Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin 39061 RRF Class 66

Gestart door tikker maandag 08 november 2021, 22:02:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 39061 RRF Class 66
Lid sinds: 2008

offline
Märklin 39061 RRF Class 66
Mijn eerste lok die kan roken, maar.....

Hij rookt niet.....
Na uitgepakt en op de baan rookt die wel, maar na enige tijd is de vloeistof op natuurlijk... Eerst 0,5ml bijgevuld met ESU 51990 (kreeg er gratis een flesje bij nl.) nada niente en vandaag binnen gekregen de marklin 02421 volgens voorschrift... ook bijgevuld 0,5ml (de vorige vulling reeds weg/verdampt...) en nog steeds geen rook. Ik zie wel dat er iets gloeit in de pijp.... Weet iemand raad?
Re: Märklin 39061 RRF Class 66
De Marklin 39061 rookmelder rookgenerator bevat een stukje stof dat tussen de sensor en het 'brand' element hangt.
Het is de bedoeling dat deze stof in de vloeistof hangt, waarna bij verwarming de boel gaat roken.
Wellicht even controleren of alles nog op zijn plaats zit en de max tijd van de rookmelder niet is overschreden, dan gaat hij automatisch uit.
Controleer dan ook of de ventilator dan ook (nog) werkt.

Dit stukje stof zit onder de opening, de pijp, dus eigenlijk zou je dan niets moeten zien branden.

Hiervoor moet de boel wel open, zorg ervoor dat de rookmelder dan leeg is, anders wordt het een smeerboel.
Vul ook niet te veel bij anders gaat hij lekken in de lok.
Re: Märklin 39061 RRF Class 66
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39061 RRF Class 66
 @citaat Het is natuurlijk geen rookmelder, maar rookgenerator, maar dat is en slip of the mind denk ik.  ;)
Deze nieuwe generatie rookgeneratoren werken volgens mij niet d.m.v. verhitting, maar d.m.v. aerosol.
Aerosol is een microdruppel en die nemen wij waar als "rook".

Misschien een voor de hand liggende vraag, maar heb je de rookgenerator wel aan gezet?
Anders terug naar je dealer.
Re: Märklin 39061 RRF Class 66
 @citaat Ik was ook rookmelders  :offtopic: aan het bestellen  8o, dank, aangepast
Re: Märklin 39061 RRF Class 66
Dank voor de bijdragen. Alle hebben mij geholpen voor de oplossing, zie onder:

Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en de boel open gehaald....
De middenkap kan gemakkelijk worden opgetild (zit met magneetjes vast aan één kant), daar zit de rookgenerator. Ik heb met een kleine kruisschroevendraaier de 4 schroefjes weggehaald, zodat ik de afdekkap van de generator kon verwijderen. Wat zag ik? er zit een gloeispiraal en een weerstandje onder deze kap. Deze 2 delen steken flink naar beneden uit. En steken zodoende in het metalen reservoir waarin een viltje zit. Dit reservoir (kan best 1,0 ml bevatten, is niet zo gauw overstroomgevoelig...) vangt de ingebrachte vloeistof op en verzadigt het vilt. Dit vilt nu zat scheef en tegen het gloeispiraal aan; aanvankelijk deed ie het wel, maar ik zag, dat het vilt, waar het tegen de spiraal aan zat, wel enigszins was "verbrand/verschroeid" (best link ook nog). Het vilt heb ik eruit gehaald en opnieuw juist geplaatst, zo danig dat het spiraal in het midden komt te zitten en los van het vilt. Bijgevuld, ik kon er nu mooi bij, en ja hoor hij rookt als een malle. Prachtig  :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Weer wat geleerd.
En ja inderdaad hij schakelt uit na 5 minuten conform de handleiding! Netjes.
En ook werkt het uitsluitend als de geluiden worden geactiveerd, ook logisch....
En de rookvloeistof stinkt ook best, zal wel zo bedoeld zijn..... en is hyper gevaarlijk ook nog, lekker.

Groet,
JH