canadese kleuren, wgm., nedclean). Het spul stond achter schrikdraad. Dat schrikt ook al niet meer af, tegenwoordig.
Re: Project TEE bij het NTM
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Project TEE bij het NTM
Dat hele rangeerterrein is weg.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2011

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Interessant om te volgen!
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Wilko,
Graag gedaan.
Informeren om ook vrijwilliger te worden? Of voor een bezoekje?

Henk,
Ga ik doen, hieronder komt alweer het vervolg van de werkzaamheden :)

Jan,
Klopt, maar de Dijksgracht moest leeg vanwege werkzaamheden dus ook de TEE moest weg.


Hallo allemaal,
De werkzaamheden aan de TEE gaan onverminderd door. Zelfs nu het weer slechter word. Laatst had ik een weekje vrij en dus meer tijd om aan de TEE te werken, vanwege veiligheids redenen moet er minimaal in tweetallen gewerkt worden dus een appje in de groep leverde al snel twee extra aanwezigen op. Omdat de schoonmaakploeg op dat moment in de meerderheid was zijn we begonnen met het schoonmaken en het uitmesten van het coupe rijtuig. Dit rijtuig is gebruikt als rollende opslag voor onderdelen uit het stuurrijtuig van stel 1003. Deze zou ooit ont asbest worden maar om verschillende redenen is dat helaas niet doorgegaan.

En na uitmesten blijkt maar weereens hoeveel opslagruimte zo'n trein heeft


Gelukkig is heel veel exact gedocumenteerd, zoals de wc deur, deze komt uit rijtuig 1003-4 (stuurrijtuig stel 1003) en is van de wc rechts.


Nadat alles is opgeslagen in containers (voorlopig) kon de schoonmaakploeg aan de slag en al snel zagen verschillende coupe's er weer enigsinds toonbaar uit.


maar ondanks dat het rijtuig nu weer toonbaar is zal er toch nog eens grondig gepoetst moeten worden.

om het verschil even duidelijk te maken:



wat je met een beetje stofzuigen al niet kan bereiken :)


op twee andere werkdagen iets recenter ben ik met een collega vrijwilliger bezig geweest de raamrandjes in de crème band schilder klaar te maken. Een andere collega had al de grote vlakken voor zijn rekening genomen. Met zijn tweeën denk je dan wel 'even' alle randjes in een dagje aan te pakken maar dat koste toch even wat meer tijd, hier en daar een druiper die weg moest, dan weer een plek waar verschillende lagen graffiti over elkaar heen zijn gespoten etc etc. Maar het moest wel echt snel gebeuren want er zou namelijk bezoek komen....


toch is het gelukt het werk mooi op tijd af te krijgen. De gehele crème band is aan beide kanten behandeld en vrij van graffiti.


want de volgende dag kwam de schilder weer op bezoek en deze heeft de banden weer netjes in de crème kleur geschilderd. Het uiterlijk word al wat zo :)

Afgelopen week ben ik zelf helaas weinig bij het museum geweest en heb dan ook weinig foto's van de werkzaamheden, maar de ploeg heeft niet stil gezeten en is hard aan het werk geweest met het verwijderen van graffiti in de rode band aan de zichtzeide. Tevens is de kop ook compleet gemaakt.

zo is de koppeldoos weer op de scharfenberg gemonteerd en heeft de koppeing weer een mooie rode bh gekregen


en om vandaag mee af te sluiten, de schilder is al voor een 3e keer langs geweest dus de zichtzeide is nu weer helemaal vers geschilderd. Aan de andere zeide (de kant van de weg) moet nog een groot deel van het rood worden behandeld en geschilderd. De crème band is daar wel geschilderd.

Voor nu was dit hem weer en inmiddels zijn jullie ook weer helemaal bij. Dus een update zal pas weer volgen na een volgende werkdag ;)
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Het wordt echt wel wat... :thumbup:
Re: Project TEE bij het NTM
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Project TEE bij het NTM
 B) Prachtig mooi project. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zo te zien staat het treinstel vlak langs de openbare weg, alleen gescheiden door een laag hek. :roll:
Zijn jullie niet bang dat er weer van die idiote mafklappers komen met spuitbussen? 8o

Dirk-Jan
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Project TEE bij het NTM
 @citaat
Is precies wat ik ook dacht/bij mij opkwam...
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Wim,
Dat is wel de bedoeling maar we hebben nog wel een lange weg te gaan.

Dirk-Jan,
Ja, de angst voor vernieling is er. Maar over het algemeen is er in het dorpje 's avonds en vooral in het weekend wel een redelijke wat politie en handhaving die hun rondes doen en waarbij de hangplekken wel bekend zijn. Tevens word het museum goed bewaakt door camera's, zowel binnen als buiten. Dus hopelijk is de kans op vernieling beperkt maar je weet maar nooit. De afgelopen tijd is er gelukkig nog vrij weinig gebeurd (gauw afkloppen)
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Tim,

Bedankt voor de mooie update omtrent het opknappen van deze prachtige treinstel.
Na het schilderwerk ziet het er al stukken beter uit. :thumbup:

Groet Michel
Re: Project TEE bij het NTM
Marklintim ! , wellicht een optie om er wat dekzijlen overheen te doen m.b.t. eventuele herhaal pogingen van de spuitbus mongolen ?. :)

Mvg Gert
Re: Project TEE bij het NTM
Toffe update, dank je.

Als vrijwilliger Tom.
Nadat het huis isopgeknapt.

Vrgr,
Wilko
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Michel,
Graag gedaan, en ja het is wel de bedoeling dat het langzaam weer beter word ;)

Gert,
Het is de bedoeling dat er een grote tent over de andere 4 bakken komt zodat deze afgedekt zijn en enigsinds beschermt tegen weer en wind om verder verval te vertragen (en spuitbuskneusjes bij het stel weg te houden). Het rijtuig aan de weg is wel een blikvanger dus die kan wat moeilijker afgedekt worden.

Wilko,
Bedankt. Ik zie je wel een keer langskomen dan :)
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Prachtig Project.
Zal er binnenkort toch eens gaan kijken.

groet
Harald
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Harald,
Zeker doen, na al die jaren op de Dijksgracht is het stel eindelijk goed voor publiek te bewonderen.

Hallo allemaal,
vlak voor het slapen gaan nog even een paar fotootjes.

het was inmiddels bekend dat 1 zijde van het stuurstand rijtuig van stel 1003 volledig is geschilderd en dat ook de koppeldoos weer op de scharfenberg is gemonteerd. Dus maar even een totaal plaatje vanaf de neus. Voor mij prachtig om te zien hoe het schilder klaarmaak werk loont.


ook de verdiepte delen bij de deuren zijn weer netjes in de crème/rood kleuren geschilderd.


net zoals het kleine stukje op de achterwand van het stel wat rond afloopt.


aan de andere zijde is de crème band helemaal geschilderd, de oplettende kijker ziet dat hier nog wel de canadese blauw/gele kleuren langs de deur te zien is. Uiteraard word dit binnenkort ook weer crème/rood.


ook de meest rotte delen in de hoekjes bij de deuren worden behandeld, zo zag het eruit toen het stel bij het museum aankwam.


maar inmiddels zijn op deze stuurbak al die hoekjes uitgeslepen en voorzien van een nieuw stukje plaatstaal, wat vervolgens direct een beschermend verflaagje heeft gekregen.


en de laatste foto voor deze avond, een foto vanaf de linkerkant van de neus. zo is tevens ook goed te zien welk deel van de bak nog schilder klaar gemaakt moet worden. we zijn er bijna, morgen (vrijdag) ga ik hier mee aan de slag met een collega vrijwilliger. Word weer vervolgt
Re: Project TEE bij het NTM
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Project TEE bij het NTM


Goed bezig daar! Dat laswerk kan wel beter lijkt me. Met deze kieren dringt vocht en roest zo weer binnen...
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
 @citaat dit is met opzet zo gedaan. De regengoten waren aan de onderkant dichtgesmeerd dus het regenwater gaat andere uitwegen zoeken. Tussen de wanden is het (waarschijnlijk) een en al rot en vocht. De kieren zijn er zodat regenwater kan ontsnappen en voor een ventilatie effect omdat er aan 2 kanten nu een opening is.
Uiteindelijk als de grote revisie gaat beginnen moet toch al het plaatwwerk eraf, we hadden nu een snelle oplossing nodig
Re: Project TEE bij het NTM
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Tim,

Als groot TEE liefhebber in de breedste zin van het woord ben ik verheugd dat er zo op het treinstel gepast wordt. Wat mij nog steeds bevreemd is dat het spoorwegmuseum en/of NS zich nog niet als donateur hebben gemeld. als je zien hoe de DB met hun spul omgaat is het een wereld van verschil.
Wat mij betreft is het nog steeds te danken aan FQ den Hollander dat de NS nog bestaat. En als je over de TEE hebt is dit HET model. Uiteraard zijn er ook andere treinstellen maar die zijn niet zo bekend bij het grote publiek, op gelijke hoogte staan wel de E03 van de DB en de RE4/4I van de SBB.
Wat ik nog wel mis is het TEE logo op de neus van het rijtuig, dit is voor mij het meest kenmerkende stukje....
Het spoorwegmuseum heeft in de attractie "Stalen Monsters" een frontplaat met bevestigingsplaat voor op de neus in de toonbank vitrines liggen (de laatste keer dat ik daar was in 2017). Met de juiste contacten zijn misschien daar de maten van te nemen om een replica te maken.
Mochten ze niet mee willen werken dat is er hier nog een frontplaat aanwezig om maten te nemen.

Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hoi Chris,
We zijn wel bezig om een (replica) frontplaat te krijgen. Hiervoor ligt inmiddels een lijntje naar een man uit Duitsland, maar ik zal de tip van het NSM even doorzetten naar de project leider.
Mocht dat ook vast lopen zal je bericht krijgen. Met zo'n mooie laklaag en Nederlandse frontseinen (helaas op het topsein na, die hebben we nog atlijd niet kunnen vinden) is het wel een grote wens om dat karakteristieke bordje weer op de neus te krijgen om het smoeltje compleet te maken.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2016

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Eerst mijn complimenten voor het NTM, de inzet om dit rijtuig snel tot een blikvanger op te kalefateren.
Het resultaat mag zich al laten zien  :thumbup:

Dan, voor wie nog nostalgische plaatjes van het treinstel zoekt: een week of 2 geleden is op het Duitse forum nog een serietje geplaatst:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9891544

En één foto had die forummer nog bewaard voor een ander draadje over een speciale tunnel in Frankrijk.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9900645 (naar beneden scrollen, Bild 21)

Groet, Victor
Re: Project TEE bij het NTM
Dank je Victor  :thumbup:

De meeste opgeslagen.

Vrgr,
Wilko
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Mooi werk, Tim! Het museum stond al een tijdje op mijn todo lijstje, het is nu een paar plaatsen omhoog geschoven :).
Re: Project TEE bij het NTM
Heel mooi Tim! Ik hoop dat dit stel ooit weer kompleet zal rondrijden. De motorwagen zal ongetwijfeld de grootste uitdaging gaan vormen omdat die, als ik me niet vergis, volledig herbouwd moet worden. Succes en ivm blijf dit met grote interesse volgen.

Groet,
Marc
Re: Project TEE bij het NTM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Geweldig hou jullie dit treinstel onderhanden nemen Tim, ik vond het altijd een triest gezicht hoe hij er in Amsterdam bij stond.

Als ik de foto's bekijk wordt ik steeds een stukje vrolijker  :)
Dit is een mijn eerste modeltreinen, maar ook wel de mooiste die ontworpen is ( voor mij in ieder geval ) en kijk uit naar verdere update's van deze dame.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Project TEE bij het NTM
Is het niet wat om Marklin te benaderen waar jullie nu mee bezig zijn, en misschien is het een idee om de versie waar jullie nu mee bezig te laten uitbrengen?
Het lijkt mij dat hier genoeg animo voor moet zijn in een 3rail en 2rail uitvoering!
Re: Project TEE bij het NTM
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Project TEE bij het NTM
5 rijtuigen in bonte kleuren, verkleurd, deels ramen dichtgeplakt/geschroefd of ingegooid en onder de graffiti, grotendeels ontbrekende balgen, zonder een motorwagen, dus altijd op sleep? Ik sla over. Ik heb hem totdat hij verdween van de Dijksgracht de afgelopen 4 jaar dagelijks zien staan... En zien aftakelen. Nee, doe mij maar een mooie nette.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2016

offline
Re: Project TEE bij het NTM
@ Laurent, ik neem aan dat Mark het niet bedoelt zoals jij het nu omschrijft... eerder gewoon deze 5 rijtuigen in model, "als nieuw" :)

Groet, Victor
Re: Project TEE bij het NTM
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Project TEE bij het NTM
Zonder tractie? Ik persoonlijk zou niet weten wat ik ermee moest. Maar ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden eigenlijk. Zouden jullie ze kopen, een set van 5 stuks, voor pakweg €250,- tot €300,-?
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2008

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Ik schat de adviesprijs voor 5 bakken in metalen uitvoering met binnenverlichting op circa € 600.
Re: Project TEE bij het NTM
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Project TEE bij het NTM
Ja, dat klopt als je uitgaat van de laatste Insider die Märklin heeft uitgebracht, maar ik was uitgegaan van de kunststoffen Trix-variant van een paar jaar geleden, omdat die ook al heel goed was en qua prijs beter in de markt ligt denk ik.
Zou je die kopen?
Re: Project TEE bij het NTM
Ik had dan meer de 4 delige incl motorwagen voor ogen, misschien met als toevoeging een wagen op een sokkel ;)
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Je moet ff wat duidelijker zijn, Mark
Citaat van: hmmglaser op zondag 28 november 2021, 19:30:21
Is het niet wat om Marklin te benaderen waar jullie nu mee bezig zijn, en misschien is het een idee om de versie waar jullie nu mee bezig te laten uitbrengen?
Citaat van: hmmglaser op zondag 28 november 2021, 23:12:01
Ik had dan meer de 4 delige incl motorwagen voor ogen, misschien met als toevoeging een wagen op een sokkel ;)
Waar "ze nu mee bezig zijn" heeft geen motorwagen. En mét motorwagen zijn er toch al voldoende modellen :?.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2020

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Hallo

Er is nog nooit een Northlander geweest zooals hij in nederland proef heeft gereden.
Mooi bruggetje tussen toen en nu.

https://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/dieselelektrisch/de_tee/EB19760000-00000%20Kers%20(107-30%20Ehv%201901).JPG

Bart
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Zijn er verschillen dan tussen hoe de Northlander hier proef reed en hoe hij in Canada rondreed?

Ik vind de Northlander-kleuren trouwens mooier dan de TEE-kleuren (met het gevaar dat ik nu het halve forum over me heen krijg).
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Victor,
Dank voor je complimenten en dank voor je linkjes.

Hans,
Leuk om te lezen dat je van plan bent het museum te komen bezoeken, zo'n glimmende vers geverfde bak doet dan toch zijn werk :D

Marc,
De motorwagen ontbreekt inderdaad. Het is uberhaupt nog de vraag of we er een gaan herbouwen of dat het stel een statisch object gaat worden.

Peter,
Het was in Amsterdam inderdaad een triest aanzien van dit stel, gelukkig is er nieuw leven in geblazen en nog gelukkiger voor mij is het stel naar een plek verhuisd op loopafstand van mijn woonplek :)

Mark,
Tja, het is een idee, maar er zijn al wel heel veel TEE DE4/RAm stellen door verschillende fabrikanten in verschillende uitvoeringen op de markt gebracht, dus of daar echt animo voor is? (polletje?)
Naast dat er geen motorwagen is en het stel vooralsnog een mengelmoes van allerlei kleuren is, is het ook nog eens een combinatie van rijtuigen van 3 verschillende stellen, van zowel NS stel 1001, 1002 en 1003 staan er rijtuigen op het museum, ik denk dat alle 3 de stellen wel in model te vinden zijn.

Bart,
Mooie foto, maar wat zijn de verschillen tussen de northlander en het northlander proefstel?
Overigens valt me wel op dat ook op deze foto de handgreep net boven het typhoon rooster ook een knikje heeft.

Hans,
Tja, smaken verschillen nou eenmaal, de bakken bij het ntm zullen wel weer TEE kleuren worden, maar laten we dit draadje een beetje vrij houden van kleurdiscussies.
Ook graag een discussie over het wel of niet herbouwen van een motorwagen achterwegen laten. Dit draadje ben ik gestart om jullie als liefhebbers en hobbyisten de voortgang van dit verwaarloosde stel te laten zien. Zoals ik in de eerste post al aangaf zijn er nog veel afwegingen die door het ntm gemaakt moeten worden en kan ik dus niet overal een antwoord op geven. Tuurlijk zal iedereen zijn mening hebben maar zonder antwoorden heeft een discussie geen zin en het vervuild het draadje alleen maar ;)
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: Hanzi op maandag 29 november 2021, 06:29:05
Je moet ff wat duidelijker zijn, Mark
Citaat van: hmmglaser op zondag 28 november 2021, 19:30:21
Is het niet wat om Marklin te benaderen waar jullie nu mee bezig zijn, en misschien is het een idee om de versie waar jullie nu mee bezig te laten uitbrengen?
Citaat van: hmmglaser op zondag 28 november 2021, 23:12:01
Ik had dan meer de 4 delige incl motorwagen voor ogen, misschien met als toevoeging een wagen op een sokkel ;)
Waar "ze nu mee bezig zijn" heeft geen motorwagen. En mét motorwagen zijn er toch al voldoende modellen :?.
Er zijn idd voldoende verouderde modellen, maar geen NL versie met de laatste specs ;)
Ik verwacht dat het uiteindelijk doel een werkend 4 delig stel met motorwagen is als het financieel haalbaar is.
Re: Project TEE bij het NTM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Kunnen we niet een claim indienen bij Canada en/of Northlander voor het vernietigen van cultureel erfgoed of historisch materieel?   >:-D. De motorwagen dus.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2008

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Misschien beginnen met claims tegen de vandalen die op de Dijksgracht hun destructieve werk gedaan hebben?
Re: Project TEE bij het NTM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Die sowieso
Re: Project TEE bij het NTM
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: Olav op maandag 29 november 2021, 20:25:00
De motorwagen dus.

Inderdaad het enige stukje van die trein dat Nederlands gerelateerd is. De rest van de trein werd in Zwitserland gebouwd. OK, de neus van de stuurstand is een Nederlands ontwerp.
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: hmmglaser op maandag 29 november 2021, 19:34:52
Ik verwacht dat het uiteindelijk doel een werkend 4 delig stel met motorwagen is als het financieel haalbaar is.
Zoals al een paar keer eerder aangegeven, dat zijn vragen die ook voor het NTM zelf nog beantwoord moeten worden. Buiten de financiele mogelijkheden moet er natuurlijk ook gekeken naar de milieuwetgeving, de oude dieselmotoren mogen over 10 a 15 jaar echt niet meer.

Goed, tijd voor weer een kleine update. Het stuurrijtuig van NS stel 1003 is inmiddels volledig voorzien van een vers verflaagje. Daarmee is dus ook alle graffiti van het rijtuig verwijderd. Ik heb weer een kleine foto collectie voor jullie.


met thinner kon het overgrote deel van de graffiti weg gehaald worden. Er zijn nog wel restantjes zichtbaar maar nadat de schilder is langs geweest is daar niks meer van te zien.


het tussen resultaat van een half dagje werken, de rode band over de hele lengte graffiti vrij maken is toch nog een flinke klus.


en dan moet de andere helft van het rijtuig nog


maar tegen het einde van de middag, wanneer de zon al aan het dalen is, is het klusje toch geklaard.


als laatste werd het rijtuig nog even gewassen met een warm sopje zodat deze helemaal schilder klaar was.


en een dagje later heeft de schilder zijn klusje afgemaakt.


zo'n verse verflaag zorgt al voor een hele verbetering, vooral een beter aanzicht.

tja, en dan, het schilderen is af, buiten word het steeds kouder en natter. Nou in het stel valt nog genoeg te doen.

zoals deze bende opruimen. Helaas is er ook binnenin goed huisgehouden dus wij komen de winter wel door met schoonmaken, uitzoeken, onderdelen opruimen en vervangen en tevens moeten de ingegooide ramen worden vervangen, welke gelukkig van binnenuit los gehaald kunnen worden.


maar er zijn ook nog een paar dappere medewerkers met de buitenkant aan de slag gegaan. dat graffiti blijft toch een doorn in het oog, dus boemen maar.


de regen hielp hier goed bij het wassen van de bak


zo, dat is al een hele verbetering. Langzaam maar zeker begint het stel er iets beter uit te zien.
Uiteraard zijn we nog lang niet klaar dus word uiteraard weer vervolgt. ;)
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Weer een mooie update Tim.  :thumbup:
Bedankt!
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Wat een verschil wat thinner en verf kan maken, goed gewerkt en al een heel ander gezicht! En al vind ik de Northlander kleuren ook erg mooi, dit treinstel moet natuurlijk in de TEE-kleuren herrijzen!
Binnen is ook nog wel een klusje 8o !
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Citaat van: mDDM op maandag 29 november 2021, 21:01:15
Misschien beginnen met claims tegen de vandalen die op de Dijksgracht hun destructieve werk gedaan hebben?
En dan te bedenken dat er in Amsterdam leraren rond liepen die dit "kunst" vonden.
Hoe gek kan je zijn ...

Claims tegen anonieme vandalen? Kweenie, 't klinkt niet kansrijk.
Re: Project TEE bij het NTM
Zelfs in Almere op een basisschool propageren leraressen dat het kunst is , ik heb toen gereageerd met, hoe zou u het vinden als uw huis zo mishandeld werd en voor de kosten van herstel zorg zou moeten dragen , maar dat moest ik niet te letterlijk nemen.
V.G. Victoria22.
Re: Project TEE bij het NTM
Aanbrengen gaat blijkbaar sneller dan verwijderen  :(
https://www.hln.be/video/productie/graffiticrew-pakt-metro-onder-handen-271037
Re: Project TEE bij het NTM
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Henk,
Graag gedaan.

Hans,
Een verse verflaag doet zeker wonderen. En nu hopen dat deze laag schoon blijft. Wij gaan er in ieder geval alles aan doen om verder verval en vernieling tegen te gaan.

Anton,
helaas wel ja. Met het verwijderen zijn we toch wel enkele dagen/weken bezig geweest. En dan hebben we het over nog maar 1 rijtuig :(


Hallo allemaal,
Het is alweer eventjes stil hier maar dat betekent niet dat er geen werk is verzet. In tegendeel, er zijn weer een aantal mooie stappen gezet.
Zo is er inmiddels 1 ingegooid raam vervangen voor een heel raam, zijn de nodige schoonmaakwerkzaamheden verricht, is er een half draaistel schoongemaakt en geschilderd en worden de goten van de restauratie bak leeg gebikt opzoek naar lekkages. Tijd voor plaatjes. :D


een van de vele klussen die nog op het to-do lijstje staan was het vervangen van de ramen. Op de Dijksgracht zijn jaren geleden vele ramen aan 1 zijde ingegooid met zware stenen. Voor het transport van de Dijksgracht naar het NTM zijn deze allemaal afgeplakt, maar onder het folie zag het er zo uit :(

kleine waarschuwing, op de volgende foto's komt mijn hoofd ook een paar keer voorbij, niet schrikken  O:-D


de ramen in de TEE zijn dubbel uitgevoerd maar wel twee keer enkel bevestigd. Het glas wat in dit geval kapot is zit aan de buitenkant gemonteerd tussen rubbers, het andere raam zit in een aluminium lijst met schroeven bevestigd aan de binnenkant. Tussen de ramen bevind zich een luxafles. Om het kapotte raam uit het rijtuig te kunnen halen (naar buiten drukken) moest aan de binnenkant ook het glas verwijderd worden.


vervolgens moest de pees aan de buitenkant, waarmee de rubbers onder spanning gezet worden en daarmee het glas op zijn plek houden, worden losgetrokken.


en daarna konden we met behulp van een plank hout het gebroken glas uit het rubber drukken.


ook dat is een manier van een raampje open zetten, lekker fris :P


en niet veel later zat er weer een heel raam in het rijtuig.


en om ervoor te zorgen dat het raam er niet makkelijk uitvalt moest de pees weer terug op zijn plek, tja, met het ontbreken van een pezentrekker moest dat centimeter voor centimeter teruggedrukt worden met een schroevendraaier, maar met bloed zweet en veel moeite is het gelukt om de pees weer op zijn plek te krijgen. hierdoor heeft het wel een hele werkdag gekost om 1 raam te vervangen. Inmiddels is er wel een pezentrekker besteld, dat zou het laatste deel van de klus een stuk makkelijker moeten maken. En daarnaast zal het voor de volgende ramen wel een tandje sneller gaan want we weten nu ook wat de constructie is :)

Een week later had de baas een ander leuk klusje bedacht, een beetje afwerking van het vers geschilderde stuur rijtuig, het schoonmaken en opnieuw grijs schilderen van de draaistellen. Iets wat al heel lang niet meer gedaan was.


zo zag het er uit voordat de staalborstel eroverheen ging


en dit was het resultaat na het borstelen.


en hetzelfde geld voor het middenstuk van het draaistel, voor het borstelen


na het borstelen, ineens was het bordje met het draaistelnummer weer zichtbaar en ook de letters en cijfers boven het draaistel werden weer leesbaar, leuke details.


zo staat er in het midden bovenaan TEL21 op het draaistel


en hier een close-up van het draaistel nummer wat destijds, vreemd genoeg, ondersteboven is meegegoten in het metaal.


op en rond het draaistel heeft zich in al die jaren (jaar of 40) een hele compost hoop verzameld. Maar ook dit is voor het schilderen netjes weg geschraapt.


actie shot: na een aantal uur borstelen en boenen was het draaistel bijna klaar


de schilder in actie :P


en een klein uurtje later is dit dan het resultaat.


dat ziet er toch weer mooi uit al zeg ik het zelf.


en toen het donker begon te worden ging er ineens een lampje branden.... wacht, licht? Jazeker, Het versgeschilderde stuur rijtuig is voorzien van functionerende frontseinen en een cabinelamp. Hier zit een tijdslot op dus deze gaan automatisch aan wanneer het enigsinds donker begint te worden en zullen weer uitgaan rond sluitingstijd.


en zo ziet het er dan uit op de neus, in het donker. een mooie plaat om mee af te sluiten. binnenkort zal het draaistel onder de neus aangepakt worden. langzaam maar zeker kunnen er steeds mooiere foto's gemaakt worden van het rijtuig. :)
Re: Project TEE bij het NTM
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Project TEE bij het NTM
Goh, alleen al het vers geschilderde rijtuig met de verlichting aan geeft mij een heel warm gevoel. De TEE staat er mooier bij dan ie ooit heeft gestaan toen ie uit Canada kwam. Complimenten aan de harde werkers en iedereen die betrokken is bij deze operatie.